Kleine update ben weer even bezig geweest!
Alle (overige) radiatoren dicht -> bypass (0.3 bar) hoor ik fluiten op een gegeven moment schiet de CV in storing. H.01.05:
Maximaal verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur overschreden:
Geen of te weinig doorstroming:
Doorstroming (richting, pomp, kleppen) controleren
Controleer de waterdruk
Controleer warmtewisselaar op vervuiling
[...]
Ok ik dacht dat de bypass dit zou voorkomen maargoed vooruit. Misschien is er een verschil tussen "langzaam terugregelen" en boem in 1x alles dicht terwijl de warmte vraag hoog is
Maar, dit bewijst dus: de verdeler vraagt (bijna) geen warmte. Dit klopt wel met wat ik zie. Hup thermostaatknop van de verdeler er compleet afgehaald. Dat "palletje" van de knop is eigenlijk pas bij > 40gr een beetje in te drukken.
Ok, CV weer opgestart en even 15 min laten lopen. Ja dan zie ik daadwerkelijk de temperatuur iets oplopen (en ik kan het ook voelen bij de vloer-buizen). Dus inderdaad: er komt (nagenoeg) geen warm water de verdeler in.
Wel vreemd, ik zou verwachten dat als ik die knop instel op temp X en de temp is < X hij vol gas water door zou laten. Maar eigenlijk tot een graad of 40 op de knop zit er bijna geen beweging in dus zal er niet veel water door stromen.
De instructie zegt:
"Start het opwarmen met een watertemperatuur van 25gr. Houd deze temperatuur 72 uur aan". Ik vraag me af of ze niet bedoelen "zet de thermostaatknop op 25" maar eerder: zet de thermostaatknop zo hoog dat de temperatuurmeter (van de aanvoer) 25 graden aan geeft.
Goed dan moet ik er even een uurtje ofzo bij gaan zitten of een aantal keer gaan kijken maar het voelt zo vreemd. Waarom is er dan een thermostaatknop met temperatuur indicatie. Misschien maar eens langsrijden bij WarmteService om een te horen hoe of wat voor het iets "simpels" is als de verkeerde knop ofzo.
Anyway, thermostaatknop nu even op 30gr gezet. Ik kreeg er daarmee niet veel beweging in maar had de knop ook al een hele tijd in mn handen dus misschien warm geworden daarvoor. Even kijken of er dan iets mee gebeurd anders dan moet hij toch maar nog hoger ofzo.
DukeBox schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:11:
[...]
Klopt, ze meten je verdeler kamers.
Even voort de zekerheid, de blauwe doppen zitten losgedraaid? (anders draaien ze het ventiel dat er onder zit dicht), daarnaast moet je het bypass ventiel aan de rechterkant mogelijk bijstellen (inbus sleuteltje) wanneer je een WP hebt met lage aanvoertemp.
Als het opstookprotocol volledig gedaan is kan de thermostaat gewoon op 50 voor maximale flow, als dat nog niet gedaan is en je woonkamer niet koud is kan deze al op 35.
Het is overigens wel een van de betere verdelers die je hebt (volledig ijzerloos), ik vind het alleen vreemd dat ze niet de LTV versie hebben gebruikt
En nog even een aanvulling, het is wel een LTV versie trouwens:
https://www.warmteservice...tiel-flowmeter/p/33154466
(op aanraden deze gekozen tov staal, was ook maar een paar euro duurder met een aanbieding dus waarom niet he

)
Ronald schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:41:
Er was recent een topic waarbij de thermostaat 5 graden koeler water regelde dan de ingestelde waarde.
Draai eens wat meer aan de knop en bekijk of water temperatuur wel op gaat lopen (maar houd vanwege de opstook temperatuur in de gaten en pas instelling aan)
Yes, zie hierboven, al lijkt het bij mij dan wel om flink meer te dan 5 graden. Weet je toevallig nog welk topic? Benieuwd of het hetzelfde merk verdeler is.
Turb0Turb0 schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:59:
Draai alles eens dicht behalve je vloerverwarming. Dus alle radiatoren op alle kamers dicht.
Dan gaat alles naar de vloerverwarming.
Op je vloerverwarming ook gewoon de thermostaat vol open.
Thermostaat in woonkamer even een graad of 5 hoger zetten. Dus als het nu 20 graden is zet je hem op 25.
Wat doet je ketel dan qua aanvoer en voel je dan dat de aanvoerleidingen van de vloerverwarming warm worden?
Indien ja dan de thermostaatknop steeds meer dicht tot je op de gewenste temperatuur zit.
Je vloer zal echt niet ontploffen met een paar minuten warm water.
Ik heb een simpele ir temperatuurmeter.
https://www.bol.com/nl/nl...xQ.4_13.18.ProductPageUrl
Dan zie je heel snel of iets effect heeft.
Als je vloer nu wel opwarmt dan de radiatoren weer afstellen. Waterzijdig inregelen maar dat is voor later.
Ja dat is in principe wat ik net gedaan hebt ja. Snap dat een paar minuten warm echt geen probleem is maar het is nog wel eens lastig om te voelen ja. Heb nu ook een IR camera dus kan nu ook wat meer zien, scheelt een boel
Maar dan is de knop met graden verdeling gewoon verwarrend / nutteloos.....
XeNeRgY schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:43:
[...]
Ja heb hetzelfde type systeem als jij. Je moet natuurlijk wel uitkijken met het omhoog draaien van de thermostaatknop. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat als er veel retour water wordt bijgemengd dat de thermostaat flink hoger dan 30 moet om daadwerkelijk 30° je vloer in te krijgen. Mijn thermostaat knop staat dus inderdaad op 50. Dit heb ik wel zorgvuldig getest om te voorkomen dat er ineens wel daadwerkelijk 50° water mijn vloer in gaat. Ik baal wel een beetje van dit type systeem want door de meng verdeler heeft de thermostaatknop qua graden geen één op een relatie met de aanvoer die de vloer ingaat. Daardoor wordt het trial and error.
Het moet dus zo zijn dat als jij de thermostaat verhoogt, de aanvoer temperatuur in je vloer ook mee omhoog gaat. Als jouw ketel nu 70° levert zou je echter wel een hogere temperatuur moeten halen dan wat nu op de aanvoer meter staat zou ik denken.
Hm juist, dus dan is die graden-verdeling misschien meer voor als je LTV hebt en dus dat "hydrolisch actief" verhaal gaat inregelen? Dat je alleen dan pas echt goed je "input" kan regelen er mee?
Pfoe je zou toch zeggen een paar regeltjes in de handleiding hoe of wat precies moet het toch een stuk duidelijker maken. Sure ik heb geen ervaring er mee maar ben toch ook de domste niet