Nieuwe vloerverwarming opstarten, meters blijven "koud"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-05 17:07

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Topicstarter
Aantal weken geleden is er hier een vloer gestort met ook vloerverwarming. Zijn inmiddels aangekomen bij het opstarten/opstoken van de verwarming maar er zijn wat dingen die me een beetje vreemd lijken.

Volgens het protocol start je met 25gr watertemp en voer je dat langzaam op.

Deze foto is vlak na het open draaien van de aanvoer/retour:

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/20275-20231223_115326.jpg

De meters staan hier net boven de 10 graden (wat al vreemd is, omgevingstemp zat rond de 16gr)

Vervolgens thermostaatkraan naar de 25gr (eerst op 20 gezet, maar 15min later op 25)

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/96145-20231223_115330.jpg

Nou zijn we bijna 24 uur verder maar de "aanvoer" meter staat nog maar op 16 graden:

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/27901-20231224_094142.jpg

En ik vraag me heel erg af of dat klopt. Ik zou verwachten (met de thermostaatkraan op 25) dat deze vrij snel naar de 25 zou lopen en daar stabiel zou blijven. Dat de meter op de retour er langer over doet dat snap ik dan weer wel.

Heb nog eens extra gekeken of alles 'open' stond maar wat me ook vreemd lijkt: sommige ventielen staat water in, andere niet.

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/58006-20231223_164957.jpg

Kan iemand mij gerust stellen? Is dit normaal? Ik verwacht dus dat de aanvoer temp meter eigenlijk vrij snel op zou lopen, zeker na een dag wel op de 25gr staat. De aanvoerleiding is wel warm, de retour voelt nog koud.

edit:
Nog even gekeken maar de retour (achter zilveren dopje naast thermostaatkraan) stond op een halve slag na helemaal open. Nu helemaal maar ik verwacht niet dat dat het probleem was.

[ Voor 5% gewijzigd door Mattie112 op 24-12-2023 12:28 ]

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:43

timpel_800

Amber 65

Staan je flowmeters wel allemaal.open ? Staat je pomp snelheid wel goed? Als het water maar langzaam stroomt zal het ook lang duren

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
timpel_800 schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:20:
Staan je flowmeters wel allemaal.open ? Staat je pomp snelheid wel goed? Als het water maar langzaam stroomt zal het ook lang duren
Voor zover ik kan zien staan die helemaal open. Helemaal "links om" / uitgedraaid. Afaik geeft het rode palletje aan wat de waterdoorvoer is.

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/10656-20231223_165530.jpg

Wanneer ik bij de retour er eentje dicht draai (blauwe knop) dan springt het palletje helemaal naar boven / de nul.

De pomp staat op de hoogste stand (volgens de instructie, gebaseerd op het aantal groepen op mijn verdeler).

Maar: al stroomt het langzaam dan zou de aanvoer meter toch alsnog vrij snel 25gr aan moeten geven?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:41
Je hebt de witte thermostaatknop zo te zien op 20 graden staan, als dat in de buurt van de omgeving temperatuur is dan gaat die nooit open en komt er geen warm water in de vloer.
Draai die eens naar 25 graden die dingen zijn nooit heel erg exact.

Die witte knop bepaalt de max temperatuur van het water dat de vloer ingaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 24-12-2023 12:50 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Ben(V) schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:49:
Je hebt de witte thermostaatknop zo te zien op 20 graden staan, als dat in de buurt van de omgeving temperatuur is dan gaat die nooit open en komt er geen warm water in de vloer.
Draai die eens naar 25 graden die dingen zijn nooit heel erg exact.

Die witte knop bepaalt de max temperatuur van het water dat de vloer ingaat.
Yes die staat op 25, foto was van net daarvoor. Er zit een "voeler" aan (die gekrulde kabel, daar zit een koperen ding aan wat in de "aanvoer" gestoken zit). Ik neem aan dat hij daardoor aardig de water temperatuur moet meten.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:43
Het is een mengverdeler en het gaat om de temperatuur die je vloer in gaat. Je mengt nu vanaf 25 graden terug naar een lagere temperatuur voordat het de vloer in gaat. De ingaande temperatuur de verdeler in moet omhoog totdat de onderste thermometer op 25 graden staat. Vanaf daar verder de temperatuur opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zijn alle leidingen al ontlucht? alles dichtdraaien op 1 na, pomp op max, lucht eruit blazen, herhalen voor alle andere leidingen.
En staat de retourkraan open? (achter het dopje)

[ Voor 16% gewijzigd door Microkid op 24-12-2023 13:53 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Bravo

Second Best

Mogelijk heb ik het gemist, maar staat je warmtepomp / cv aan? Wat geeft de thermostaat weer?
De beveiligingsknop beperkt alleen de warmte die in de vloerverwarming kan komen, maar kan niet magisch warm water maken ;)

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Insert12 schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:40:
Het is een mengverdeler en het gaat om de temperatuur die je vloer in gaat. Je mengt nu vanaf 25 graden terug naar een lagere temperatuur voordat het de vloer in gaat. De ingaande temperatuur de verdeler in moet omhoog totdat de onderste thermometer op 25 graden staat. Vanaf daar verder de temperatuur opvoeren.
Dat zou toch vreemd zijn? Stel het water is nu 10gr en ik zet die knop dus op 35gr zodat je 25gr krijgt. Dan krijg je op den duur (wanneer het water is opgewarmd) water van 35 graden en niet van 25. Of zie ik dat verkeerd?
Microkid schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:47:
Zijn alle leidingen al ontlucht? alles dichtdraaien op 1 na, pomp op max, lucht eruit blazen, herhalen voor alle andere leidingen.
En staat de retourkraan open? (achter het dopje)
Ja, die waren al ontlucht voor het storten van de vloer. En ja de retour staat open (stond een halve slag minder open, maar sinds 2 uurtjes helemaal). Als je het tenminste hebt over het zilveren dopje naast de thermostaat kraan.
Bravo schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:22:
Mogelijk heb ik het gemist, maar staat je warmtepomp / cv aan? Wat geeft de thermostaat weer?
De beveiligingsknop beperkt alleen de warmte die in de vloerverwarming kan komen, maar kan niet magisch warm water maken ;)
Oh nee, ik dacht dat ik zo gratis warmte had :+

Maar nee zonder gekkigheid, inderdaad goed om even te checken, de CV staat aan (en elders in huis is het ook lekker warm!)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Mattie112 schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:59:
[...]

Dat zou toch vreemd zijn? Stel het water is nu 10gr en ik zet die knop dus op 35gr zodat je 25gr krijgt. Dan krijg je op den duur (wanneer het water is opgewarmd) water van 35 graden en niet van 25. Of zie ik dat verkeerd?

[...]

Ja, die waren al ontlucht voor het storten van de vloer. En ja de retour staat open (stond een halve slag minder open, maar sinds 2 uurtjes helemaal). Als je het tenminste hebt over het zilveren dopje naast de thermostaat kraan.

[...]

Oh nee, ik dacht dat ik zo gratis warmte had :+

Maar nee zonder gekkigheid, inderdaad goed om even te checken, de CV staat aan (en elders in huis is het ook lekker warm!)
Dat zie je verkeerd. Het aangevoerde water wordt gemengd met het retourwater. Met de afgifte in de ruimte er bij zal er altijd sprake zijn van afkoeling in het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Insert12 schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:03:
[...]

Dat zie je verkeerd. Het aangevoerde water wordt gemengd met het retourwater. Met de afgifte in de ruimte er bij zal er altijd sprake zijn van afkoeling in het water.
Ok, ik snap het nog niet helemaal maar ik kan straks wel even kijken als ik even 5 minuten de thermostaatknop op 40 draai bijvoorbeeld wat het doet.

Ik dacht dat wanneer de temp in het vloerverwarming circuit lager is dan wat je instelt er water wordt bijgemengd. Dus omdat die voeler in de aanvoer zit je dat aan moet houden.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Knop even een 10~15min vol open gehad, zie niks gebeuren met die temperatuur meters.

Maar:

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/29096-20231224_154216.jpg

Ze zitten er gewoon los in geklikt! Ze meten helemaal geen watertemperatuur. Of naja een benadering natuurlijk wel. Dus die zullen helemaal niet snel reageren ook.

Denk dat ik dan toch maar gewoon de instructies aan ga houden, 72uur op 25gr en daarna 5gr er bij per dag.

Blijf het wel een beetje vreemd vinden maargoed :) Kan in elk geval wel verklaren waarom ik niet zo veel zie gebeuren bij die temperatuur meters.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Laatst online: 18-05 22:49
Hoeveel groepen vloerverwarming zijn dit, en hoeveel m2?
Zitten er ook nog radiatoren aangesloten op de zelfde ketel?
Een vloerverwarming heeft behoorlijk wat warm water nodig. Als e.e.a. niet ingeregeld is, kan het best zijn dat hij gewoon te weinig water krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door ingmar89 op 24-12-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
ingmar89 schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:52:
Hoeveel groepen vloerverwarming zijn dit, en hoeveel m2?
De leidingen lijken 15 mm, klopt dat?
Zitten er ook nog radiatoren aangesloten op de zelfde ketel?
Een vloerverwarming heeft behoorlijk wat warm water nodig. Als e.e.a. niet ingeregeld is, kan het best zijn dat hij gewoon te weinig water krijgt.
8 groepen, ca 60 m²

Bedoel je de aanvoerleiding? Dat is 25mm (https://www.warmteservice...ISO-9-mm-blauw/p/49332445)

Er zijn inderdaad nog meer radiatoren aangesloten (die allemaal goed heet zijn).

Ik denk niet dat het probleem de aanvoer van warm water is, de ketel is eigenlijk continue aan het pendelen:

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/70558-screenshot_2023-12-24_155521.png

(want ja verder is er weinig warmte vraag want het huis is op temperatuur verder)

edit:
Waarschijnlijk is 15:35~15:40 van toen ik de knop vol open had staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Mattie112 op 24-12-2023 15:57 ]

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:48
Wordt de aanvoer leiding naar de thermostaatkraan toe wel (flink) warm ?

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Mattie112 schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:27:
[...]

Ok, ik snap het nog niet helemaal maar ik kan straks wel even kijken als ik even 5 minuten de thermostaatknop op 40 draai bijvoorbeeld wat het doet.

Ik dacht dat wanneer de temp in het vloerverwarming circuit lager is dan wat je instelt er water wordt bijgemengd. Dus omdat die voeler in de aanvoer zit je dat aan moet houden.
De toevoer leiding boven die thermostaat knop wordt wel warm/heet?
Daar zou de leiding bij benadering de temperatuur moeten hebben die je cv ketel maakt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Gwindorian schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:57:
Wordt de aanvoer leiding naar de thermostaatkraan toe wel (flink) warm ?
Yes, die is goed warm!

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:38

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Mattie112 schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:47:
Ze meten helemaal geen watertemperatuur.
Klopt, ze meten je verdeler kamers.

Even voort de zekerheid, de blauwe doppen zitten losgedraaid? (anders draaien ze het ventiel dat er onder zit dicht), daarnaast moet je het bypass ventiel aan de rechterkant mogelijk bijstellen (inbus sleuteltje) wanneer je een WP hebt met lage aanvoertemp.

Als het opstookprotocol volledig gedaan is kan de thermostaat gewoon op 50 voor maximale flow, als dat nog niet gedaan is en je woonkamer niet koud is kan deze al op 35.

Het is overigens wel een van de betere verdelers die je hebt (volledig ijzerloos), ik vind het alleen vreemd dat ze niet de LTV versie hebben gebruikt

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wij hebben afgelopen winter ook een nieuwe vloerverwarming installatie in gebruik genomen met een mengverdeler. Als ik hier aanvoer op 55C heb (ketel) gaat er 53C richting de thermostaat van de vloerverwarming. De Aanvoer meter van de vloerverwarming staat in dat geval maar op 33C. Dit lijkt mij het effect van mengen met retourwater van ongeveer 20C.

Dus wil ik warmer water de vloer in moet de aanvoer vanuit de ketel omhoog. Wellicht speelt dat bij jou ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Mattie112 schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:56:
[...]

8 groepen, ca 60 m²

Bedoel je de aanvoerleiding? Dat is 25mm (https://www.warmteservice...ISO-9-mm-blauw/p/49332445)

Er zijn inderdaad nog meer radiatoren aangesloten (die allemaal goed heet zijn).

Ik denk niet dat het probleem de aanvoer van warm water is, de ketel is eigenlijk continue aan het pendelen:

[Afbeelding]

(want ja verder is er weinig warmte vraag want het huis is op temperatuur verder)

edit:
Waarschijnlijk is 15:35~15:40 van toen ik de knop vol open had staan.
Hij kan z'n warmte dus niet kwijt. Langere tijd de temperatuur hoog laten staan kan helpen. Daarnaast ff het boekje van de verdeler checken, wellicht helpt het als je de pomp aanzuigend maakt. De weerstand over de rest van het systeem kan laag zijn waardoor het retourwater te snel terug naar de ketel gaat. Door de pomp aanzuigend te maken gaat er meer water naar de verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Laatst online: 18-05 22:49
Dat de radiatoren allemaal goed heet worden is misschien het probleem wel. Als het water hier te makkelijk doorheen gaat, dan blijft er te weinig over voor de vloerverwarming.
Afhankelijk van je ketel, kan de modulerende pomp ook nog eens gaan terugregelen als de delta t te klein wordt, door het hete retourwater van de radiatoren.

Sleutelwoord is waterzijdig inregelen denk ik.

Dit kun je vrij simpel testen door te kijken of er iets veranderd als alle radiatoren dicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Iedereen bedankt voor alle ideeën!

En na weer een nacht is er nog niet veel veranderd. Zou bijna zeggen dat de temperatuur iets gezakt is haha :)

Had voor de grap de pomp even 1 stand lager gezet (4 tot 7 groepen) denk misschien veranderd het iets maar nee dat maakt niet uit in elk geval.

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/97141-20231225_111107.jpg
DukeBox schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:11:
[...]

Even voort de zekerheid, de blauwe doppen zitten losgedraaid? (anders draaien ze het ventiel dat er onder zit dicht), daarnaast moet je het bypass ventiel aan de rechterkant mogelijk bijstellen (inbus sleuteltje) wanneer je een WP hebt met lage aanvoertemp.

Als het opstookprotocol volledig gedaan is kan de thermostaat gewoon op 50 voor maximale flow, als dat nog niet gedaan is en je woonkamer niet koud is kan deze al op 35.

Het is overigens wel een van de betere verdelers die je hebt (volledig ijzerloos), ik vind het alleen vreemd dat ze niet de LTV versie hebben gebruikt
Yes die blauwe doppen zijn er af / zitten los. Mbt de bypass: wat ik er van begrijp is dat als je lage temperatuur verwarming hebt je hier mee in kan stellen dat de CV/WP het direct de vloer in dumpt (dus in theorie dat je geen extra pomp nodig hebt). Ik heb nu een CV + Hybride warmtepomp dus an sich kan ik de CV wel op bijv max 50 graden gaan zetten maar in theorie kan het water dus wel warmer worden hier.

De instructies mbt dit ventiel waren in elk geval niet heel duidelijk voor mij wanneer je dit nou wel/niet moet doen en hoe veel.

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/57901-20231224_204820.jpg

Ik kan straks wel kijken als ik daar wat aan draai wat het doet qua water temperatuur.
XeNeRgY schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:22:
Wij hebben afgelopen winter ook een nieuwe vloerverwarming installatie in gebruik genomen met een mengverdeler. Als ik hier aanvoer op 55C heb (ketel) gaat er 53C richting de thermostaat van de vloerverwarming. De Aanvoer meter van de vloerverwarming staat in dat geval maar op 33C. Dit lijkt mij het effect van mengen met retourwater van ongeveer 20C.

Dus wil ik warmer water de vloer in moet de aanvoer vanuit de ketel omhoog. Wellicht speelt dat bij jou ook.
En heb jij dan ook zo'n thermostaatknop? Staat die dan op 50graden? Of op 30? Nou zal je vloer inderdaad nooit veel warmer worden (dan zal je thermostaat wel uit slaan) dus eigenlijk zeg je dan "meng zo veel mogelijk bij" zeg ik dat goed?

Ik geloof dat de ketel hier op 65~70 staat maar dat zou ik even na moeten kijken. "Normaal" staat hij lager maar heb boven niet zulke efficiente radiatoren dus hij moest wat omhoog met de verbouwing :)
Insert12 schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:24:
[...]

Hij kan z'n warmte dus niet kwijt. Langere tijd de temperatuur hoog laten staan kan helpen. Daarnaast ff het boekje van de verdeler checken, wellicht helpt het als je de pomp aanzuigend maakt. De weerstand over de rest van het systeem kan laag zijn waardoor het retourwater te snel terug naar de ketel gaat. Door de pomp aanzuigend te maken gaat er meer water naar de verdeler.
Nee precies. Welke temperatuur moet ik hoog laten staan? De thermostaatknop van de verdeler? Foto van de instructie (2 plaatjes) staat hier boven. Ik heb wel ook een bypass op zolder zitten, misschien dat die "te laag" staat waardoor het (te) snel terug stroomt naar de CV. Zal straks even wat ruimte maken om daar bij te kunnen.
ingmar89 schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:21:
Dat de radiatoren allemaal goed heet worden is misschien het probleem wel. Als het water hier te makkelijk doorheen gaat, dan blijft er te weinig over voor de vloerverwarming.
Afhankelijk van je ketel, kan de modulerende pomp ook nog eens gaan terugregelen als de delta t te klein wordt, door het hete retourwater van de radiatoren.

Sleutelwoord is waterzijdig inregelen denk ik.

Dit kun je vrij simpel testen door te kijken of er iets veranderd als alle radiatoren dicht zijn.
Ja dat is misschien wel de vraag. Komt het gewoon niet "aan" bij de verdeler of blokkeert de verdeler het. Zijn boven 3 radiatoren maar die kan ik wel allemaal even dicht draaien een uurtje om te kijken wat het doet.

De CV is vrij nieuw, Remeha Tzerra Ace. Als ik even de handleiding opzoek is er wel eea in te stellen mbt de pomp.

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/75141-screenshot_2023-12-25_113302.png

https://tools.remeha.nl/w...andleiding-Tzerra-Ace.pdf

Misschien minimaal pomp toerental ophogen? Dat zal wel op de default 30% staan. Of de nadraaitijd van 2 minuten verhogen.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02
Er was recent een topic waarbij de thermostaat 5 graden koeler water regelde dan de ingestelde waarde.

Draai eens wat meer aan de knop en bekijk of water temperatuur wel op gaat lopen (maar houd vanwege de opstook temperatuur in de gaten en pas instelling aan)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:31
Draai alles eens dicht behalve je vloerverwarming. Dus alle radiatoren op alle kamers dicht.

Dan gaat alles naar de vloerverwarming.
Op je vloerverwarming ook gewoon de thermostaat vol open.

Thermostaat in woonkamer even een graad of 5 hoger zetten. Dus als het nu 20 graden is zet je hem op 25.

Wat doet je ketel dan qua aanvoer en voel je dan dat de aanvoerleidingen van de vloerverwarming warm worden?

Indien ja dan de thermostaatknop steeds meer dicht tot je op de gewenste temperatuur zit.
Je vloer zal echt niet ontploffen met een paar minuten warm water.

Ik heb een simpele ir temperatuurmeter.
https://www.bol.com/nl/nl...xQ.4_13.18.ProductPageUrl

Dan zie je heel snel of iets effect heeft.

Als je vloer nu wel opwarmt dan de radiatoren weer afstellen. Waterzijdig inregelen maar dat is voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Mattie112 schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:35:

En heb jij dan ook zo'n thermostaatknop? Staat die dan op 50graden? Of op 30? Nou zal je vloer inderdaad nooit veel warmer worden (dan zal je thermostaat wel uit slaan) dus eigenlijk zeg je dan "meng zo veel mogelijk bij" zeg ik dat goed?

Ik geloof dat de ketel hier op 65~70 staat maar dat zou ik even na moeten kijken. "Normaal" staat hij lager maar heb boven niet zulke efficiente radiatoren dus hij moest wat omhoog met de verbouwing :)
Ja heb hetzelfde type systeem als jij. Je moet natuurlijk wel uitkijken met het omhoog draaien van de thermostaatknop. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat als er veel retour water wordt bijgemengd dat de thermostaat flink hoger dan 30 moet om daadwerkelijk 30° je vloer in te krijgen. Mijn thermostaat knop staat dus inderdaad op 50. Dit heb ik wel zorgvuldig getest om te voorkomen dat er ineens wel daadwerkelijk 50° water mijn vloer in gaat. Ik baal wel een beetje van dit type systeem want door de meng verdeler heeft de thermostaatknop qua graden geen één op een relatie met de aanvoer die de vloer ingaat. Daardoor wordt het trial and error.

Het moet dus zo zijn dat als jij de thermostaat verhoogt, de aanvoer temperatuur in je vloer ook mee omhoog gaat. Als jouw ketel nu 70° levert zou je echter wel een hogere temperatuur moeten halen dan wat nu op de aanvoer meter staat zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Kleine update ben weer even bezig geweest!

Alle (overige) radiatoren dicht -> bypass (0.3 bar) hoor ik fluiten op een gegeven moment schiet de CV in storing. H.01.05:
Maximaal verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur overschreden:
Geen of te weinig doorstroming:
Doorstroming (richting, pomp, kleppen) controleren
Controleer de waterdruk
Controleer warmtewisselaar op vervuiling
[...]

Ok ik dacht dat de bypass dit zou voorkomen maargoed vooruit. Misschien is er een verschil tussen "langzaam terugregelen" en boem in 1x alles dicht terwijl de warmte vraag hoog is :)

Maar, dit bewijst dus: de verdeler vraagt (bijna) geen warmte. Dit klopt wel met wat ik zie. Hup thermostaatknop van de verdeler er compleet afgehaald. Dat "palletje" van de knop is eigenlijk pas bij > 40gr een beetje in te drukken.

Ok, CV weer opgestart en even 15 min laten lopen. Ja dan zie ik daadwerkelijk de temperatuur iets oplopen (en ik kan het ook voelen bij de vloer-buizen). Dus inderdaad: er komt (nagenoeg) geen warm water de verdeler in.

Wel vreemd, ik zou verwachten dat als ik die knop instel op temp X en de temp is < X hij vol gas water door zou laten. Maar eigenlijk tot een graad of 40 op de knop zit er bijna geen beweging in dus zal er niet veel water door stromen.

De instructie zegt:
"Start het opwarmen met een watertemperatuur van 25gr. Houd deze temperatuur 72 uur aan". Ik vraag me af of ze niet bedoelen "zet de thermostaatknop op 25" maar eerder: zet de thermostaatknop zo hoog dat de temperatuurmeter (van de aanvoer) 25 graden aan geeft.

Goed dan moet ik er even een uurtje ofzo bij gaan zitten of een aantal keer gaan kijken maar het voelt zo vreemd. Waarom is er dan een thermostaatknop met temperatuur indicatie. Misschien maar eens langsrijden bij WarmteService om een te horen hoe of wat voor het iets "simpels" is als de verkeerde knop ofzo.

Anyway, thermostaatknop nu even op 30gr gezet. Ik kreeg er daarmee niet veel beweging in maar had de knop ook al een hele tijd in mn handen dus misschien warm geworden daarvoor. Even kijken of er dan iets mee gebeurd anders dan moet hij toch maar nog hoger ofzo.
DukeBox schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:11:
[...]

En nog even een aanvulling, het is wel een LTV versie trouwens:
https://www.warmteservice...tiel-flowmeter/p/33154466

(op aanraden deze gekozen tov staal, was ook maar een paar euro duurder met een aanbieding dus waarom niet he 8) )
Ronald schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:41:
Er was recent een topic waarbij de thermostaat 5 graden koeler water regelde dan de ingestelde waarde.

Draai eens wat meer aan de knop en bekijk of water temperatuur wel op gaat lopen (maar houd vanwege de opstook temperatuur in de gaten en pas instelling aan)
Yes, zie hierboven, al lijkt het bij mij dan wel om flink meer te dan 5 graden. Weet je toevallig nog welk topic? Benieuwd of het hetzelfde merk verdeler is.
Turb0Turb0 schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:59:
Draai alles eens dicht behalve je vloerverwarming. Dus alle radiatoren op alle kamers dicht.

Dan gaat alles naar de vloerverwarming.
Op je vloerverwarming ook gewoon de thermostaat vol open.

Thermostaat in woonkamer even een graad of 5 hoger zetten. Dus als het nu 20 graden is zet je hem op 25.

Wat doet je ketel dan qua aanvoer en voel je dan dat de aanvoerleidingen van de vloerverwarming warm worden?

Indien ja dan de thermostaatknop steeds meer dicht tot je op de gewenste temperatuur zit.
Je vloer zal echt niet ontploffen met een paar minuten warm water.

Ik heb een simpele ir temperatuurmeter.
https://www.bol.com/nl/nl...xQ.4_13.18.ProductPageUrl

Dan zie je heel snel of iets effect heeft.

Als je vloer nu wel opwarmt dan de radiatoren weer afstellen. Waterzijdig inregelen maar dat is voor later.
Ja dat is in principe wat ik net gedaan hebt ja. Snap dat een paar minuten warm echt geen probleem is maar het is nog wel eens lastig om te voelen ja. Heb nu ook een IR camera dus kan nu ook wat meer zien, scheelt een boel :)

Maar dan is de knop met graden verdeling gewoon verwarrend / nutteloos.....
XeNeRgY schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:43:
[...]

Ja heb hetzelfde type systeem als jij. Je moet natuurlijk wel uitkijken met het omhoog draaien van de thermostaatknop. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat als er veel retour water wordt bijgemengd dat de thermostaat flink hoger dan 30 moet om daadwerkelijk 30° je vloer in te krijgen. Mijn thermostaat knop staat dus inderdaad op 50. Dit heb ik wel zorgvuldig getest om te voorkomen dat er ineens wel daadwerkelijk 50° water mijn vloer in gaat. Ik baal wel een beetje van dit type systeem want door de meng verdeler heeft de thermostaatknop qua graden geen één op een relatie met de aanvoer die de vloer ingaat. Daardoor wordt het trial and error.

Het moet dus zo zijn dat als jij de thermostaat verhoogt, de aanvoer temperatuur in je vloer ook mee omhoog gaat. Als jouw ketel nu 70° levert zou je echter wel een hogere temperatuur moeten halen dan wat nu op de aanvoer meter staat zou ik denken.
Hm juist, dus dan is die graden-verdeling misschien meer voor als je LTV hebt en dus dat "hydrolisch actief" verhaal gaat inregelen? Dat je alleen dan pas echt goed je "input" kan regelen er mee?

Pfoe je zou toch zeggen een paar regeltjes in de handleiding hoe of wat precies moet het toch een stuk duidelijker maken. Sure ik heb geen ervaring er mee maar ben toch ook de domste niet O-)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Niet te bang zijn, draaien aan die knoppen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
Je weet nu wel waar je kan zoeken.

Slecht afgeleverd werk dus van je vloerverwarming/cv ketel man.

Die knop op je vloerverwarmingsunit met een korrel zout nemen.

Aanvoer 25 graden is 25 graden met je ir meter. Die knop kan dus zomaar op 35 staan als het in het echt 25 aanvoer is (korrel zout ;) )

Weet je wat de aanvoertemperatuur van je ketel is?

Nu je weet dat je het kan zoeken in de korrelzoutknop kan je de radiatoren weer beetje bij beetje open draaien tot ze gelijkmatig warm zijn (ir temperatuurmeter check)

Bij mij staan de radiatoren nog geen 25% open en de vloerverwarming korrelzoutknop :+ staat op 40 graden. Ketel ook op 40 graden.
Thermostaat woonkamer 24/7 op 20 graden

Zo is het voor mij het meest efficiënt en comfortabel.

Nachtverlaging resulteerd in meer gasverbruik en minder comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Foutje

[ Voor 95% gewijzigd door XeNeRgY op 25-12-2023 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Mattie112 schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:57:
Anyway, thermostaatknop nu even op 30gr gezet. Ik kreeg er daarmee niet veel beweging in maar had de knop ook al een hele tijd in mn handen dus misschien warm geworden daarvoor.
Nee, want de knop heeft een externe voeler, die zit in de verdeler aan het eind van dat kringeldraadje.
Ok, CV weer opgestart en even 15 min laten lopen. Ja dan zie ik daadwerkelijk de temperatuur iets oplopen (en ik kan het ook voelen bij de vloer-buizen). Dus inderdaad: er komt (nagenoeg) geen warm water de verdeler in.
Dan lijkt er toch ergens een blokkade te zitten wat de flow tegenwerkt...
Voor de zekerheid: kijk eens op de pomp, meestal zit er op de zijkant een pijltje die de flowrichting aangeeft. Het zal de eerste keer niet zijn dat de pomp op z'n kop erop zit...

[ Voor 39% gewijzigd door Microkid op 25-12-2023 14:33 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ook hoe het aangesloten zit, zo kan er in de bovenste leiding gewoon een luchtbel blijven hangen welke voor obstructie zorgt.

En sommige flow meters stonden op 4 l/m, ongeveer 2 l/m per groep is ruim voldoende.

Gewoon installateur terug laten komen en het fixen!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Mattie112 schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:57:
En nog even een aanvulling, het is wel een LTV versie trouwens:
Dat is niet die ik op je foto's zie. Heb je de bypass nou al eens bijgesteld? Vaak staat die te ver open. Vrij eenvoudig te zien als beide temp. ongeveer gelijk blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 14:44

BCC

Waarom ligt die rode knop daar los en wat zit er achter dat rode dopje op de aanvoer? Staat de zaak niet gewoon dicht?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
DutchWing schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:41:

Dat is het beste, je weet nu dat het niet goed ingeregeld is.

Je ketel gaat niet voor niks in storing als alles behalve je vloerverwarming dicht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
TL;DR

Is zelf geïnstalleerd (dus geen installateur), thermostaat is echt het onderdeel wat de flow beperkt. Ga voor alsnog even door met het "opstookprotocol" door om de dag de thermostaat 5 graden hoger te zetten. Zal voor de afwerkvloer even navragen wat de max temp is dan kan ik met inregelen daar op af gaan stemmen (en verder de thermostaat knop vergeten)
Turb0Turb0 schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:29:
Je weet nu wel waar je kan zoeken.

Slecht afgeleverd werk dus van je vloerverwarming/cv ketel man.

Die knop op je vloerverwarmingsunit met een korrel zout nemen.

Aanvoer 25 graden is 25 graden met je ir meter. Die knop kan dus zomaar op 35 staan als het in het echt 25 aanvoer is (korrel zout ;) )

Weet je wat de aanvoertemperatuur van je ketel is?

Nu je weet dat je het kan zoeken in de korrelzoutknop kan je de radiatoren weer beetje bij beetje open draaien tot ze gelijkmatig warm zijn (ir temperatuurmeter check)

Bij mij staan de radiatoren nog geen 25% open en de vloerverwarming korrelzoutknop :+ staat op 40 graden. Ketel ook op 40 graden.
Thermostaat woonkamer 24/7 op 20 graden

Zo is het voor mij het meest efficiënt en comfortabel.

Nachtverlaging resulteerd in meer gasverbruik en minder comfort.
Ketel staat op 60 op dit moment. Maar kan daar ook wel overheen schieten (waarschijnlijk omdat hij zn warmte niet kwijt kan).

Inregelen moet sowieso nog gebeuren natuurlijk :)
Microkid schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:29:
[...]

Nee, want de knop heeft een externe voeler, die zit in de verdeler aan het eind van dat kringeldraadje.

[...]

Dan lijkt er toch ergens een blokkade te zitten wat de flow tegenwerkt...
Voor de zekerheid: kijk eens op de pomp, meestal zit er op de zijkant een pijltje die de flowrichting aangeeft. Het zal de eerste keer niet zijn dat de pomp op z'n kop erop zit...
Ja dat is ook weer zo natuurlijk :) Geen idee hoe dat normaal werkt met een thermostaat knop, misschien hoort dat wel dat als je "bijna" bij de temperatuur ben hij bijna geen water door laat. Zal eens kijken of ik boven er eentje af kan slopen (1-5, geen graden) om te kijken.

Maar: ik denk niet dat er een obstructie zit, wanneer ik de thermostaat helemaal open draai stroomt hij gewoon goed door, voel ik hem warm worden en draait de CV lekker hard, dus het is echt de thermostaat(knop) die het tegen houd.
DutchWing schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:41:
Ook hoe het aangesloten zit, zo kan er in de bovenste leiding gewoon een luchtbel blijven hangen welke voor obstructie zorgt.

En sommige flow meters stonden op 4 l/m, ongeveer 2 l/m per groep is ruim voldoende.

Yes dat is correct, op dat T-stuk moet nog een ontlucht ventiel komen. Dat was even een misverstandje :)
Maar: voor de vloer werd gestort hadden we de boel al gevuld, ontlucht en op druk gebracht. Het kan zijn dat er ergens lucht zit maar ik geloof niet dat dat veel kan zijn.

Flow meters had ik helemaal open gezet ter test. Moet natuurlijk nog ingeregeld worden. Moet even uitrekenen aan de hand van de de lengte van de buizen wat handig is. Nou zit er (op de laatste groep na) niet veel verschil in hoor. Zit allemaal tussen de 60~70 meter. Behalve de gang/toilet dit zit op 45meter.

Is trouwens niet door een installateur gedaan maar zelf (net als de hele rest van de verbouwing). Natuurlijk wel met adviezen van deze of gene en het inregelen moet ik een keer voor gaan zitten of laten doen.
DukeBox schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:52:
[...]

Dat is niet die ik op je foto's zie. Heb je de bypass nou al eens bijgesteld? Vaak staat die te ver open. Vrij eenvoudig te zien als beide temp. ongeveer gelijk blijven.
Dan bedoel je de bypass op de verdeler? Die staat helemaal dicht. Aanvoer is warm, retour is koud.

Als ik het goed begrijp kan je hier LTV van maken door die open te draaien, dan doet hij mee in het circuit. Maar ik heb (nu nog) een CV dus moet hij "normaal" draaien.
BCC schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:55:
[...]

Waarom ligt die rode knop daar los en wat zit er achter dat rode dopje op de aanvoer? Staat de zaak niet gewoon dicht?
Die rode knop zat op de plek waar nu de thermostaat kraan zit. (rechts)
Links is zilver maar zal een reflectie zijn dat die ook rood lijkt :) Dat is de retour, staat helemaal open.
Turb0Turb0 schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:32:
[...]

Dat is het beste, je weet nu dat het niet goed ingeregeld is.

Je ketel gaat niet voor niks in storing als alles behalve je vloerverwarming dicht zit.
Yes inregelen moet nog gebeuren natuurlijk. Is niet via installateur gegaan en vind het niet erg me ergens in te verdiepen (en ben niet bang om advies te vragen haha).

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
Aha je hebt er gewoon zelluf aan lopen hannussen :+

Dan inderdaad beginnen met die thermostaat knop op de unit. Dus helemaal open en dan meten met de ir meter. Afstellen tot je op de gewenste temperatuur zit (nu dus 25 graden)

Ketel werk bij mij het beste (zuinigste) op 40 graden en kamerthermostaat op 20.
Dus daar kan je later ook nog mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:48

ByteDelight

Retro computing is alive!

Turb0Turb0 schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:44:
That we like ;)
En dan kun je (en wij!) er veel van leren.

Ik lees rustig mee!

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Turb0Turb0 schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:44:

Dan inderdaad beginnen met die thermostaat knop op de unit. Dus helemaal open en dan meten met de ir meter. Afstellen tot je op de gewenste temperatuur zit (nu dus 25 graden)

Ketel werk bij mij het beste (zuinigste) op 40 graden en kamerthermostaat op 20.
Dus daar kan je later ook nog mee spelen.
Yes anders was de aanbouw / verbouwing helemaal niet te betalen haha. Sommige dingen besteed je uit andere zijn prima om zelf te doen en kan je als je het verkloot altijd nog iemand voor inhuren.

En voor de ketel even kijken ja, laat ook Airco installeren (ja dat laat ik doen haha) dus kan best zijn dat ik de radiatoren boven eigenlijk niet meer ga gebruiken. Dan kan sowieso de temperatuur omlaag naar whatever.
ByteDelight schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:53:
[...]

That we like ;)
En dan kun je (en wij!) er veel van leren.

Ik lees rustig mee!
Gezellig!

---

Zal sowieso wel een paar updates plaatsen nog! Ga morgen even goed kijken met IR camera dan heeft het nog even de kans te stabiliseren. Vandaag hele dag deuren/ramen open gehad om een beetje te luchten dus dat geeft ook wel een vertekend beeld misschien van de vloer temp.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Mattie112 schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:34:

Maar: ik denk niet dat er een obstructie zit, wanneer ik de thermostaat helemaal open draai stroomt hij gewoon goed door, voel ik hem warm worden en draait de CV lekker hard, dus het is echt de thermostaat(knop) die het tegen houd.
Kan het pinnetje soepel naar binnen en naar buiten bewegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Microkid schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:47:
[...]

Kan het pinnetje soepel naar binnen en naar buiten bewegen?
Yes voor zover ik kan beoordelen wel.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nokkenstok
  • Registratie: Januari 2022
Zit er onder het rood gemarkeerde geen afsluiter?:

Heb ik mij zelf namelijk al eens in vergist :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JR2B__NMTCsDuhuKLipAnvO-3yU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CD6iTrftonAC2YCEquRiry1I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 14:44

BCC

Ja dat zei ik ook al 😜 naja ik bedoelde het in ieder geval.

[ Voor 55% gewijzigd door BCC op 25-12-2023 20:35 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Yes dit zit daar en staat open (stond op een halve slag na ook open)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Mattie112 schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:34:
Dan bedoel je de bypass op de verdeler? Die staat helemaal dicht. Aanvoer is warm, retour is koud.
Ja, en dat je aanvoer maar een beetje oploopt is precies een symptoom dat deze dicht staat. De ltv bypass moet normaal gesproken nooit dichtstaan. Of is er een reden dat je hem volledig hydrolisch actief hebt staan?

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 25-12-2023 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
DukeBox schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:09:
[...]

Ja, en dat je aanvoer maar een beetje oploopt is precies een symptoom dat deze dicht staat. De ltv bypass moet normaal gesproken nooit dichtstaan. Of is er een reden dat je hem volledig hydrolisch actief hebt staan?
Ah sorry ik denk dat ik het precies andersom zeg: hij staat juist helemaal open. In de instructie zeggen ze draai naar rechts om hem hydraulisch in te stellen en dat heb ik juist niet gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/29c4f4b00a063fb2f92121117cda04e2ff4846f3/?url=https%3A%2F%2Fupload.mattie-systems.nl%2Fuploads%2F57901-20231224_204820.jpg

Deze ruimte is te huur!

Pagina: 1