Ik wil een VW busje met CNG inbouw graag willen kopen, maar zoals de meeste in de fabriek gebouwde installaties hebben ze een heel kleine benzinetank (ongeveer 30 liter). Mijn vraag is of het mogelijk is om in plaats daarvan een benzinetank van normaal formaat te laten monteren. (80L). Kan ik hierdoor wanneer ik maar wil overstappen van cng naar benzine tijdens het rijzen en daarmee mijn actieradius bijna verdubbelen? Of zie ik het verkeerd?
Vraag
Alle reacties
Waar zit de cng tank?
Achter in, of onder de auto op de benzinetank plek?
Achter in, of onder de auto op de benzinetank plek?
The problem with communication is the illusion it has taken place.
De tanks bevinden zich onder het voertuig. Maar zelfs als de tanks niet de ruimte innemen van een grote benzinetank, zou het dan mogelijk zijn om de benzinetank gewoon te vergroten voor een grotere actieradius? Of is de motor zo ingesteld dat hij alleen maar CNG en benzine gebruikt om het voertuig te starten?
Ik heb ervaring met een vw Touran leenauto op cng en benzine. Start is inderdaad benzine en schakelt dan automatisch over naar cng. Als cng leeg is dan schakelt hij weer automatisch over naar benzine. Als de cng bijna leeg is met een lockdown dan ook, benzine geeft meer vermogen dan cng. Of hij dat ook doet met een volle tank cng weet in niet.
Cng is een stuk goedkoper in verbruik dan benzine, daarom rij ik zoveel mogelijk op cng.
Cng tanken kan niet bij alle stations, even zoeken vooraf is wel handig. De vraag is vooral hoe vaak je verwacht te moeten tanken, het tanken zelf duurt iets langer dan met benzine maar het valt op zich mee. Je hoeft de vulslang in ieder geval niet vast te houden tijdens het vullen itt bezine tanken.
Een grotere tank om bereik te vergroten zal best kunnen als er ruimte is. Persoonlijk zou ik het niet doen omdat cng goedkoper rijd. Zou dan eerder een grotere cng tank nemen als het past.
Cng is een stuk goedkoper in verbruik dan benzine, daarom rij ik zoveel mogelijk op cng.
Cng tanken kan niet bij alle stations, even zoeken vooraf is wel handig. De vraag is vooral hoe vaak je verwacht te moeten tanken, het tanken zelf duurt iets langer dan met benzine maar het valt op zich mee. Je hoeft de vulslang in ieder geval niet vast te houden tijdens het vullen itt bezine tanken.
Een grotere tank om bereik te vergroten zal best kunnen als er ruimte is. Persoonlijk zou ik het niet doen omdat cng goedkoper rijd. Zou dan eerder een grotere cng tank nemen als het past.
Let op dat 't vergroten van de tank ook 't gewicht doet toenemen. Gewicht dat van invloed is op de wegenbelasting.
Hartelijk dank voor uw inbreng hier. Op dit moment rijd ik in een elektrisch busje en eerlijk gezegd ben ik het zo beu om van pool naar pool te rijden en niet echt lange afstanden te kunnen afleggen. Daarom wil ik een busje dat op twee verschillende soorten brandstof kan rijden. Ik wil tanken en voor een lange tijd niet meer hoeven te tanken, waarbij ik beide brandstofbronnen aanmoedig. Als het voor de prestaties van de bestelwagen niet uitmaakt welke brandstof ik gebruik en als de bestelwagen het gewicht van alle volle tanks kan dragen, zou dat voor mij ideaal zijn. (Ik kreeg van een Fiat Ducate-monteur te horen dat het plaatsen van een grotere benzinetank het CNG-systeem dat op de motor is ingebouwd zou verstoren...?) Volgens dit zou dat dan niet waar zijn. Dank je wel.
Pagina: 1