Ik heb 9 (3420wp) panelen op het westen op het dak van het huis en 6 (2490wp) panelen op de dak van de schuur. (oosten/zuiden) Beide aangesloten op hun eigen omvormer en losse fases. In totaal dus nu 5910 wp.
Uitbreiding is voor 10 panelen (4100wp) op het (noord-) oosten van het dak van het huis om de verbruik van de EV te compenseren.:fill(white):strip_exif()/f/image/SE6fnBp4ag1br0N3cnf2IsqO.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Sg6xvC3Nze8gRhJKWYOlBTIX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s7AFAxLWSaXfywZzTZfeu5Dd.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van de situatie een paar huizen verder, zoals ik het ook wil. Minus de panelen naast de dakkapel:
:strip_exif()/f/image/1Iqx2cB7H8lBlEbWr3o7pHaW.jpg?f=fotoalbum_large)
6 onder de dakkapel +/- 12m3, 34,7 graden:
Afmetingen: 1.80 meter x 6.21
Volgend jaar komt er een EV met 50kWh accu. Ik wil dus in ieder geval dat extra verbruik dekken.
Uitbreiding is voor 10 panelen (4100wp) op het (noord-) oosten van het dak van het huis om de verbruik van de EV te compenseren.
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/SE6fnBp4ag1br0N3cnf2IsqO.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Sg6xvC3Nze8gRhJKWYOlBTIX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s7AFAxLWSaXfywZzTZfeu5Dd.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van de situatie een paar huizen verder, zoals ik het ook wil. Minus de panelen naast de dakkapel:
:strip_exif()/f/image/1Iqx2cB7H8lBlEbWr3o7pHaW.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
4 op de dakkapel, +/- 10m3, 14,8 graden:6 onder de dakkapel +/- 12m3, 34,7 graden:
Afmetingen: 1.80 meter x 6.21
Schaduw
Wanneer de zon op het zuiden / westen staat zal er flink wat schaduw op de 6 panelen komen vanuit de dakkapel zelf. Enig idee wat dat met de opbrengst doet?Jaarverbruik
Momenteel is dat 5000kWh. Huidige opwekking is ook zo'n 5000 kWh.Volgend jaar komt er een EV met 50kWh accu. Ik wil dus in ieder geval dat extra verbruik dekken.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase.Budget en doel
Dak zo vol mogelijk leggen, tegen minimale kosten om het extra verbruik van de EV te dekken.Wie gaat het project uitvoeren
Eigen installatieBijhouden van data
DomoticzReeds verkregen offertes
Ik heb de 6 panelen op mijn schuur zelf al gelegd en heb toen alles besteld via Stralendgroen.nl, ik wilde daar nu ook weer bestellen. Offerte voor het volgende:- 10 x Trina Solar Vertex S all black 410wp
- 1x Growatt MIN 4200 TL-X
- Frame en kabels
Regio
Noord-Brabant, EindhovenVragen
- Bij Stralendgroen kan ik kiezen voor een omvormer met 2 strings, naar mij idee is dat wenselijk, want daar kunnen dan de 6 panelen en de 4 panelen los op aangesloten worden. Kan dat? Is dat logisch? Of is één string beter?
- Zal de dakkapel niet teveel schaduw geven als de zon op het zuiden/westen staat?
- Verder nog zaken waar ik op moet letten?
[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 24-12-2023 11:35 ]