Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:55

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Ik heb 9 (3420wp) panelen op het westen op het dak van het huis en 6 (2490wp) panelen op de dak van de schuur. (oosten/zuiden) Beide aangesloten op hun eigen omvormer en losse fases. In totaal dus nu 5910 wp.

Uitbreiding is voor 10 panelen (4100wp) op het (noord-) oosten van het dak van het huis om de verbruik van de EV te compenseren.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t32cQ3obvg-EoP0wPQVtHSg7Phw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SE6fnBp4ag1br0N3cnf2IsqO.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWs4QrOxIqSiwbZ0emeBGiImpMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sg6xvC3Nze8gRhJKWYOlBTIX.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3vMV0EmVJNi520cI2lv4hJD7HM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7AFAxLWSaXfywZzTZfeu5Dd.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van de situatie een paar huizen verder, zoals ik het ook wil. Minus de panelen naast de dakkapel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMu8y_M9aCeHtfwAzorD2Ro-avo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Iqx2cB7H8lBlEbWr3o7pHaW.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
4 op de dakkapel, +/- 10m3, 14,8 graden:
6 onder de dakkapel +/- 12m3, 34,7 graden:
Afmetingen: 1.80 meter x 6.21
Schaduw
Wanneer de zon op het zuiden / westen staat zal er flink wat schaduw op de 6 panelen komen vanuit de dakkapel zelf. Enig idee wat dat met de opbrengst doet?
Jaarverbruik
Momenteel is dat 5000kWh. Huidige opwekking is ook zo'n 5000 kWh.
Volgend jaar komt er een EV met 50kWh accu. Ik wil dus in ieder geval dat extra verbruik dekken.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase.
Budget en doel
Dak zo vol mogelijk leggen, tegen minimale kosten om het extra verbruik van de EV te dekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Eigen installatie
Bijhouden van data
Domoticz
Reeds verkregen offertes
Ik heb de 6 panelen op mijn schuur zelf al gelegd en heb toen alles besteld via Stralendgroen.nl, ik wilde daar nu ook weer bestellen. Offerte voor het volgende:
  • 10 x Trina Solar Vertex S all black 410wp
  • 1x Growatt MIN 4200 TL-X
  • Frame en kabels
Kosten: €1750,-, exclusief installatie. (doe ik zelf)
Regio
Noord-Brabant, Eindhoven
Vragen
  • Bij Stralendgroen kan ik kiezen voor een omvormer met 2 strings, naar mij idee is dat wenselijk, want daar kunnen dan de 6 panelen en de 4 panelen los op aangesloten worden. Kan dat? Is dat logisch? Of is één string beter?
  • Zal de dakkapel niet teveel schaduw geven als de zon op het zuiden/westen staat?
  • Verder nog zaken waar ik op moet letten?

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 24-12-2023 11:35 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
2 hellingen, 2 strings.

En dan heb je een omvormer nodig met mooi lage minimum Vmpp... De GoodWe DNS-G3 bijvoorbeeld. (50V). De Growatt MIN -XH is met 70 ook nog een redelijke optie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ronald schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:30:
2 hellingen, 2 strings.

En dan heb je een omvormer nodig met mooi lage minimum Vmpp... De GoodWe DNS-G3 bijvoorbeeld. (50V). De Growatt MIN -XH is met 70 ook nog een redelijke optie.
Bedankt voor het advies. Op welke Grotwatt kom je dan uit? Als ik bijvoorbeeld kijk naar de GROWATT MIN 3600 TL-XH HYBRIDE heeft die een opstartspanning van 100V. Of moet ik kijken naar het MPPT spanningsbereik? Die 70V?

Ik zit nu ook nog met het volgende. Ik had bedacht om voor de grootste panelen te gaan die ze bij Stralendgroen hebben, maar nu blijken er geen 6 naast elkaar te kunnen.

Kortom. Kan het kwaad om twee verschillende soorten panelen aan te sluiten op de omvormer?

Waarschijnlijk wordt het dan 4x Trina Solar Vertex S all black 410 WP en 6x LONGi Solar all black 355wp

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 09-01-2024 16:32 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
Binnen een string dient alles gelijk te zijn. Paneel, helling, richting.

Voor een andere string mag elk van die variabelen iets anders zijn ;)

Opstart spanning is amper belangrijk. Met 4 panelen haal je dat ver voordat er genoeg vermogen uit gehaald kan worden eer het nuttig is om de omvormer in bedrijf te brengen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:08:
Binnen een string dient alles gelijk te zijn. Paneel, helling, richting.

Voor een andere string mag elk van die variabelen iets anders zijn ;)

Opstart spanning is amper belangrijk. Met 4 panelen haal je dat ver voordat er genoeg vermogen uit gehaald kan worden eer het nuttig is om de omvormer in bedrijf te brengen.
Top, wederom bedankt voor de antwoorden!

Vandaag het huis nog even opgemeten en het worden de volgende panelen, daarvan passen er net 6 naast elkaar: LONGi Solar all black 350wp. En 4x Trina Solar Vertex S all black 410wp. Totaal dus 3740WP.

Is de GROWATT MIN 3600 TL-XH HYBRIDE dan de omvormer die ik moet hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 10-01-2024 08:37 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
En nog een laatste vraag. Ik heb 1800mm ruimte voor de panelen onder het dakkapel en het paneel is 1755 mm. Kortom de panelen hebben slechts 5 cm ruimte onder bij de dakrand / dakgoot. Is dat zonder meer toegestaan / handig?
Pagina: 1