upgraden platenspeler en versterker vader

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeanCattery
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-09 20:18
Ik zoek een?

- analoge platenspeler liefst (half) automatisch om zijn huidige AKAI AP B-20 te vervangen die niet meer goed loopt.
- versterker met phono ingang, het liefste niet al te groot en met afstandsbediening. Dit om mijn vader zijn huidige Philips FA 773 te vervangen en om 2 monitor speakers aan te sturen (JBL Control one pro).

Wat is je budget?
1000 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mijn vader wil graag zijn platen blijven spelen en heel eerlijk ben ik echt al onwijs onder de indruk met bovenstaande setup hoe helder en vol het klinkt. De platenspeler is alleen wel echt aan vervaning toe, al een keer gereviseerd maar hij begint nu na een paar nummers weer te langzaam te spelen etc. Een nieuwe versterker is welkom zodat mijn vader niet meer elke keer naar de versterker hoeft te lopen om het volume aan t passen

Wat heb je zelf al gevonden?
Heel eerlijk zie ik door de bomen het bos niet meer. Er is zoveel informatie te vinden en op bax en bol staan moderne platenspelers met goede reviews maar zijn die ook echt goed? Of is het verstandig om een tweedehands te kopen van een goed merk? Verder totaal geen voorkeur voor merk oid. Idem voor de versterker

Welke vragen heb je hier nog over?
Zoals hierboven al aangegeven vind ik persoonlijk de bovengenoemde setup dus echt al prachtig klinken. De vraag is eigenlijk hoe dit zo optimaal te verbeteren waarbij de platenspeler zelf sowieso vervangen moet worden.

Bedankt alvast!! <3

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:31
Pro-Ject A1 automatische platenspeler.
Komt met een OM10 element, en ingebouwde phono amp.
https://www.project-audio.com/en/product/a1/

Dit komt zo te zien uit de oude Dual fabrieken.

Of een:
Denon DP400, die doet alleen auto stop, niet vol auto:
https://www.hifiklubben.n...00-draaitafel/dendp400wh/

En dan een Wiim Amp,
Heeft line in voor de platenspeler en alle streaming gemakken die je wilt.
https://www.wiimhome.com/wiimamp/overview

Kan ook zoiets:
Denon Ceol RCD-N10
https://www.hifiklubben.n...et-streaming/denrcdn10wh/

[ Voor 53% gewijzigd door RobbieT op 24-12-2023 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:01

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@SeanCattery Wil je vader er alleen de platen op afspelen? Of ook radio, geluid van de tv, enz?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeanCattery
Jorgen schreef op zondag 24 december 2023 @ 03:33:
@SeanCattery Wil je vader er alleen de platen op afspelen? Of ook radio, geluid van de tv, enz?
Het is in principe alleen voor de platen, evt een aux ingang voor zijn laptop zou mooi zijn maar geen must

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-09 14:06
Ik heb deze en een vintage Philips platenspeler voor mijn dochter gekocht die ook helemaal into vinyl is.

Daarmee aangesloten op 2.1 systeempje met extra aux/line-in. Gewoon tulp naar 3.5mm. Maar je kan het met die preamp op elke line-in aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:15
De door @RobbieT aanbevolen Project en Wiim Amp zijn goede keuzes, de platenspeler is al voorzien van de voorsterker. Het kan nog iets goedkoper door af te zien van de automaat - met bv een Pro-Ject E1 Phono.

En niet gevraagd, maar uit eigen ervaring weet ik dat de JBL Control one pro erg weinig bas hebben (ik gebruik ze bij mijn desktop PC) - bij mij hebben ze veel baat van een subwoofer, de Wiim Amp is voorzien van een uitgang daarvoor.

[ Voor 23% gewijzigd door martyw op 24-12-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeanCattery
De Automat A1 en icm de Wiim Amp combi ziet er echt top uit!! Beide hebben ook echt top reviews!

Dank @RobbieT daarvoor!

Phono: 400
AMP: 350

@martyw
Zou jij nog een sub kunnen aanraden voor rond de 250?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeanCattery
Wellicht deze?

Goede reviews, zeker voor de prijs!

https://www.hellotv.nl/product/jamo-s810-sub-wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Misschien een tweedehands REL T3 of T5 als subwoofer?
Dan krijg je een veel betere kwaliteit dan als je nieuw zo goedkoop gaat shoppen.

https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:15
SeanCattery schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:26:
@martyw
Zou jij nog een sub kunnen aanraden voor rond de 250?
Kerstaanbieding: De Teufel T 10 subwoofer Bassosaurus Rex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Argon audio sub in de aanbieding voor €249:
https://www.hifiklubben.n...-subwoofer/argbass8mk2bk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:39
Als platenspeler is een vintage exemplaar welke gereviseerd is door een kundig iemand ook aan te raden. Minstens zo goed en betrouwbaar dan een nieuwe.

Deze is niet meer te koop maar voor het idee. Deze verkoper heeft regelmatig mooie spullen.
https://www.marktplaats.n...ics-sl-1400-gerestaureerd

[ Voor 7% gewijzigd door Roderiktweaker op 25-12-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeanCattery
ik sta op het punt om het volgende te bestellen:

DENON CEOL RCD-N10
PROJECT: A1 VOLAUTOMATISCHE PLATENSPELER - WIT

alleen zie ik dat de platenspeler een ground kabel heeft en de versterker hier geen aansluiting voor heeft, is dit een problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou alleen de platenspeler bestellen.

Die Philips FA773 is een prima amp en heeft voldoende power om met de speakers om te gaan. Volgens mij ook door Marantz gemaakt (check het typenummer achterop, zou dan met MZ moeten beginnen).

Je speakers hebben een gevoeligheid van 87dB. Die Denon die je op het oog hebt zal wat harder gezet moeten worden voor het zelfde effect. Gaat prima geluid geven, vraagt alleen iets meer van de versterker en voegt eigenlijk niks toe. Dus zonde geld.

De Philips heeft wel meer ingangen, dus daar kan prima nog meer aan als het moet. Desnoods een BT ontvanger of een streamer, ben je helemaal klaar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Waarom loopt je vader naar de versterker om het volume aan te passen als die versterker beschikt over afstandbediening?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeanCattery
evilution schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:40:
Waarom loopt je vader naar de versterker om het volume aan te passen als die versterker beschikt over afstandbediening?
Omdat er geen afstandsbediening bij zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeanCattery
The Eagle schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:22:
Ik zou alleen de platenspeler bestellen.

Die Philips FA773 is een prima amp en heeft voldoende power om met de speakers om te gaan. Volgens mij ook door Marantz gemaakt (check het typenummer achterop, zou dan met MZ moeten beginnen).

Je speakers hebben een gevoeligheid van 87dB. Die Denon die je op het oog hebt zal wat harder gezet moeten worden voor het zelfde effect. Gaat prima geluid geven, vraagt alleen iets meer van de versterker en voegt eigenlijk niks toe. Dus zonde geld.

De Philips heeft wel meer ingangen, dus daar kan prima nog meer aan als het moet. Desnoods een BT ontvanger of een streamer, ben je helemaal klaar.
Reden voor die amp zou zijn. Klein dus kan in het zicht gezet worden. Ingebouwde cd speler. Spotify. Afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

SeanCattery schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:43:
[...]

Omdat er geen afstandsbediening bij zit
Lijkt me dan een stuk goedkoper om ergens een ab te scoren. Zoals hierboven al aangegeven is met die versterker niks mis.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

evilution schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:07:
[...]

Lijkt me dan een stuk goedkoper om ergens een ab te scoren. Zoals hierboven al aangegeven is met die versterker niks mis.
Dat idd. De FA773 snapt gewoon IR, staat zelfs groot in het display. Alle afstandsbedieningen die RC5 praten moeten hem kunnen bedienen.
Van wat ik zo snel bij elkaar kan zoeken zou de Philips RC240 er standaard bij horen.
Toevallig zie ik die een zgan op MP staan: https://www.marktplaats.n...ndsbed-philips-rc240-zgan
Ben je voor een tientje klaar :)

En dan koop je er een leuk steamertje bij voor Spotify, liefst met fatsoenlijke dac. Heb zelf al een paar jaar een Pi met Allo Boss dac, en die is beter dan de in de Denon ingebouwde dac. En ja dat kan ik weten, want hangt bij bij via analoge verbindingen aan een Denon avr2311 dus kan vergelijken ;) ).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeanCattery
Goede punten, scheelt nogal wat geld ook.

Is het mogelijk om een sub aan te sluiten op de FA773?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

SeanCattery schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:24:
Goede punten, scheelt nogal wat geld ook.

Is het mogelijk om een sub aan te sluiten op de FA773?
Een actieve sub kan, maar dan moet je er een met high inputs hebben, dus voor luidspreker draden. En dan vanaf de sub naar je luidsprekers.
De fa773 heeft geen subwoofer preout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-09 19:52
Ik zou niet voor subwoofers gaan. Die zijn heel lastig goed te tunen voor muziek reproductie (imho). Je wilt bv geen overlappende frequenties ivm phasing/cancellation etc. Los van positionering uitdagingen. Meestal wordt het geluid er niet beter op.

Ik zou daarom eerder voor een upgrade qua speakers gaan, een full range floorstander bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Overigens heeft die project platenspeler een ingebouwde voorversterker. Die mag dus via een van de reguliere aansluitingen aangesloten worden, niet via de phono. Op phono kan ook werken maar dan moet de voorversterker van de platenspeler uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

olafmol schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:31:
Ik zou niet voor subwoofers gaan. Die zijn heel lastig goed te tunen voor muziek reproductie (imho). Je wilt bv geen overlappende frequenties ivm phasing/cancellation etc. Los van positionering uitdagingen. Meestal wordt het geluid er niet beter op.

Ik zou daarom eerder voor een upgrade qua speakers gaan, een full range floorstander bv.
Eens. Zo goed zijn de specs van die JBL's. Nou ook weer niet. Snap de vraag om een sub prima wat dat betreft. Die dingen missen ongetwijfeld wat laag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
SeanCattery schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:08:

alleen zie ik dat de platenspeler een ground kabel heeft en de versterker hier geen aansluiting voor heeft, is dit een problem?
GND is voor wanneer je interne phono/RIAA convertor op bypass zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeanCattery
Ben redelijk lost nu door de verschillende adviezen:

ik ga in ieder geval de platenspeler kopen.

Mbt de versterker (DENON CEOL RCD-N10)

Voordeel
Klein
Afstandsbediening
CD-Speler, spotify etc
Mogelijkheid voor sub.

Nadeel
Prijs
Waarschijnlijk geen verbetering in geluid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als je beter geluid wil zou ik in plaats van een nieuwe versterker betere luidsprekers kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeanCattery
evilution schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:00:
Als je beter geluid wil zou ik in plaats van een nieuwe versterker betere luidsprekers kopen.
Helaas is dat niet echt een optie. De huidge speakers passen perfect waar ze staan en zijn echt net nieuw. Daarnaast vind mijn vader ze fantastisch klinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
SeanCattery schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:04:
[...]

Helaas is dat niet echt een optie. De huidge speakers passen perfect waar ze staan en zijn echt net nieuw. Daarnaast vind mijn vader ze fantastisch klinken.
Dan zou ik de platenspeler kopen en de AB op MP. Die Denon is geen enkele verbetering in geluid.

Die JBLs is nog veel te halen maar als je pa er tevreden mee is zou ik hem dat lekker laten zijn.

Sub zou ik niet doen, dan eerder de JBLs upgraden.

[ Voor 24% gewijzigd door Sethro op 30-12-2023 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

The Eagle schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:19:
[...]

Dat idd. De FA773 snapt gewoon IR, staat zelfs groot in het display. Alle afstandsbedieningen die RC5 praten moeten hem kunnen bedienen.
Er zit bij mijn weten zelfs een RC5 in/out op om hem door te koppelen naar apparaten die zelf geen IR ontvanger hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

evilution schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:46:
[...]

Er zit bij mijn weten zelfs een RC5 in/out op om hem door te koppelen naar apparaten die zelf geen IR ontvanger hebben.
Klopt, maar dan moeten die andere apparaten ook RC5 praten. Een platenspeler doet dat alvast niet ;)

Overigens trek je een set met die FA773, bijbehorende cd speler en andere apparaten voor 100 euro van MP. Dus das ook nog een optie als je echt een cd speler wilt.

Pagina: 1