Zonnepanelen | 1 of 3 fase | micro omvormers of niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 00:07
Beste Tweakers.

Ik overweeg weer om zonnepanelen. Bij mijn vorige woning had ik 6 panelen met micro omvormers, omdat ik ooit wellicht extra wilde bijplaatsen op mijn tuinkantoor (maar niet van gekomen).

Nu overweeg ik om 9 430wp panelen te nemen. Alles op zuid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWFz3PKUEuwBEK4vxTAQ6Vv0xcg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lu50soA3obpzhTvNbgebtUtg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lu_yRgUMDN4uWiLqkFyGcLEKA30=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6ntfHywQqK6St7Nlx9oFH3oL.png?f=user_large

Nu vraag ik me af of ik beter voor serieel kan gaan of micro omvormers.

Micro omvormers.
+ Gaan langer mee (heb ik gehoord)
+ Veiliger (minder kans op brand)
+ Minder last van schaduw (heb ik nauwelijks tot geen last van)

- Duurd(er)

Serieel
+ Goedkoop

- Maakt geluid (hij komt op zolder waar een speelkamer en wellicht werkplek/ logeer kamer komt.
- Gaat eerder kapot (klopt dit?)
- Wordt warm (is dit een groot probleem in de zomer als die ergens staat waar het binnen 35-40 graden wordt)

Ik heb nu 1 fase en krijg nu verschillende adviezen. Ga voor 3 fase want ik heb een elektrische kookplaat, airco en op termijn wellicht een hybride warmte pomp. Andere zeggen dat het (nog) niet nodig is, omdat ik nooit elektrisch ga laden en geen volledige warmtepomp ga nemen met mijn jaren 30 huis.

Vraag 1
Zouden jullie gaan voor een micro omvormer of normale?

Vraag 2
Zouden jullie 1 fase houden of al naar 3 fase gaan (bij 3 fase heb ik een duurdere omvormer nodig dacht ik)

Vraag 3
Moet ik nog met andere zaken rekening houden. Merk panelen en/of omvormer. Ik heb namelijk op tweakers wat horrorverhalen gehoord over omvormers die binnen hangen omtrent geluid/piepjes.

Offerte 1:
9 x Jinko Solar N-Type Glas Glas 430Wp
1x Growatt MIN 3600 XE
1 Blubase Next montagesysteem
1 Installatiewerkzaamheden, Testen, Inbedrijfsstelling Systeem
1 Montagegarantie 10 jaar
1 Aanpassingen meterkast
1 Verhuislift voor verticaal transport

4.038 euro

Offerte 2:
Serieel

Zonnepanelen
Merk: LONGi
Model: Scientist Full Black IB
Type: Glas-Folie
Vermogen: 430 Wp
Aantal: 9x

Omvormer
Merk: GoodWe
Model: 3000-XS
Type: String
Aantal: 1x

3.678 euro

Micro Omvormer
Zonnepanelen

Merk: LONGi
Model: Scientist Full Black IB
Type: Glas-Folie
Vermogen: 430 Wp

Omvormer
Merk: Enphase
Model: IQ8MC 3F +iQ Gateway
Type: Micro Omvormer

4.657 euro

(Ik verwacht nog wel te kunnen onderhandelen voor 5-10% korting)

Alvast bedankt. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
Micro omvormers.
+ Gaan langer mee (heb ik gehoord)
Of ze langer mee gaan weet ik niet, garantie is vaak wel langer, maar vervangen is een heel stuk lastiger als ze kapot zijn (en er zijn er meer, dus meer kans op defect), arbeits kosten zitten meestal niet in de garantie...

Onjuist, juist de micro omvormer onder het (hete) paneel zou hier gevoeliger voor zijn

+ Minder last van schaduw (heb ik nauwelijks tot geen last van)
Op zich, maar de meeste string omvormers gaan hier tegenwoordig ook erg goed mee om.

- Duurd(er)
Inderdaad

Serieel
+ Goedkoop
Iig goedkoper ;-)

- Maakt geluid (hij komt op zolder waar een speelkamer en wellicht werkplek/ logeer kamer komt.
De meeste string omvormers maken alleen een tikkend geluid bij opstarten (zonsopkomst) in de slaapkamer zou ik dit niet willen, in de werk- of speelkamer zie ik dat geen probleem in

- Gaat eerder kapot (klopt dit?)
Geen idee, heb best wat horror verhalen van Enphase en SolarEdge gehoord...

- Wordt warm (is dit een groot probleem in de zomer als die ergens staat waar het binnen 35-40 graden wordt)
Hangt er een beetje vanaf, voor het apparaat niet echt als er genoeg luchtcirculatie is, de ruimte waar hij hangt wordt dus wel nog warmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
Met 9 panelen die allen zelfde richting op staan gewoon 1 string op 1 fase zetten.
Als je een 3 fase omvormer koopt ben je geld aan het weggooien, want hij gebruikt maar 1 fase met 1 string. (En het is zonde om 2 piepkleine storingen te doen puur voor 3 fase omvormer)

Je kan prima 3 fase aansluiting hebben thuis, kiezen dan gewoon een fase uit waar je meeste apparatuur aan hebt hangen die overdag stroom verbruikt , of waar in zomer laagste voltage op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
9 panelen: 1 fase. Kan ook makkelijk met dat aantal panelen qua maximale stroom.

Offerte 2 zit onder euro/Wp. Is wel overgedimensioneerd. Met panelen pal op Zuid zou ik hier dan toch net een iets grotere omvormer kiezen, bv. de 3600. Scheelt €100 ofzo als ik zo snel kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Stringomvormer is the way to go. Gaan langer mee in de praktijk, ondanks kortere garantie. Elektronica zit niet in weer en wind. Je hoeft het dak niet op om defecte microomvormers te vervangen. Stringomvormer is ook nog duurzaam te repareren in plaats van die ingegoten microomvormers die je weg moet gooien. En stringomvormer heeft een hogere efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik draai all-electric op 1×35A. Ken mensen die all-electric zijn op 1×25A. 3-fase is meestal alleen noodzakelijk als je een elektrische auto wil gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:58
hfolkers schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:02:

Onjuist, juist de micro omvormer onder het (hete) paneel zou hier gevoeliger voor zijn
Er zijn verschillende mogelijke oorzaken. DC vlambogen bijvoorbeeld, maar dat wordt met string omvormers gemitigeerd ('vlamboog detectie')
MC4 stekkers zijn bij slechte montage gevoelig voor warmte. Voornamelijk een probleem bij stekkers die op locatie gemonteerd worden. SolarEdge s-serie optimizers detecteren warmte in de connectoren... maar dat is wel weer spul op het dak... Maar als je het veiligste systeem wil...

En AC is natuurlijk niet per definitie veilig... Ook dat moet gewoon deugdelijk gemonteerd worden... Anders kan het ook heel hard mis gaan.

(Ofwel: onjuist ben ik het mee eens)

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 24-12-2023 11:26 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 00:07
Dank voor de tips. Offerte 2 (serieel) lijkt dan het meest interessant met een ‘zwaardere’ omvormer. Iemand nog ervaringen met de voorgestelde merken en/of om andere types/merken te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Je hebt 2 soorten panelen, P en N.
N type heeft voordelen, maar bij zo'n dak zou ik inderdaad gewoon gaan voor het goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:31
maxkranendijk schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:43:
Dank voor de tips. Offerte 2 (serieel) lijkt dan het meest interessant met een ‘zwaardere’ omvormer. Iemand nog ervaringen met de voorgestelde merken en/of om andere types/merken te gaan?
merken, krijg je niet van mij, hoog uit voorbeelden met een merk. ;)
(laten we eerlijk wezen, meeste mensen hebben 1 a 3 merken kennis, en om echt kennis te hebben heb je het minimaal 1 jaar op dak nodig.
gewoon om te weten wat het in de zomer en winter doet.
en na een jaar is het spul allemaal al weer vervangen door nieuwer spul en de kennis waardeloos. ;) )

maar kijk ik naar jouw dak: en als 9x430Wp past.
dan ga je lekker voor een gewone string omvormer van 3kW.
(ja 30% meer Wp als W omvormer is niet erg, dat is ruim binnen de marge.)

alleen als je voor 3kW(+/-14A) gaat, dan heb je een 16A groep + kabel naar je meter kast.
dus een 16A (+/-3,6kW) omvormer is amper duurder.
dus je kunt voor een paar tientjes net zo goed een 3,6kW omvormer nemen.

( wat ik zou doen, en je over na mag denken.
1x 16A omvormer met 2x mpp, dit kost echt nog geen 100€ extra.
dan 1 mpp voor zuid, en 1 mpp voor noord.
9x430Wp op zuid, en dan noord afvullen met min 6 max 12 x 430Wp.
gewoon om er voor te zorgen dat in de zomer als de panelen heet zijn dan leveren ze 30% minder op.
maar noord staat dan lekker in de zon en lost dat probleem ook op.
panelen kosten nu minder als 100€, dus het kan gewoon, niet te veel piepen maar doen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:10

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dre schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:29:
Stringomvormer is the way to go.
Dat ligt maar net aan het project.
Gaan langer mee in de praktijk, ondanks kortere garantie.
Waarom krijg je dan minder lang garantie?

En als je string-omvormer kapot gaat, ben je ook meteen een flinke duit geld kwijt.
Elektronica zit niet in weer en wind.
Daar zijn ze toch op gemaakt, zoals je zelf aangeeft zijn ze gegoten? Ook bij string-omvormer heb je kabels op het dak liggen...

En tja, zo'n string-omvormer zit op een stoffige zolderkamer.
Je hoeft het dak niet op om defecte microomvormers te vervangen.
Maar je mag wel een voor een elk paneel gaan controleren om er achter te komen welke niet goed presteert.
Stringomvormer is ook nog duurzaam te repareren in plaats van die ingegoten microomvormers die je weg moet gooien.
Bij een string-omvormer kun je het volledige apparaat wegpleuren als het kapot is, bij micro-omvormer, maar 1/10de (als je er 10 hebt).
En stringomvormer heeft een hogere efficiëntie.
Behalve bij schaduwen of wanneer een van de panelen niet goed presteert.

______
^ Ik kan ook drogredeneren...

Ja, grofweg is een string-omvormer voor een recht-toe-recht-aan systeem goedkoper in de aanschaf.

Maar het zijn twee heel andere systemen en het is zeer afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.

Zo kort door de bocht heen, tegen de feiten in redeneren, hebben we niets aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Accretion schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:10:
[...]

Dat ligt maar net aan het project.

[...]

Waarom krijg je dan minder lang garantie?

En als je string-omvormer kapot gaat, ben je ook meteen een flinke duit geld kwijt.

[...]

Daar zijn ze toch op gemaakt, zoals je zelf aangeeft zijn ze gegoten? Ook bij string-omvormer heb je kabels op het dak liggen...

En tja, zo'n string-omvormer zit op een stoffige zolderkamer.

[...]

Maar je mag wel een voor een elk paneel gaan controleren om er achter te komen welke niet goed presteert.

[...]

Bij een string-omvormer kun je het volledige apparaat wegpleuren als het kapot is, bij micro-omvormer, maar 1/10de (als je er 10 hebt).

[...]

Behalve bij schaduwen of wanneer een van de panelen niet goed presteert.

______
^ Ik kan ook drogredeneren...

Ja, grofweg is een string-omvormer voor een recht-toe-recht-aan systeem goedkoper in de aanschaf.

Maar het zijn twee heel andere systemen en het is zeer afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.

Zo kort door de bocht heen, tegen de feiten in redeneren, hebben we niets aan.
Volgens mij moet je bij een microomvormer 10x het dak op (incl. steiger opbouwen en afbreken) en waarschijnlijk heb je nog het ongeluk dat je alle panelen moet demonteren om bij de meest lastig te komen. Ervaring leert dat het altijd de lastigste is met dit soort situaties. Waar laat je dan al die panelen tijdelijk. En je moet 10x de microomvormer 'wegpleuren'. En dus 10x het dieselbusje van de installateur moet voorrijden.

Een monteur zal het toch prettiger en veiliger vinden om dan op het recent stofgezogen zolderkamertje de inverter uit te wisselen met 1 man personeel in plaats van als acrobaat op het dak met 2 mannen te moeten klimmen en sjouwen met panelen in weer en wind :)

En als je installatiebedrijf of fabrikant ineens failliet is of geen garantie meer wilt geven ben ik blij dat ik het dak niet op hoef om de inverter te wisselen.

Defecte panelen komen bijna niet voor en ik zou daar persoonlijk zeker geen extra elektronica (met faalkans) aan toevoegen. Met een multimeter (of eventueel warmtebeeldcamera) vind je snel een defect paneel.

Een stringomvormer zou ik niet wegpleuren maar repareren. Wel zo duurzaam 8)

Overigens is er zeker een bestaansrecht voor microomvormers, maar dit op zuid georienteerde dak lijkt mij de stringomvormer the way to go :)
Pagina: 1