Vraag over privacy op de werkvloer en AVG-richtlijnen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-06-2024
Beste Tweakers,

Momenteel werk ik bij een bedrijf, naast mijn studie, en ik heb gemerkt dat mijn baas mij via de camera's controleert.

Ze houdt in de gaten hoe ik mijn werk doe en geeft commentaar via WhatsApp, waarin ze vraagt waarom ik bepaalde dingen op een bepaalde manier heb gedaan, enzovoort.

Hier zijn een paar voorbeelden met bewijs in WhatsApp:

1. "We hadden zondag een verschil van 60,14 euro in de pin. Ik heb de beelden bekeken en gezien dat je een bon verder tikte en dat je een fout hebt gemaakt. Wil je dit alsjeblieft niet meer doen? Ik ben twee dagen bezig geweest om dit op te lossen. Ik stuur je zo de camerabeelden door."

2. "Hoi, weet je nog waarom je op deze datum en dag de betaling hebt geannuleerd bij de kassa?"

Hier van, heb ik helaas geen bewijs.

3. "Er was een tijdje geleden een diefstal geconstateerd, en ze heeft ons beoordeeld op basis van de beelden. Ik heb hierover een app gestuurd, maar ze belde me meteen omdat ze het niet via de app wilde bespreken, dus daarvan heb ik helaas geen bewijs."

Ik voel me constant bekeken en vraag me af of dit volgens de AVG is toegestaan. Mag een werkgever je corrigeren op basis van camerabeelden in situaties zoals deze? En zo niet, wat kan ik hieraan doen? Tijdens het werken heb ik constant het gevoel dat er over mijn schouder wordt meegekeken.

Kan iemand mij hierbij helpen en advies geven over hoe ik dit kan aanpakken? Is dit allemaal normaal?

Toevoeging: Dit is een topic dat ik voor mijn dochter heb gestart van 16 jaar. Misschien is het dan duidelijker.

[ Voor 189% gewijzigd door Zr40 op 24-12-2023 16:46 . Reden: Het topic zelf is niet meer relevant. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
https://www.autoriteitper...aties?qa=persoonsgegevens

Denk dat je hier de meeste antwoorden wel kan vinden.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
Ik heb dit al gelezen. het gaat er nu om hierover mee te denken en te bespreken wat handig is om in deze situatie te doen. In ieder geval bedankt voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou mijn baas vragen om de cameras weg te halen. Zo niet, Voor het hebben van camera's op je werkplel moet je baas een vrij zwaarwegend belang hebben. Dat mag ze dan aan je aangeven.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SO-1BFuyS-2vZj10CVXBNPwc8-A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aM7ufvmig7vafjsKsWwF5zZZ.png?f=fotoalbum_large

Het mag niet, wijs jouw werkgever hierop.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Maakt het uit of het wel niet mag? Dit is niet wenselijk.

Zou snel een gesprek aanvragen en aangeven wat voor gevoel je dit geeft.

[ Voor 40% gewijzigd door souljah1h op 23-12-2023 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
Boudewijn schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:50:
Ik zou mijn baas vragen om de cameras weg te halen. Zo niet, Voor het hebben van camera's op je werkplel moet je baas een vrij zwaarwegend belang hebben. Dat mag ze dan aan je aangeven.
Klopt, ik zie het ook. Zou het handig zijn als ik hierover een klacht indien, gezien ze dit bij veel medewerkers van 16/17 jaar doet, en het lijkt erop dat dit niet zal stoppen. Ik heb ook niet meer hetzelfde gevoel als voorheen, en als ik dit openbaar maak op de werkvloer, vrees ik voor een andere behandeling.

Ik overweeg hier een klacht over in te dienen. Is dat een goede optie, of kan ik niet veel bewerkstelligen met deze stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
Diederik schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:50:
[Afbeelding]

Klopt, ik zal dit bespreekbaar maken, maar dan zal het sfeer op de werkvloer niet meer het zelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
souljah1h schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:50:
Maakt het uit of het wel niet mag? Dit is niet wenselijk.

Zou snel een gesprek aanvragen en aangeven wat voor gevoel je dit geeft.
Ik ben die gesprek al aan het begin van mijn werk 1x aangegaan, maar het gaat nog verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Diederik schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:50:
[Afbeelding]

Eigenlijk valt alleen casus 1 onder deze tekst.

Casus 2 kan ze ook hebben afgelezen in het systeem en casus 3 betreft diefstal dan mag ze toch wel de camerabeelden controleren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Alazka schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:54:
[...]

Klopt, ik zie het ook. Zou het handig zijn als ik hierover een klacht indien, gezien ze dit bij veel medewerkers van 16/17 jaar doet, en het lijkt erop dat dit niet zal stoppen. Ik heb ook niet meer hetzelfde gevoel als voorheen, en als ik dit openbaar maak op de werkvloer, vrees ik voor een andere behandeling.

Ik overweeg hier een klacht over in te dienen. Is dat een goede optie, of kan ik niet veel bewerkstelligen met deze stap?
op zich is er in de markt een schreeuwende vraag naar mensen. Als je denkt dat je echt 0 kans hebt op een andere baan zou ik haar er niet op aanspreken, maar anders wel.
Dit is gewoon echt heel vervelend, zoals je zelf al concludeerde.

Zonder je omstandigheden te kennen: ik zou persoonlijk sterk overwegen een normale werkgever te zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 23-12-2023 20:00 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Alazka schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:55:
[...]

Klopt, ik zal dit bespreekbaar maken, maar dan zal het sfeer op de werkvloer niet meer het zelfde zijn.
Tsja, als jouw werkgever zich boven de wet stelt dan heb je een strijd die je bijna niet kan winnen.

Natuurlijk kan je klachten gaan indienen maar dat verpest de sfeer zeker.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
Diederik schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:59:
[...]

Tsja, als jouw werkgever zich boven de wet stelt dan heb je een strijd die je bijna niet kan winnen.

Natuurlijk kan je klachten gaan indienen maar dat verpest de sfeer zeker.
Ik vind dit dus vreemd; ze doet iets wat niet mag, dus hoe kan het dat ik die strijd dan niet kan winnen? Ik begrijp dat gedeelte niet helemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Nou je zal wel winnen, maar lees alvast in je contract wat je opzegtermijn is (voor de werkgever).

En lees je in wat een verstoorde werkverhouding inhoud. Ook wat je transitievergoeding kan zijn en wellicht alvast een rechtsbijstandverzekering met werk clausule te nemen om je VSO door te nemen.

Enige die dan wat winnen zijn mogelijk je collega's die achterblijven.

[ Voor 41% gewijzigd door Barrycade op 23-12-2023 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
Boudewijn schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:58:
[...]
op zich is er in de markt een schreeuwende vraag naar mensen. Als je denkt dat je echt 0 kans hebt op een andere baan zou ik haar er niet op aanspreken, maar anders wel.
Dit is gewoon echt heel vervelend, zoals je zelf al concludeerde.

Zonder je omstandigheden te kennen: ik zou persoonlijk sterk overwegen een normale werkgever te zoeken.
Even om het duidelijk te maken: je hebt helemaal gelijk. De reden dat ik deze discussie ben begonnen, is vanwege mijn dochter van 16 jaar die hiermee worstelt. Ik wil dit serieus aanpakken voor haar, want ze is niet de enige die dit nu op de werkvloer doormaakt. Dit is niet gezond dat je via camerabeelden hierop aangesproken wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Ah plottwist, het is papa /mama van de betrokkene :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
Barrycade schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:06:
Ah plottwist, het is papa /mama van de betrokkene :D.
Haha klopt helemaal, alleen ik wil dit graag hard aanpakken aangezien ik niemand deze gevoel gun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
Barrycade schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:02:
Nou je zal wel winnen, maar lees alvast in je contract wat je opzegtermijn is (voor de werkgever).

En lees je in wat een verstoorde werkverhouding inhoud. Ook wat je transitievergoeding kan zijn en wellicht alvast een rechtsbijstandverzekering met werk clausule te nemen om je VSO door te nemen.

Enige die dan wat winnen zijn mogelijk je collega's die achterblijven.
Zo te zien is dit een complexe situatie. Ik weet even niet waar ik moet beginnen en of we nu voldoende middelen hebben om de werkgever/teamleider aan te pakken op zijn gedrag jegens de werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Alazka schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:01:
[...]

Ik vind dit dus vreemd; ze doet iets wat niet mag, dus hoe kan het dat ik die strijd dan niet kan winnen? Ik begrijp dat gedeelte niet helemaal...
Je hebt gelijk, dit mag niet en een goed werkgever zal dit niet doen.

Misschien kan je je gelijk krijgen, maar je geeft al aan dat dat in ieder geval de sfeer zal beïnvloeden.

Je wil een prettige werksfeer en die krijg je niet door je gelijk te halen.

Dus kan je niet winnen, je hebt namelijk geen mogelijkheden om een prettige werksfeer af te dwingen.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
Diederik schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:18:
[...]

Je hebt gelijk, dit mag niet en een goed werkgever zal dit niet doen.

Misschien kan je je gelijk krijgen, maar je geeft al aan dat dat in ieder geval de sfeer zal beïnvloeden.

Je wil een prettige werksfeer en die krijg je niet door je gelijk te halen.

Dus kan je niet winnen, je hebt namelijk geen mogelijkheden om een prettige werksfeer af te dwingen.
Ik begrijp je punt helemaal, maar het doel is momenteel ook om gelijkheid te bereiken en ervoor te zorgen dat ze hiervoor een waarschuwing of straf krijgen. Werken in zo'n bedrijf is zeker geen optie meer met zo'n mindset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:47
Alaska: je schriftelijke beheersing van de taal is niet echt fantastisch... Beheers je de Nederlandse taal mondeling wel goed? Want in dat geval zou je de werkgever hier gewoon op aan kunnen spreken. Dat zou ik als ouder doen, maar tegelijkertijd zou ik als ouder mijn dochter ook adviseren om alvast te kijken naar een andere baan.

Een andere optie kan zijn om dit via een bond te doen als je dochter daar lid van is of van kan worden.

En betreft dit een eenmanszaak? Of is dit een filiaal van een grotere keten? En heeft je dochter te maken met een Nederlandse werkgever of werkt ze bij wijze van bij de plaatselijke Chinees?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alazka
President schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:31:
Alaska: je schriftelijke beheersing van de taal is niet echt fantastisch... Beheers je de Nederlandse taal mondeling wel goed? Want in dat geval zou je de werkgever hier gewoon op aan kunnen spreken. Dat zou ik als ouder doen, maar tegelijkertijd zou ik als ouder mijn dochter ook adviseren om alvast te kijken naar een andere baan.

Een andere optie kan zijn om dit via een bond te doen als je dochter daar lid van is of van kan worden.

En betreft dit een eenmanszaak? Of is dit een filiaal van een grotere keten? En heeft je dochter te maken met een Nederlandse werkgever of werkt ze bij wijze van bij de plaatselijke Chinees?
President; Allereerst vind ik je opmerking nogal vreemd, aangezien de discussie niet gaat over mijn schriftelijke taal, maar over het onderwerp zelf. Ik beheers de Nederlandse taal zeker op een hoog niveau, mocht dat je zorg zijn. Dus een gesprek aangaan zal zeker geen probleem vormen. Laten we de negativiteit achterwege laten en het een beetje leuk houden.

Nu, terugkomend op je vragen:

Het betreft een Nederlandse vestiging van een grote keten,
De werkgever is Nederlands, en ik begrijp niet hoe je bij 'Chinees' komt en wat dit ermee te maken heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Alazka schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:01:
Je bent geen 16 meer, maar je moet toch weten hoe het in Nederland werkt?

Je hebt twee soorten wetten. Bij de eerste is het simpel; die beschermen je tegen individuen. Als iemand die overtreedt bel je de politie, en die zal meestal proberen te zorgen dat de overtreder ophoudt.

De tweede soort beschermt je tegen bedrijven. Huurrecht, arbeidsrecht, consumentenrecht, privacyrecht, enz. Als een bedrijf die overtreedt, moet je een commissie inschakelen waar drie werknemers en een stagaire werken. Je klacht komt op een stapel terecht, en die stapel wordt vergeten.

Als bedrijven zich aan dit soort regels houden, is het voornamelijk omdat ze bang zijn voor slechte publiciteit.

Theoretisch sta jij in je recht. In de praktijk moet je dondersgoed nadenken over hoe je dit wil aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Alazka schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:40:
[...]

President; Allereerst vind ik je opmerking nogal vreemd, aangezien de discussie niet gaat over mijn schriftelijke taal, maar over het onderwerp zelf. Ik beheers de Nederlandse taal zeker op een hoog niveau, mocht dat je zorg zijn. Dus een gesprek aangaan zal zeker geen probleem vormen. Laten we de negativiteit achterwege laten en het een beetje leuk houden.

Nu, terugkomend op je vragen:

Het betreft een Nederlandse vestiging van een grote keten,
De werkgever is Nederlands, en ik begrijp niet hoe je bij 'Chinees' komt en wat dit ermee te maken heeft?
Het is wel relevant om te weten of je je verbaal kan verdedigen als je de werkgever hierop aanspreekt. Jammer dat je het als negatief opvat, zo was het niet bedoeld.

Als het een vestiging is van een grote keten dan kan je dus de filiaalhouder aanspreken maar kan je ook bij het hoofdkantoor navragen of dit beleid is vanuit de keten of dat dit beleid is van de filiaalmanager. Ook hierbij zal je sneller wat kunnen bereiken dan bij een werkgever die uit China komt en die gewend is dat er overal cameras zijn om toezicht te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:52:
[...]

Je bent geen 16 meer, maar je moet toch weten hoe het in Nederland werkt?

Je hebt twee soorten wetten. Bij de eerste is het simpel; die beschermen je tegen individuen. Als iemand die overtreedt bel je de politie, en die zal meestal proberen te zorgen dat de overtreder ophoudt.

De tweede soort beschermt je tegen bedrijven. Huurrecht, arbeidsrecht, consumentenrecht, privacyrecht, enz. Als een bedrijf die overtreedt, moet je een commissie inschakelen waar drie werknemers en een stagaire werken. Je klacht komt op een stapel terecht, en die stapel wordt vergeten.

Als bedrijven zich aan dit soort regels houden, is het voornamelijk omdat ze bang zijn voor slechte publiciteit.

Theoretisch sta jij in je recht. In de praktijk moet je dondersgoed nadenken over hoe je dit wil aanpakken.
Nou ja, het is niet iets wat we dagelijks of jaarlijks meemaken: dat een werkgever een werknemer puur op de werkzaamheden corrigeert. Maar bedankt voor de duidelijkheid. De discussie is ook gestart om te controleren of ik het wel juist begrijp en of ik nog aanvullende informatie kan leren of verkrijgen.

Ik zal even kijken wat de meest geschikte aanpak is. Ik kan het ook loslaten, maar het zou jammer zijn als meer werknemers die momenteel daar werken, en toekomstige werknemers, ook met dit probleem te maken krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Alazka schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:58:
[...]

Nou ja, het is niet iets wat we dagelijks of jaarlijks meemaken: dat een werkgever een werknemer puur op de werkzaamheden corrigeert. Maar bedankt voor de duidelijkheid. De discussie is ook gestart om te controleren of ik het wel juist begrijp en of ik nog aanvullende informatie kan leren of verkrijgen.

Ik zal even kijken wat de meest geschikte aanpak is. Ik kan het ook loslaten, maar het zou jammer zijn als meer werknemers die momenteel daar werken, en toekomstige werknemers, ook met dit probleem te maken krijgen.
1. Via de mail melsen bij de werkgever, met linkjes erbij naar artikelen
2. Via de mail melden bij het hoofdkantoor, met bewijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
President schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:53:
[...]

Het is wel relevant om te weten of je je verbaal kan verdedigen als je de werkgever hierop aanspreekt. Jammer dat je het als negatief opvat, zo was het niet bedoeld.

Als het een vestiging is van een grote keten dan kan je dus de filiaalhouder aanspreken maar kan je ook bij het hoofdkantoor navragen of dit beleid is vanuit de keten of dat dit beleid is van de filiaalmanager. Ook hierbij zal je sneller wat kunnen bereiken dan bij een werkgever die uit China komt en die gewend is dat er overal cameras zijn om toezicht te houden.
Oké, nu heb ik een duidelijk beeld van het doel van je bericht. Het antwoord zou je ook kunnen afleiden uit de berichten die ik schrijf en hoe ik de Nederlandse taal beheers. Maar kort gezegd, het antwoord op je vraag is: ja, ik kan mezelf verbaal verdedigen.

Ik overweeg inderdaad wat je bedoelt. Destijds is de filiaalhouder hierover aangesproken, maar die heeft het niet serieus genomen en blijft ermee doorgaan. Daarom denk ik er nu over na om het een stapje hogerop aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
President schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:00:
[...]

1. Via de mail melsen bij de werkgever, met linkjes erbij naar artikelen
2. Via de mail melden bij het hoofdkantoor, met bewijs
De werkgever heeft helaas niet geholpen, maar het hoofdkantoor lijkt wel een goede stap te zijn. Bedankt, President!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Alazka schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:01:
Destijds is de filiaalhouder hierover aangesproken, maar die heeft het niet serieus genomen en blijft ermee doorgaan. Daarom denk ik er nu over na om het een stapje hogerop aan te pakken.
Dan is het tijd om het hoofdkantoor op de hoogte te brengen met bewijs en informatie, vergeet ook niet te melden dat je het al eerder bij de werkgever hebt aangegeven en het hier gaat om je minderjarige kind.

Maar: probeer wel direct alle informatie te geven! Geef ze dan even een week om inhoudelijk te reageren, heb je dan nog niks gehoord dan is het tijd voor een volgende stap :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
President schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:04:
[...]

Dan is het tijd om het hoofdkantoor op de hoogte te brengen met bewijs en informatie, vergeet ook niet te melden dat je het al eerder bij de werkgever hebt aangegeven en het hier gaat om je minderjarige kind.

Maar: probeer wel direct alle informatie te geven! Geef ze dan even een week om inhoudelijk te reageren, heb je dan nog niks gehoord dan is het tijd voor een volgende stap :-)
Dat lijkt mij inderdaad ook een goede stap. Ik zou ook kunnen overwegen om direct bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een klacht in te dienen. Of zou dat te snel zijn in dit geval?

Ik vind het namelijk behoorlijk extreem dat ze minderjarigen op de werkvloer corrigeren via camerabeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Alazka schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:06:
[...]

Dat lijkt mij inderdaad ook een goede stap. Ik zou ook kunnen overwegen om direct bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een klacht in te dienen. Of zou dat te snel zijn in dit geval?

Ik vind het namelijk behoorlijk extreem dat ze minderjarigen op de werkvloer corrigeren via camerabeelden.
Dat kan, maar ik zou zelf het hoofdkantoor een kans geven om dit op te lossen... Maar je kan natuurlijk ook tegelijkertijd een klacht indienen..al zou ik eerder bij AP informeren wat een volgende stap is als het hoofdkantoor niet afkeurend reageert en stappen onderneemt tegen het filiaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Is het ook echt een filiaal van het landelijke bedrijf, of is het een franchisenemer die op eigen houtje te overijverig bezig is ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
Oekiejoekie schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:12:
Is het ook echt een filiaal van het landelijke bedrijf, of is het een franchisenemer die op eigen houtje te overijverig bezig is ?
Het is inderdaad een filiaal van het landelijke bedrijf, ja, een bekende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
President schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:09:
[...]

Dat kan, maar ik zou zelf het hoofdkantoor een kans geven om dit op te lossen... Maar je kan natuurlijk ook tegelijkertijd een klacht indienen..al zou ik eerder bij AP informeren wat een volgende stap is als het hoofdkantoor niet afkeurend reageert en stappen onderneemt tegen het filiaal
Klopt, klopt. Ik zal even overwegen wat handig is, aangezien ik merk dat de filiaalmanager op meerdere vlakken niet professioneel gedrag vertoont en ik de manier van aanpak niet goed vind op diverse gebieden.

Ik wil je persoonlijk bedanken voor je advies; het heeft me echt geholpen, moet ik eerlijk zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Alazka schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:16:
[...]Het is inderdaad een filiaal van het landelijke bedrijf, ja, een bekende.
Wat een vreemd verhaal, als het een bekend landelijk bedrijf is, waarom heeft er dan nog niemand anders geklaagd? Tenzij het een plaatselijke overijverige bedrijfsleidster is die illegaal bezig is.
Voor zover ik weet wordt er bijvoorbeeld bij AH ook (legaal) gefilmd bij de kassa's (is een monitor, beelden worden niet opgeslagen), maar die camera staat gericht op het winkelkarretje zodat je geen boodschappen 'vergeet' op de band te zetten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
Yaksa schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:24:
[...]

Wat een vreemd verhaal, als het een bekend landelijk bedrijf is, waarom heeft er dan nog niemand anders geklaagd? Tenzij het een plaatselijke overijverige bedrijfsleidster is die illegaal bezig is.
Voor zover ik weet wordt er bijvoorbeeld bij AH ook (legaal) gefilmd bij de kassa's (is een monitor, beelden worden niet opgeslagen), maar die camera staat gericht op het winkelkarretje zodat je geen boodschappen 'vergeet' op de band te zetten.
Geloof me, ik vind het ook heel apart. Als we het toch over winkelnamen hebben, zal ik een winkel als voorbeeld geven, bijvoorbeeld HEMA. Hoewel het niet om HEMA gaat, heeft hetzelfde bedrijf een vergelijkbaar concept. Misschien geeft dat je een duidelijker beeld.

Ik vind het gewoon erg jammer dat het zo onprofessioneel is geregeld.

Monitoren op zich is geen probleem, zolang het maar niet op zo'n manier wordt gebruikt. Ik hoor collega's onderling op de werkvloer praten over dat ze zich bespioneerd voelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:51

Klippy

Still Game

Ik zou me er als ouder nog niet direct mee bemoeien eigenlijk. Ja, je dochter is minderjarig, dus goed om op te letten, maar dat "hard aanpakken" vind ik dan ook niet echt tactisch over komen.
Het probleem is dat je er zelf niet bij bent dus alles hoort via je dochter. En ik vind het ook niet super tof je in dit topic voor te doen als je dochter en dat blijft doen.
"Ik hoor collega's onderling op de werkvloer praten over dat ze zich bespioneerd voelen..."
Dus je dochter hoort dat? En dat is zeker of is dat haar mening, of de mening van haar vriendinnen? Over hoe veel mensen hebben we het?

Zolang je niet zeker weet hoe de vork in de steel zit zou ik terughoudend zijn. Wat je dochter beschrijft mag niet, maar ik zie alleen in het eerste geval iets dat zeker niet mag. Laat je dochter dat bespreken met haar baas, of eerst met een volwassen collega en kijk wat de meningen zijn.
Komt er dan geen verandering in de situatie kan je bewijs verzamelen van andere incidenten en kan je altijd nog als ouder een gesprek aan gaan met haar manager en als dat niet helpt het hoofdkantoor.
Dit soort dingen moet je met je goed en doordacht aanpakken en niet te emotioneel.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alazka
Klippy schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:06:
Ik zou me er als ouder nog niet direct mee bemoeien eigenlijk. Ja, je dochter is minderjarig, dus goed om op te letten, maar dat "hard aanpakken" vind ik dan ook niet echt tactisch over komen.
Het probleem is dat je er zelf niet bij bent dus alles hoort via je dochter. En ik vind het ook niet super tof je in dit topic voor te doen als je dochter en dat blijft doen.
"Ik hoor collega's onderling op de werkvloer praten over dat ze zich bespioneerd voelen..."
Dus je dochter hoort dat? En dat is zeker of is dat haar mening, of de mening van haar vriendinnen? Over hoe veel mensen hebben we het?

Zolang je niet zeker weet hoe de vork in de steel zit zou ik terughoudend zijn. Wat je dochter beschrijft mag niet, maar ik zie alleen in het eerste geval iets dat zeker niet mag. Laat je dochter dat bespreken met haar baas, of eerst met een volwassen collega en kijk wat de meningen zijn.
Komt er dan geen verandering in de situatie kan je bewijs verzamelen van andere incidenten en kan je altijd nog als ouder een gesprek aan gaan met haar manager en als dat niet helpt het hoofdkantoor.
Dit soort dingen moet je met je goed en doordacht aanpakken en niet te emotioneel.
Goedeavond Klippy,

Wat fijn dat je ook reageert op deze topic. Het klopt dat ik me in eerste instantie voordeed als mijn dochter om de situatie duidelijker te schetsen. Later besefte ik dat dit niet de juiste zet was, maar zo is het nu eenmaal gegaan.

Even terugkomend op je vraag: ik pak dit serieus aan, omdat het een behoorlijk heftige situatie is en ik goed begrijp wat er speelt. Ik heb het zoals je aangaf een tijdje laten rusten, dacht misschien is het eenmalig, maar het lijkt nu vaker voor te komen met het gedoe rondom de camerabeelden waar ze mee geconfronteerd wordt.

Laat me benadrukken dat alles is vastgelegd en dat ik de berichten heb gezien waarop ze wordt aangesproken via de camerabeelden. Mijn dochter heeft al een gesprek gehad met de baas en ook met haar collega hierover. De meeste informatie is in de topic te vinden.

Op dit moment ga ik niet emotioneel te werk bij de aanpak, maar ik overweeg tactisch hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik kan er ook voor kiezen om mijn dochter uit het werk te laten stappen en te doen alsof er niets is gebeurd. Echter, dit zou net zo goed jouw neef, nicht, kind kunnen zijn die daar in de toekomst werkt, en ik wil dit voor iedereen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Is je dochter via een uitzendbureau of direct via de werkgever?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
gambieter schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:19:
Is je dochter via een uitzendbureau of direct via de werkgever?
Direct via de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:51

Klippy

Still Game

@Alazka Het klinkt logisch na je volledige uitleg, veel succes dan.

Bewijs verzamelen inderdaad, maar bij dossier opbouwen hoort ook onderaan beginnen, eerst directe manager aanspreken, dan hoofdkantoor benaderen, eventueel direct naar HR of juridische afdeling vragen, daarna klacht Autoriteit Persoonsgegevens, maar die volgorde was ook al genoemd zie ik.

Zie ook https://www.autoriteitper...klacht-indienen-bij-de-ap bij deel klacht.
Stap 2: Uw melding voorbereiden

Door uw melding voor te bereiden, kunt u sneller door het formulier heen. Leg daarom alvast klaar:

- Bewijsmateriaal bij uw tip of klacht, zoals screenshots. Het bewijsmateriaal moet duidelijk maken waar uw tip of klacht precies over gaat en wat het probleem is. Bij stap 1 leest u hier meer over.
- Een kopie van uw contact met de organisatie of persoon waarover uw klacht gaat. Hiermee laat u zien dat u eerst contact heeft gezocht met de organisatie of persoon om het probleem op te lossen. Bijvoorbeeld via een e-mail of brief. Bij stap 1 leest u hier meer over.
Laat weten hoe het af loopt.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
Klippy schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:34:
@Alazka Het klinkt logisch na je volledige uitleg, veel succes dan.

Bewijs verzamelen inderdaad, maar bij dossier opbouwen hoort ook onderaan beginnen, eerst directe manager aanspreken, dan hoofdkantoor benaderen, eventueel direct naar HR of juridische afdeling vragen, daarna klacht Autoriteit Persoonsgegevens, maar die volgorde was ook al genoemd zie ik.

Zie ook https://www.autoriteitper...klacht-indienen-bij-de-ap bij deel klacht.

[...]

Laat weten hoe het af loopt.
Erg bedankt, het is inderdaad even kijken welke volgorde het handigst is om mee te beginnen. Ik denk dat het momenteel verstandig is om het hoofdkantoor te benaderen en dan even te kijken wat zij hiervan vinden.

We gaan het zien. Bedankt ook voor de link; die had ik ook al gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Laatst online: 20-05 09:13
De AP verzuipt in klachten en handhavingsverzoeken, dus verwacht daar - op korte termijn - niet veel van.

Maar bij de werkgever kenbaar maken dat dit moet stoppen en anders een vervolg bij de AP krijgt leidt mogelijk wel tot het gewenste effect.

De spelregels voor camera's op de werkvloer zijn overigens niet super rigide. Er zijn situaties denkbaar waarin dat prima gerechtvaardigd zou kunnen zijn. Het voorkomen/opsporen van diefstal is immers niet de enige situatie waarin camera's gewenst zijn. Maar de lat om een dergelijke inbreuk te rechtvaardigen ligt hoog. En de beelden mogen natuurlijk niet voor een ander doel gebruikt worden dan waarvoor de camera's in eerste instantie zijn geplaatst.

[ Voor 17% gewijzigd door Wanne-B88 op 24-12-2023 01:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Alazka schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:44:

1. "We hadden zondag een verschil van 60,14 euro in de pin. Ik heb de beelden bekeken en gezien dat je een bon verder tikte en dat je een fout hebt gemaakt. Wil je dit alsjeblieft niet meer doen? Ik ben twee dagen bezig geweest om dit op te lossen. Ik stuur je zo de camerabeelden door."
Twee dagen (minimaal 1000 Euro aan eigen bruto loonskosten) bezig om een verschil van 60 Euro te verklaren?

Je baas loopt te micromanagen en dat is altijd slecht in een organisatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:20
Lang verhaal kort en simpele oplossing: werk zat, ontslag indienen en aangeven dat dit de reden is.
Als blijkt dat dit een franchise o.i.d. ook nog een melding maken bij het hoofdkantoor en weer door.

[ Voor 34% gewijzigd door bakkie1985 op 24-12-2023 08:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:32

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

bakkie1985 schreef op zondag 24 december 2023 @ 08:04:
Lang verhaal kort en simpele oplossing: werk zat, ontslag indienen en aangeven dat dit de reden is.
Als blijkt dat dit een franchise o.i.d. ook nog een melding maken bij het hoofdkantoor en weer door.
Nee joh. Dossier opbouwen -> melden bij hoofdkantoor/hr -> manager word ontslagen -> dochter word nieuwe manager. 👍🏻

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Tylen schreef op zondag 24 december 2023 @ 08:26:
[...]

Nee joh. Dossier opbouwen -> melden bij hoofdkantoor/hr -> manager word ontslagen -> dochter word nieuwe manager. 👍🏻
Ze is 16. Ik heb er twijfels over.
Dat moet ook maar net haar ambitie zijn dan.

Daarnaast: mail naar het hoofdkantoor --> geen resultaat, ontslag nemen en naar de supermarkt een kilometer verderop.

Ze zoeken overal mensen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:36
@Alazka
Zoals hierboven al gezegd, wat de manager van je dochter doet mag simpelweg niet.
Zou dit melden bij het hoofdkantoor en hopen dat ze dit serieus nemen.
Mochten ze de manager ontslaan/vervangen kan je dochter blijven werken maar die kans acht ik niet heel groot.
Dus wees verstandig, laat haar zo snel mogelijk op zoek gaan naar een bijbaan waar ze zich wel prettig voelt. Genoeg leuke banen waar ze een hoop kan leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:40
Kan de "beelden bekeken" niet zijn dat dit opnamen van de invoersoftware zijn van het kassassyteem? Een camera zou wel erg scherp moeten zijn als ze de bonnen en invoer wil af kunnen lezen van opnames.

Wat het dan ook is, als ouder zou je de baas kunnen benaderen en aangeven dat je dochter zich bekeken voelt en de situatie bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Als we het toch over privacy hebben: vindt je dochter het goed dat je dit verhaal op tweakers deelt? Zit je dochter er eigenlijk wel op te wachten dat jij je hiermee bezig gaat houden?

Een baantje is een belangrijke stap naar zelfstandig zijn; ik denk dat het verstandig is om je kinderen problemen daarmee ook zo veel mogelijk zelfstandig op te laten lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:22

Yucon

*broem*

Ik vind het ergens lastig. Normaal gesproken begin je met dit soort dingen onderaan en zou je het gesprek dus eerst in het betreffende filiaal beginnen. Maar in dit geval is het wel zo dat de kans dat je dochter daar de gevolgen van ondervindt groter is dan wanneer je het bij het hoofdkantoor aan zou kaarten, mits die er natuurlijk een beetje discreet mee om zouden gaan.

En dat laatste is wel waarschijnlijk. Iemand op het hoofdkantoor heeft wat minder directe emotionele binding ermee terwijl ze daar tegelijkertijd wat meer vanuit een breder perspectief kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:59
Tom-Z schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:42:
Als we het toch over privacy hebben: vindt je dochter het goed dat je dit verhaal op tweakers deelt? Zit je dochter er eigenlijk wel op te wachten dat jij je hiermee bezig gaat houden?
Ik denk dat dat de verantwoordelijkheid is van de TS, het is zijn dochter, en wij hebben daar niks over te zeggen of te vinden.
Tom-Z schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:42:
Een baantje is een belangrijke stap naar zelfstandig zijn; ik denk dat het verstandig is om je kinderen problemen daarmee ook zo veel mogelijk zelfstandig op te laten lossen.
Ze is 16......

Ik denk dat dit een probleem is wat een kind van 16 niet zelfstandig kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
jannus66 schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:34:
Ik denk dat dat de verantwoordelijkheid is van de TS, het is zijn dochter, en wij hebben daar niks over te zeggen of te vinden.
Ze is 16......
Ik denk dat dit een probleem is wat een kind van 16 niet zelfstandig kan oplossen.
Ik denk iets anders, hoe kan iemand van 22 een dochter van 16 hebben??
Alazka schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:13:
[...]
Dat mag je zeker weten; ik ben momenteel 22 jaar oud. Als ik de opleiding afrond, ben ik rond de 25/26. Vind het zelf een ideale leeftijd om stappen te nemen, maar dat was helaas niet wederzijds...

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
Yaksa schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:25:
[...]

[...]
Ok, maar de TS gaf aan dat het over zijn dochter van 16 gaat. Ik heb niet verder gespeurd. Ik lees ook niet alle topics. Maar dat is wel vreemd. Behoeft zeker enige uitleg van de TS.

[ Voor 13% gewijzigd door jannus66 op 24-12-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
Beste Tweakers, heel erg bedankt voor alle antwoorden, steun, hulp en adviezen. Ik zal er zeker gebruik van maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:24
@Alazka Het is niet de bedoeling om zodra je antwoord hebt gekregen op je vraag de topicstart leeg te maken. Anderen in een vergelijkbare situatie kunnen hier ook van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
coinman63 schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:43:
@Alazka Het is niet de bedoeling om zodra je antwoord hebt gekregen op je vraag de topicstart leeg te maken. Anderen in een vergelijkbare situatie kunnen hier ook van leren.
Excuses ik ben nieuw hier, je hebt volkomen gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb de vorige versie voor je hersteld. Verder verplaats ik dit topic naar Privacy & Beveiliging, daar past het mogelijk beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alazka
Zr40 schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:46:
[mbr]Ik heb de vorige versie voor je hersteld. Verder verplaats ik dit topic naar Privacy & Beveiliging, daar past het mogelijk beter :)[/]
Aha was ik ook al mee bezig, erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
Yaksa schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:25:
[...]

[...]
En de uitleg hierover, komt die nog?
Pagina: 1