cv pomp met dubbele sensor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard Schade
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-06 22:47
Ik had een cv ketel en een hout cv kachel op 1 cv systeem zitten middels een open verdeler. Middels een handmatige schakelaar werd de pomp geschakeld naar hout cv kachel of cv ketel.

Nu zijn we verhuisd en hebben weer een hout cv kachel en cv ketel. Nu zou ik graag een cv pomp sturing hebben met twee sensoren. Op die wijze wordt de pomp automatisch geschakeld bij gebruik van cv ketel of hout cv kachel.

Iemand hier ervaring mee? Bestaat iets dergelijks?
Het is wel te bouwen maar zou het liefst een bestaand systeem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voor vloerverwarming bestaat er een pompschakelaar met temperatuursensor. Zodst de pomp van de vvw alleen draait als de CV draait. Wellicht is dat bruikbaar voor jouw situatie. Zodra de temperatuur dan boven een bepaalde grens komt gaat de pomp aan.

We hebben het dan over de pomp die het circuit door de woning voed? Want de CV en houtkachel hebben waarschijnlijk beide hun eigen pomp? Aangezien je het over een open verdeler hebt, zit er dan ook nog een buffer tussen?

[ Voor 20% gewijzigd door _ferry_ op 23-12-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard Schade
Een hout cv kachel wordt met een eigen pomp systeem is op het gas cv systeem aangesloten. Deze pomp heeft een sensor op de kachel zelf. In dien de hout cv kachel niet brand maar het gas cv systeem wel is er een extra pomp nodig daar de pomp van het gas cv ketel niet sterk genoeg is. In de praktijk blijkt dat pomp van hout cv kachel niet sterk genoeg is om de warmte door het gehele cv systeem te krijgen. In mijn vorige huis had ik daarvoor via een handmatige schakeling twee sensoren aan de pomp gekoppeld. 1 sensor na de gas cv ketel (voor de open verdeler) en 1 sensor na de 1-weg klep. Op deze wijze kon ik de pomp aan zetten als extra pomp voor ondersteuning van een van de beide systemen. Ik ben nu op zoek naar een automatische schakeling met twee sensoren. Dan kan ik nml een sensor voor en na de open verdeler plaatsen bAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMV-dJACoCrvecZ7TatH5bT1U0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mTkme37wwjIgrH3QY7d4rGEv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:38
Hoe geef je de pomp van de cv het seintje om te gaan draaien :?
De trigger is 1, maar de meeste cv ketels hebben niet meer een aan/uit functie maar een toerengeregelde pomp.
Ik wil zeker niet je topic hacken maar ik zoek ook zo'n trigger om de cv pomp aan te zetten (WP die buffervat warmstookt maar de CV moet pompen om het huis warm te maken).
Dat heb ik nu op een niet zo'n fraaie manier opgelost (gewenste watertemperatuur lager gezet dan de aanvoer vanuit het buffervat, dan gaat de pomp wel lopen maar de cv niet aan omdat het water warm genoeg is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard Schade
Beste bos, de pomp van de cv hoef je niet te activeren. Indien de cv-ketel aanslaat gaat de pomp van de cv-ketel automatisch draaien. Dus daarover hoef je je geen zorgen te maken. In uw geval gaat het erom hoe de warmtevraag binnenkomt. Ik ga er vanuit dat er een thermostaat ergens hangt die je instelt op een bepaalde temperatuur. Als de temperatuur onder deze waarde daalt dan krijgt cv-ketel een signaal dat deze warmte moet leveren. De aanvoer van de cv-ketel (lees buffervat) moet door de cv-ketel en cv-pomp gaan om huis te verwarmen. Het signaal van de thermostaat , meestal laagspanning, dient ook de extra pomp aan te sturen . Een Electricien met verstand van cv-ketels is hierbij handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnyboy007
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08-12-2024
Beste Gerard, Ik was benieuwd of je de benodigde pomp hebt gevonden, ik zoek namelijk een dergelijke oplossing.
Overigens zou je in jouw systeem de zoals weergegeven in jouw schema de open verdeler rechts van de hout cv kunnen monteren, dan heb je maar 1 sensor nodig. Als de normale CV aan gaat wordt die leiding warm, en als de hout CV aan gaat, wordt die leiding ook warm.
Er moet overigens wel een terugslagklep in de warm water CV leiding en ook een terugslagklep in de Hout CV.
Pagina: 1