HDD niet meer zichtbaar na aanzetten TPM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboytommy666
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:18
Een goede vriend van me wilde nakijken of zijn desktop geupdate kon worden naar Windows 11.
Hij kreeg echter een melding dat dit niet ging i.v.m. de TPM wat nog niet goed zou staan.
Nou heeft hij met wat hulp van Google dit aangepast in de BIOS, echter mist hij nu zijn HDD.
PC start wel nog gewoon op (via de SSD schijf), maar de meeste data staat dus op die losse HDD.
PC draait momenteel nog steeds op Windows 10 Home. Ik voel wel dat de HDD nog leven toont dus hij is nog niet helemaal overleden.

De schijf is niet zichtbaar in de BIOS of in schijfbeheer.
Iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

Onderstaand zijn PC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Op4Wef-4gQDFwj_NRkbrD0eaZ4w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xEj5QI3CWBVVkpr5tSITCtth.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door daboytommy666 op 23-12-2023 18:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Wel opvallend probleem inderdaad.
Geen andere wijzigingen in bios gedaan toevallig?
BIOS naar standaard/default instellingen terugzetten?
Het zou wel toevallig zijn dat de HDD het nu net op dit moment heeft begeven natuurlijk.

Maar blijkbaar heeft dat MB wel problemen met de SATA aansluitingen?
Google: Asrock b450 Pro4 Sata not Showing
Probeer dus eens andere SATA connectors?
Wel even nakijken of er bepaalde SATA aansluitingen worden uitgeschakeld bij gebruik van de NVME aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Eventueel testen met een HDD adapter/dock of de harde schijf inderdaad de geest heeft gegeven.

https://www.amazon.nl/Kab...er&qid=1703360852&sr=8-10

[ Voor 45% gewijzigd door Zatara op 23-12-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboytommy666
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Maar ik hou het voorlopig maar op een Kerstwonder, want deze ochtend was de schijf weer op zijn oude vertrouwde plekje zichtbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:54

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Tijd voor een backup!

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboytommy666
Dat is meteen het eerste wat hij is gaan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:08
In bios de fastboot uit of aan zetten.(bij aanzetten zou je niet van alle hardware kunnen booten.

Pc de stroom ontkoppelen, en de start knop 10 seconde vasthouden, dan weer proberen te booten.

Andere voeding proberen, en/of zoveel mogelijk hardware ontkoppelen zodat deze niet storen kunnen.

Harde schijf op andere poort aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboytommy666
Het probleem is weer terug :( .
De schijf was gewoon zichtbaar, maar na een herstart (i.v.m. een Windows update) was de interne HDD plotseling weer weg. Het gaat om Windows update KB5034122.
Hij heeft gelukkig wel recent nog een backup gemaakt van de gegevens.
Als ik Google op missende schijf na een Windows update kom ik vanalles tegen alleen geen werkende oplossing.
De schijf wordt zowel in de BIOS als in schijfbeheer niet herkend.

Als ik een herstelpunt voor de update terugzet is de schijf er wel weer, maar de update blijft terugkomen.

Is hij dan toch kapot? Zo ja, welk aankoopadvies voor een andere HDD kan ik hem geven? Of eventueel een SSD voor opslag?

[ Voor 8% gewijzigd door daboytommy666 op 14-01-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 20:31

Zorian

What the fox?

daboytommy666 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:50:
Het probleem is weer terug :( .
De schijf was gewoon zichtbaar, maar na een herstart (i.v.m. een Windows update) was de interne HDD plotseling weer weg. Het gaat om Windows update KB5034122.
Hij heeft gelukkig wel recent nog een backup gemaakt van de gegevens.
Als ik Google op missende schijf na een Windows update kom ik vanalles tegen alleen geen werkende oplossing.
De schijf wordt zowel in de BIOS als in schijfbeheer niet herkend.

Als ik een herstelpunt voor de update terugzet is de schijf er wel weer, maar de update blijft terugkomen.

Is hij dan toch kapot? Zo ja, welk aankoopadvies voor een andere HDD kan ik hem geven? Of eventueel een SSD voor opslag?
Als ie ook foetsie is uit de BIOS en je hebt alle kabels gecontroleerd, dan wordt het tijd het beestje eens te verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Heb je gecontroleerd of die disk in ahci mode staat en niet in ide mode?
Als hij nog in ide (of pata) mode staat lees dan dit.
https://www.computersuppo...erinstallatie-van-windows

[ Voor 68% gewijzigd door Ben(V) op 15-01-2024 10:19 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:34
Als het probleem wordt opgelost door een herstelpunt, is het sowieso een driver/instellingen probleem in Windows. Ik zou eens goed kijken welke van de twee het is.
Kijk goed in de BIOS of in de werkende situatie de SATA-instellng op AHCI staat of niet en als het antwoord ja is, kijk dan in Windows apparaatbeheer of daar dan de correcte AHCI-driver aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboytommy666
Het lijkt vooralsnog in de driver gezet te hebben. Deze eens opnieuw laten doen en de schijf is er weer eens :).
Voor de zekerheid toch alvast de vraag (voor als hij toch kapot gaat).
Kan hij het beste een HDD of SSD pakken als vervanging? Zo ja, welke?

Windows is al geïnstalleerd op een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:34
Dat ligt eraan: als het zuiver om data(opslag/toegang) gaat kun je gewoon een harddisk nemen, maar als je het laatste beetje snelheid wil hebben zet je alles op het medium SSD.

Een wat grotere harddisk (SSD's zijn nog duur in grotere formaten) gebruik je dan om backups van alles op de SSD's te maken.
Pagina: 1