Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estolman
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-04-2024
Mijn vraag
...

Beste Tweakers,

Ik heb net een huis gekocht, waarin de vorige bewoners zelf tussenmuren met electra hebben geplaatst. Er zitten op de muur waar ik nu mee bezig ben 2 lichtpunten, waar ik twee dimbare ledlampen op heb aangesloten. Hierbij wil ik ook de normale lichtknop vervangen met een dimmer. Alleen blijkt dat er op de oude schakelaar 2 fase draden en 2 schakeldraden aangesloten waren. De originele schakelaar was geen dubbele knop, maar een enkele.

Alleen heb ik niet veel ervaring met electra, en deze opstelling ben ik nog nooit tegengekomen. Elke schakeldraad loopt naar een eigen lamp. Normaal gesproken zou ik in dit geval een serieschakeling verwachten voor twee lampen die op 1 schakelaar zijn aangesloten.

Hebben jullie een idee hoe ik dit kan oplossen, het liefst zonder de muur open te moeten maken en de bedrading aan te passen?

Alvast bedankt!

Edit: oplossing gekozen
Bedankt Makrolon! Ik heb het opgelost met een lasklem met drie kanalen. Dat was nog iets simpeler dan een lasdop. Ik heb een klein stukje schakeldraad verbonden met dimmer kanaal 1, naar de lasklem, en heb beide schakeldraden van de lampen ook in de lasklem geklemd. Dat getest, netjes gemaakt en afgesteld. Dank jullie allemaal voor jullie hulp!

Opmerkingen
- Op de fotos zijn de draden momenteel verkeerd aangesloten, omdat ik tussentijds geen losse draden wil hebben. Er zit dus een schakeldraad in de normale aansluiting, en een schakeldraad in de hotelschakeling.

- Ook is het koperdraad nog te lang. Zodra ik de werkende opstelling heb, ga ik deze netjes op lengte maken voor de dimmer. Mocht het niet werken wil ik de huidige schakelaar weer terug kunnen plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMHTw4MunpWDcyhfniTnNPVXRmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9xP3z8c4LZ1idb8BXQ2Yh1Ek.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Smfr13gtgkX8g_uMq_ghO9WLBSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBLr8XmzDLnmrvwjyidTkLxP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rn5GikBjyYyaDNSwBMwzqyI2YMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AF6rxL2PGzDgh8PX5eR9mVAw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYrzbgCEEziEhJODl12zuAOFLwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQqZDKL9ncaNQ9yaWQkxdlqL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door estolman op 24-12-2023 16:24 ]

Beste antwoord (via estolman op 24-12-2023 16:18)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:14
Ik denk dat je 2 lasdopjes moet halen, beide bruine in een lasdopjes, en beide zwarte in een lasdopje. En dan een kort draadje tussen de lasdoppen en de dimmer.

Oh voor de L hoeft t niet zie ik, die kan je op beide contacten aansluiten.

[ Voor 19% gewijzigd door Makrolon op 23-12-2023 17:58 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:14
Ik denk dat je 2 lasdopjes moet halen, beide bruine in een lasdopjes, en beide zwarte in een lasdopje. En dan een kort draadje tussen de lasdoppen en de dimmer.

Oh voor de L hoeft t niet zie ik, die kan je op beide contacten aansluiten.

[ Voor 19% gewijzigd door Makrolon op 23-12-2023 17:58 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:17
En misschien de aderisolatie iets minder ver aanknagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:40
Bruin in schakelaar doorgelust.

2 schakeldraden 2 lichtpunten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:30

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze mag van BK naar DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• estolman
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-04-2024
oplossing gekozen

Bedankt Makrolon! Ik heb het opgelost met een lasklem met drie kanalen. Dat was nog iets simpeler dan een lasdop. Ik heb een klein stukje schakeldraad verbonden met dimmer kanaal 1, naar de lasklem, en heb beide schakeldraden van de lampen ook in de lasklem geklemd. Dat getest, netjes gemaakt en afgesteld.

Dank jullie allemaal voor jullie hulp!
Pagina: 1