Probleem (is opgelost):
Ik heb een aantal Shelly Plug S aangeschaft om stroomverbruik en vermogen te meten in Home Assistant en tot nu toe werken 2 daarvan prima. Eentje daarentegen niet.
1. Hij laat in Home Assistant alleen de power zien, de Energy waarde blijft 0, terwijl dat bij de andere twee shellies niet zo is. Ik denk zelf dat dit aan de Shelly ligt en niet Home Assistant, zie punt 2 en 3.
2. Als je op de Shelly pagina in je browser zit, dan laat de Shelly geen tijd rechts bovenin zien. Andere twee wel.
3. Bij de andere Shellies is er een beta firmware update beschikbaar, maar bij deze niet. Verder hebben ze alle drie dezelfde stable firmware versie.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Home Assistant + standaard shelly integratie
Shelly alleen lokaal, geen app/cloud.
Mijn vragen:
Zou het komen dat de shelly geen tijd doorgeeft en daardoor geen energie kan uitrekenen?
Hebben jullie iets vergelijkbaars gehad en hebben jullie nog ideeën hoe ik dit kan oplossen? Ik denk er anders aan om er ESPhome via Tasmota op te zetten. Zoiets heb ik nog nooit gedaan, dus wilde ik eigenlijk nog niet aan beginnen.
Edit:
Oplossing stappen:
Ik heb een aantal Shelly Plug S aangeschaft om stroomverbruik en vermogen te meten in Home Assistant en tot nu toe werken 2 daarvan prima. Eentje daarentegen niet.
1. Hij laat in Home Assistant alleen de power zien, de Energy waarde blijft 0, terwijl dat bij de andere twee shellies niet zo is. Ik denk zelf dat dit aan de Shelly ligt en niet Home Assistant, zie punt 2 en 3.
2. Als je op de Shelly pagina in je browser zit, dan laat de Shelly geen tijd rechts bovenin zien. Andere twee wel.
3. Bij de andere Shellies is er een beta firmware update beschikbaar, maar bij deze niet. Verder hebben ze alle drie dezelfde stable firmware versie.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Ik heb de shelly gereboot en een factory reset gedaan, maar niets helpt.
- Handmatig de tijd ingesteld om te kijken of ik in ieder geval de tijd en energy berekening op gang kon krijgen. Had geen effect.
- In Home Assistant gebruik ik ook PowerCalc integratie voor andere apparaten, maar die kan ook geen energie waarde uitrekenen vanuit de Power (wel bij de andere shellies).
- Via http://archive.shelly-tools.de/ de firmware geprobeerd te downgraden van 1.14 naar wat willekeurige andere en daarna weer upgraden. Downgraden krijg ik al niet voor elkaar.
Home Assistant + standaard shelly integratie
Shelly alleen lokaal, geen app/cloud.
Mijn vragen:
Zou het komen dat de shelly geen tijd doorgeeft en daardoor geen energie kan uitrekenen?
Hebben jullie iets vergelijkbaars gehad en hebben jullie nog ideeën hoe ik dit kan oplossen? Ik denk er anders aan om er ESPhome via Tasmota op te zetten. Zoiets heb ik nog nooit gedaan, dus wilde ik eigenlijk nog niet aan beginnen.
Edit:
Oplossing stappen:
- Shelly eventueel factory resetten
- Wifi hotspot op je telefoon starten
- Shelly en laptop/computer verbinden met telefoon hotspot.
- Wifi gegevens weer terugzetten naar die van je modem/router
[ Voor 18% gewijzigd door Gerritdh1991 op 28-12-2023 21:47 . Reden: Oplossing zelf gevonden ]