MacBook Pro 13 - 2019 batterij probleem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikjuh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 14:23
Hoi Tweakers,

Ik heb al een tijdje een probleem met mijn MacBook Pro 13 inch uit 2019 (twee thunderbolt poorten).
De MacBook valt uit bij een lading van 20-30 %, zonder waarschuwing te geven.

Als ik hem dan direct wil aanzetten krijg ik het lege batterij icoontje in beeld.
Wacht ik nog iets langer dan gaat hij vaak wel nog aan en kan ik hem gebruiken tot een lading van 5-10% voordat hij (met waarschuwing) uitvalt.

Het lijkt wel sneller te gebeuren bij een hogere cpu load.

MacOS batterij status is 'normaal' en ik heb onder de 200 cycli erop (vaak aan de stroom gehangen).
Heb al vaker een SMC reset geprobeerd en onlangs een batterij kalibratie gedaan.
Lijkt niet te helpen.

Iemand ideeën?

[ Voor 4% gewijzigd door Maikjuh op 23-12-2023 12:09 ]

MacBook Air M3 16GB - iPhone 15 Pro Max - Apple Watch Series 9 - iPad Pro M4 11"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het klinkt alsof die accu toch aan het einde van z'n levensduur is.
Als je 'm zelf kan vervangen: zoek een goede accu en vervang 'm.
Zie bv https://www.ifixit.com/Gu...attery+Replacement/133305

[ Voor 29% gewijzigd door Juup op 23-12-2023 12:21 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikjuh
Ja zat ik ook al aan te denken, maar wilde het inderdaad checken. Niet dat ik het vervang en dit het probleem niet oplos.

Vind de reparatie zelf doen wel tricky, omdat de trackpad er ook uit moet etc

MacBook Air M3 16GB - iPhone 15 Pro Max - Apple Watch Series 9 - iPad Pro M4 11"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57

tweakerbee

dus..?

MacOS batterij status is 'normaal' en ik heb onder de 200 cycli erop (vaak aan de stroom gehangen).
Dat is juist het probleem: volledig opgeladen zijn is eigenlijk slecht voor een accu. De accu wordt pas sinds een van de laatste macOS versies (Big Sur) niet meer op 100% gehouden als ie de hele tijd aan de stroom hangt.

Zodra je hem vervangen hebt, zoek dan naar de optimized charging setting.

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je systeem uitvalt onder hoge belasting duidt dat erop dat je accuspanning inzakt als er maximale stroom wordt gevraagd. Typisch een slecht wordende accu of in ieder geval een of meerdere zwakke cellen.

Veelvuldig een laptop op 100% houden aan de lader is slecht voor het ding. Maar 200x opladen over 4 jaar duidt erop dat je hem niet veel als laptop gebruikt. Wellicht beter na deze Mac een desktop en een iPad te nemen?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikjuh
Klopt. Gebruikte hem niet veel als laptop.
Laatste 1.5 jaar sowieso weinig gebruikt en daarvoor inderdaad docked en op oude werk/stage daarvoor ook docked.

Hij valt alleen uit onder hoge belasting als de lading onder de 30% ofzo komt.

Maar ga ik maart weer een opleiding volgen dus dan zal ik het wel moeten gaan gebruiken als zodoende.

Hebben jullie ervaring met het vervangen? Heb geen ervaring met reparaties maar zet wel regelmatig een pc in elkaar dus compleet leek ben ik ook niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Maikjuh op 23-12-2023 21:30 ]

Pagina: 1