Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quissama
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-07-2024
Omdat ik in het buitengebied woon, ben ik aangewezen op een 4G-voor-thuis abonnement van Odido (er is wel een adsl-lijntje, maar aangezien we aan het einde van dat lijnt je zitten, zijn snelheid en bereik zeer inconsistent).

Sinds een aantal maanden wordt het bereik steeds slechter: de internetverbinding valt er geregeld uit en ook voor steeds langere perioden. Ondertussen hebben we om een andere reden ons wifi-netwerk ge-upgrade (met name router en controller en verder alle accesspoints gehardwired via cat6-draad met massieve koperkern), maar dat heeft geen effect op de stabiliteit van de internetverbinding gehad. Bij doormeten blijkt dat het probleem ook niet bij de router/controller e.d. te liggen. Dat betekent dat het waarschijnlijk bij óf de buitenantenne óf de signaalsterkte van de zendmast ligt.

Voordat ik nu met Odido in de weer moet over de antenne (de 4G-voor-thuis helpdesk is niet bepaalt klantgericht), zou ik eerst willen kijken of het aan het bereik van de zendmast kan liggen. Ik weet dat een zendmast voorrang geeft aan telefoonverkeer, dus als er veel gesprekken over die mast lopen, dan zou ons internet zodanig traag kunnen worden dat er feitelijk geen bereik is. Maar dat wil ik wel kunnen aantonen, voordat ik Odido daar over aanspreek. Die zeggen nl altijd dat ze geen problemen waarnemen.

De dichtstbijzijnde zendmast staat op zo'n 3km hemelsbreed en heeft vrij zicht op onze antenne. Onze antenne hangt op ong. 5 meter hoogte. Er zijn nog 2 masten in de buurt, maar die staan iets verder weg en hebben geen vrij zicht.

Hoe kan ik nou gemakkelijk meten wat de sterkte van het signaal is? In het modem zie ik daar geen opties voor en de antenne weet ik niet uit te lezen. Zou dat met een app op mijn smartphone kunnen? Of moet ik daar een apparaat voor aanschaffen? En wat moet ik dan precies meten?

En ik vroeg me af of er misschien nog andere redenen zijn dat het internet er uit valt.

Tot slot, welke sites e.d. raden jullie me aan om me hierin te verdiepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-06 16:36

The Wizard

Moderator Mobile
Als je een android hebt is het gemakkelijk, installeer bij Netmonster, dan zie je alle data en als de database download zie je ook met welke mast je verbonden bent.

Line of sight is niet altijd garantie voor een goede verbinding, dat is ook afhankelijk van hoe de sectoren gericht zijn.

Aantal belletjes heeft niet tot nauwelijks invloed op je data snelheid, dus dat kan het niet zijn, misschien is de buitenantenne niet zo best meer (corrosie bijv).

Kan je niet de modem uitlezen?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quissama
@The Wizard Kan ik uitvinden hoe de sectoren op de mast gericht staan?
Heb Netmonster gedownload en ga het bekijken.

Buitenantenne is 2 jaar oud en alle afdichtingen zien er nog goed uit. Maar kan 'm niet helemaal ontmantelen, dus weet het niet zeker.

Modem kan ik wel uitlezen, maar dan zie ik alleen maar dat er wel of geen verbinding is. Niet waarom er geen verbinding is.

Met telefoonverkeer bedoel ik niet mijn eigen belletjes, maar het aantal gesprekken dat via die mast loopt op een bepaald moment. In de voorwaarden van 4G-voor-thuis staat dat die voorrang hebben. Normaal zou dat geen probleem moeten zijn, maar als er steeds meer abonnees zijn en er komen geen masten bij, dan gaat dat op den duur wel spelen. We merken het nu al bij het regionaal populaire festival dat 1x per jaar gehouden wordt in het dorp waar de mast staat: dan dondert onze internetsnelheid een weekeinde lang volledig in elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:43

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Echt veel informatie ga je inderdaad niet uit het modem krijgen zonder diagnostic mode (soms speciale firmware voor nodig) en de software om 'm uit te lezen. Je kunt een indicatie krijgen door, zoals @The Wizard al aangeeft, op een Android-telefoon Netmonster te installeren. Het is echter niet gezegd dat je 4GvT-modem met dezelfde cells op de mast verbindt als je telefoon. Met Netmonster zie je in elk geval waarmee je verbonden bent, signaalsterkte, RSRP, etc.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
quissama schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:07:
@The Wizard Kan ik uitvinden hoe de sectoren op de mast gericht staan?
Heb Netmonster gedownload en ga het bekijken.

Buitenantenne is 2 jaar oud en alle afdichtingen zien er nog goed uit. Maar kan 'm niet helemaal ontmantelen, dus weet het niet zeker.

Modem kan ik wel uitlezen, maar dan zie ik alleen maar dat er wel of geen verbinding is. Niet waarom er geen verbinding is.

Met telefoonverkeer bedoel ik niet mijn eigen belletjes, maar het aantal gesprekken dat via die mast loopt op een bepaald moment. In de voorwaarden van 4G-voor-thuis staat dat die voorrang hebben. Normaal zou dat geen probleem moeten zijn, maar als er steeds meer abonnees zijn en er komen geen masten bij, dan gaat dat op den duur wel spelen. We merken het nu al bij het regionaal populaire festival dat 1x per jaar gehouden wordt in het dorp waar de mast staat: dan dondert onze internetsnelheid een weekeinde lang volledig in elkaar.
Via www.antennekaart.nl/kaart en de sectorlayout selecteren.

Bellen gaat bijna altijd via VoLTE, dit is datagestuurd met idd prio, maar dat geeft nauwelijks problemen, het zijn de data slurpers die de mast dichttrekken, vooral als de mast geen glasvezel heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:17
Je zal niet de enige zijn die 4G voor Thuis heeft in de omgeving.
Hier in de buurt is kortgeleden glasvezel in gebruik genomen. Ik zit nog steeds op 4G (ook van Odido) omdat er problemen zijn met mijn glasvezelaansluiting.
Het is opvallend dat mijn 4G nu een stuk beter is nu iedereen om mij heen op glasvezel zit.
Youtube filmpjes op 1080p is nu meest van tijd prima, terwijl dat voorheen altijd armoe was.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Wel eens nagedacht om een Starlink abbo te nemen?

Denk dat je daar ook wel gelukkig van wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quissama
joke_name schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:45:
Wel eens nagedacht om een Starlink abbo te nemen?

Denk dat je daar ook wel gelukkig van wordt
Heb ik me in verdiept en in de omgeving gevraagd. Het zijn hier vooral mensen met bedrijf aan huis die er gebruik van maken. En dan meestal als backup voor de 4G-voor-thuis. Want ook Starlink is niet zonder problemen, begrijp ik. Vrij vaak lagging en daarnaast behoorlijk prijzig.
Niettemin overwegen we het wel, maar we zijn er nog niet uit 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quissama
JukeboxBill schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:32:
Je zal niet de enige zijn die 4G voor Thuis heeft in de omgeving.
Hier in de buurt is kortgeleden glasvezel in gebruik genomen. Ik zit nog steeds op 4G (ook van Odido) omdat er problemen zijn met mijn glasvezelaansluiting.
Het is opvallend dat mijn 4G nu een stuk beter is nu iedereen om mij heen op glasvezel zit.
Youtube filmpjes op 1080p is nu meest van tijd prima, terwijl dat voorheen altijd armoe was.
Dat speelt nu ook hier: Glasdraad is aan het inventariseren hoeveel mensen glasvezel willen en bij genoeg animo wordt er een netwerk aangelegd. Maar het zal nog wel even (jaren) duren voordat het er daadwerkelijk is. Dus tot die tijd (áls het er komt) willen we wel een betere internetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quissama
@The Wizard @FooLsKi Ik heb Netmonster geïnstalleerd en uitgelezen, maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik naar moet kijken. Hebben jullie tips voor een goede tutorial oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
quissama schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:46:
[...]

Heb ik me in verdiept en in de omgeving gevraagd. Het zijn hier vooral mensen met bedrijf aan huis die er gebruik van maken. En dan meestal als backup voor de 4G-voor-thuis. Want ook Starlink is niet zonder problemen, begrijp ik. Vrij vaak lagging en daarnaast behoorlijk prijzig.
Niettemin overwegen we het wel, maar we zijn er nog niet uit 😊
Ik ken een paar die ook Starlink hebben, maar ze hebben weinig problemen, zolang je maar vrij zicht op de lucht hebt. Laggie valt behoorlijk mee. Ze hebben een 30 dagen niet-goed-geld-terug garantie, dus proberen is zonder zorgen. Ik zou het echt even proberen als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
quissama schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:55:
@The Wizard @FooLsKi Ik heb Netmonster geïnstalleerd en uitgelezen, maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik naar moet kijken. Hebben jullie tips voor een goede tutorial oid?
Een echte tutorial is er niet, je kan wel een screenshot hier plaatsen, dan kunnen we met je meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:54
Wanneer je problemen hebt, zet wifi op je telefoon uit, en hoe is dan het data verkeer op je telefoon?

Verder zal een Starlink oplossing prima werken behalve bij slecht weer, net TV via de schotel.
Ik zou eerder kijken voor een andere 4g voor thuis provider als kpn, al dan niet met adsl als backup erbij.
Pagina: 1