Dali dimmer aansturen met z-wave

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:07
Lieve tweakers,

Kerstvakantie, tijd om weer eens een projectje op te pakken. Boven de eettafel hangen twee lampen die ik graag zou willen kunnen dimmen. Het zijn 2 LED armaturen met dimbare voedingen, foto hieronder. Vraag: deze voedingen zijn te dimmen met Dali maar ons huis hangt vol met z-wave met Fibaro controller.

Uitdaging is dat er in de sokkel (plafond-hang-ding?) erg weinig ruimte is. De metalen beugel waaruit het snoer naar beneden hangt geeft het maximale buitenvolume redelijk weer; daarover heen zit een kap. Diameter zal 15-20cm zijn.

Opties die ik gevonden heb:
  • Z-wave naar Dali controller inbouwen. Bijvoorbeeld: https://www.sunricher.com...oller-sr-2411-zv-dim.html. Probleem: deze controller heeft een separate 12-24V voeding nodig maar dat wordt erg krap. Misschien een batterij mee inbouwen en die af en toe moeten vervangen?
  • Voeding vervangen door z-wave voeding. Probleem: de LED's hebben 60V nodig en ik kan alleen 12-24V z-wave voedingen vinden. Bijvoorbeeld: https://www.sunricher.com...v-z-wave-led-drivers.html
  • Voeding vervangen door een dimbare 220V voeding en die met een standaard Fibaro dimmer2 aansturen (bekabeling van de lampen loopt direct naar de meterkast dus daar heb ik ruimte zat). Probleem: ik heb geen idee of dit zou werken bij deze LED's. Details van de lampen hieronder. Bijvoorbeeld: https://www.led24.nl/tria...ownlight-dimbaar-18w.html
Het gaat om twee van deze lampen:
https://www.foscarini.com/en/products/sos-aplomb-large/
Even openmaken leert dat het gaat om een groot aantal van die kleine LED's op een print. Lekker niet-vervangbaar, en om te dimmen is een andere lamp erin draaien dus geen mogelijkheid.

Advies, ervaring, tips, trucks, creativiteit zeer welkom!!

Foto van de beschikbare ruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZDUPN_RBMUUioVhPx68Ujceoj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVtRmEb0ERAYs7KBA67r6J8Q.jpg?f=fotoalbum_large

Details van de huidige voeding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aJQCtMDPA-muXxD2Wv0heenBSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHYGmMyAvJhf24X4viIQBo9Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Pol23 op 24-12-2023 15:33 . Reden: Te snel op post geklikt... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsanders
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-07-2024
@Pol23 Ik was benieuwd of je hier een oplossing voor hebt gevonden. Ik probeer precies hetzelfde te doen, en loop tegen hetzelfde probleem aan.

Mijn lamp heeft een vergelijkbare OSRAM voeding, maar dan de *50*/220-240:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCiz5A6CLxx0gjvgo7WKaXWZrTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fo1jk6Au89FGmmxK7zSQ1Odf.jpg?f=fotoalbum_large

https://products.inventro...055935&cat=global&lang=en

Deze heeft een FAN output voor max 12 volt. Volgens de documentatie is deze bedoeld om eventueel een ventilator op aan te sluiten. Ik wil hier dan de Zwave controller aan hangen. Bijv. https://www.sunricher.com...oller-sr-2411-zv-dim.html
en de Dali+ en Dali- output van de controller op aansluiting 4 en 5 aansluiten.

[ Voor 191% gewijzigd door tsanders op 07-05-2024 15:18 . Reden: nieuwe inzichten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
@tsanders, nog niet helaas. Beetje een vakantieproject (wat nog steeds niet mee valt met twee kleine kids…). Nu meivakantie dus weer eens kijken!

Ik heb reactie van Robbshop en van JDK (importeur). Robbshop gaf aan dat ze geen Dali spul hebben en kennen ook geen Dali - Z-Wave module die goed werkt met de HC2. Dimbare trafo leek ze een goed idee.

JDK, per mail (waarvoor nog veel dank!!):
We hebben een DALI naar Z-Wave module in het assortiment, dat is dezelfde als de Sunrichter die jij aangaf in het topic. Maar dan wel ondersteund door FIBARO. Deze module kan een broadcast signaal doen en dus meerdere lampen tegelijk dimmen. […] Wat je verder nog mist is een DALI voeding om de Bus van voeding te voorzien.
Dus de puzzel waar ik nu mee zit is dat ik geen probleem heb om twee van die modules in de voeten weg te werken, als het past. Maar dan moeten daar ook nog twee laagspanningsvoedingen bij. Toen we (lees: mijn vriendin) de lampen kochten ging ik ervan uit dat dimmen vast wel goed zou komen dus ik heb maar 1 buis van de meterkast naar de eerste lamp en daar vanaf 1 buis door naar de tweede. Heb zelfs overwogen om twee 9V batterijen (totaal dus 4) weg te werken. Wordt alleen wel erg hobbybob allemaal…

Dus ben een beetje blijven hangen bij complete voedingen vervangen door dimbare versies. Daarvoor heb ik nog niet echt naar details gekeken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:28

V-8

Pol23 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:11:
@tsanders, nog niet helaas. Beetje een vakantieproject (wat nog steeds niet mee valt met twee kleine kids…). Nu meivakantie dus weer eens kijken!

Ik heb reactie van Robbshop en van JDK (importeur). Robbshop gaf aan dat ze geen Dali spul hebben en kennen ook geen Dali - Z-Wave module die goed werkt met de HC2. Dimbare trafo leek ze een goed idee.

JDK, per mail (waarvoor nog veel dank!!):

[...]

Dus de puzzel waar ik nu mee zit is dat ik geen probleem heb om twee van die modules in de voeten weg te werken, als het past. Maar dan moeten daar ook nog twee laagspanningsvoedingen bij. Toen we (lees: mijn vriendin) de lampen kochten ging ik ervan uit dat dimmen vast wel goed zou komen dus ik heb maar 1 buis van de meterkast naar de eerste lamp en daar vanaf 1 buis door naar de tweede. Heb zelfs overwogen om twee 9V batterijen (totaal dus 4) weg te werken. Wordt alleen wel erg hobbybob allemaal…

Dus ben een beetje blijven hangen bij complete voedingen vervangen door dimbare versies. Daarvoor heb ik nog niet echt naar details gekeken…
Ik weet, wellicht, wel iets!

Je zou een 5-aderige kabel kunnen trekken vanuit de meterkast via je buis naar de spots, als de afstand geen tientallen meters is. Hier zet je dan gewoon de voeding van de spots op, i.p.v. 230V.

Ader 1: Spot 1 Plus
Ader 2: Spot 1 Min
Ader 3: Spot 2 Plus
Ader 4: Spot 2 Min
Ader 5: Aarde

Kun je eens de uitgangsspanning meten van de driver, als de lamp aangesloten is?
(De vraag is namelijk of je LED's daadwerkelijk de volle 60V nodig hebben, ik kan het op jouw foto niet zien maar als ik het type invoer op Google zie ik dat de driver een uitgangsspanning heeft van 7,5-54V.
De kans is groot dat de driver in deze specifieke combinatie een lagere spanning levert dan de maximale 54 à 60V).

Dan kun je in de meterkast twee fase-dimbare Constant Current LED-drivers plaatsen die de juiste spanning kunnen leveren.
En deze drivers dan dimmen met een Z-Wave fasedimmer!

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsanders
Naar ik begrijp is de Sunricher Z-wave Dali module in opdracht van Fibaro gemaakt.
Ik heb er hier een van besteld. Deze wordt niet ondersteund door mijn Homey Pro. Ik kan hem hier wel aan koppelen als generiek Z-wave apparaat, maar hij wil de lamp volgens niet dimmen, of aan/uitschakelen.

Sunricher maakt ook Led drivers met daarin Zwave geintegreerd, maar die lijken vooral bedoeld voor Led strips (ze hebben niet het juiste voltage voor mijn lamp in ieder geval). Mensen die veel met lampen werken raden ook af om de driver te vervangen. daarvoor zijn er te veel variabelen in zo'n driver.

Stap 1 is nu nog om de Sunricher Dali module in Fibaro aan de praat te krijgen... als dat werkt zal ik waarschijnlijk een nieuwe (ruimere) plafondplaat gaan zoeken zodat de alle controllers en adapters erin passen.

to be continued.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tsanders
Laatste update:
De "Fibaro" Dali driver (gemaakt door Sunricher) blijft koppig weigeren om de Dali lamp aan te sturen. Volgens de lampenleverancier komt dat mogelijk omdat de lamp Dali 2 vereist, en de Fibaro driver alleen Dali 1 lijkt te ondersteunen. Fibaro heeft zijn best gedaan om ondersteuning te bieden, maar resultaat bleef uit.

De Casambi CBU-ASD kan wel goed met de Dali driver overweg. Dus:
- nieuwe plafondkap gekocht die voldoende ruimte biedt aan alle spulletjes (was sowieso nodig om ik 2 lampen op 1 lichtpunt wilde ophangen).
- 2 Casambi CBU-ASD drivers gekocht
- De Dali drivers uit de plafondkap van de fabrikant verwijderd en in de nieuwe kap geinstalleerd.
- De overige lampen schakelen en dimmen allemaal met Zwave drivers van Fibaro, en gebruiken een Homey hub. Deze hub ondersteunt ook Casambi. De communicatie van Homey naar Casambi vereist een Casambi gateway of hub. Officiele Casambi hubs zijn erg duur, maar je kunt hier ook een mobiele telefoon voor gebruiken. Dus het makkelijkste lijkt om daarvoor een oude (afgeschreven) telefoon te gebruiken die je permanent in de buurt van de lampen houdt.
- Omdat ik zowel met Amazon Alexa als met Homey als met schakelaars wil kunnen schakelen, heb ik een Fibaro Dimmer 2 bij de schakelaar geplaatst. Deze communiceert via Homey naar de Casambi gateway, die weer de Casambi driver aanstuurt. Dat is omslachtig, maar werkt.
- De schakelaars had je in theorie ook kunnen vervangen door een Bluetooth schakelaar. Alleen de Jung Blueetooth schakelaar komt hiervoor voor mij in aanmerking, maar ook met een Bluetooth schakelaar was de communicatie met Homey nog een probleem geweest. Bovendien kosten de Jung BT schakelaars zo'n 100 euro per stuk, en had ik er 4 nodig gehad, tegen 2 Fibaro Dimmer 2 drivers @50 euro.

Conclusie:
Zwave is niet klaar voor de aansturing van Dali lampen. Verder ben ik erg tevreden over Zwave. Achteraf had dit mogelijk de keuze voor de lampen beinvloed (geen Dali lampen), maar met een hoop koppigheid lijkt het nu goed te zijn gekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvK9eNEwIOfyeMjfPooHZ0kE9gE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPWfv8XIai0WYK7hvLncR0lY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
Ok, mijn beurt weer.

Vorige week weer een paar Fibaro dingetjes besteld, waaronder een paar RGBW controllers. Dus ik dacht, steek eens een voltmeter in de uitgang van die originele voeding, zijn tenslotte LED’s. 22V! Dus die U-OUT 60V is een soort maximale last misschien?

Anyways, die Fibaro led dimmers gaan tot 24V. Dus die er maar eens simpelweg tussen schroeven. Helaas, is die stomme osram te slim voor, lijkt eerst stroom te meten voordat vermogen erop gaat. Max 1.8v te meten en je hoort een heel zacht klikje. Fibaro geen spanning…

Ok, next, rommelen in de garage om een voeding te zoeken. Alleen 12v gevonden. Hmmm, nou ja, hack er maar even in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJ2Vv3Sb8jcCwcDxMNumT70iWfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfsxt0gpMsHvblwdcwRbJcoj.jpg?f=fotoalbum_large

Fibaro krijgt blinkinlights. Top. Vriendin stekkerdoos omhoog laten houden terwijl ik de Fibaro pair met home center. Moment of truth…. Aan… Fibaro zegt aan… lamp… uit. Chips. Fibaro lijkt ook geen uitgangsspanning te geven. Wellicht + en - omgedraaid? Even schroeven, nieuwe poging, zelfde resultaat…

Next steps:

- voeding van 24v zoeken. Iemand suggesties? Liefst zonder stekkers van een modem-voeding ofzo af te moeten knippen zeg maar (zou niet de eerste keer zijn…)

- lampen open maken. Stiekem al even snel gekeken maar lijkt een custom bordje met leds te zijn. Website heeft het over ‘scheda led’ waarvan translate ‘led board’ maakt. Kijken of daar wijst uit te worden is

[ Voor 0% gewijzigd door Pol23 op 03-08-2024 16:03 . Reden: Typo ]

Pagina: 1