Nieuwe PC of huidige PC upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamvier
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-08-2024
Hoi Allemaal,

In 2020 heb ik met een relatief klein budget (€1.300,-) een Gaming PC laten samenstellen. van begin af aan vroeg ik mijzelf af of ik wel de juiste keuze heb gemaakt met componenten maar goed niks aan te doen. Ik merk dat pijn pc veel moeite heeft en best veel lawaai maakt. Hoog in de toeren en temperatuur en volgens mij zit mijn processor ook vaak aan de max. Crashes gebeuren ook regelmatig waarbij mijn PC zichzelf zomaar ineens afsluit. Ik zit er dus over te denken om wat te investeren in een betere PC. Nu vraag ik mij af wat verstandiger is, een compleet nieuwe PC of mijn huidige PC te upgraden.

Budget voor een nieuwe pc zou €2.000 - €2.500
Ik heb opzich geen merken voorkeur, als het maar goed en betrouwbaar.

Mijn setup bestaat nu uit:
Gigabyte Z390 Gaming X, ATX, 4xDDR4
Corsair Carbid 275Q, ATX, Zwart
Intel Core i5-9600KF, 3.7GHz / 4.6GHz, 9MB, S1151
MSI GeForce RTX 2070 Super, 8GB, Ventus OC
Ballistix Sport LT 16GB(2x8GB) 3000Mhz
be quiet! Dark Rock 4
Corsair TX550M 550W 80+ Gold
Samsung SSD 256 GB
Samsung SSD 500GB

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen om weer meer uit mijn pc te halen en te genieten van de games ipv ergernis van lagspikes en crashes.

Groetjes Bauke,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-05 00:36
Je zit aan het minimum qua voeding voor de videokaart.
Processor is nog aardig goed, raar dat een Dark rock 4 hem niet koel kan houden.

Misschien koelpasta vervangen van de CPU en de Videokaart iets downclocken om te testen of jou Voeding de bottleneck is. En kijk even of de stekkers van de videokaart goed ingedrukt zijn.

Userbench geeft na de benchmark ook wel aan wat mis is, kan je even draaien om te kijken wat die aan geeft.
https://www.userbenchmark.com/Software

[ Voor 7% gewijzigd door Bintzak op 23-12-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 14:43
Als je een budget van 2500 euro hebt, dan bouw je natuurlijk gewoon een nieuwe.

Als je naar je huidige kast nog even kijken wilt: het is wel een beetje een dichte kast. Hoeveel fans staan er in en hoe zijn die geplaatst?

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:04
Knal deze PC in de V&A sectie hier op Tweakers. Dan heb je denk ik uiteindelijk een budget van circa €2900.

En daar kan je incl. mooi scherm een hele vlotte PC van bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:50
Naamvier schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:23:
Hoi Allemaal,

In 2020 heb ik met een relatief klein budget (€1.300,-) een Gaming PC laten samenstellen. van begin af aan vroeg ik mijzelf af of ik wel de juiste keuze heb gemaakt met componenten maar goed niks aan te doen. Ik merk dat pijn pc veel moeite heeft en best veel lawaai maakt. Hoog in de toeren en temperatuur en volgens mij zit mijn processor ook vaak aan de max. Crashes gebeuren ook regelmatig waarbij mijn PC zichzelf zomaar ineens afsluit. Ik zit er dus over te denken om wat te investeren in een betere PC. Nu vraag ik mij af wat verstandiger is, een compleet nieuwe PC of mijn huidige PC te upgraden.

Budget voor een nieuwe pc zou €2.000 - €2.500
Ik heb opzich geen merken voorkeur, als het maar goed en betrouwbaar.

Mijn setup bestaat nu uit:
Gigabyte Z390 Gaming X, ATX, 4xDDR4
Corsair Carbid 275Q, ATX, Zwart
Intel Core i5-9600KF, 3.7GHz / 4.6GHz, 9MB, S1151
MSI GeForce RTX 2070 Super, 8GB, Ventus OC
Ballistix Sport LT 16GB(2x8GB) 3000Mhz
be quiet! Dark Rock 4
Corsair TX550M 550W 80+ Gold
Samsung SSD 256 GB
Samsung SSD 500GB

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen om weer meer uit mijn pc te halen en te genieten van de games ipv ergernis van lagspikes en crashes.

Groetjes Bauke,
Een dark rock zou die toch koel moeten houden,zou zeker kijken of die wel goed zit en of de koelpasta niet vervangen moet worden.

Verder ook even kijken of de cpu niet veel te veel voltage krijgt van het moederbord onder belasting.
De dark rock pro 4 zou tot 200watt moeten kunnen kunnen en die cpu gebruikt 120 watt ongeveer onder belasting.dus je zou genoeg koel capaciteit over moeten hebben.

Als je wat wilt,dan zou ik het hele systeem vervangen en niet upgraden

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 23-12-2023 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:45
De uitvoering: Corsair Carbide 275Q Quiet Midi Tower Case is een gesloten kast met weinig airflow. Haal de bovenkant eraf.

De Dark Rock 4 (non pro) zou voldoende moeten zijn, maar is ook weer niet een fantastische koeler.

Bij een nieuw systeem ook weer een nieuwe kast en koeler nemen
Pagina: 1