Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storchaveli
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 02:52
Hallo allemaal.

Ik zit er aan te denken om een NAS aan te schaffen om een plex server op te draaien.

Ik zou het liefst een NAS hebben dat 4k video’s met DTS audio en HDR10 of en Dolby Vision vlekkeloos kan transcoderen naar 4k tv’s die geen DTS ondersteunen. Aangezien ik naast de vele aac, ac3 & eac files ook dus DTS audio sporen bij sommigen files heb.

Als dat echt een groot probleem is dan maar voor lief nemen met 1080p DTS (minder rekenkracht voor nodig om te transcoderen neem ik aan) en daarnaast aac, ac3 & eac files wat geen transcodering nodig heeft.

Gaat er dus om dat alles zonder al te veel gedoe kan worden getoond bij ook toestellen dat geen DTS ondersteunen. En of er dus ook een NAS krachtig genoeg is dat eventueel een 4K HDR 10/Dolby Vision met DTS audio zou kunnen transcoderen.

Nogmaals zo niet, dan maar een 1080p met DTS audio.

Mijn vragen;

Is er een model NAS dat krachtig genoeg is om een 4K HDR10/ Dolby Vision video bestand dat toevallig een DTS audiotrack heeft kan transcoderen voor gebruik buitenshuis?

Zo niet, dan een 1080p file met DTS?

Of, is er dan naast een NAS eventueel voor deze ‘eisen’ een andere oplossing?

Ik wil het wel een beetje betaalbaar houden, max voor een configuratie zonder de hdd’s € 600,- -700,-

Mvg,

Storchie

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

[ Voor 20% gewijzigd door storchaveli op 23-12-2023 03:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Belangrijk detail hoeveel streams tegelijkertijd?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storchaveli
RobbyTown schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 05:34:
Belangrijk detail hoeveel streams tegelijkertijd?
Maximaal 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Nas en 4k blijft niet zo heel keus over. Plex heeft een lijstje gemaakt. Gebasseerd op 1 stream lijkt mij.

https://support.plex.tv/a...3-nas-compatibility-list/

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-05 22:36
Je hebt hiervoor een NAS nodig die hardware transcoding ondersteunt. Zoals de synology 720+, 920+ en 224+. Of je daarmee 3 streams haalt weet ik niet.

Realiseer je daarnaast dat als ook afhankelijk bent van het apparaat waar je op afspeelt. DS Video is niet op elk platform beschikbaar en de apps van Plex werken op veel tv’s niet optimaal bijvoorbeeld.

Bij mij werkt het hier super met de ds720+ in combinatie met Plex (net lifetime pass, hardware transcoding ingeschakeld) op telefoon, iPad, Chromecast en Apple TV, maar bijvoorbeeld niet op een tv van LG en Samsung (en dat ligt hier niet aan wel/niet transcoding).

[ Voor 4% gewijzigd door Pepper92 op 23-12-2023 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:20
storchaveli schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 03:12:
Is er een model NAS dat krachtig genoeg is om een 4K HDR10/ Dolby Vision video bestand dat toevallig een DTS audiotrack heeft kan transcoderen voor gebruik buitenshuis?
Nee
Of, is er dan naast een NAS eventueel voor deze ‘eisen’ een andere oplossing?
Ja. NAS + NUC met Proxmox waar je plex op draait

[ Voor 3% gewijzigd door Cardinal op 23-12-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-05 22:36
Ja?

OP, een (duurdere) NAS kan prima wat jij wil. Alleen als je puur een Plex server zoekt ben je met een zelfbouw server / NUC wel goedkoper uit voor (veel) meer power en ben je niet zo afhankelijk van zaken als hardware transcoding en mogelijke problemen bij meerdere streams. Afhankelijk van je keuzes heb je dan over het algemeen wel meer stroomverbruik en is het allemaal minder plug and play. Heb je het eenmaal up and running dan zit je wel gebakken.

Ik ben zelf dus erg blij met mijn NAS (synology ds720+), die prima een (enkele) 4k 70 mbit stream kan transcoderen. Als ik een solution zocht waar ik mijn server ook met anderen zou delen etcetera, dan is dit niet de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:22
nascompares heeft een serie artikelen over de beste nas voor plex
onder andere https://nascompares.com/2...2023-2024-a-buyers-guide/

een jaar oudere (en wat goedkopere) modellen https://nascompares.com/guide/best-4k-plex-nas-of-2022-2023/

[ Voor 25% gewijzigd door peter-rm op 24-12-2023 10:31 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik denk dat een combinatie van nas en mediaplayer beter gaat werken, transcoding wil je écht zoveel als mogelijk voorkomen. Je kunt met de nVidia Shield TV Pro uit 2019 Plex draaien, die daarbij indien nodig kan upscalen naar 4K en dat prima schijnt te doen. Heeft eventueel ook hardware transcoding, maar nogmaals dat wil je het liefste voorkomen. Vervolgens hang je met een goedkopere nas er storage aan, of zelfs vanaf een externe usb disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Drie streams met transcoding naar 4K gaat hem niet worden, 3 1080p streams die native op de client afspelen gaat stukken beter, heb je dan wel voldoende bandbreedte voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:26
@storchaveli
Je zou ook nog kunnen kijken of er andere oplossingen zijn om je doel te bereiken. Zelf heb ik bijvoorbeeld een Sony TV met daarop Android TV. Hierop draait kodi die vanaf een netwerkshare de bestanden haalt. Werkt perfect in combinatie met een versterker die alle audio kan verwerken.

Google heeft bijvoorbeeld voor 70 euro een chromecast met Android TV erop die standaard 4K kan afspelen en die je op elke TV kan aansluiten:
https://store.google.com/...hromecast_google_tv?hl=nl

Dan heb je enkel een NAS nodig om de bestanden vanaf te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storchaveli
chrisborst schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:53:
@storchaveli
Je zou ook nog kunnen kijken of er andere oplossingen zijn om je doel te bereiken. Zelf heb ik bijvoorbeeld een Sony TV met daarop Android TV. Hierop draait kodi die vanaf een netwerkshare de bestanden haalt. Werkt perfect in combinatie met een versterker die alle audio kan verwerken.

Google heeft bijvoorbeeld voor 70 euro een chromecast met Android TV erop die standaard 4K kan afspelen en die je op elke TV kan aansluiten:
https://store.google.com/...hromecast_google_tv?hl=nl

Dan heb je enkel een NAS nodig om de bestanden vanaf te spelen.
Bedankt voor de tip, maar het is ook bedoelt voor buiten de deur bij anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamers1
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:34
Heb je een snelle upload, lijkt me wel een must.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storchaveli
lamers1 schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:30:
Heb je een snelle upload, lijkt me wel een must.
100mbit, snel zat voor 1080p, aac, ac3 bestanden
Pagina: 1