Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherr
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-08-2024
Hi,

Ik heb een diploma op HBO niveau psychologie behaald. Nu wil ik naast mijn werk door met een master. Deels voor mijn werk (ik geef advies op scholen over passend onderwijs voor leerlingen die vastlopen door tijdelijke/langdurige uitval) en deels omdat ik de titel MSc achter mijn naam wil hebben (yep, bucketlist ding en statistiek/spss ligt mij goed)

Deeltijd studeren is de enige mogelijkheid naast werk en gezin.

Online begonnen met oriënteren:
- het moet in of rondom Rotterdam zijn. Utrecht, Leiden is oké, Amsterdam net iets te ver.
- een deeltijd master psychologie bestaat niet (meer)
- een deeltijd master pedagogiek bestaat niet (meer)
- ik lees nu dat je niet standaard de titel MSc krijgt maar MA.
-kosten zijn voor deeltijd standaard 2300 euro p.j.?

Iemand ervaringen? Expertise om te delen? Goede tips? Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:56
MSc betekend master of science, dat is een ander type dan MIA. Welke wil je?

Weet dat je voor je met master start je een premaster moet doen als je vanuit hbo komt. Dit kan prima in deeltijd.

Wat ik collega studenten zag doen die al werkten is voltijd master en vakantiedagen opnemen. De stage doe je vervolgens bij je werkgever (betaald). Gezien je vaak 9+6 of 9+3 maanden stage loopt, moet je dus maar 9 of 12 maanden vakantie opnemen. Hier is IKB budget voor, dus werkgever wil vaak ook coulant zijn in kwijtschelden van gemiste werkdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherr
Als ik naar de master pedagogiek universiteit van Utrecht kijk dan staat er bij diploma 'master of arts'. Waar staat MIA voor?

Van de premaster ben ik op de hoogte. Ik zou dan met 3 jaar klaar kunnen zijn.

Hier helaas geen ikb dus ook nog hard aan het nadenken hoe ik mijn werkgever ga overtuigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherr
Sherr schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 02:10:
Hi,

Ik heb een diploma op HBO niveau psychologie behaald. Nu wil ik naast mijn werk door met een master. Deels voor mijn werk (ik geef advies op scholen over passend onderwijs voor leerlingen die vastlopen door tijdelijke/langdurige uitval) en deels omdat ik de titel MSc achter mijn naam wil hebben (yep, bucketlist ding en statistiek/spss ligt mij goed)

Deeltijd studeren is de enige mogelijkheid naast werk en gezin.

Online begonnen met oriënteren:
- het moet in of rondom Rotterdam zijn. Utrecht, Leiden is oké, Amsterdam net iets te ver.
- een deeltijd master psychologie bestaat niet (meer)
- een deeltijd master pedagogiek bestaat niet (meer)
- ik lees nu dat je niet standaard de titel MSc krijgt maar MA.
-kosten zijn voor deeltijd standaard 2300 euro p.j.?

Iemand ervaringen? Expertise om te delen? Goede tips? Ik hoor het graag!
Deeltijd pedagogiek bestaat nog wel in Utrecht maar wordt dus master of arts ipv master of science

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 15:09
Sherr schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:20:
[...]

Deeltijd pedagogiek bestaat nog wel in Utrecht maar wordt dus master of arts ipv master of science
Maakt dat zoveel uit? Door de jaren heen zijn de titels voor een master bij verschillende faculteiten nu eenmaal veranderd.

Hoeveel uur per week werk je? Het hangt gedeeltelijk af van de contacturen die je op een universiteit hebt of het haalbaar is naast je werk + wat jij aan kan aan studielast. De 40u per week die ervoor staat is niet altijd nodig, maar dat hangt heel erg af van de persoon.

Persoonlijk ook een (fulltime) master naast mijn baan gedaan. Ik ben toen in overleg met mijn werkgever minder gaan werken ( 24u) en heb de master in één jaar naast mijn baan gedaan. Van tevoren wel de afspraak met mijn werkgever gemaakt toen dat ik er wel twee jaar over mocht doen indien nodig. Je kan echter een tijd een groot gedeelte van je sociale leven op je buik schrijven :+.

Vaak is met je werkgever wel te regelen dat zij de opleidingskosten betalen en dat je minimaal X aantal maanden daar moet blijven om de schuld af te bouwen. En vaak wordt dit ook wel overgenomen als je naar een nieuwe werkgever gaat. Belangrijkste is om eerst het gesprek aan te gaan en te bedenken welk voordeel het voor hen zou hebben als je deze master gaat volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:29
Een mogelijkheid is ook om een normale, voltijdopleiding, te volgen en hier twee jaar over te doen. Is mogelijk wel een beetje gepuzzel maar er zijn genoeg studenten die dit doen.

Het wettelijk collegegeld is inderdaad ongeveer 2300 euro per jaar. Mogelijk is het minder voor een officiële deeltijdopleiding, maar als die niet wordt aangeboden dan houdt het snel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherr
@Panini ik weet niet of dat veel uitmaakt. Persoonlijk voelt MSc sterker dan MA? Altijd maar de 'wat weet zij nou, ze heeft alleen een hbo papiertje' komt me ook m'n neus wel uit inmiddels..

Ik werk 36 uur per week. Volledig zelfstandig vanuit huis dus wel zeer gedisciplineerd. Hbo heb ik voltijd gedaan maar daarnaast altijd 24-32 uur gewerkt (fysiek op kantoor). Was aanwezig bij de verplichte vakken en anders niet. Ging prima voor mij. Sociaal leven was inderdaad 0. Vond ik eerlijk gezegd ook niet zo erg.. heb nu een vol sociaal leven en dat vind ik veel vermoeiender haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Als je een universitaire ma of MSc hebt, mag je ook ondertekenen met drs. Dan maakt het qua uiterlijke schijn niet uit of het een ma of msc is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

MA vs MSc is grotendeels het verschil tussen beta en alfa studies. Een MA bij een informatica opleiding zou ik wel apart vinden en verwachten dat het meer business IT is dan de technische kant. Maar bij maatschappijstudies zou ik niet anders verwachten dan een MA.

[ Voor 5% gewijzigd door Gropah op 23-12-2023 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@Sherr Ik zou me niet druk maken over het verschil tussen Arts (letteren, theologie, filosofie, kunsten) en Science (exacte wetenschappen). Het is niet dat het een meer of minder wetenschappelijk is dan het ander. Primair in je keuze zou moeten zijn waar je zelf het meest voldoening uit haalt, eventueel aangevuld met hetgeen je het beste carrièreperspectief biedt.

Also, waarom per-sé in de regio Rotterdam, Utrecht, Leiden en geen afstandsonderwijs of onderwijs met beperkte contactmomenten? (Bij de OU bestaat bijvoorbeeld *wel* een deeltijd master psychologie in 5 varianten en dat is 100% afstandsonderwijs met enkel een keer naar een tentamencentrum voor een bijeenkomst of tentamen.)

Qua kosten, dat verschilt. Als het je eerste master is, betaal je het wetteljk collegegeld en dat is € 2.530 per jaar voor een voltijdstudie vanaf 2024/2025 (bron: https://www.rijksoverheid...d-hogeschool-universiteit) maar € 1.506 en € 2.530 voor deeltijd/duaal. Maar hoe hoog het *werkelijk* collegegeld is, kan ook weer afhangen van hoe flexibel het onderwijs is en hoe veel studiepunten per jaar je gaat doen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

stutrecht schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:07:
Als je een universitaire ma of MSc hebt, mag je ook ondertekenen met drs. Dan maakt het qua uiterlijke schijn niet uit of het een ma of msc is.
ALLEEN als de opleiding in Nederland is gevolgd.
In geval van TS zal dit waarschijnlijk geval zijn (tenzij TS besluit via afstandsonderwijs in het buitenland een diploma te behalen), maar het is wel een belangrijk onderscheid.

Bronnen:
https://open.overheid.nl/...49ba756f54a55a7d44a4d/pdf
https://www.rijksoverheid...estudeerd-of-gepromoveerd

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:28

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Sherr schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:37:
Altijd maar de 'wat weet zij nou, ze heeft alleen een hbo papiertje' komt me ook m'n neus wel uit inmiddels..
Heb je dat serieus waar je nu werkt? Dan zou ik sowieso opstappen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Pagina: 1