Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:39

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb hier sinds een half jaar een Draytek 2135 ( zonder WIFI ) aangesloten op mijn T-Mobile / Odido glasvezelverbinding. Vanaf dag 1 heb ik af en toe last dat de verbinding weg valt. De glasverbinding blijft operationeel ik verlies de verbinding met de router zelf.

Dit probleem komt met vlagen, dan is het dagen stabiel en vandaag is het een drama waarbij de verbinding meerdere malen per uur weg valt. Symptomen zijn wegvallende internetverbinding. Ik kan wel alles in mijn interne netwerk bereiken maar alles naar buiten toe, inclusief de router werken niet, ook televisie signaal valt weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCwMDPEQODcKQ98ke0NBDRmzxro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3za1ebOtxxURaqDyHBw9wx5m.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie niets geks in syslog en zodra router weer bereikbaar is lijkt ook de internetverbinding niet weg te zijn geweest.

Router herstarten lost niets op en probleem komt daarna willekeurig weer terug. Ik zag vanmiddag een nieuwe firmware klaar staan. Deze heb ik geinstalleerd maar ook dit lost, helaas het probleem niet op.

Update:

Ik heb net 3 losse kabels gelegd. Kabel 1 naar PoE switch, kabel 2 naar televisie decoder ( Amino ), en kabel 3 naar bedrade netwerk.

Herkent iemand dit probleem?

[ Voor 5% gewijzigd door mkleinman op 23-12-2023 00:05 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Welke subnet range gebruikt je achter die Draytek?
En waarom heb je een tweede router (die Draytek) achter je Odido router gezet?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ben(V) schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:24:
Welke subnet range gebruikt je achter die Draytek?
En waarom heb je een tweede router (die Draytek) achter je Odido router gezet?
Odido router is vervangen voor de Draytek, en via VLANs en hulp van Odido (documentatie) de Draytek zo weten in te stellen dat televisie en opnames ook netjes werken.

Reden waarom ik hem heb vervangen is dat ik aan andere kant van mijn stad een eigen kantoorruimte huur en ik door middel van Site to Site LAN een VPN verbinding hebben tussen beide locaties.

Thuis draai ik op 192.168.1.x, op kantoor op 192.168.10.x

Gisteravond na het vervangen van de kabels weer een glitch. Zowel televisie, wireless via PoE switch als wired valt weg, adminpagina van de Draytek was onbereikbaar, verder niets geks te zien op aan LEDS. ( branden/knipperden gewoon ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Op jouw screenshot zie je dat die Draytek wacht op 192.168.1.1, dat is hij zelf dus, tenzij je de routing niet goed geconfigureerd hebt en je het Lan dus bereikt door eerst via die VPN naar je werk te gaan en weer terug naar je Lan.
Dat verklaart wel die hikups.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Screenshot is genomen vanaf mijn eigen laptop naar router toe. Als ik vanaf mijn laptop de router op 192.168.1.1 probeer te pingen kom ik er ook niet bij. 192.168.1.1 is router die hier thuis staat.

Alleen 192.168.10.x verkeer wordt afgevangen door VPN naar mijn kantoor.

Edit:

Overigens had ik ook al site-to-site LAN uit gezet maar dan blijven deze hickups nog steeds.

Het lijkt echt de router zelf te zijn die ergens in stikt.

[ Voor 23% gewijzigd door mkleinman op 23-12-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Waarvoor dient de site-2-site verbinding (in praktische zin)?
Treedt het ook op als de vpn niet actief is?

Op basis van wat je zegt gaat er "iets" in de router mis, vanuit het interne netwerk zou hij namelijk altijd bereikbaar moeten zijn. Kan je wat meer (zeg maar alles) vertellen over hoe de Draytek geconfigureerd is? Ben niet bekend met Draytek, zou fijn zijn als het niet via screenshots hoeft.

@CrankyGamerOG Je bedoelt met glasmodem de NTU?

[ Voor 15% gewijzigd door lier op 23-12-2023 14:00 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:14

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ik begrijp dat je de draytek in plaats van de odido router hebt staan toch?
Dus voor je draytek zit het glasmodem?

En draytek zijn verschrikkelijk om mee te werken, maar dat ter zijde.

[ Voor 129% gewijzigd door CrankyGamerOG op 23-12-2023 13:52 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

@lier Ja achter de NTU zit meestal (geen idee van Odido) een (O)NT, dus ik vraag me af of de draytek op de NTU zit.

Laat ik het zo vragen, de glaskabel komt binnen in een kastje, zit je Draytek op DAT kastje of zit er nog iets tussen?

[ Voor 34% gewijzigd door CrankyGamerOG op 23-12-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
lier schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:49:
Waarvoor dient de site-2-site verbinding (in praktische zin)?
Treedt het ook op als de vpn niet actief is?

Op basis van wat je zegt gaat er "iets" in de router mis, vanuit het interne netwerk zou hij namelijk altijd bereikbaar moeten zijn. Kan je wat meer (zeg maar alles) vertellen over hoe de Draytek geconfigureerd is? Ben niet bekend met Draytek, zou fijn zijn als het niet via screenshots hoeft.

@CrankyGamerOG Je bedoelt met glasmodem de NTU?
Ik huur een eigen kantoorruimte en ik heb een verbinding tussen thuis en kantoor voor bijvoorbeeld backups maken, daarvoor gebruik ik de Site to Site feature. Die kan je redelijk eenvoudig configureren op beide routers.

En het maakt niet uit of ik Site to Site aan heb staan of niet, in beide gevallen heb ik af en toe last van het compleet weg vallen van de verbinding naar de router toe. En het gebeurd dus zo 10x achter elkaar en dan weer weken niet.

Afgezien van dus site to site LAN en VLAN configuratie voor IPTV is de rest van de router standaard. Router dient als DHCP server voor interne netwerk ( 192.168.1.x ).

Ik heb van KPN/Reggefiber een box hangen met daarnaast een media converter van glas naar koper. Die is ooit door een medewerker van T-Mobile geinstalleerd.

Overigens: Als ik mijn normale Zyxel modem terug plaats heb ik dit probleem niet. Dus lijkt echt iets te zijn in de Draytek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:50:
Ik begrijp dat je de draytek in plaats van de odido router hebt staan toch?
Dus voor je draytek zit het glasmodem?

En draytek zijn verschrikkelijk om mee te werken, maar dat ter zijde.
Voor de Draytek zit een mediaconverter. Draytek krijgt via DHCP publiek IP adres van Odido.

En helemaal eens, de interface van Draytek is een draak en heb, gezien het gedoe met configureren en nu dit weer, spijt dat ik dit gekocht heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:25
Ik weet niet of Odido of jijzelf IPv6 gebruikt, maar probeer eens in je DrayTek IPv6 uit te zetten (1x klikken op het IPv6 logo linksboven).
Die DrayTek routers zijn enorm stabiel, ik heb verschillende modellen jaaaaaarenlang zonder enig probleem zien functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
IPV6 gebruik ik niet, goede tip. Heb het aan beide kanten (thuis en kantoor) uit gezet. Kijken of het uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Op de momenten dat de draytek onebereikbaar is, kun je hem dan wel pingen?
En zit je rechtstreeks op de draytek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:28:
Op de momenten dat de draytek onebereikbaar is, kun je hem dan wel pingen?
En zit je rechtstreeks op de draytek?
Nee Draytek is niet te pingen op dat moment. Ook niet als ik rechtstreeks verbonden ben met kabel op de router zelf.

Zit serieus te denken dat de Draytek zelf langzaam aan het kapot gaan is.

[ Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 23-12-2023 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

mkleinman schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:22:
[...]

Nee Draytek is niet te pingen op dat moment. Ook niet als ik rechtstreeks verbonden ben met kabel op de router zelf.

Zit serieus te denken dat de Draytek zelf langzaam aan het kapot gaan is.
Daar lijkt het wel op, ik zou beginnen met een factory reset, daarna even kijken of het weer gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:59:
[...]

Daar lijkt het wel op, ik zou beginnen met een factory reset, daarna even kijken of het weer gebeurt
Het is nu een paar dagen weer goed. Het lijkt een groot verschil te maken als mijn server minder doet ( downloaden / files serveren ). Des te meer verbindingen die naar buiten heeft des te meer lijkt de Draytek te smoren.

En ik zag laatst nog wat geks. Ik kon niet meer bij de router komen via de webinterface en ping was niet mogelijk. Maar op dat moment was de server wel nog volop aan het files serveren naar buiten toe.

Dus lijkt er op dat de Draytek stikt in het verkeer wat hij moet verwerken.

Pagina: 1