Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbers
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-02-2024
Sinds 2 weken heb ik een gebruikte Techneco Elga geïnstalleerd parallel met mijn cv ketel.

Afgelopen dagen 100% kunne verwarmen met elga dus hij doet het ! Geen druppel gas verstookt voor verwarmen

Ik heb echter nog niet het comfort wat ik met enkel cv wel had.
Ik heb last van tot wel 1,5 graden overshoot terwijl ik dat voorheen niet had.

Mijn situatie
50m2 vloerverwarming met 5 groeps mengverdeler als hoofdverwarming
Op badkamer en studeerkamer radiator met thermostaatknop
Hoogste gasverbruik wat ik ooit op vorstdag ( december 2022 )verstookte was 7,5m3 /24u
Ketel Vailliant vhr 24-28c solide capaciteit op 44% begrenst
Cv aan/uit sturing vanuit elga
Thermostat honeywell modulation touch (niet de originele die ooit bij elga geleverd is maar een zelfde die ik 2e hand sheb gekocht
20 graden ruimtegestuurd zonder nachtverlaging
Pomp elga stand 6
60 graadminuten

Valt me op dat hij bij warmte vraag snel oploopt naar 100% en na tijd weer helemaal stopt. Als hij is gestopt loopt temperatuur in kamer nog lang verder op tot wel 1,5 graad te hoog. Kamer koelt heel langzaam af zodag het uren duurt voordat er weer warmtevrag is. Vloer is dan hel ver afgekoeld wat niet leker is op sokken

Vandaag als ik dit tik is het al ruim 7 uur geleden dat hij heeft gestookt en het is nu nog te warm.

Ik zou verwachten dat hij met deze buitentemperatuur hele dag op 30% pruttelt en vloer beetje warm houd ipv aan / uit gedrag

Als ik enkel cv stooke had ik een aan uit thermostaat en die heeft geen last van overshoot

Is dit normaal stookgedrag van de oudere wp?
Kan ik in instellingen aangeven dat ik traag systeem heb of iets anders verbeteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cd94DRfcdmIPiCigkw56_8nM5fw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMp2h9IUOGpgUsYsOJT48i9q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Harbers op 22-12-2023 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusneus
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-02 17:48
@Harbers,

Je Elga moduleert toch wel? Hij kan tot 1200 W uit het net trekken en jouw plaatje toont pieken van tussen de 800 en 970. Elke run toert hij bovendien op om daarna wat terug te moduleren.

Ik herken het nauwelijks moduleren zelf wel, en mijn Techneco draait ook nog veel langere runs. Vandaag van 6.30 tot 14.30 op vol vermogen gerammeld.

Lijkt erop dat ik die 5 kW maximaal vermogen allemaal nodig heb en jij niet.

De overshoot verbaast me op zich niet zo. Je hebt die vloer volgeblaft met energie, dat die dan nog lang blijft naleveren is niet zo vreemd. Ook hier altijd overshoot, zij het wat beperkter. Misschien is je woning beter geïsoleerd?

De oplossing ligt natuurlijk voor de hand, je kamerthermostaat 1 graad lager zetten om die overshoot te compenseren.

Groet!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cn4BmQoEjPUQ4nKUfeznNoMRvIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPr0ZKMweUZL8LO4GtsWFVXk.jpg?f=fotoalbum_large