4K films streamen van NAS naar laptop hapert

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80sboombox
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-05 13:01
Ik weet niet precies waar ik deze vraag moet plaatsen, dus hopelijk is dit het juiste subforum.

Ik rip al mijn 4K films (zonder conversie) naar MKV en plaats ik op mijn NAS. Deze heb ik bekabeld aangesloten en kan ik zonder problemen streamen naar mijn Nvidia Shield (naar mijn TV bijvoorbeeld).

Echter, als ik deze via wifi wil bekijken op mijn laptop hapert en stottert het enorm, VLC heeft de grootste moeite om het bij te benen. Het vreemde is dat ik makkelijk 400/500/600 Mbps haal qua download. Eenzelfde film (bijv 70 gb) kopieer ik van mijn NAS binnen 15-20 minuten op m'n laptop.

Waarom lukt het niet om dit te kunnen streamen? De videostream is, van wat ik zo zie, ongeveer max 80 Mbps. Dat moet toch makkelijk kunnen?

Als ik m'n laptop aan de kabel leg, dan werkt ook alles prima en kan ik het bekijken met VLC zonder problemen. Is dit een soort buffer probleem?

[ Voor 3% gewijzigd door 80sboombox op 22-12-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Wat zijn de specificaties van je wifi, snelheid, welke bandbreedte (20/40/80), zit je op een druk kanaal?
80Mbps is aardig wat qua bandbreedte, ik zat tot voor kort op die snelheid met mijn oude access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80sboombox
Ik ga tussen 80 Mhz en 160 Mhz via Wifi 6. Ik haal dus qua download makkelijk 400, maar dat schiet ook naar 500 of 600. Soms zelfs 700 (via wifi). Ik geloof niet dat daar het probleem zit.

Met 80 Mbps bedoel ik dan wat de videostream bitrate gemiddeld is. Oftewel, dat zit ruim onder wat mijn wifi aan kan. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castor385
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:12
misschien kan je processor van je nas niet snel genoeg transcoden?
nevermind, werkt wel via kabel

[ Voor 22% gewijzigd door Castor385 op 22-12-2023 21:23 ]

Study everything, You'll find something you can use

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80sboombox
Nee klopt. De NAS transcode trouwens niks, het is gewoon 1:1 een bestand streamen. De Nvidia Shield heeft daar geen problemen mee (via kabel dan). Mijn laptop (Macbook M1) via kabel ook niet. Heb dus ook geen Plex server oid staan.

Mij lijkt het probleem dan bijna wel in VLC te zitten. Een soort cache/buffer bottleneck probleem oid. Vandaar dat ik ook niet wist of ik het hier, of in een ander subforum moet posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:19
Ik zou bijna zeggen dat dit ligt aan bufferbloat in combinatie met een onvoldoende cache in VLC. Dit is voor mij de reden dat ik liever een media server zoals Plex, Emby of Jellyfin gebruik, die lost dat intern namelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:32
Ook al een andere mediaplayer geprobeerd?
Bijvoorbeeld Media Player Classic,
Software-update: Media Player Classic - Home Cinema 2.1.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80sboombox
Helaas kan ik die niet proberen, want ik zit op OSX (Macbook M1).

Ik ga de tips van Alex3305 proberen, kijken of dat helpt.

Allen bedankt voor de reacties, wordt erg gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:56
Afspelen met Vlc is enkel bestand benadering en komt niet in de buurt van die 80 Mbps.
Die 80 Mbps is wat Vlc omrekent naar als het een stream zou zijn.

Kijk maar eens op die Nas als je zo een Video kijkt hoe weinig cpu daar gebruikt wordt.

Het feit dat je download snelheid varieert over wifi wijst er in ieder geval op dat het niet stabiel is, dus daar zou ik het zoeken.
Hoie ziet je wifi omgeving eruit, welke band gebruik je en hoe druk is het in je wifi omgeving?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 80sboombox
Het is opgelost.

Het probleem lag uiteindelijk bij VLC, ik heb daar de File en Network caching verhoogd naar ongeveer 30 ms en nu werkt het perfect.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Fijn voor jou, maar je verstopt enkel je probleem met extra caching.

[ Voor 186% gewijzigd door Ben(V) op 23-12-2023 19:30 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:19
Ben(V) schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:29:
Onzin. TS geeft duidelijk aan dat hij over voldoende bandbreedte beschikt. Waarschijnlijk loopt de buffer van de wifi adapter gewoon te snel te vol waardoor VLC het niet bij kan benen. Bij een hogere buffer heb je hier geen last meer van.

Daarnaast het probleem is toch opgelost 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ben(V) schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:29:
Hij heeft het over een buffer van 30 ms, 30 milliseconden dus, dat is 0,03 seconden. Om eerlijk te zijn verbaast het mij dat VLC van zichzelf geen grotere buffer hanteert.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Vlc doet enkel bestand benadering dus dat is netwerk technische werkelijk peanuts en als je daar dus extra caching voor moet inzetten is er iets anders mis.

En even een speedtest of iets gelijksoortig doen geeft zeker bij wifi geen enkel garantie dat er geen hikup zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80sboombox
Ben(V) schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:55:
Vlc doet enkel bestand benadering dus dat is netwerk technische werkelijk peanuts en als je daar dus extra caching voor moet inzetten is er iets anders mis.

En even een speedtest of iets gelijksoortig doen geeft zeker bij wifi geen enkel garantie dat er geen hikup zijn.
Waar moet ik het dan zoeken? Mijn wifi werkt verder prima zover ik weet. Een 80 gb film kopieren van/naar mijn NAS is gebeurd in 15 minuten, zonder haperingen. Dan ga ik er toch vanuit dat wifi snel genoeg is om diezelfde film te "streamen" met VLC.

Ik heb momenteel 3 U6 Pro AP's door het hele huis, aangesloten via kabel op een UDM SE.

Zij gebruiken op 5GHz de 80 MHz band. Op het AP waar mijn laptop mee verbonden is zijn momenteel nog 5 andere clients verbonden en die verbruiken zeer weinig data. Kanaal staat op auto en is momenteel 44.

De rest van de clients zijn verspreid over de andere AP's. Het UniFi dashboard geeft ook geen foutmeldingen.

[ Voor 5% gewijzigd door 80sboombox op 24-12-2023 10:05 ]

Pagina: 1