Schuimbeton via kruipluik?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Koensan
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-07-2024
Ons huis heeft een kleine uitbouw van pakweg 15m2. Onder de vloer van de uitbouw zit een kruipruimte met zandbodem die toegankelijk is via een kruipluik. Bij een hoge grondwaterstand loopt die kruipruimte vol water. De rest van het huis heeft een volwaardige kelder. Zodra de kruipruimte van de uitbouw volloopt met grondwater geeft dit lekkage in de grote kelder. Daarom denk ik eraan om dat kleine stukje kruipruimte vol te laten storten met schuimbeton. Enig idee of dat kan via een kruipluik? Andere ideeën of bedenkingen zijn uiteraard ook welkom!

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Komt het dan door het water in de kruipruimte of omdat overal rond het huis het grondwater hoger staat?

• Koensan
Bij de uitbouw zijn er verwarmingsbuizen vanuit de kelder door de kruipruimte van de uitbouw gelegd. Via die gaten ontstaat de grootste lekkage. Daarnaast hebben de keldermuren met op een aantal plekken ook lastig bij een hoge grondwaterstand, maar dat valt wel mee.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:48
Koensan schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:32:
Bij de uitbouw zijn er verwarmingsbuizen vanuit de kelder door de kruipruimte van de uitbouw gelegd. Via die gaten ontstaat de grootste lekkage. Daarnaast hebben de keldermuren met op een aantal plekken ook lastig bij een hoge grondwaterstand, maar dat valt wel mee.
Kan je die gaten niet dicht maken?

• Koensan
Dat heb ik geprobeerd. Maar het zijn luchtverwarmingsbuizen en het lekt volgens mij ook door de pijpen binnendoor.

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-01 20:47
Ik heb schuimbeton in mijn hele woning laten doen.

Ik weet niet hoe hoog je kruipruimte is.

Maar je moet wel je hele ruimte voorbereiden op schuimbeton.

Dus alle gaten dichtmaken,
Folie spannen of laten spannen.

Dus ik denk het niet.

Maar voor de zekerheid zou je eens kunnen bellen met Faber beton.
Weet niet hoe zij er tegenover staan.

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:30
Slipsil/CSD-pluggen gebruiken om de doorvoer van de leidingen mee af te dichten. Deze worden o.a. in de scheepsvaart en offshore gebruikt.

• Koensan
De doorvoer zelf is het probleem niet meer. De pijpen van de luchtverwarming vullen zich met water en dat sijpelt dan via de naden en ventielen.

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:30
Ah, luchtverwarming. Zoals het er stond dat ik aan cv-leidingen waar het rondom de doorvoer door de muur lekte.
Maar vormt er zich dus condens in de luchtkanalen? Dan is het een kwestie van dampdicht isoleren aan de buitenkant. Gezien de temperatuur betekend dampdicht in dit geval uitwendig isoleren met Armaflex (of een soortgelijk isolatiesoort).

• Koensan
De pijpen van de luchtverwarming lopen vanuit de grote kelder door de kruipruimte van de uitbouw. Die kruipruimte vult zich volledig met grondwater waardoor de luchtverwarmingspijpen onder water komen te staan en vollopen. Vervolgens loopt het dan via die pijpen weer de grote kelder in.

• Koensan
Daarom dacht ik dus aan volgieten van de kruipruimte met schuimbeton zodat die pijpen net meer onder water komen.

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:43

IQM

Bedenk goed of je een dergelijke permanente oplossing wel wilt. Als na het volstorten er nog steeds lekkage oid. optreedt dan ben je veel verder van huis. Je kunt er dan niet meer bij. Dan wens ik je veel succes met het verwijderen van het schuimbeton. (En een kruipruimte is er niet voor niets...)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:29
Koensan schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:36:
Dat heb ik geprobeerd. Maar het zijn luchtverwarmingsbuizen en het lekt volgens mij ook door de pijpen binnendoor.
Volgens jou. Maar is dat ook echt zo, heb je dat daadwerkelijk visueel geconstateerd?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Koensan
IQM schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:24:
Bedenk goed of je een dergelijke permanente oplossing wel wilt. Als na het volstorten er nog steeds lekkage oid. optreedt dan ben je veel verder van huis. Je kunt er dan niet meer bij. Dan wens ik je veel succes met het verwijderen van het schuimbeton. (En een kruipruimte is er niet voor niets...)
Dat is idd een punt van zorg. Maar wat dan?

• Koensan
Yaksa schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:31:
[...]

Volgens jou. Maar is dat ook echt zo, heb je dat daadwerkelijk visueel geconstateerd?
Daar ben ik wel zeker van ja. Je hoort het water klotsen in die pijpen als de verwarming ‘‘s ochtend aangaat. En ik zie ook waar het er weer uitloopt.

• Yaksa
Is het wel het grondwater wat de kruipruimte bereikt, of is het (bijvoorbeeld) alleen bij langdurige regenval?
Bij het laatste zou je langs de gevel kunnen draineren.
Als het werkelijk grondwater is dan zouden in je buurt er meer mensen last van moeten hebben.
Voor een aantal jaren geleden is (zowat landelijk) de grondwaterstand (kunstmatig) verlaagd, dan zou je er in het verleden vaker last van moeten hebben gehad.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• christianos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08-2025
En gebruik je die luchtverwarming nog? Want als er water in de pijpen staat en er gaat verwarmde lucht overheen, dan lijkt mij dat slecht voor de efficiëntie (water koelt) én bovendien niet heel best voor de luchtvochtigheid en daarmee de gezondheid in de woning, want dan heb je een hele grote luchtbevochtiger gecreëerd met bovendien water waar jij de afkomst niet van kent. Brrr.

• Koensan
Yaksa schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:45:
Is het wel het grondwater wat de kruipruimte bereikt, of is het (bijvoorbeeld) alleen bij langdurige regenval?
Bij het laatste zou je langs de gevel kunnen draineren.
Als het werkelijke grondwater is dan zouden in je buurt er meer mensen last van moeten hebben.
Voor een aantal jaren geleden is (zowat landelijk) de grondwaterstand (kunstmatig) verlaagd, dan zou je er in het verleden vaker last van moeten hebben gehad.
Ik ben vrij zeker dat het grondwater is. De rest van de buurt heeft geen kelder, dus daar speelt dat niet. We wonen er nog maar 3 jaar. Het gaat hooguit 1x per jaar mis. De vorige bewoners moeten er ook last van gehad hebben, dat kan haast niet anders.

• Koensan
christianos schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:47:
En gebruik je die luchtverwarming nog? Want als er water in de pijpen staat en er gaat verwarmde lucht overheen, dan lijkt mij dat slecht voor de efficiëntie (water koelt) én bovendien niet heel best voor de luchtvochtigheid en daarmee de gezondheid in de woning, want dan heb je een hele grote luchtbevochtiger gecreëerd met bovendien water waar jij de afkomst niet van kent. Brrr.
Ja helaas wel. Anders was het makkelijker geweest. Pijpen eruit en gaten dichten.

• Yaksa
Dus het grondwater stijgt 1 x per jaar plotseling zo hoog dat de kruipruimte volloopt met water.
En hoe lang duurt die periode dat het water dan in de kruipruimte staat?

• Koensan
Yaksa schreef op maandag 25 december 2023 @ 21:01:
Dus het grondwater stijgt 1 x per jaar plotseling zo hoog dat de kruipruimte volloopt met water.
En hoe lang duurt die periode dat het water dan in de kruipruimte staat?
Waarschijnlijk staat er vaker grondwater. Alleen komt het alleen uitzonderlijk zo hoog dat het de hoogte van die pijpen bereikt. Meestal drupt het enkele dagen een beetje. Op dit moment is het het ergst sinds we er wonen. En het lekt nu al 4 dagen.

• Yaksa
Tja, met waarschijnlijk kom ik niet verder. Ik probeer na te gaan of het werkelijk grondwater is of doorsijpelend regenwater wat niet weg kan. Is je hemelwaterafvoer wel 100% in orde?
Wat ook helpt is (ongeveer) aangeven waar je woont.
Je kunt ook op internet de grondwaterstanden in je buurt opvragen, de waterschappen hebben op heel veel plekken automatische peilbuizen staan waarvan de standen zowat dagelijks op internet worden doorgegeven.

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-01 13:05
Ik zou eerder iets van een put en dompelpomp in de kruipruimte maken en eens zien of je het problem daarmee oplost. Als je de pomp aan een verbruiks meter of een slim stopcontact hangt kun je gelijk monitoren waneer en hoeveel uren dat ding in jaar draait.

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-01 20:41

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Ik zou gewoon 1 of 2 plastic vaten ingraven en water met drainagebuizen ernaar toe voeren. Vervolgens met dompelpomp water dan wegpompen. Werkt in mijn vochtige kruipruimte la jaren perfect. (Nadeel is alleen, dat je het in de woonkamer zachtjes hoort aanslaan en dat ik ook voor de buren wegpomp).

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:27
Kan de verwarmingspijp niet in een mantelbuis leggen? Of hoog aan je uitbouw vloer vastmaken? Zodat er minder makkelijk water in komt?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Koensan
Woody179 schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:36:
Ik zou eerder iets van een put en dompelpomp in de kruipruimte maken en eens zien of je het problem daarmee oplost. Als je de pomp aan een verbruiks meter of een slim stopcontact hangt kun je gelijk monitoren waneer en hoeveel uren dat ding in jaar draait.
Ik pomp het er inmiddels met een tijdelijke oplossing uit en heb het i.i.g. terug op een niveau onder de verwarmingspijpen.

• Koensan
caspervc schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:29:
Kan de verwarmingspijp niet in een mantelbuis leggen? Of hoog aan je uitbouw vloer vastmaken? Zodat er minder makkelijk water in komt?
Als de boel weer droog is over enkele maanden zal ik eens kijken of ik een waterdichte mantelbuis om die pijpen heen krijg. Hoger leggen lijkt me niet meteen haalbaar.

• Koensan
Yaksa schreef op maandag 25 december 2023 @ 21:12:
Tja, met waarschijnlijk kom ik niet verder. Ik probeer na te gaan of het werkelijk grondwater is of doorsijpelend regenwater wat niet weg kan. Is je hemelwaterafvoer wel 100% in orde?
Wat ook helpt is (ongeveer) aangeven waar je woont.
Je kunt ook op internet de grondwaterstanden in je buurt opvragen, de waterschappen hebben op heel veel plekken automatische peilbuizen staan waarvan de standen zowat dagelijks op internet worden doorgegeven.
Het is zeker wel grondwater. We wonen dicht bij de uiterwaarden van het Zwarte Water en de Vecht. Het water staat uitzonderlijk hoog.

• Yaksa
Koensan schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:23:
[...]Ik pomp het er inmiddels met een tijdelijke oplossing uit en heb het i.i.g. terug op een niveau onder de verwarmingspijpen.
Dat lijkt mij de goedkoopste en simpelste oplossing.
Het moet al heel gek gaan wanneer deze uitzonderlijk natte situatie een jaarlijks terugkerend feestje gaat worden.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-01 11:43
Moet wel zeggen dat het voor mij toch wel fout aanvoelt dat er water in die buizen kan komen.
Lijkt me ook niet gezond met wat er dan allemaal in kan gaan woekeren gezien het voor de luchtverwarming gebruikt wordt.

Andere optie kan bvb ook zijn om buiten drainage te voorzien rond de uitbouw om de druk van grondwater te verminderen - wel geen idee of dat genoeg gaat zijn.

Ik zie echt niet in hoe schuimbeton het zou oplossen, dat is niet waterdicht, en lijkt me eerder symptoombestrijding.

Ja, als de ondergrond nat aanvoelt en je moet daar in zijn dan gaat het je een wat drogere ondergrond geven om op te werken, maar dat is het dan ook. Dus interessant om een wat vochtige bodem te verhogen en zo een droog oppervlak te maken, maar het gaat niks doen om te voorkomen dat die verwarmingsbuizen in contact komen met water.

• Koensan
joke_name schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:07:
Ik heb schuimbeton in mijn hele woning laten doen.

Ik weet niet hoe hoog je kruipruimte is.

Maar je moet wel je hele ruimte voorbereiden op schuimbeton.

Dus alle gaten dichtmaken,
Folie spannen of laten spannen.

Dus ik denk het niet.

Maar voor de zekerheid zou je eens kunnen bellen met Faber beton.
Weet niet hoe zij er tegenover staan.
Ik werd nog even netjes opgebeld door Faber n.a.v. mijn vraag op hun website: Schuimbeton zal op het water gaan drijven. Is dus zeker geen oplossing bij stijgend grondwater. Daarnaast ging via kruipluik alleen ook niet.
Pagina: 1