BDOS Driver_Power_State_Failure windows 11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JollyTom
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-01-2024
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs een nieuwe pc aangeschaft, maar ik heb er nog niet van kunnen genieten. Ik krijg continue deze bluescreen melding (Driver_Power_State_Failure). Soms tijdens het gamen en soms gewoon tijdens youtubefilmpjes kijken. Hoe verhelp ik deze Bluescreen? Ik heb al veel geprobeerd, maar daar over later meer.

Mijn nieuwe pc:
Ik heb een pc gekocht op basis van de best buy guide van oktober 2023 met twee aanpassingen. Ik heb een ander moederbord gekozen en een andere pc case. Ik heb windows 11 clean install gedaan. Browser is firefox en meeste games open ik via steam.
Mijn hardware:
Processor: AMD Ryzen 7 7800x3d
Koeling processor: Scythe Fuma 3
Videokaart: ASUS Radeon RX 7900 XTX TUF
Moederbord: As rock 650e PG Riptide Wifi moederbord
SSD: Kingston kc3000 2tb m.2 SSD
Geheugen: G.Skill X F5-6000j3238F16X2-F5 2x16GB 6000mhz CL32 geheugenmodule
Voeding: Corsair RM850x Shift 850 PSU/ PC

De problemen begonnen eigenlijk al direct toen ik de pc had geïnstalleerd en ik al mijn programma's en games aan het downloaden/installeren was. Na mijn google zoektocht en informatie inwinnen van vrienden die veel meer verstand hebben van dit soort zaken dan ik dacht ik dat het wel eens aan drivers zou kunnen liggen. Ik heb dan ook de laatste drivers geïnstalleerd en de laatste BIOS update geïnstalleerd. Twee dagen lang kreeg ik geen bluescreen, en dus goede hoop. Maar dit alles mocht niet baten. Een vriend die in de IT support heeft gewerkt is langsgekomen en die heeft allerlei checks uitgevoerd. Nu weet ik niet precies wat hij allemaal heeft gedaan. Maar een van de checks was was een CMD command SFC scannow. Die vond tot mijn verbazing corrupte files en heeft die gerepareerd. Erg vreemd voor een clean windows 11 install maar goed. Misschien was dit de oplossing. Direct de volgende dag crashte mijn pc wederom 4 keer allemaal met dezelfde bluescreen. Bluescreenviewer geeft aan dat het probleem ligt in de Ntoskrnl.exe file (bugcode 0x0000009f). Ten einde raad heb ik gisteren contact opgenomen met Microsoft support. Dat was al een hele ervaring op zichzelf. Veel van de stappen die ze doorliepen had ik of mijn kameraad dus ook al geprobeerd. Maar ze hebben uiteindelijk windows 11 opnieuw geïnstalleerd (upgrade & repair meen ik) en het wisselgeheugen handmatig aangepast (wat dat precies doet weet ik niet). Vandaag crashte mijn pc opnieuw. Wederom contact opgenomen met Microsoft Support.Die zeggen dus nu dat het een hardware probleem is en dat ik contact op moet nemen met "de fabrikant". Lekker vaag, maar goed. Bij hun is de kous af. Ik heb dus nog steeds deze vervelende bluescreens en weet niet wat ik nu verder kan proberen. Hopelijk zien jullie iets wat ik over het hoofd heb gezien. Anders moet ik mij op mijn garantierecht gaan beroepen.

Hopelijk kan iemand mij helpen,

Tom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:08
sfc/scannow die problemen vind ,dat hoeft niet perse slechte hardware te beteken,

Ik heb dat ook wel vaker gehad na bv een update van Windows

Echter er komen nogal wat Ryzen systemen langs met problemen geheugen ik zou dat eerst checken,dus de RAM testen

Je hebt expo ook al uit gehad?

[ Voor 34% gewijzigd door freaky35 op 22-12-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JollyTom
Ik heb geheugencontrole van Windows gebruikt om geheugen te testen. Daar vond ik geen errors. Geheugenprofiel heb ik überhaupt niet aangezeten nog omdat ik dus eigenlijk al direct problemen kreeg. Enige wat ik in de BIOS heb gedaan is de bios update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:54
De fouten die gevonden zijn met system file checker (sfc /scannow) zijn waarschijnlijk het gevolg van de BSOD. Ik zou daar niet teveel in willen lezen. Maar het kan geen kwaad na een BSOD system file checker te laten lopen.

Hoeveel rondjes heb je de geheugentester laten draaien?

Bij Power State Failure kunnen diverse apparaten het probleem veroorzaken:
https://www.tomshardware....power-state-failure-error
https://www.minitool.com/...-power-state-failure.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JollyTom
Dank voor jullie reacties trouwens. @freaky35 ~EricJH] Ik heb windows geheugentester een keer laten draaien. En ik heb afgelopen zondag memtest86 gebruikt. Dat duurde iets van 4,30 uur voor 32 gb ram. Dus ik gok dat het wel snor zit met mijn geheugen. Maar gisteren is mijn pc wederom gecrashed. Dus het probleem is nog niet verholpen. Ik heb initieel ook al mijn oude ssd en HDD geunplugged om te zien of het daar aan lag. Dat bleek niet te helpen. Zou het mijn nieuwe NVME kunnen zijn? Ik was altijd onder de indruk dat als een harde schijf stuk was hij het gewoon niet meer deed ipv dat het allerlei crashes zou kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:08
nwme is geheugen,,heel anders als een nomale hdd,en die kan zeker wel rare problemen veroorzaken.daar komje ndus alleen achter door die eruit te halen en kijken of dan het probleem weg is.

Je hebt wel de laatste firmware op die m2 ssd staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Welke randapparatuur (USB?) heb je aan je systeem hangen?
Had je op je vorige systeem ook Windows 11?

Wellicht dat een van die devices niet meer supported is in Windows 11?
Of de bijbehorende driver daarvan issues geeft.

Ik heb dat zelf met m'n Saitek Rudder Pedals. Heb Windows 11 memory integrity aan staan (Core Isolation Security optie).
Wanneer ik de Saitek driver installeer, conflicteert dat op met Windows 11.
Windows 11 heeft een native driver die in mijn geval de Saitek al support. De (oudere) drivers van Saitek hoef ik dan ook niet te installeren.
Let wel, Windows 11 geeft ze wel als optionele update wel aan via Windows Update. Ik moet er dus altijd op letten dat ik ze niet installeer.

Is dit scenario voor jou wellicht ook van toepassing?

Mijn tip zou zijn, begin nog eens helemaal opnieuw. Eerst Windows 11 clean installeren en dan stap voor stap kijken wanneer het mis gaat. Na installatie van welk (usb) device / game / programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:54
Problemen met werkgeheugen komen veelal pas na meerdere rondes testen aan het licht. Laat de pc een keer 's nachts het geheugen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:03
Steek er eens zo min mogelijk geheugen in en test opnieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JollyTom
Beste iedereen, dank jullie voor de reacties. Sorry voor mijn late reactie. Er zijn de afgelopen weken veel gebeurd in het privé waardoor mijn computer perikelen op de achtergrond zijn geraakt. Dat is ook direct de reden waarom ik heb besloten om de onderdelen te retourneren. Het viel allemaal nog net in de retourneer periode. Bovendien was mijn oude pc ook al een troubleshoot pc waar ik pas na jaren erachter kwam dat mijn GPU het probleem was. Dat wilde ik nu voorkomen. Als het een hardware probleem was dan heb ik daar nu geen last meer van. Ik zal binnenkort toch maar weer op zoek gaan naar een nieuwe pc. Maar op dit moment ben ik bezig met andere zaken. Nogmaals bedankt voor de reacties en suggesties.
Pagina: 1