hoeveel gewicht aan een dakspant ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneJK
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-06-2024
prefab beton schuur :
ik wil een loop kat of kettingtakel in de schuur gaan maken. is er een eenvoudige manier of berekening te maken hoeveel maximaal gewicht ik aan de dakspanten kan hangen ? de takel zou in de nok komen te hangen een loop kat in het midden

of moet ik de spanten gaan verdubbelen / verstevigen , en krijg ik evt problemen met de muurtjes die naar buiten gedrukt worden ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cb9AoDfZiHpHKlOiZ5lzQUakCdg=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/w5AzTWiHC5IVXsZTCvg6eWXG.webp?f=fotoalbum_large

ps ook leverancier net een mailtje gestuurd maar zal wel na de kerst worden met antwoord ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:37
Wacht maar rustig het antwoord van de leverancier af, ik neem aan dat die wel hebben onderzocht hoe sterk het gebouw is. Tegelijkertijd zullen ze misschien geen uitspraken durven te doen bij zelfbouw...

Ik hoop ook wel dat je ze hebt laten weten welk gewicht je zou willen optillen, er zit natuurlijk een verschil tussen 25kg en 1000kg.

Eventueel kan je ook iemand inhuren om uit te rekenen hoeveel kg er aan kan hangen (constructeur), maar daar zit wel een prijskaartje aan en ik vraag mij af of hij iets zinvol kan zeggen over de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneJK
Tegelijkertijd zullen ze misschien geen uitspraken durven te doen bij zelfbouw...

de leverancier heeft het neergezet , zelf heb ik alleen koffie gezet en gebracht ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-08 05:44
Inderdaad even afwachten wat de leverancier aangeeft. Al was het mogelijk handiger geweest om dit te melden wanneer je een offerte op ging vragen of het schuurtje ging bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneJK
RonnieKo schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:53:
Inderdaad even afwachten wat de leverancier aangeeft. Al was het mogelijk handiger geweest om dit te melden wanneer je een offerte op ging vragen of het schuurtje ging bestellen.
plannen veranderen en we gaan na 6 jaar buitenland nu weer zelf gebruik maken van de woning en schuur en ik ben wat voorbereidend werk aan het doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-08 05:44
Ah... de foto is al een tig jaar oud. Houdt maar rekening mee dat je een hulpconstructie mag aanbrengen. Deze schuren kunnen maar een bepaald gewicht hebben. Kranen en tackels geven toch wel andere krachten op de constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneJK
RonnieKo schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:24:
Houdt maar rekening mee dat je een hulpconstructie mag aanbrengen.
ik denk dat dat ook de beste oplossing is , dan kan ik zelf de constructie aan de binnenzijde maken en gewichten aanpassen ipv het spant naar beneden te trekken
Pagina: 1