Schoorsteen trekt slecht, hoe vind ik de oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:02
Onze woonkamer is voorzien van een in de schouw ingebouwde houtkachel. Zover wij kunnen nagaan is deze kachel in 1992 samen met de woning opgeleverd en verre van ongebruikt. Wij merken echter dat de afvoer te slecht trekt: bij herhaald gebruik ruikt de woonkamer sterk naar rook en zodra ik het deurtje van de kachel open slaat de rook de woonkamer in.

Wat feitjes op een rijtje:
* We stoken met droog hout of met houtbriketten, het vuur zelf brandt m.i. prima.
* Het probleem houdt aan, ook wanneer de kachel en de pijp warm zijn.
* De afvoer wordt jaarlijks geveegd door een bedrijf, naar ik aanneem leveren ze goed werk.
* Indien ik de proef met de brandende prop papier doe, dan zie ik dat er wel voldoende trek is om die brandende papierprop vanuit de kachel door het afvoerkanaal naar buiten te zuigen.
* De afdichtingstouwen van de kachel zijn vorig jaar allemaal vervangen.

De schoorsteenconstructie is als volgt:
* De kachel is ingebouwd in een schouw; in de schouw loopt een dubbelwandige pijp met een buitendiameter van 250mm.
* Deze pijp komt op zolder uit en gaat daar de schoonsteenmantel in.
* In de schoorsteenmantel staat een stenen constructie (een "binnenste schoorsteen"; de eerdergenoemde pijp mondt uit in die binnenste schoorsteen).
* De gehele schoorsteen (het buitenste en dus ook het binnenste deel) monden op het dak uit.
* Een schoorsteenveger merkte vorig jaar op dat het vreemd is dat de binnenste schoorsteen lager uitkomt dan de buitenste schoorsteen; naar zijn logica zou het zo moeten zijn dat de binnenste schoorsten hoger is dan de buitenste schoorsteen, zodat de natuurlijke luchtstroom op het dak de rookgassen af kan voeren.

Nu is mijn vraag.. durft iemand me hier een tip te geven hoe ik het beste het probleem achterhaal? Inmiddels heb ik een aantal bedrijven geprobeerd, maar dat heeft nergens toe geleid. Hoewel ik de logica van de schoorsteenveger m.b.t. de hoogte van de binnenste schoorsteen kan volgen twijfel ik eraan of ons huis met een dergelijke constructiefout opgeleverd kan zijn. Wetende dat we niet in het goedkoopste huis wonen (vrije sector woning, gebouwd met hoogwaardige materialen enz.) en de kachel in het verleden goed gebruikt is past dit niet in het plaatje.

Wie weet raad?

Alle reacties

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:55
Had je deze info gevonden in je speurtocht? Daar worden aantal suggesties genoemd.
En misschien nog relevant om in je openingspost te vermelden: heb je deze problemen altijd al of nu deze winter? In het laatste geval zal het eerder te maken hebben met een klepje of vervuiling dan met een constructiefout.

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Dat is lastig.
Zo was de trek bij mijn moeder niet goed als in optimaal.
Huis uit 1910 hier was er de binnen pijp niet correct geplaatst.
Hier kwamen we achter dat bij het plaatsen van de nieuwe Kachel en pijp de vorige niet compleet was geplaatst er zat een obstructie in het metselwerk.
Weggehaald en nieuwe doorgevoerd nu gaat het erg goed.

Ik had iets van een mobiele telefoon aan een draad door de schoorsteen kunnen laten zakken besefte ik later.

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14
Soms zit er een boldraadrooster in de uitmonding van de pijp om vogels buiten te houden, deze lopen ook dicht met roet/creosoot. Als deze erin zit moet deze ook goed schoon geklopt worden door de schoorsteenveger, deze kan voor flink trekverlies zorgen.

Verder moet er in huis ook wel toevoer van lucht zijn anders probeert de kachel het huis vacuum te trekken.

[ Voor 17% gewijzigd door Stokertje op 22-12-2023 19:47 ]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-12 19:09
@Dreadnought voldoet je schoorsteen aan deze eisen ?
https://perfectkeur.nl/di...enen-en-rookgas-afvoeren/
eventueel kan je nog een trekkap erop laten zetten.

• Dreadnought
Toke_gt schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:35:
Had je deze info gevonden in je speurtocht? Daar worden aantal suggesties genoemd.
En misschien nog relevant om in je openingspost te vermelden: heb je deze problemen altijd al of nu deze winter? In het laatste geval zal het eerder te maken hebben met een klepje of vervuiling dan met een constructiefout.
Deze pagina had ik nog niet aangetroffen, maar wel andere pagina's met vergelijkbare content. Wij wonen sinds 2021 in dit huis, in de winter van '21-'22 en '22-'23 hebben dit probleem ervaren. Vorig jaar hebben we de touwen vervangen, waarna de stank in de woonkamer wel minder werd, maar hij was er nog steeds. Dit jaar hebben we omwille de stank de kachel nog niet aangehad en enkel op de CV gedraaid.

Dit alles nogmaals gelezende hebbende kan ik me enkel voorstellen dat als het niet aan de schoorsteen ligt dat het ligt aan de hoeveelheid zuurstof die de kachel uit de woonkamer trekt. Het voelt ergens een beetje krom om de woonkamer 2 graden warmer proberen te stoken met een houtkachel en tegelijkertijd een raam open te zetten (ja, ik weet uiteraard dat een kachel zuurstof nodig heeft). Is er een slimmere manier om dit te regelen?

• Dreadnought
onno oliver schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:22:
Dat is lastig.
Zo was de trek bij mijn moeder niet goed als in optimaal.
Huis uit 1910 hier was er de binnen pijp niet correct geplaatst.
Hier kwamen we achter dat bij het plaatsen van de nieuwe Kachel en pijp de vorige niet compleet was geplaatst er zat een obstructie in het metselwerk.
Weggehaald en nieuwe doorgevoerd nu gaat het erg goed.

Ik had iets van een mobiele telefoon aan een draad door de schoorsteen kunnen laten zakken besefte ik later.
Een obstructie zou uiteraard een goede verklaring zijn. Een tijdje terug is een bedrijf hier geweest (ik wacht al weken op een offerte, denk niet dat die nog gaat komen) en die hebben een blik in de afvoerpijp geworpen. Aldus de beste man zag alles er goed uit (daar moet ik dan maar op vertrouwen?).

• Dreadnought
Stokertje schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:46:
Soms zit er een boldraadrooster in de uitmonding van de pijp om vogels buiten te houden, deze lopen ook dicht met roet/creosoot. Als deze erin zit moet deze ook goed schoon geklopt worden door de schoorsteenveger, deze kan voor flink trekverlies zorgen.

Verder moet er in huis ook wel toevoer van lucht zijn anders probeert de kachel het huis vacuum te trekken.
Gezien de vegers afwisselend van boven en van beneden uit geveegd hebben denk ik niet dat er sprake kan zijn van zo'n rooster?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-12 20:03
Dreadnought schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:46:
Is er een slimmere manier om dit te regelen?
Luchtaanvoer vanuit een (geventileerde) kruipruimte/buiten te zien bewerkstelligen?

Zal achteraf nog niet zo gemakkelijk zijn denk ik.

• Dreadnought
miciel schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:02:
@Dreadnought voldoet je schoorsteen aan deze eisen ?
https://perfectkeur.nl/di...enen-en-rookgas-afvoeren/
eventueel kan je nog een trekkap erop laten zetten.
Vind ik lastig te zeggen - ik hoop van wel, maar de bevindingen tijdens het stoken spreken dat wellicht tegen.

Ik heb getracht een schematische tekening van de constructie te maken. Helaas kan ik niet al te goed tekenen, maar wellicht helpt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZhqcWOFrrrtcR9DCTIPqMWBrVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P8FcLpx4eCf9OAYair4ZcL49.png?f=fotoalbum_large

Je ziet hier:
* De kachel in de woonkamer
* De oranje balk is de verticale pijp, van de woonkamer (BG) naar de zolder (2e verdieping), 25mm buitenmaat, dubbelwandig
* De paarse balk is een diagonale pijp langs de daklijn op zolder, zelfde afmetingen als de verticale pijp.
* De gele balk is de binnenste schoorsteen; de diagonale pijp komt hierin uit

Mijn vermoeden (maar, ik weet niet of dat klopt..) is dat het gele blok boven de de buitenste schoorsteen (in blauw) moet uitkomen, is dat per definitie waar of kan deze constructie toch kloppend zijn?

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Stokertje schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:46:
Inderdaad. En bijv geen mechanische ventilatie die (ook) lucht uit de kamer wegtrekt?

• Dreadnought
JPS schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:09:
[...]

Inderdaad. En bijv geen mechanische ventilatie die (ook) lucht uit de kamer wegtrekt?
Nee, niets van dat alles. Wel een open keuken met afzuiging, maar die staat typisch enkel kort tijdens het koken aan.

• miciel
@Dreadnought normaal gespoken zou het laatste stukje/1meter stenen kanaal van grote diameter geen invloed uitmogen oefenen op de trek. die 1 meter met een doorsnede van ongeveer 20 cm vierkant. (peanuts dus)
aan de andere kant weet ik helaas dat het wel problemen op kan leveren. en is het beter de rvs buis helemaal doortrekken naar de nok. en er een deels geisoleerde trekkap opzetten. maar of deze hele ombouw het ook echt waard is en je problemen gaat verhelpen ?? dat vraag ik mij een beetje af. gezien het maar een meterjte is. reden het kan zijn dat de stenen schoorsteen top te koud blijft waardoor die de eerste uren niet lekker trekt.
(eigenlijke vraag trek hij later op de dag wel goed. of blijft het dan als nog emmeren dan zit het dus fout.)
even buitenom dat die rvs dakdoorvoeren foei leleijk zijn/ik zou hem het liefste een rvs pijp in de schoorsteen verwerken.

2 het kan net zijn dat op de grens tussen zone 1 en 2 zit. en dat hogere schoorsteen beter is.
(maar eigenlijk vindt ik het een beetje kort door de bocht om de schoorsteen daarvoor af te keuren)

tldr. als hij voldoet aan de voorwaarden heb ik geen idee waarom het niet werkt.
(meer dan deze regels en cases weet ik helaas ook niet)

eventueel eentje van apsb langs laten komen. https://www.schoorsteenveger.nl/schoorsteenvegers/
hoewel ook daar zitten niet de scherpste zielen bij. de wijkers ooit een grove fout gemaakt.
schootsteen oplaten hogen en puin erin laten vallen niet gemeldt. eigenlijk gewoon knoeiers.
de rest is wel prima.

[ Voor 12% gewijzigd door miciel op 23-12-2023 00:22 ]

• Dreadnought
miciel schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:13:
@Dreadnought normaal gespoken zou het laatste stukje/1meter stenen kanaal van grote diameter geen invloed uitmogen oefenen op de trek. die 1 meter met een doorsnede van ongeveer 20 cm vierkant. (peanuts dus)
aan de andere kant weet ik helaas dat het wel problemen op kan leveren. en is het beter de rvs buis helemaal doortrekken naar de nok. en er een deels geisoleerde trekkap opzet. maar of deze hele ombouw het ook echt waard is en je problemen gaat verhelpen ?? dat vraag ik mij een beetje af. gezien het maar een meterjte is.
reden het kan zijn dat de stenen schoorsteen top te koud blijft waardoor die de eerste uren niet lekker trekt.
(eigenlijke vraag trek hij later op de dag wel goed. of blijft het dan als nog emmeren dan zit het dus fout.)
even buitenom dat die rvs dakdoorvoeren foei leleijk zijn/ik zou hem het liefste in de schoorsteen verwerken.

2 het kan net zijn dat op de grens tussen zone 1 en 2 zit. en dat hogere schoorsteen beter is.
(maar eigenlijk vindt ik het een beetje kort door de bocht om de schoorsteen af te keuren)

tldr. als hij voldoet aan de voorwaarden heb ik geen idee waarom het niet werkt.
(meer dan deze regels en cases weet ik helaas ook niet)
Wellicht een domme vraag, echter, na hoe lang zou je kunnen stellen dat een schoorsteen voldoende op temperatuur is? Ik ben me ervan bewust dat dit uiteraard van allerhande factoren afhangt, maar toch, ik heb altijd aangenomen dat de schoorsteen na een uurtje wel op temperatuur is. Wij stoken nl. enkel 's avonds gedurende 3 a 4 uren, is dat te kort?

Ik heb nog een foto die de schoorsteenveger vanaf het dak nam; een wat matige foto weliswaar, maar hier zie je hoe de binnenste kanaal uitmondt in de buitenste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHVGlTfnlcWlarIjImelhZbFoHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7GCG82241cRWttL30GB3uJD.jpg?f=fotoalbum_large

• miciel
normaal moet een schoorsteen met 2 a 3 uur flink stoken wel warm zijn. dus echt 2 blokken per keer zeg maar.
maar deze foto van je schoorsteen icm met je klachten kan wel je probleem verklaren er blijven rookgassen hangen. en hij moet een berhoolijke ruimte die enkelsteens is opwarmen. voordat hij trekken en een klein gat in je topplaat. allemaal net niet wat je wilt. maar ik vind het ook weer niet persee een storendt iets.

voor zo,n kort stukje kan je een topplaat proberen maar zorg wel dat het allemaal goed op elkaar aansluit.
en anders een een kachelpijp ertussen doen. maar je moet je wel opleeten het goed op elkaar aansluit.
anders lopen de rookgassen zo je woning binnen. de spei moet dus naar benden wijzen van de kachelpijp.
(en voor het mooije er nog een trekkeapje erbovenop. icm met een vuurvaste kit en je top plaat eventueel
nog in de zandcamant zetten. maar 4 schroeven erin is wat mij betreft ook prima. maar kan wel lekkan.
dit verhaal zeg maar. https://www.stoveparts.nl...-plaat-150mm/#description
zie plaatjes op de site voor alle info. dit is hoe het hoort..
om een lang verhaal kort te maken de schoorsteenveger heeft wel een soort van gelijk. (deels)
off topic de juiste producten staan niet op de site of ik kan gewoon niet zoeken.

en als deze oplossing niet werkt dan moet je overwegen om schoorsteen open te hakken geisoleerde kachelpijp erin te plaatsen en weer dicht metselelen. dan heb je een leuk klusje met mogenlijk zelfs
een constructieve uitdaging. schoorsteen is vaak dradgendt ingemetseldt/contructeur laten komen.
of gewoon goed steunen. en goed terug metelesen. wat ook niet helemaa risco loos is zeg maar.

• JPS
  • Niet online

JPS

Dreadnought schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:25:
[...]

Wellicht een domme vraag, echter, na hoe lang zou je kunnen stellen dat een schoorsteen voldoende op temperatuur is? Ik ben me ervan bewust dat dit uiteraard van allerhande factoren afhangt, maar toch, ik heb altijd aangenomen dat de schoorsteen na een uurtje wel op temperatuur is. Wij stoken nl. enkel 's avonds gedurende 3 a 4 uren, is dat te kort?

Ik heb nog een foto die de schoorsteenveger vanaf het dak nam; een wat matige foto weliswaar, maar hier zie je hoe de binnenste kanaal uitmondt in de buitenste.

[Afbeelding]
Als ik het goed zie dan bestaat je schoorsteen uit vierkante zgn. Valbrenta elementen, op elkaar gelijmd. Binnendiameter 18cm.

Afbeeldingslocatie: https://berkela.home.xs4all.nl/installaties/afbeeldingen/tn_2012extra035%20rookkanalen.jpg

Dit is dan precies als wij hebben en het gaat bij ons als een tierelier. Alleen als de afzuigkap aan staat of bij aansteken als het windstil is kan er wat rook naar binnen komen.
Bij ons in het wijkje zijn er diverse van deze schoorstenen met nog echte open haarden eronder, maar wij hebben er een gesloten haard met glazen ruit in laten zetten met lucht toevoer vanuit de kruipruimte. Kan ook open gestookt worden (ruit open) en haalt dan lucht uit de woonkamer. Gaat allemaal prima. Bij aansteken zet ik de ruit iets omhoog om de trek te bevorderen en daarna stoken we meestal dicht ivm rendement en zuurstofaanvoer vanuit kruipruimte ipv woonkamer.

Wel zit er bij ons een trekkende kap boven op de schoorsteen, dat zou je ook kunnen overwegen.

• Dreadnought
miciel schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 01:59:
normaal moet een schoorsteen met 2 a 3 uur flink stoken wel warm zijn. dus echt 2 blokken per keer zeg maar.
maar deze foto van je schoorsteen icm met je klachten kan wel je probleem verklaren er blijven rookgassen hangen. en hij moet een berhoolijke ruimte die enkelsteens is opwarmen. voordat hij trekken en een klein gat in je topplaat. allemaal net niet wat je wilt. maar ik vind het ook weer niet persee een storendt iets.

voor zo,n kort stukje kan je een topplaat proberen maar zorg wel dat het allemaal goed op elkaar aansluit.
en anders een een kachelpijp ertussen doen. maar je moet je wel opleeten het goed op elkaar aansluit.
anders lopen de rookgassen zo je woning binnen. de spei moet dus naar benden wijzen van de kachelpijp.
(en voor het mooije er nog een trekkeapje erbovenop. icm met een vuurvaste kit en je top plaat eventueel
nog in de zandcamant zetten. maar 4 schroeven erin is wat mij betreft ook prima. maar kan wel lekkan.
dit verhaal zeg maar. https://www.stoveparts.nl...-plaat-150mm/#description
zie plaatjes op de site voor alle info. dit is hoe het hoort..
om een lang verhaal kort te maken de schoorsteenveger heeft wel een soort van gelijk. (deels)
off topic de juiste producten staan niet op de site of ik kan gewoon niet zoeken.

en als deze oplossing niet werkt dan moet je overwegen om schoorsteen open te hakken geisoleerde kachelpijp erin te plaatsen en weer dicht metselelen. dan heb je een leuk klusje met mogenlijk zelfs
een constructieve uitdaging. schoorsteen is vaak dradgendt ingemetseldt/contructeur laten komen.
of gewoon goed steunen. en goed terug metelesen. wat ook niet helemaa risco loos is zeg maar.
Dank voor de goede suggestie, hier kan ik zeker wat mee. Het is idd een overweging om in de schoorsteenelementen een pijp te steken met daarop een topplaat en trekkap. Toch een vraag: indien ik een topplaat op de stenen afwerkplaat monteer en die (evt. met een pijp) in de schoorsteenelementen steek, dan heb ik zoals je zelf ook al aangeeft de kans dat t.g.v. een niet perfecte aansluiting de kans dat rook de woning inslaat. Sterker nog, ik weet zeker dat dat zo zal gaan, gezien de constructie die we hier hebben. Is het dan wellicht niet slimmer om niet te kiezen voor een topplaat en enkel een stukje pijp met een trekkap in het bovenste schoorsteenelement te steken? Hoe erg is het als het laatste stukje (20-30cm) enkelwandig is?

• Dreadnought
JPS schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 06:57:
[...]

Als ik het goed zie dan bestaat je schoorsteen uit vierkante zgn. Valbrenta elementen, op elkaar gelijmd. Binnendiameter 18cm.

[Afbeelding]

Dit is dan precies als wij hebben en het gaat bij ons als een tierelier. Alleen als de afzuigkap aan staat of bij aansteken als het windstil is kan er wat rook naar binnen komen.
Bij ons in het wijkje zijn er diverse van deze schoorstenen met nog echte open haarden eronder, maar wij hebben er een gesloten haard met glazen ruit in laten zetten met lucht toevoer vanuit de kruipruimte. Kan ook open gestookt worden (ruit open) en haalt dan lucht uit de woonkamer. Gaat allemaal prima. Bij aansteken zet ik de ruit iets omhoog om de trek te bevorderen en daarna stoken we meestal dicht ivm rendement en zuurstofaanvoer vanuit kruipruimte ipv woonkamer.

Wel zit er bij ons een trekkende kap boven op de schoorsteen, dat zou je ook kunnen overwegen.
Fijn te weten hoe die blokken heten.. Valbrenta elementen. Zie ook bovenstaande post, het inzetten van een trekkap lijkt me een interessante optie. Zou het plaatsen van een schoorsteenpot van een vergelijkbaar materiaal wellicht nog een alternatief zijn?

Nu ik je verhaal lees vraag ik me af hoe het bij onze kachel met de aanzuiging van lucht zit - gezien er een raampje voor zit en dit met een touw is afgedicht... is het dan toch zo dat deze kachel op een andere plek lucht uit de kamer aanzuigt? Of zit er wellicht een constructie in de schouw (dat is een blok van meer dan 2 meter breed) waarvan ik geen weet heb? Ik zie overigens nergens iets van een constructie voor de aanzuiging, bijv. in de kruipruimte...

• JPS
  • Niet online

JPS

Onze ingbouwde bodart & gonay phenix 850 heeft aan de zijkant een in/uittrekbare knop voor toevoer vanuit de kruipruimte. Staat eigenlijk altijd gewoon open. Heb idee welk merk/type haard je hebt en of je dus ook zoiets hebt.

Trekkende kap en aansluiting gewoon laten adviseren en uitvoeren door een specialist, ik weet niet wat in jouw situatie het beste/veiligste is.

Doorsnede 18cm van het kanaal is niet super ruim, maar moet met trekkende kap dus ruim voldoende zijn (althans onze praktijk).

[ Voor 19% gewijzigd door JPS op 23-12-2023 10:05 ]

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14
Dreadnought schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:49:
[...]

Gezien de vegers afwisselend van boven en van beneden uit geveegd hebben denk ik niet dat er sprake kan zijn van zo'n rooster?
Op de foto die je hieronder geplaatst hebt is in ieder geval geen boldraadrooster te zien op de uitmonding van de schoorsteen. Onze schoorsteenveger is trouwens niet zo gek van onderaf vegen, hij zegt daarmee het bovenste stuk soms niet goed schoon te kunnen krijgen. Zij gaan dus liever het dak op.

• miciel
Dreadnought schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:23:
[...]

Dank voor de goede suggestie, hier kan ik zeker wat mee. Het is idd een overweging om in de schoorsteenelementen een pijp te steken met daarop een topplaat en trekkap. Toch een vraag: indien ik een topplaat op de stenen afwerkplaat monteer en die (evt. met een pijp) in de schoorsteenelementen steek, dan heb ik zoals je zelf ook al aangeeft de kans dat t.g.v. een niet perfecte aansluiting de kans dat rook de woning inslaat. Sterker nog, ik weet zeker dat dat zo zal gaan, gezien de constructie die we hier hebben. Is het dan wellicht niet slimmer om niet te kiezen voor een topplaat en enkel een stukje pijp met een trekkap in het bovenste schoorsteenelement te steken? Hoe erg is het als het laatste stukje (20-30cm) enkelwandig is?
het laatste stukje mag enkelwandig zijn. ook de topplaat die ik link is ook enkel wandig. maar de verkeerde diameter. het gaat meer om het verhaal en of de foto,s zodat je weet wat je te wachten staat.
die 20/30 maakt niet zoveel uit. echter bij noorderwind als het dus echt ijskoud is trekt de schoorsteen hier niet goed. dus stokten we niet en brandt de cv we hebben besloten om het te laten gaan voor die paar dagen was teveel werk. dus ja het is beter om het laatste stukje dubbelwandig te maken wat betreft het stoken aangaat. maar als het niet past en enkelwandig past wel beter dan heeft enkelwandig de voorkeur. enkelwandig kan in geval van nood nog afkitten met een kachelkit/vuurvaste kit. of vuurvast cement erop.
en bij dubbelwandig wordt dat lastiger. (blindelings kitten zeg maar een uitdaging :+ ) blindelings metselen.
als het goed past heb eigenlijk geen kit nodig. maar als je dat graag voor de zekerheid wilt doen prima.
(en ja als het niet goed op elkaar aansluit loopt je schoorsteen vol met rook en ga je hoesten en proesten.)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
@Dreadnought Volgens mij trekt je pijp niet omdat de uitmonding van je pijp een behoorlijk eind onder die rand zit. Als daar de wind overheen gaat heb je volgens mij een soort van vacuum vorming in die ruimte. Als ik hier mijn houtkachel stook trekt hij na 3 a 4 minuten vol en ik heb een stalen pijp die ook ruim boven de nok van het huis uit steekt.

Zorgen dat die uitmonding boven die rand uitkomt en ik denk dat je probleem weg is. Ik heb hier in mijn pijp zelfs een smoorklep zodat bij harde wind ik de trek kan temperen.

En zorgen dat je geen vacuum trekt in je kamer. Oftewel roosters open of raam op een kier zetten.

[ Voor 29% gewijzigd door MotorBeast op 23-12-2023 15:33 ]

• Dreadnought
miciel schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:58:
[...]
het laatste stukje mag enkelwandig zijn. ook de topplaat die ik link is ook enkel wandig. maar de verkeerde diameter. het gaat meer om het verhaal en of de foto,s zodat je weet wat je te wachten staat.
die 20/30 maakt niet zoveel uit. echter bij noorderwind als het dus echt ijskoud is trekt de schoorsteen hier niet goed. dus stokten we niet en brandt de cv we hebben besloten om het te laten gaan voor die paar dagen was teveel werk. dus ja het is beter om het laatste stukje dubbelwandig te maken wat betreft het stoken aangaat. maar als het niet past en enkelwandig past wel beter dan heeft enkelwandig de voorkeur. enkelwandig kan in geval van nood nog afkitten met een kachelkit/vuurvaste kit. of vuurvast cement erop.
en bij dubbelwandig wordt dat lastiger. (blindelings kitten zeg maar een uitdaging :+ ) blindelings metselen.
als het goed past heb eigenlijk geen kit nodig. maar als je dat graag voor de zekerheid wilt doen prima.
(en ja als het niet goed op elkaar aansluit loopt je schoorsteen vol met rook en ga je hoesten en proesten.)
Ok, duidelijk. Ik denk dat ik dan de keuze zou maken om een pijp in de elementen te steken, en de pijp van de buitenkant te isoleren met een vuurvast isolatiemiddel, bijv. van die wol die ook in schoorstenen gebruikt wordt. Op die manier zit ik toch dichter bij een dubbelwandige pijp zonder dat ik andere uitdagingen heb. Top!

Nu wachten tot ik het dak op kan, met dit weer zijn onze dakpannen spekglad...

• Dreadnought
MotorBeast schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:31:
@Dreadnought Volgens mij trekt je pijp niet omdat de uitmonding van je pijp een behoorlijk eind onder die rand zit. Als daar de wind overheen gaat heb je volgens mij een soort van vacuum vorming in die ruimte. Als ik hier mijn houtkachel stook trekt hij na 3 a 4 minuten vol en ik heb een stalen pijp die ook ruim boven de nok van het huis uit steekt.

Zorgen dat die uitmonding boven die rand uitkomt en ik denk dat je probleem weg is. Ik heb hier in mijn pijp zelfs een smoorklep zodat bij harde wind ik de trek kan temperen.

En zorgen dat je geen vacuum trekt in je kamer. Oftewel roosters open of raam op een kier zetten.
Onze kachel is voorzien van een smoorklep, dus daarmee kan ik idd de boel temperen, zou dat moeten.

Wat ik nog graag zou willen weten (zonder dat ik dingen moet slopen) is waar de kachel zijn lucht pakt. Onder het mom van meten is weten.... zou het wellicht slim zijn om iets van een indoor sensor te gaan gebruiken om zo de luchtkwaliteit in de gaten te houden (ander dan een CO-meting)? Wie weet een leuke sensor die samenwerkt met mijn Home Assitant? :)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:51
Dreadnought schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:39:
[...]Wat ik nog graag zou willen weten (zonder dat ik dingen moet slopen) is waar de kachel zijn lucht pakt. Onder het mom van meten is weten.... zou het wellicht slim zijn om iets van een indoor sensor te gaan gebruiken om zo de luchtkwaliteit in de gaten te houden (ander dan een CO-meting)? Wie weet een leuke sensor die samenwerkt met mijn Home Assitant? :)
In mijn vorige woning had ik een open haard, die pakte zijn lucht door een gemetseld kanaal(tje) wat uitkwam in de kruipruimte. Nooit geen last gehad van terugslaande rook of weinig trek. Schoorsteenkanaal was een dubbelwandige pijp in een gemetselde schoorsteen tot op de zolder, vandaar dubbelwandige pijp door het dak, geen trekkapje of zo er op, alleen een rooster met kapje tegen vogels/regen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MotorBeast
  • Nu online
Dreadnought schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:39:
[...]

Onze kachel is voorzien van een smoorklep, dus daarmee kan ik idd de boel temperen, zou dat moeten.

Wat ik nog graag zou willen weten (zonder dat ik dingen moet slopen) is waar de kachel zijn lucht pakt. Onder het mom van meten is weten.... zou het wellicht slim zijn om iets van een indoor sensor te gaan gebruiken om zo de luchtkwaliteit in de gaten te houden (ander dan een CO-meting)? Wie weet een leuke sensor die samenwerkt met mijn Home Assitant? :)
Wat bedoel je met waar hij zijn lucht pakt? Een normale houtkachel zuigt gewoon zuurstof uit je woonkamer. Als je dus alles dichttimmert dan heb je een probleem want op een gegeven moment is er geen/weinig zuurstof meer.

Je kan hier mee meten https://www.netatmo.com/n...ndoor-air-quality-monitor Staat een leuk partijtje op Marktplaats https://www.marktplaats.n...tmo-home-coach-co2-sensor

• Dreadnought
MotorBeast schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:55:
[...]

Wat bedoel je met waar hij zijn lucht pakt? Een normale houtkachel zuigt gewoon zuurstof uit je woonkamer. Als je dus alles dichttimmert dan heb je een probleem want op een gegeven moment is er geen/weinig zuurstof meer.

Je kan hier mee meten https://www.netatmo.com/n...ndoor-air-quality-monitor Staat een leuk partijtje op Marktplaats https://www.marktplaats.n...tmo-home-coach-co2-sensor
Ik vroeg me af of onze kachel de lucht uit de woonkamer aanzuigt of dat er een aparte toevoer gerealiseerd is. Gezien de kachel geheel is ingebouwd heb ik daar geen zicht op, hoewel ik ergens wel hoop dat er lucht van elders wordt aangezogen, dat lijkt me comfortabeler stoken dan met lucht uit de woonkamer.

Enfin, dank voor de tip. Welke meting van de NetAtmo zou ik gebruiken om te bepalen dat de kachel (te veel) van onze zuurstof consumeert? Bepaal je dat aan de hand van de CO2 meting?

• MotorBeast
  • Nu online
Dreadnought schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:10:
[...]

Ik vroeg me af of onze kachel de lucht uit de woonkamer aanzuigt of dat er een aparte toevoer gerealiseerd is. Gezien de kachel geheel is ingebouwd heb ik daar geen zicht op, hoewel ik ergens wel hoop dat er lucht van elders wordt aangezogen, dat lijkt me comfortabeler stoken dan met lucht uit de woonkamer.

Enfin, dank voor de tip. Welke meting van de NetAtmo zou ik gebruiken om te bepalen dat de kachel (te veel) van onze zuurstof consumeert? Bepaal je dat aan de hand van de CO2 meting?
Als je Co2 oploopt betekent dit dat je zuurstof gehalte daalt. Je schrikt als je ziet wat een kachel doet en je zit met een paar mensen binnen. Veel mensen ventileren veel te weinig.

Heb je in je kachel van die schuiven zitten die je open/dicht kan doen aan de onderkant? Zo ja, dan trekt hij uit je kamer.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 24-12-2023 12:23 ]

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-12 15:27
ik ben verre van expert en moet het echt doen van mijn eigen ervaringen maar als ik dit topic zo lees valt me 1 ding op. Je geeft aan dat het in het verleden gewoon gewerkt heeft voor zover je weet, maar er worden nu allemaal oplossingen geboden waarbij je aanpassingen moet gaan doen aan een bestaande, en dus werkende, situatie.

Even los van dat de adviezen volgens mij goed zijn en zeker kunnen helpen, waarom niet eerst kijken naar hoe je het aan de gang krijgt zonder investeringen te doen?

Ik herken je probleem best wel, in ons nieuwe huis (uit 87) met een vergelijkbare situatie qua afstand en consutrcite had ik namelijk ook moeite met de haard aan te krijgen. Best lastig tijdens de vorst periode terwijl de vloerverwarming nog niet aan mag.

Ik krijg hem nu goed aan de gang door niet onderop vuur te stoken maar bovenop, met andere woorden: De grote blokken leg je onderop, daarboven je aanmaakhoutjes en aanmaakblokjes. Dat stook je aan en zet alles open (deurtje dicht uiteraard), daarmee wordt het kanaal eerst warm en gaat trekken tegen de tijd dat de grotere blokken gaan branden. Ik zet de eerste tien minuten een raam op een kiertje voor extra zuurstof, zonder dat raam krijg ik hem niet aan.

Vanwege de rook gaan we hier wel een keer een trekkap plaatsen maar dat staat los van het niet aan krijgen van de haard hier.

• MotorBeast
  • Nu online
Michel schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:15:
ik ben verre van expert en moet het echt doen van mijn eigen ervaringen maar als ik dit topic zo lees valt me 1 ding op. Je geeft aan dat het in het verleden gewoon gewerkt heeft voor zover je weet, maar er worden nu allemaal oplossingen geboden waarbij je aanpassingen moet gaan doen aan een bestaande, en dus werkende, situatie.

Even los van dat de adviezen volgens mij goed zijn en zeker kunnen helpen, waarom niet eerst kijken naar hoe je het aan de gang krijgt zonder investeringen te doen?

Ik herken je probleem best wel, in ons nieuwe huis (uit 87) met een vergelijkbare situatie qua afstand en consutrcite had ik namelijk ook moeite met de haard aan te krijgen. Best lastig tijdens de vorst periode terwijl de vloerverwarming nog niet aan mag.

Ik krijg hem nu goed aan de gang door niet onderop vuur te stoken maar bovenop, met andere woorden: De grote blokken leg je onderop, daarboven je aanmaakhoutjes en aanmaakblokjes. Dat stook je aan en zet alles open (deurtje dicht uiteraard), daarmee wordt het kanaal eerst warm en gaat trekken tegen de tijd dat de grotere blokken gaan branden. Ik zet de eerste tien minuten een raam op een kiertje voor extra zuurstof, zonder dat raam krijg ik hem niet aan.

Vanwege de rook gaan we hier wel een keer een trekkap plaatsen maar dat staat los van het niet aan krijgen van de haard hier.
Ik heb dat vaak geprobeerd en vind dat helemaal niet werken.

Ik koop van die witte stinkende aanmaakblokjes bij de Action. Een groot stuk hout achterin, daarvoor 2 aanmaakblokjes leggen, schuin op het grote stuk hout aanmaakhoutjes over de aanmaakblokjes en daarover heen weer een groot stuk hout. Kachel brandt in 3 minuten en heb wel in het begin deur op een kier en alle zuurstofschuiven open en schijf in schutrooster helemaal open (geeft turbo effect). Zodra hij behoorlijk brand deur dicht en schutrooster dicht.

Zuurstof schuiven nooit dicht zetten en alleen temperen eventueel met smoorklep in schoorsteen. Als je zuurstof gaat temperen krijg je onvolledige verbranding en heel veel creosoot in je kachelpijp.

Gaat hier al 20 jaar goed zo.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 24-12-2023 12:32 ]

Pagina: 1