Wat zijn de mogelijkheden als Odido de lijn knijpt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 00:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Sinds een aantal jaar heb ik een VDSL abonnement waar ik atltijd erg tevreden over was. Hiermee haalde ik de respectabele snelheid van 85 Mbit down en 28 Mbit up. Deze snelheid is eigenlijk altijd tussen providers gelijk gebleven. Ik ben van Tele2 naar Telfort,naar KPN naar Odido gegaan.
Helaas is sinds mei de snelheid lager; namelijk 75/23, nog steeds meer dan snel zat om mijn werkzaamheden te doen. Dus na een keer navragen heb ik er vrij weinig mee gedaan.
In augustus heb ik helaas moeten constateren dat mijn snelheid verlaagd is naar 36/16. Dit is ondertussen zo laag dat ik er last van ondervind.

Ter informatie, op dit adres is geen kabel of glasvezel beschikbaar.

Na te vaak moeten bellen zonder dat er ooit tegen communicatie was aan de kant van mijn provider (Odido) is eindelijk vastgesteld dat er geen probleem is in de wijkkast en niet bij mij thuis. Gelukkig kreeg ik eindelijk een dame aan de lijn die via contact met de backoffice een KPN heeft ingeschakeld om naar de lijn te kijken.
KPN heeft als enige teruggekoppeld dat de snelheid van de lijn nu 36/16 is zonder opgave van reden; de persoon aan de telefoon heeft mij uitgelegd dat ze de snelheid wel vaker verlagen op locaties waar ze glasvezel aanleggen.
Aan die informatie heb ik vrij weinig en ik zit nu met een droevig trage internet verbinding en nog lang geen glasvezel in zicht.

Wat zijn de acties die ik nog kan nemen? Het is toch belachelijk dat ik ook toegegeven door de provider eerst een snelheid had van 85/28 en dat deze nu 36/16 is? Ik moet nog steeds de volle kosten betalen voor dit.

Op de KPN krijg ik het volgende als ik mijn adres in vul:
De maximaal haalbare snelheid op je adres is 33 Mbit/s 16 Mbit/s
Wat Odido dus mij verteld klopt wat betreft de snelheid.

Provider wisselen heeft dus geen zin.....

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-05 17:30
is dit in het buitengebied?
in dat geval terug gaan naar kpn en 4g versterker voor buitengebied aanvragen dat kan dan met die snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Ik zat inderdaad al te kijken naar 4G. De vraag of ik in het buitengebied zit; nee niet echt...
Bij de aanleg van glasvezel in mijn gemeente vonden ze dat ik in het buitengebeid zat, voor al het andere vinden ze dat ik binnen de bebouwde kom val.

Hoe werkt die versterker overigens? Werkt die samen met mijn VDSL verbinding om gecombineerd een hogere snelheid te leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-05 17:30
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:30:
Ik zat inderdaad al te kijken naar 4G. De vraag of ik in het buitengebied zit; nee niet echt...
Bij de aanleg van glasvezel in mijn gemeente vonden ze dat ik in het buitengebeid zat, voor al het andere vinden ze dat ik binnen de bebouwde kom val.

Hoe werkt die versterker overigens? Werkt die samen met mijn VDSL verbinding om gecombineerd een hogere snelheid te leveren?
ja dat combineert het echt en zowel je download als upload gaan dan omhoog.
ik ken locaties waar je bijv.

1 / 0.2 haalt

en dan met die 4g versterker 50 down en 10 up

jouw basissnelheid ligt al een stuk hoger dus hoe dat uitpakt weet ik niet precies en of je daar nog voor in aanmerking komt.

maar bij problemen op VDSL is eigenlijk je enige kans terug naar kpn om zoiets op te lossen

dubbeltje op eerste rang kan je vergeten

[ Voor 16% gewijzigd door boyette op 22-12-2023 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je hebt niets te maken met KPN, alleen een contract met Odido. En die hebben afspraken met schijnbaar KPN.

Je suggereert een beetje dat KPN het expres heeft verlaagd. Dan zou overstappen naar KPN dus wel helpen?

Ik kan overigens best redenen verzinnen waarom de lijn trager wordt zonder enige boze bedoelingen. Maar goed, dat zeg ik zonder kennis van zaken..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Sp3ci3s8472 Odido moet leveren wat ze hebben belooft.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 20:42

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Uiteindelijk maakt het gros van de providres niet uit, dat koperdraadje is in veel gevallen gewoon KPN. En dan kan het hier en daar prima zijn dat ze centrales gaan sluiten als daar glasvezel voor terugkomt, met de kans dat er een paar locaties achter het net vissen.

Je kan hoog en laag eisen dat Odido oude snelheid moet leveren, maar er zal nog altijd een escape in de voorwaarden zitten dat snelheden op hun website/whatever indicatief zijn, KPN is al begonnen met uitfasering van DSL, zeker geen upgrades meer en gezien je snelheid zit je nog flink stuk van de centrale af ook.

Buitengebied 4G is misschien een optie (of zelfs 5), maar dat valt/staat ook met je 4G dekking op jouw locatie.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Odido suggereerde dat KPN de snelheid van de lijn heeft verlaagd. Ik heb net gewoon uit interesse KPN gebeld en die ziet in de wijkkast dat de snelheid ook maar 33/16 is. Ik heb het nummer van KPN netwerk gekregen, en ga daar eens verder vragen.

Odido bied alleen aan dat ik mijn contract voortijdig kan beëindigen.... helaas is de klantenservice daar heel slecht geworden en mag je heel soms van geluk hebben dat je wel de juiste persoon aan de lijn krijgt. Ik heb ook niet echt het idee dat ze willen helpen met het oplossen van het probleem.

Ik kom helaas niet in aanmerking voor 4G van KPN gezien mijn snelheid niet onder de 30Mbit zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
De 4G dekking is hier overigens prima. Vroeger al eens 4G gehad voor thuis via T-Mobile en ik haalde daarmee 250Mbi, met KPN zat ik destijds op 150Mbit op mijn mobiele telefoon.
Met de VDSL snelheden was dat niet meer nodig.... tot nu dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-05 23:24
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:24:
Sinds een aantal jaar heb ik een VDSL abonnement waar ik atltijd erg tevreden over was. Hiermee haalde ik de respectabele snelheid van 85 Mbit down en 28 Mbit up. Deze snelheid is eigenlijk altijd tussen providers gelijk gebleven. Ik ben van Tele2 naar Telfort,naar KPN naar Odido gegaan.
Helaas is sinds mei de snelheid lager; namelijk 75/23, nog steeds meer dan snel zat om mijn werkzaamheden te doen. Dus na een keer navragen heb ik er vrij weinig mee gedaan.
In augustus heb ik helaas moeten constateren dat mijn snelheid verlaagd is naar 36/16. Dit is ondertussen zo laag dat ik er last van ondervind.

Ter informatie, op dit adres is geen kabel of glasvezel beschikbaar.

Na te vaak moeten bellen zonder dat er ooit tegen communicatie was aan de kant van mijn provider (Odido) is eindelijk vastgesteld dat er geen probleem is in de wijkkast en niet bij mij thuis. Gelukkig kreeg ik eindelijk een dame aan de lijn die via contact met de backoffice een KPN heeft ingeschakeld om naar de lijn te kijken.
KPN heeft als enige teruggekoppeld dat de snelheid van de lijn nu 36/16 is zonder opgave van reden; de persoon aan de telefoon heeft mij uitgelegd dat ze de snelheid wel vaker verlagen op locaties waar ze glasvezel aanleggen.
Aan die informatie heb ik vrij weinig en ik zit nu met een droevig trage internet verbinding en nog lang geen glasvezel in zicht.

Wat zijn de acties die ik nog kan nemen? Het is toch belachelijk dat ik ook toegegeven door de provider eerst een snelheid had van 85/28 en dat deze nu 36/16 is? Ik moet nog steeds de volle kosten betalen voor dit.

Op de KPN krijg ik het volgende als ik mijn adres in vul:
Wat Odido dus mij verteld klopt wat betreft de snelheid.

Provider wisselen heeft dus geen zin.....
Een provider kan wel toegeven dat de snelheid eerst hoger was, maar dat doet helemaal niet terzake.
Wat belangrijk is wat er contractueel is vastgelegd. Was dat 85/28 of een stuk lager misschien?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Contractueel leggen ze natuurlijk niks vast, ik heb het er even bijgepakt wat er in mijn bestelling stond:
Internet (tot 100 Mbit/s down en 30 Mbit/s up)

Wat gewoon vervelend is is dat er op 4 augustus een storing was en het ook sinds die datum trager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Ik heb met het KPN netwerk gesproken en gelijk ook maar een haalbaarheid onderzoek aangevraagd voor glasvezel (wordt waarschijnlijk weer 10k+, gezien dit 5 jaar geleden ook zo was).
KPN zegt zelf dat het erg raar is dat de snelheid lager is en dat ze dat eigenlijk zelf nooit verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-05 22:22
Even twee collega's vragen om hun auto direct voor en achter deze auto te parkeren, zodat hij niet kan vertrekken?

Inderdaad verkeerde topic. 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Providentia op 22-12-2023 18:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
Providentia schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:37:
Even twee collega's vragen om hun auto direct voor en achter deze auto te parkeren, zodat hij niet kan vertrekken?
Je plaatst deze reactie in het verkeerde topic @Providentia 😄

Euhm... \n ...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-05 08:48
Wat een onzin weer, lijnen knijpen, kom op...
Het feit dat je upload bijna de helft van je download is zegt eigenlijk al genoeg. Odido dient een monteur aan te sturen voor een koper meting zodat dit naar ondergronds kan, ergens is er waarschijnlijk een breuk en zit er nog nauwelijks isolatie op de kabel.
Waar KPN niet over glasvezel levert, wordt het koper netwerk nog gewoon onderhouden en kabels herstelt waar nodig, bewust 'downgraden' is weer zo'n achterlijke klantenservice uitweg om van een lastig gesprek af te komen. Odido moet zich gewoon een beetje inspannen om dit op te lossen.

De reden dat de postcode check een lagere snelheid aangeeft is omdat deze gemiddelde gehaalde snelheden over een x periode van 'stabiliteit' gewoon klakkeloos overneemt. In 99% van de gevallen klopt dit gewoon, maar soms is het misleidend. Probeer maar is wat postcodes in te vullen van buren of van een straat verder, waarschijnlijk halen die nog wel de 'oude' snelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-05 14:49
Hackus schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:41:
Ze beloven op DSL doorgaans een maximale snelheid. Als je zo'n contract leest zal er vast ergens een minimale snelheid van 1-4Mbit/s oid gegarandeerd worden dus ja, ze leveren wat ze beloven en je betaalt het juiste bedrag voor de geboden dienstverlening. Niet iets dat DSL klanten graag horen maar dat is hoe het nu eenmaal in elkaar zit.

Ik vraag me wel af waarom die lijn nu ineens trager is, wellicht is vectoring niet meer leverbaar door besparingen op wijkkasten oid? DSL is sowieso een aflopende zaak natuurlijk maar ik ben het nog niet eerder tegen gekomen dat bestaande lijnen ineens zoveel trager gemaakt worden...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:20

Wildfire

Joy to the world!

[..]

De persoon aan de telefoon heeft mij uitgelegd dat ze de snelheid wel vaker verlagen op locaties waar ze glasvezel aanleggen.
Ik ben KPN monteur en kan je zeggen dat dit absoluut niet waar is. Er wordt alleen geknepen als bv. je lijn fysiek op 110mbit verbinding maakt en je abonnement voor 50mbit is, maar dat is dan ook logisch omdat je anders teveel snelheid haalt t.o.v. het abonnement zelf.

Als je via een DM je postcode/huisnummer doorstuurt kan ik eens een meting op jouw lijn doen en kijken of mij misschien iets opvalt. Ik kan niets garanderen, maar ik kan altijd even een kijkje nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 22-12-2023 19:09 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:16
KPN (of welke provider dan ook) knijpt niet.
Dat mag namelijk niet zomaar, lang leve netneutraliteit.
Alleen in uitzonderlijke gevallen mag een provider eventueel ingrijpen en moeten dat dan ook kenbaar maken aan de abonnee.

Wanneer mag mijn internetaanbieder ingrijpen in het internetverkeer?
Alleen in uitzonderlijke gevallen mag uw aanbieder maatregelen nemen die verder gaan dan hierboven omschreven. Dat mag bijvoorbeeld:
  • als het heel erg druk is op het internet. Dan mag een aanbieder internetdiensten blokkeren om het internet bereikbaar te houden. Dit is heel uitzonderlijk en mag alleen als het echt niet anders kan.
  • als de veiligheid van het internet in gevaar komt. Bijvoorbeeld als een website schadelijke software verspreidt. Dan mag een aanbieder de toegang tot zo’n site blokkeren.
  • als een wet of een rechter een blokkade heeft opgelegd. Dan moet een aanbieder de toegang blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Als het goed is kan de provider niet eens meekijken gezien ik achter een VPN zit. Dan nog, de snelheid is met of zonder VPN rond de 33Mbit. Dus dat sluit de eerste twee punten al uit.
Gezien ik nog wel traag internet heb is punt 3 het ook niet :P.

@Wildfire FIjn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Andros schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:22:
[...]

Ze beloven op DSL doorgaans een maximale snelheid. Als je zo'n contract leest zal er vast ergens een minimale snelheid van 1-4Mbit/s oid gegarandeerd worden dus ja, ze leveren wat ze beloven en je betaalt het juiste bedrag voor de geboden dienstverlening. Niet iets dat DSL klanten graag horen maar dat is hoe het nu eenmaal in elkaar zit.

Ik vraag me wel af waarom die lijn nu ineens trager is, wellicht is vectoring niet meer leverbaar door besparingen op wijkkasten oid? DSL is sowieso een aflopende zaak natuurlijk maar ik ben het nog niet eerder tegen gekomen dat bestaande lijnen ineens zoveel trager gemaakt worden...
De minimale downloadsnelheid is tenminste 75% en hoger van de maximale downloadsnelheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otLevjQ8fmBNyJEQFi_2q0dIlFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKDss4xiwI4O5pYmP6mJ1zHI.jpg?f=fotoalbum_large

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:16:
Als het goed is kan de provider niet eens meekijken gezien ik achter een VPN zit. Dan nog, de snelheid is met of zonder VPN rond de 33Mbit. Dus dat sluit de eerste twee punten al uit.
Gezien ik nog wel traag internet heb is punt 3 het ook niet :P.

@Wildfire FIjn!
Dat VPN gedeelte is onzin.

Tuurlijk kunnen ze meekijken en de snelheid van je lijn meten. Dat zit VOOR je VPN verbinding.

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 22-12-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FreakNL schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:20:
[...]

Dat VPN gedeelte is onzin.

Tuurlijk kunnen ze meekijken en de snelheid van je lijn meten. Dat zit VOOR je VPN verbinding.
Denk wat hij zelf meet met OOKLA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Inderdaad; en wat ik bedoel met afschermen is dat een provider niet weet welke diensten ik gebruik/bezoek dus dat ze die specifieke dingen ook niet kunnen blokkeren ook al zouden ze dat over heel Nederland doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:41:
Dat doen ze toch? Net als KPN adverteren ze met dit:
Zoals gesteld door @Sp3ci3s8472

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sypie schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:38:
[...]

Dat doen ze toch? Net als KPN adverteren ze met dit:

[...]

Zoals gesteld door @Sp3ci3s8472
En wat klopt er niet aan wat ik zeg ?
Provider, Odido in dit geval, moet leveren wat is overeengekomen. als dat gebeurt is er toch niks loos, of wel ?
Zoals ik laat zien mag men zelfs 75% ervan leveren, als minimale snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
De lijn laat zien dat er 72/18 overheen moet kunnen, toch blijft hij hangen op de eerder genoemde 33/18. Het is dus aan Odido om dat waar te maken uiteindelijk.
Ik ga ze volgende week nog eens bellen; en anders moet ik even verder kijken wat mijn opties zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-04 15:42
Ik zou even in de KPN monteurstool voor je kunnen kijken wat daar te zien is, dan heb ik alleen wel postcode huisnummer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Wildfire heeft dat al gedaan, dank je voor het aanbod!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-04 15:42
Ah, ik zie het ja. Wat was daar eigenlijk de uitkomst van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:45

jurroen

Security en privacy geek

moppentappers schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:35:
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Zeker gezien KPN de snelheid niet knijpt, tenzij het voor het abonnement is (dus dat je geen 200Mbit haalt op een 50Mbit abo).

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Quote:
Het lijkt erop dat de lijn toch echt eens fysiek nagemeten moet worden. Volgens mijn gegevens zou de lijn 72mbit down en 18mbit up aan moeten kunnen, maar ook na een reset blijft je linesync hangen op ca. 35mbit down. Lijnmeting laat meteen niet veel bijzonders zien buiten een hoger dan verwachte ruismarge in de downstream. Kan een teken zijn dat er inderdaad iets mis is met de lijn zelf.
Ik ben vandaag de kruipruimte in gegaan om de lijn ook aan mijn kant nog eens te controleren. Deze lijkt gewoon prima. De plug zelf lijkt ook prima, maar ik kan proberen er een nieuwe op te zetten als ik mijn tang terug heb.

Het zit waarschijnlijk dus ergens in de lijn, wellicht bij de wijkkast in de buurt gezien ze aan de overkant van de staat een heleboel nieuwbouw hebben neergezet en de snelheid haast zeker na een storing op 4 augustus significant lager is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:20

Wildfire

Joy to the world!

moppentappers schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:35:
Wat hoge SNR maar verder inderdaad, lijnsnelheid zou ruim 70mbit moeten kunnen zijn maar blijft maar op ongeveer de helft hangen. Profielsnelheid lijkt correct te zijn. Port reset hielp niet. Een DLM reset heb ik maar niet gedaan want dan gaat de line history verloren en dat kan bij helpdeskcontact weleens onhandig zijn. Een HLOG meting met de monteursapp leverde verder ook niets op.

Ik denk echt dat er een monteur ter plekke eens met de Argus de lijn moet nameten. Ongetwijfeld dat er dan wel iets duidelijker wordt. Misschien ligt het ook niet aan de fysieke verbinding zelf, maar is een probleem in de DSLAM. Misschien defecte poort en dan kan een poortwissel helpen. Maar goed, da's aan de monteur die uiteindelijk ter plekke komt en daadwerkelijk dingen kan meten en testen.

[ Voor 31% gewijzigd door Wildfire op 30-12-2023 00:09 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:28

thof

FP ProMod
Mijn eerste ingeving zou zijn dat het iets met de pairbonding is. Misschien is een van de twee paren weggevallen en is daarom je downloadsnelheid min of meer gehalveerd. Al had ik dan verwacht dat Wildfire dat wel opgevallen was, dus dat zal wel niet.

Misschien komt het doorat je naar een andere poort / lijnkaart bent gezet en dat daar iets niet helemaal lekker gaat. Dus tja, wat Wilfire zegt: tijd voor een monteur...

Hoop voor je dat glasvezel niet al te lang meer op zich laat wachten :/

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-05 22:42
Toen ik nog op DSL zat had ik iets vergelijkbaars. Bij graafwerkzaamheden was de kabel geraakt, eerst was de verbinding helemaal weg. Nadat ze dat gerepareerd hadden, zakte de snelheid over enkele maanden langzaam in van 28 Mbit naar 11 Mbit. Ook de KPN site gaf die lage snelheid later aan, buren hadden gewoon de hoge snelheid.
Als er bij jou een dergelijke storing geweest is, is daar waarschijnlijk ook de zwakke plek in de kabel.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-05 11:11
thof schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:20:
Mijn eerste ingeving zou zijn dat het iets met de pairbonding is. Misschien is een van de twee paren weggevallen en is daarom je downloadsnelheid min of meer gehalveerd. Al had ik dan verwacht dat Wildfire dat wel opgevallen was, dus dat zal wel niet.

Misschien komt het doorat je naar een andere poort / lijnkaart bent gezet en dat daar iets niet helemaal lekker gaat. Dus tja, wat Wilfire zegt: tijd voor een monteur...

Hoop voor je dat glasvezel niet al te lang meer op zich laat wachten :/
Pair bonding doet Odido niet aan vanwege de kosten, enkel KPN, freedom en cheap connect.

Ik ga zelf uit van graafschade ergens onderweg tussen dslam en modem of een los/slechtzittend contact door werkzaamheden bij de centrale door een onvoorzichtige monteur. Heb ik zelf beide meegemaakt met inderdaad soortgelijk resultaat.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Ik heb eergisteren nog een keer contact opgenomen met Odido en duidelijk gemaakt dat KPN echt ingeschakeld moet worden. Ik hoop dat ze binnen enkele dagen contact met mij opnemen.

Deze informatie is overigens erg waardevol want kabelschade (door graven) zou heel goed kunnen gezien ze net een nieuwe wijk voor mij hebben gebouwd. Probleem is dat de helpdesk van Odido heel vaak niet verder komt dan betere wifi en wifi versterker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 01:26:
Ik heb eergisteren nog een keer contact opgenomen met Odido en duidelijk gemaakt dat KPN echt ingeschakeld moet worden. Ik hoop dat ze binnen enkele dagen contact met mij opnemen.

Deze informatie is overigens erg waardevol want kabelschade (door graven) zou heel goed kunnen gezien ze net een nieuwe wijk voor mij hebben gebouwd. Probleem is dat de helpdesk van Odido heel vaak niet verder komt dan betere wifi en wifi versterker....
heb al meer gehoord dat ze daar erg laks mee zijn. ze bieden adsl of glas aan en KPN moet het aansluiten.
vaak gaat het verkeerd met opdracht invoeren od, en moet je er zelf achteraan. Monteur via Odido steekt alleen stekkers er in. als een kastje veroudert is moet het al via KPN. klantenservice zijn vaak ongeïnteresseerde thuiswerkers, en dan een slogan maken dat ze het maar makkelijker en beter willen doen, waarom dat dat niet kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:28
Graaf schade is een optie maar eveneens oxidatie op contacten. Daarvoor moet je wel heel goed kijken naar de stekkers en contacten hoe dit eruit ziet. Als een andere kabel geprobeerd van wandcontactdoos naar modem?

Verder kan je niet zoveel doen als het buiten je traject ligt behalve blijven pushen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

larsg schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:20:
Graaf schade is een optie maar eveneens oxidatie op contacten. Daarvoor moet je wel heel goed kijken naar de stekkers en contacten hoe dit eruit ziet. Als een andere kabel geprobeerd van wandcontactdoos naar modem?

Verder kan je niet zoveel doen als het buiten je traject ligt behalve blijven pushen
Een provider is aanspreekbaar op de geleverde snelheid tot AOP/ISRA. je sluit het modem aan met meegeleverde kabel, en na het modem is niet meer de verantwoordelijkheid van provider.(wat je er nadien allemaal tussen hangt aan switchen etc)

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 30-12-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:26
Deze snelheid is eigenlijk altijd tussen providers gelijk gebleven. Ik ben van Tele2 naar Telfort,naar KPN naar Odido gegaan.
Helaas is sinds mei de snelheid lager
Knap, in mei bestond Odido nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
ASS-Ware schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:12:
[...]

Knap, in mei bestond Odido nog niet.
Erg nuttige toevoeging aan de discussie.

Om het rijtje voor jou compleet te maken, er tussen KPN en Odido nog T-Mobile komen, wat hernoemd is naar Odido.

Ontopic:
De bekabeling lijkt overigens verder in orde, ik zou de plug nog even eruit kunnen halen en de contact punten schoonmaken. Denk overigens niet dat dit gaat helpen gezien de storingen dit jaar precies overeenkomen met de reductie in snelheid die ik heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:49
Dit soort dingen heb ik hier ook wel gezien bij mijn buren toen ze bij de aanleg van een tunnel 2 of 3 keer de kabel hebben doorgegraven... dat wisten we omdat er ook een monteur moest komen om de aderparen weer juist aan te sluiten in de centrale . 1 monteur per adres. Gelukkig hebben we nu glasvezel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:23
Geen bijdrage aan de oplossing van het probleem hier, maar wat raar dat Odido niet beter handelt.

Toen ik de snelheden van mijn glasvezelverbinding niet haalde, zijn ze in korte tijd 3x langsgekomen. 1 keer modemwissel, 2e keer lijnmeting/interne bekabeling vervangen, 3e keer werken in wijkcentrale/poortwissel.

Ik ben een andere service gewend en wilde dat geluid ook eens laten horen.

In ieder geval sterkte met het probleem, het is rottig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 22:29
Wildfire schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:07:
[...]

Ik ben KPN monteur en kan je zeggen dat dit absoluut niet waar is. Er wordt alleen geknepen als bv. je lijn fysiek op 110mbit verbinding maakt en je abonnement voor 50mbit is, maar dat is dan ook logisch omdat je anders teveel snelheid haalt t.o.v. het abonnement zelf.

Als je via een DM je postcode/huisnummer doorstuurt kan ik eens een meting op jouw lijn doen en kijken of mij misschien iets opvalt. Ik kan niets garanderen, maar ik kan altijd even een kijkje nemen.
Sorry, maar KPN wholesale heeft mij in het verleden ook gewoon een downgrade op adsl+ gegeven...
We betaalde jaren voor 20 mbit en haalde dit prima.
Van de een op de andere dag, zonder storing of aankondiging werd dit iets van 3 mbit.
Contact met Telfort gehad en die gaven aan dat de hele zone waar ik woonde teruggeschroefd was en dit niet ging veranderen, toen ik om korting vroeg omdat we dus veel teveel betaalden werd gezegd dat dit kon, maar dat het als een contract verlenging gezien zou worden. Een week later zaten we op Caiway coax.

Nu, 5 of 7 jaar later lijkt er weer 20mbit op de lijn te staan, wat tegenwoordig ook gewoon bedroevend traag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Topicstarter
Nog een laatste update. Ik ben overgegaan op Ziggo en in een maand tijd 4 monteurs over de vloer gehad die eerst de lijn gingen zoeken en daarna een tijdelijk lijn hebben getrokken.
Een was zo aardig om mij een stuk kabel te geven zodat ik het gedeelte in huis zelf kon trekken in de kruipruimte (ipv 250 euro extra voor het trekken van die kabel te moeten betalen).

Het is wat duurder per maand maar ik ben er gigantisch op vooruit gegaan qua snelheid en ik zit tevreden met een stabiele 200/30, wat voor mij meer dan genoeg is.

Uiteindelijk nog met Odido contact gehad en vanaf het moment van de storing 50% korting gekregen. Toch nog enigszins positief dat traject kunnen afsluiten. Het is jammer dat we bedrijven niet ons eigen uurloon in rekening kunnen brengen voor de extra tijd die ik hieraan kwijt was.
De lijn is nog steeds stuk en varieert schijnbaar steeds van snelheid (ze rapporteren nu weer 60Mbit 8)7 ). De enige manier om dat te op te lossen is om de fysieke lijn te repareren, iets wat ze dus absoluut niet willen doen. Nu is het wachten dat er eens glasvezel hier wordt getrokken; maar dat gaat waarschijnlijk nog 10 jaar duren want het is blijkbaar lucratiever om mensen in boerderijen in het buitengebied aan te sluiten.

Bedankt allemaal voor het meedenken en de KPN mensen voor het testen!

Ik heb een tijd terug al gevraagd voor een aanpassing van de naam van het topic. Helaas staat er nog steeds KPN, terwijl Odido toch echt de schuldige is.

[ Voor 6% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 24-02-2024 22:39 ]

Pagina: 1