Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• vandijkmc1980
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-11 17:51
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZmCng09tciUZ5imI2bR7TlT_vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqS8hAttwkKGSj3f7NxSjBlq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCDAruDWToEyBbWqR2m3UdV80iY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StkeuR3xbHaMmkA4rk2lCOl1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gqn3lRZcGowRBfMqmjuChzErJsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WXVeD6ZH9vnlhKlXTXgEBpW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvTUp7pRcPxBW5wpw_lxurZID6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KOtFFjLRkdA7JuoHFtmF8wi.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Graag panelen op onze schuur (ieder geval op de oostzijde), we kunnen (inschatting) maximaal 16 panelen kwijt.
Hoogte dak 6,6 meter, breedte 6,90.

1 aanbieder heeft zowel aan de oost als aan de westzijde panelen geplaatst.
Schaduw
Langs het kanaal staan op geringe afstand van de schuur diverse knotwilgen en bij de buren staat een hoge berk.
Jaarverbruik
7000 kWH (verbruik inclusief warmtepomp)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase aansluiting 25A
Budget en doel
Verbruik van de warmtepomp + airco (gedeeltelijk) af te dekken budget +- € 7.500 euro.
Wie gaat het project uitvoeren
Bijhouden van data
Handig als dit via een app uitgelezen en gemonitord kan worden
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mW2nSzLBxfFTvxw5_1U7daKpqa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdGVUJerJkD6BT34lV4flOHD.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Veluwe

Beste antwoord (via vandijkmc1980 op 22-12-2023 19:23)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:44
Gezien je verbruik terug lopen naar de SolarEdge aanbieder en vragen om dakkie vol en dan vergelijken met Zonneplan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-11 18:23

timovd

Voorsprong door techniek

Waarom alleen op de schuur en niet op het huis zelf?
Normaal gesproken zeg ik: dak vol, zelfs op gedeeltelijke noordkant, maar nu ga je behoorlijk wat schaduw krijgen van je huis. Kun je dit simuleren in Sunny-design o.i.d.?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:17
Zonneplan snapt het: geen optimizer of micro-omvormer kan op tegen een volgegooid dak voor lage prijs/Wp.

Je huis ziet er nieuw uit, maar bij die aantallen misschien toch even checken of het dak er op berekend is? Maar als je op elke 12 legt, of 16 om 8 o.i.d. zal dat toch zeker wel gaan.

Als je stats hebt van de huidige 3 schaampaneeltjes kun je misschien wat meer zeggen over de invloed van schaduw.

• vandijkmc1980
Wilke schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:55:
Zonneplan snapt het: geen optimizer of micro-omvormer kan op tegen een volgegooid dak voor lage prijs/Wp.

Je huis ziet er nieuw uit, maar bij die aantallen misschien toch even checken of het dak er op berekend is? Maar als je op elke 12 legt, of 16 om 8 o.i.d. zal dat toch zeker wel gaan.

Als je stats hebt van de huidige 3 schaampaneeltjes kun je misschien wat meer zeggen over de invloed van schaduw.
Teruglevering dit jaar 277 kWh

• vandijkmc1980
[quote]vandijkmc1980 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:32:
[...]

Teruglevering 2022 152 kWh, 2023 125 kWh

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:17
Teruglevering zegt niks, want je weet niet hoeveel je zelf direct hebt gebruikt.

Dus, als je wilt weten hoe erg de schaduw is, zul je een simulatie moeten doen.

Maar: meer panelen (gezien je de ruimte hebt) is bijna altijd beter dan optimizers (die extra geld kosten oftewel, je kunt minder panelen kopen voor hetzelfde geld).

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-11 19:19
Zonneplan was bij mij overigens te pessimistisch in het rendement. Ik heb 20 x 370 panelen met een verwacht rendement van 90% en daardoor 6682 van de 7400 systeemcapaciteit op zuid. Eindstand heb ik dit jaar al een opwek van 7593 kWh.

Verder heb ik daar 0,95 euro per WP kWh voor betaald dus dat was wel een stukje voordeliger. Eigenhuis was voor minder panelen per WP kWh overigens nóg voordeliger; 0,90 per WP kWh. Dus wellicht dat je daar ook nog kunt inschrijven.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Ronald
@Wilke Je bedoeld Zonneplan legt als enige het dak vol? Ze geven wel degelijk optimized aan. Ze gooien optimizers onder alles wat maar in de buurt van een schaduw object zit.

De SolarEdge offerte zou bij uitbreiding tot 24 wel eens op hetzelfde/onder de zonneplan offerte kunnen duiken...

En de Enphase offertes zijn allemaal wel een vorm van What the frack zijn ze nu weer mee bezig.

@sdk1985 Offerte prognoses zijn nooit te vergelijken. Niet met elkaar, niet mer de praktijk... Zegt niets. Daarom kijken we er hier op forum ook niet naar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• vandijkmc1980
Ronald schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:23:
@Wilke Je bedoeld Zonneplan legt als enige het dak vol? Ze geven wel degelijk optimized aan. Ze gooien optimizers onder alles wat maar in de buurt van een schaduw object zit.

De SolarEdge offerte zou bij uitbreiding tot 24 wel eens op hetzelfde/onder de zonneplan offerte kunnen duiken...

En de Enphase offertes zijn allemaal wel een vorm van What the frack zijn ze nu weer mee bezig.

@sdk1985 Offerte prognoses zijn nooit te vergelijken. Niet met elkaar, niet mer de praktijk... Zegt niets. Daarom kijken we er hier op forum ook niet naar.
Ronald wat zou jij in deze adviseren aangezien de prijzen nogal uit elkaar lopen, als het past dan zou ik met die 16 panelen al een mooi eindje op weg zijn. Is de prijs een beetje redelijk voor deze installatie?

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Gezien je verbruik terug lopen naar de SolarEdge aanbieder en vragen om dakkie vol en dan vergelijken met Zonneplan.

• vandijkmc1980
Ronald schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:47:
@Ronald
Ik heb de aanbieder van Solaredge benadert wat de kosten zijn als het hele dak wordt vol gelegd, ben benieuwd.

• vandijkmc1980
Hoi Ronald,

Een tijdje geleden had ik al een topic geopend om mijn offertes te laten beoordelen, nu gaf jij hier nuttige reacties op. Nu heb ik nieuwe offerte ontvangen om de oostzijde van de schuur vol te leggen, dit lijkt mij wel een goede aanbieding, zou jij nog eens met mij mee willen kijken?

Betreft een offerte van ATI solar voor 16 panelen met eenSolaredge 6K-3-Fase omvormer.

Zij geven aan dat hun voorkeur is om niet de westzijde vol te leggen omdat een beduidend lagere opbrengst heeft. Kan ik mij iets bij voorstellen schuur zit achter de woning en aan de westzijde groeien ook nog eens bomen (wel op afstand)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlxdWQQoL191raeJhDgx6SXMI5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gGpod3ZBsWIpx3JkLuH7higP.png?f=fotoalbum_large

• vandijkmc1980
@Ronald Ronald wat vindt je van de omvormer en de panelen die zijn aangeboden door ati solar?

• Ronald
Panelen merk is er een van de zoveel die minder bekend zijn... maar de vraag is hoe erg dat is...

Prijs is prima...

• vandijkmc1980
Ronald schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:03:
Panelen merk is er een van de zoveel die minder bekend zijn... maar de vraag is hoe erg dat is...

Prijs is prima...
Is de bijgeleverde omvormer ook (goed) genoeg?
Pagina: 1