Overkapping 7,5m x 4m van aluminium op 2 palen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-06 13:19
Alle,

Ik ben aan het zoeken en het informeren naar overkappingen van aluminium. Dit omdat ik redelijk onderhoud vrij wil zijn. De afmetingen waar ik mee van doen heb is 7,5m bij 4m, hier is genoeg over te vinden behalve het volgende punt; op maar 2 palen.

Er zijn genoeg vakmensen die zo'n overkapping kunnen zetten maar dat met 3 of 4 palen, iets wat ik niet wil omdat de overkapping het eerste is wat je ziet in de tuin.

Zelf heb ik al gekeken om stalen kolommen en ligger te plaatsen, maar dan komt er bij kijken dat er geen een vakman dat verder wil afwerken, begrijpelijk want staal is veel lastiger om mee te werken en de meeste vakmensen kopen een pakket wat ze in 1 keer zetten.

Mijn vraag is; hebben jullie ervaring met het zelf bouwen of kennen jullie partijen die dit wel zetten zonder 3e paal of andere ideeen, ik sta open voor veel :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYj92j84uKFz3sJmtEnB-0cKBmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wfsrcnbJzIBYJ2vzSzGwsYU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door agitri op 22-12-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
hier een tuinmaximaal 6 meter brede overkapping op 2 palen.
en ik snap dat ze niet breeder doen op 2 palen, je ziet namelijk bij 6 meter al een kleine buiging,.

kan je niet 4 palen doen, maar niet in het midden?

I------I---------------------------I----------I
bv 150cm tussen paal 1 en 2 en dan 450cm tussen paal 2 en 3 en dan tussen 3 en 4 weer 150 cm?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
jack zomer schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:11:
hier een tuinmaximaal 6 meter brede overkapping op 2 palen.
en ik snap dat ze niet breeder doen op 2 palen, je ziet namelijk bij 6 meter al een kleine buiging,.

kan je niet 4 palen doen, maar niet in het midden?

I------I---------------------------I----------I
bv 150cm tussen paal 1 en 2 en dan 450cm tussen paal 2 en 3 en dan tussen 3 en 4 weer 150 cm?
Precies dat kan, maar dat is dus wat in het zichtwerk echt niet prettig oogt, de palen staan dan recht voor de ramen van het tuinhuisje. ik zal een foto plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door agitri op 22-12-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:20
Dit gaat je uit aluminium gewoon niet lukken. In ieder geval als je het niet zelf construeert en opbouwt. Zelfs met staal en hout wordt het al knap lastig.

Voor een stalen ligger van 7,5m overspanning heb je volgens tabellen al een IPE160 nodig, met een eigengewicht van 16 kg/m. En dan heb ik nog niet geteld aan de (sneeuw)belasting op het dak.
(Leg, als je in de mogelijkheid bent, eens een lange stalen balk van 7 of 8 meter op 2 oplegpunten en ga er dan eens op staan. Dan zul je vanzelf zien hoe groot deze overspanning is).

Voor hout geldt een vuistregel van balkhoogte = 1/20 van de overspanning. Je dakbalken dienen dus al 225mm hoog te zijn. Als je de overspanning van 7,5 meter met hout wil doen, zal je op zoek moeten naar een balk van zo'n 400mm hoog.

En ja, er worden ook overkappingen gemaakt met minder hoge balken, maar dan krijg je vroeg of laat, net zoals @jack zomer , dat de boel door gaat zakken.

[ Voor 11% gewijzigd door emot op 22-12-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-06 15:38
Ik lees mee, ook wij zijn al enkele jaren zoekend naar een vergelijkbaar iets. Alu of staal maakt ons niet zoveel uit, we willen omwille het zicht op 7 meter slechts 2 palen en we hebben nog steeds geen leverancier gevonden wie dat wil leveren (uitgezonderd van een bedrijf dat indistrustriele constructies maakt, maar dat ziet niet uit). Inmiddels hebben de hoop dat we dit gaan vinden een beetje laten varen... maar mocht hier iets interessants uitkomen dan zijn i.e.g. 2 mensen geholpen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

reaL_G

G

ik noem maar wat:

-stalen balk met zeeg toepassen. echter balk zal altijd blijven bewegen. zeeg t.b.v permanente belasting. veranderlijk zal altijd blijven.
-spantvorm met zeer flauwe helling, lees enkele graden welke achter een afgewerkt boeiboord zit oid.
- evt in gelamineerd hout (zichtwerk)

[ Voor 6% gewijzigd door reaL_G op 22-12-2023 16:58 ]

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:20
Verasol profiline is wellicht een optie voor jou. Wij hebben 6x3 op twee palen met glazen dak. Met policarbonaat dak zou het wellicht bij jullie ook met twee staanders kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
TweakersOnly schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:06:
Verasol profiline is wellicht een optie voor jou. Wij hebben 6x3 op twee palen met glazen dak. Met policarbonaat dak zou het wellicht bij jullie ook met twee staanders kunnen
Als ik de website lees , moet je voor minder staanders daar naar informeren, dan wordt de 'goot' verstevigd.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:38
Out of the box, een kabel oid in het midden van de overspanning naar een chemisch anker in je buitenmuur op de 1e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:13
Wij hebben 7 meter. Maar 1 zijwand is gemetseld in een kleine L vorm. Steunt daar dus op en op 1 paal.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCb_AC5qe7EQWZORNQAshPXI0yY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6t4miZZykxC7MqrZLC2p1pZV.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneJK
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-06-2024
wij hebben een 7*3.5 geplaatst op 2 palen , in de lange aluminium ligger hebben we de meegeleverde stalen ligger ingeschoven zodat eea niet doorbuigt . dit staal wordt standaard vanaf een bepaalde breedte meegeleverd zodat de overkapping zonder doorzakken op 2 palen kan staan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ks4wTSSvf-XlboZjTSt54j83pTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I3lQwd1SHWRUCntjTtryIsrg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petertje007
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-04-2024
Ik heb een Alu carport van 7,5 meter lang op twee palen.De hoogte van de palen is 3,25 meter. Het geheel is antraciet gepoedercoat met een regenwater afvoer in de palen.

Dit is op basis van een standaard carport waar van de profielen zijn verlengd en die van 7,5 binnenin is verstevigd zodat ie niet gaat doorhangen.

Dit alles is door een constructie werker zeer netjes gedaan. Ben er zeer blij mee. Dus niet verder zoeken naar een standaard carport, gewoon een standaard laten aanpassen.

1 van 7,5 meter op twee palen is niet te vinden namelijk.

Dit was voor mij van belang omdat mijn camper tussen de palen moest komen.

De kosten vielen ook zeer mee. ik was voor het geheel, kant en klaar incl. dak, 4500 euro kwijt.

MvG Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:20
natural colour schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:00:
[...]

Als ik de website lees , moet je voor minder staanders daar naar informeren, dan wordt de 'goot' verstevigd.
dat klopt inderdaad, de overspanning tussen beide staanders wordt verstevigd met een stalen balk. Die wordt in de holle ruimte van de goot geplaatst. Zie je niets van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
Petertje007 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:29:
Ik heb een Alu carport van 7,5 meter lang op twee palen.De hoogte van de palen is 3,25 meter. Het geheel is antraciet gepoedercoat met een regenwater afvoer in de palen.

Dit is op basis van een standaard carport waar van de profielen zijn verlengd en die van 7,5 binnenin is verstevigd zodat ie niet gaat doorhangen.

Dit alles is door een constructie werker zeer netjes gedaan. Ben er zeer blij mee. Dus niet verder zoeken naar een standaard carport, gewoon een standaard laten aanpassen.

1 van 7,5 meter op twee palen is niet te vinden namelijk.

Dit was voor mij van belang omdat mijn camper tussen de palen moest komen.

De kosten vielen ook zeer mee. ik was voor het geheel, kant en klaar incl. dak, 4500 euro kwijt.

MvG Peter
Wie heeft jouw carport gezet en hangt deze al door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:36
ReneJK schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:27:
wij hebben een 7*3.5 geplaatst op 2 palen , in de lange aluminium ligger hebben we de meegeleverde stalen ligger ingeschoven zodat eea niet doorbuigt . dit staal wordt standaard vanaf een bepaalde breedte meegeleverd zodat de overkapping zonder doorzakken op 2 palen kan staan

[Afbeelding]
De palen staan bij jou alleen geen 7m uit elkaar denk ik (iets wat TS ambieert) , dat scheelt natuurlijk een hoop qua doorbuigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneJK
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-06-2024
Valorian schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:24:
[...]

De palen staan bij jou alleen geen 7m uit elkaar denk ik (iets wat TS ambieert) , dat scheelt natuurlijk een hoop qua doorbuigen?
die staan inderdaad niet 7 meter uit elkaar maar 5.5-6 , maar dat had niets met doorbuigen te maken maar met de situatie ter plekke (hoogte verschil ivm terras) de palen zijn ontworpen om op de uiteindes gemonteerd te worden en dan zonder doorzakken van de ligger

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien dat een kassenbouwer nog wat voor je kan betekenen, daar gebruiken ze ook vrij licht spul om 5-10m te overspannen. Alleen is de tralieligger dan wel gauw iets van 30cm hoog. Wel volop 2e hands aanbod als je zelf wat wil gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petertje007
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-04-2024
Valorian schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:24:
[...]

Bij mij staan ze zelf 7,5 meter uit elkaar. Dat was een van de voorwaarden omdat mijn Camper tussen de palen geparkeerd moest worden.

Staat nu al ruim 2 jaar en geen mm doorgezakt.

Grt Peter
Pagina: 1