Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Ruben.
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-11 20:40
Foto's
Schuin dak op het zuidwesten. Ruimte binnen het rood omkaderde deel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkqzJNDTT4wWbrcoP-DnlSogBPA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YscEq85GtuDbNtzaXJWUiVLz.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het lijkt erop dat er ongeveer 7 a 8 panelen op het dak gaan passen. Dit op basis van de satellietfoto's en wat de buren op het dak hebben liggen.

Er zouden ook panelen op het platte dak van de garage kunnen. Hier is echter wel meer schaduw. Ook moet dit dak binnen enkele jaren vervangen worden. Daarom stel ik dat liever uit en leg ik daar later meer panelen neer als dat nog interessant is.
Schaduw
De enige schaduw is, zoals op de foto ook te zien, afkomstig van de dakkapel.
Jaarverbruik
Nog niet helemaal duidelijk aangezien ik nog aan het verbouwen ben en er nog niet woon. Het is een 2-onder-1-kap uit begin jaren 90. We zijn op dit moment met z'n 2en, koken op inductie en hebben een elektrisch laadpaal. Op termijn wil ik wellicht ook een airco laten plaatsen. Zeg 3000-4000 kWh per jaar?
Huidige elektriciteitsaansluiting
Volgens de netbeheerder is dit 3x25 maar de elektricien gaf aan dat er 3x35 in de kast zit. Groepenkast is door diezelfde elektricien volledig vernieuwd met ruimte in de kast voor een PV-installatie
Budget en doel
Budget is niet zo relevant, als de terugverdientijd maar redelijk is. Dit in combinatie met het feit dat ik door deze zonnepanelen ook het energielabel van B naar A wil trekken wat er voor zorgt dat ik korting op mijn hypotheek krijg.
Wie gaat het project uitvoeren
Een zonnepanelenboer
Bijhouden van data
Nice to have
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFDb_weeNUxd3xkap4x4Wkqax9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6c3bmJQzgIftFqaFcPqQFSoh.png?f=fotoalbum_large
Regio
Zuid-Holland

Zoals te zien in de offertes is het een combinatie van micro-omvormers en string-omvormers. Van alle aanbieders krijg ik te horen dat micro-omvormers de standaard is nu. Dit omdat er 25 jaar garantie op zit, je meer mogelijkheden krijgt met het uitlezen en repareren en dat op het moment dat ik wil uitbreiden dit ook makkelijker is.
Ik ben absoluut geen expert, maar ik heb het idee dat de prijs per WP nog vrij hoog is als ik voor een opstelling met micro-omvormers gaan. Zo tegen de 1,50 euro aan.
Ik heb nog wat offertes aangevraagd om te polsen of dit echt hoog is. Maar ik hoor graag wat jullie denken waar ik goed aan doe. Alvast bedankt.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Alle aanbieders verkopen dus leugens voor hun eigen portemonnee.
Micro's zijn in de meeste gevallen onzin.

Offerte 2 en voor die 1000 euro verschil laat je er 4 op de garage leggen.
Levert een hoop meer op dan die micro's.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ruben.
Ronald schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:40:
Alle aanbieders verkopen dus leugens voor hun eigen portemonnee.
Micro's zijn in de meeste gevallen onzin.

Offerte 2 en voor die 1000 euro verschil laat je er 4 op de garage leggen.
Levert een hoop meer op dan die micro's.
Maar hoe werkt dat dan als ik besluit om later 4 panelen op de garage te leggen? Moet er dan een extra string omvormer bij? Of kunnen die panelen met micro-omvormers aangezien daar meer schaduw is?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-11 07:05
Dat zou nog wel een stuk goedkoper kunnen. Ik woon ook Zuid-Holland en heb bij een installateur voor 7 panelen € 0,84 per WP geoffreerd kunnen krijgen. Ik zal je de naam even sturen in een prive bericht.
Ze offreerden standaard wel met micro's, ik moest vragen om een string omvormer.

• Ronald
  • Nu online
Een string omvormer voor 4 panelen kost minder dan 4 Enphase micro-omvormers....
En dan moet je op voorhand ook al (veel) extra betalen...

Micro's 'om uit te kunnen breiden' is echt heel erg onzin.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-11 23:24
En het garagedak er bij nemen? Daar past ook nog wel wat op. Wij zitten met een elektrische auto + verwarmen met airco's (koken nog op gas) op 9000 kWh per jaar. Ik verwacht niet dat je uit komt met 4000 kWh als je ook elektrisch rijdt.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Ruben.
Jimster schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:36:
Dat zou nog wel een stuk goedkoper kunnen. Ik woon ook Zuid-Holland en heb bij een installateur voor 7 panelen € 0,84 per WP geoffreerd kunnen krijgen. Ik zal je de naam even sturen in een prive bericht.
Ze offreerden standaard wel met micro's, ik moest vragen om een string omvormer.
Thanks!
Destynx schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:20:
En het garagedak er bij nemen? Daar past ook nog wel wat op. Wij zitten met een elektrische auto + verwarmen met airco's (koken nog op gas) op 9000 kWh per jaar. Ik verwacht niet dat je uit komt met 4000 kWh als je ook elektrisch rijdt.
Hmm.. Eigenlijk moet dat dak vervangen worden binnen afzienbare tijd, en dat wilde ik niet gelijk doen. Lijkt me wat duur om nu panelen te laten leggen en volgend jaar het dak te vervangen. Misschien toch overwegen het allemaal nu te doen…

Maar als ik jullie zo hoor dan is het vrij onzinnig om voor micro-omvormers te gaan. Ook het garantieverhaal is meer een marketingpraatje?

• Ronald
  • Nu online
Deels. Wie gaat een defecte micro kosteloos vervangen?

• Ruben.
Ronald schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:12:
Deels. Wie gaat een defecte micro kosteloos vervangen?
Goed punt. Kan me ook voorstellen dat een string omvormer een stuk makkelijker te vervangen is, aangezien deze op een bereikbare plek hangt.

Ik blijf het wel bijzonder vinden dat praktisch alle partijen standaard met micro-omvormers komen. Ik neig nu toch wel naar een string omvormer.

Het enige waar ik over twijfel is of ik dan nu gelijk mijn dak laat vervangen en er panelen op laat leggen of dat ik dit later doe (en dus ook later die panelen erbij leg). Ik kan me zo voorstellen dar de eerste optie goedkoper is, aangezien het dan op 1 omvormer kan. Als ik later panelen bij leg dan moet er ook een tweede omvormer bij. Of is deze aanname fout?

• Ronald
  • Nu online
Als de omvormer voldoende zwaar is, en de 2e MPPT vrij blijft is het een kwestie van bijpluggen.

Met dak vervangen bedoel je het platte dak? Plat dak leggen is zo goed als net zo simpel als lego... Zeker als er Solar kabel naar toe ligt. Dat kun je misschien gewoon meteen laten doen. Dan wel de MC4 stekkers waterdicht achterlaten en evengoed niet in een plas.

Pagina: 1