Foto's
Schuin dak op het zuidwesten. Ruimte binnen het rood omkaderde deel.:fill(white):strip_exif()/f/image/YscEq85GtuDbNtzaXJWUiVLz.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het lijkt erop dat er ongeveer 7 a 8 panelen op het dak gaan passen. Dit op basis van de satellietfoto's en wat de buren op het dak hebben liggen.Er zouden ook panelen op het platte dak van de garage kunnen. Hier is echter wel meer schaduw. Ook moet dit dak binnen enkele jaren vervangen worden. Daarom stel ik dat liever uit en leg ik daar later meer panelen neer als dat nog interessant is.
Schaduw
De enige schaduw is, zoals op de foto ook te zien, afkomstig van de dakkapel.Jaarverbruik
Nog niet helemaal duidelijk aangezien ik nog aan het verbouwen ben en er nog niet woon. Het is een 2-onder-1-kap uit begin jaren 90. We zijn op dit moment met z'n 2en, koken op inductie en hebben een elektrisch laadpaal. Op termijn wil ik wellicht ook een airco laten plaatsen. Zeg 3000-4000 kWh per jaar?Huidige elektriciteitsaansluiting
Volgens de netbeheerder is dit 3x25 maar de elektricien gaf aan dat er 3x35 in de kast zit. Groepenkast is door diezelfde elektricien volledig vernieuwd met ruimte in de kast voor een PV-installatieBudget en doel
Budget is niet zo relevant, als de terugverdientijd maar redelijk is. Dit in combinatie met het feit dat ik door deze zonnepanelen ook het energielabel van B naar A wil trekken wat er voor zorgt dat ik korting op mijn hypotheek krijg.Wie gaat het project uitvoeren
Een zonnepanelenboerBijhouden van data
Nice to haveReeds verkregen offertes
/f/image/6c3bmJQzgIftFqaFcPqQFSoh.png?f=fotoalbum_large)
Regio
Zuid-HollandZoals te zien in de offertes is het een combinatie van micro-omvormers en string-omvormers. Van alle aanbieders krijg ik te horen dat micro-omvormers de standaard is nu. Dit omdat er 25 jaar garantie op zit, je meer mogelijkheden krijgt met het uitlezen en repareren en dat op het moment dat ik wil uitbreiden dit ook makkelijker is.
Ik ben absoluut geen expert, maar ik heb het idee dat de prijs per WP nog vrij hoog is als ik voor een opstelling met micro-omvormers gaan. Zo tegen de 1,50 euro aan.
Ik heb nog wat offertes aangevraagd om te polsen of dit echt hoog is. Maar ik hoor graag wat jullie denken waar ik goed aan doe. Alvast bedankt.