excel datum notering problemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-06 15:41
Hoi.

Ik heb een .csv file die ik wil importeren. In deze file is een datum kolom ingesteld als YY.MM.DD
Na importeren in excel staat er in de kolom bijvoorbeeld 23.10.24 waarmee 24 okt 2023 bedoeld wordt.
Ik krijg dit op geen enkele manier omgezet naar een juiste datum.
Als ik een custom datum formaat wil toevoegen met yy.mm.dd krijg ik "cannot use the number format you typed"
Als ik dan met replace de punten vervang door een - dan herkent excel dit automatisch als datum maar wordt deze direct verkeerd geinterpreteert als 23-10-2024 zodat er niets meer van klopt.
Dus ik wil er eerst de punten vervangen door strepen zonder dat excel er een datum van maakt zodat ik achteraf er een yy-mm-dd van kan maken.
Hoe doe ik dit?
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 09:35
Ik zou in Excel de kolom eerst in driën splitsen naar aparte kolommen voor dag, maand en jaar en die dan aan elkaar knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentochniegek
loeberce schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:53:
Ik zou in Excel de kolom eerst in driën splitsen naar aparte kolommen voor dag, maand en jaar en die dan aan elkaar knopen.
En hoe kan ik een kolom in drieen splitsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:17

g0tanks

Moderator CSA
ikbentochniegek schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:55:
[...]

En hoe kan ik een kolom in drieen splitsen?
Met de functies RIGHT(), LEFT() en MID() kan je jaar, maand en dag splitsen. Vervolgens gebruik je DATE() om er een echte datum van te maken. Als je een Nederlandse Excel hebt moet je even opzoeken hoe de functies in het Nederlands heten.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:35
Denk aan zoiets, ff snel uit mijn hoofd:
=DATE(RIGHT(J17;2);MID(J17;4;2);LEFT(J17;2))

waar J17 je cel is?

Edit: wat hierboven staat dus...

[ Voor 14% gewijzigd door ID-College op 22-12-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentochniegek
Het is me al gelukt op een andere manier.
Ik heb het excel bestand naar mijn prive pc gebracht en geopend met libre office calc.
Toen met replace de . vervangen door -
Calc maakt er direct een juist datum formaat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-06 21:14
Je hebt al een workaround gevonden, maar toch nog een excel suggestie.
Als je een csv opent in Excel zal hij zelf proberen chocola te maken van de types.

In plaats daarvan kan je een nieuw werkblad nanenn en via data - > import csv het bestand inlezen. Je krijgt dan een extra scherm waarin je per veld kan aangeven welk datatype je verwacht en bij datumvelden de volgorde waarin jaren, maanden en dagen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Heeft dit niet te maken met het verschil tussen amerikaanse en europese manier van datumnotatie?
Amerikanen noemen het jaar eerst, in Europa de dag.
Jip en Janneke taal, maar weet zo niet hoe ik beter uit kan leggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:17

g0tanks

Moderator CSA
Yaksa schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:13:
Heeft dit niet te maken met het verschil tussen amerikaanse en europese manier van datumnotatie?
Amerikanen noemen het jaar eerst, in Europa de dag.
Jip en Janneke taal, maar weet zo niet hoe ik beter uit kan leggen.
Nee, want als je DD.MM.YY invult in Excel wordt er ook niet automatisch een datum van gemaakt. Het is gewoon geen standaardnotatie voor data.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18
g0tanks schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:23:
[...]

Nee, want als je DD.MM.YY invult in Excel wordt er ook niet automatisch een datum van gemaakt. Het is gewoon geen standaardnotatie voor data.
Het is een Duitse notatie, niet getest, maar verwacht dat dit met Duitse locale wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 09:48
Als de locale van de PC niet overeenkomt met dat van de data kan dat problemen opleveren. Wat je kan doen;
  • via text to columns kan je verkeerde data aanpassen. Dat werkt echt honderd keer makkelijker dan formules die alles uit elkaar trekken.
  • data die je wil exporteren naar een excel bestand. Dan klopt het format wel. Het probleem is namelijk dat excel niet weet hoe hij de flat file moet lezen.
  • De locale van je excel tijdelijk updaten voor het laden
  • Volgens mij kan je in excel ook via data importeren functie de locale aanpassen als je importeer van text

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 09:48
g0tanks schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:23:
[...]

Er is ook geen standaard notatie voor excel. Als je een CSV direct opent dan gaat excel er vanuit dat deze in de locale is geschreven van je PC. Dus als dat een Duitse notatie is dan past deze die toe in de aanname. Excel gaat het bestand soort van aanpassen op basis van wat deze denkt dat logisch is, daarom werk ik voor CSV liever met bijvoorbeeld powerquery om zeker te zijn dat excel niet gaat prutsen met de data.

Dat is ook wel onhandig van excel want als je via het data importeren menu een tekstbestand importeert dan geeft excel je (volgens mij) wel de vraag hoe het bestand is gepareerd.. Er zit een verschil in aan de hand van hoe je het bestand opent.
Pagina: 1