Na Plex en NAS update ben ik mijn Plex media omgeving kwijt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-04 23:03
Ik ben sinds gister overgestapt naar Ziggo. Ik had daarna problemen met het vinden van mijn NAS DSM omgeving. Dat had te maken met verouderde software. Ik heb daarom alles op mijn NAS geupdate, inclusief Plex. Nu kan ik mijn oude vertrouwde Plex omgeving niet meer benaderen, Via de verkenner zie ik dat alles nog prima aanwezig is. Binnen Plex krijg ik de volgende foutmelding:

De server "..." is niet bereikbaar. Verzeker dat hij actief is, controleer het netwerk nog eens en probeer het opnieuw.

De server is overduidelijk actief en aanwezig in het netwerk
...

Ik heb een NAS Synology DS218j die ik alleen gebruik als Plex media server. Bij het opzetten, een aantal jaar geleden ben ik enorm lang bezig geweest om de boel uiteindelijk aan de praat te krijgen op mijn tv. Ik liep tegen de bekende problemen aan dat de server niet sterk genoeg was om de media op mijn tv af te spelen. Ik gebruik sindsdien de 3th party applicatie Xplay.
...

Ik heb de machtigingen binnen mijn DSM omgeving aangepast en ervoor gezorgd dat lees/schrijfrechten juist zijn (voor zover ik kan zien). Daarnaast heb ik deze link gebruikt: https://support.plex.tv/articles/115007577087-devices/. Ik zie mijn NAS staan tussen geautoriseerde apparaten, maar verder kom ik niet. Plex heeft een nieuwe omgeving aangemaakt.. die leeg is.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
En als je een backup terugzet? Ik heb weleens dergelijke problemen gehad en kon dan gelukkig een backup importeren.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
Een backup van Plex specifiek bedoel je? Na het updaten van mijn DSM omgeving moest ik wel mijn Plex omgeving updaten, want die waren niet meer compatable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:24
In de topictitel heb je het over een update van Plex en NAS, echter begin je je openingpost met een overstap naar Ziggo. Als het dat laatste is, dan duidt dat eerder op een conflict met een IP adres, dat zou ik de melding verklaren dat de server niet bereikbaar is.

Zou het misschien kunnen dat je je Plex server nog op je oude (interne) IP adres probeert te benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-04 10:44
PizzaFunghi schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:37:
Ik ben sinds gister overgestapt naar Ziggo. Ik had daarna problemen met het vinden van mijn NAS DSM omgeving. Dat had te maken met verouderde software.
Een update van de NAS vanwege een andere provider is apart. Heb je je NAS een vast IP-adres gegeven? Zo ja: Dan zal je een ander IP-Range voor je interne netwerk hebben gekregen. Dan is je NAS niet te vinden. Dat klopt het helemaal. Verander de IP-range van je Ziggo-modem naar de oude instellingen en alles zou weer moeten werken.

Zorg dat je de IP-instellingen e.d. allemaal noteert (eventueel ophangen in de meterkast) dan weet je wat je moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
Audiowaste schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:01:
In de topictitel heb je het over een update van Plex en NAS, echter begin je je openingpost met een overstap naar Ziggo. Als het dat laatste is, dan duidt dat eerder op een conflict met een IP adres, dat zou ik de melding verklaren dat de server niet bereikbaar is.

Zou het misschien kunnen dat je je Plex server nog op je oude (interne) IP adres probeert te benaderen?
Het begon met de overstap naar Ziggo, waarna ik mijn DSM omgeving van mijn NAS niet meer kon vinden, dat had te maken met een verouderde versie van DSM. Die moest ik dus updaten. Toen was mijn Plex versie niet meer compatible (het was de hoogste tijd om uberhaupt een keer te updaten). Dus dat heb ik daarna gedaan.

Ik heb niet gekeken of mijn Plex omgeving te benaderen was na het vinden van mijn DSM NAS omgeving, maar ik ga er vanuit van wel, aangezien op dat moment de DSM update nog niet was uitgevoerd.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het IP adres niet meer weet, ik opende Plex altijd vanuit mijn DSM. Als ik Plex nu open vanuit DSM, word ik wel erkent als gebruiker en ben ik direct ingelogd met mijn account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:31
PizzaFunghi schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:35:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het IP adres niet meer weet, ik opende Plex altijd vanuit mijn DSM. Als ik Plex nu open vanuit DSM, word ik wel erkent als gebruiker en ben ik direct ingelogd met mijn account.
Dan is waarschijnlijk de port forwarding niet (meer) op orde in je modem. Die zal je even moeten toevoegen. Dan kun je er vast weer via Remote Access bij. Dit staat ook vrij duidelijk in de Plex instellingen overigens ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
RonnieKo schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:42:
[...]

Een update van de NAS vanwege een andere provider is apart. Heb je je NAS een vast IP-adres gegeven? Zo ja: Dan zal je een ander IP-Range voor je interne netwerk hebben gekregen. Dan is je NAS niet te vinden. Dat klopt het helemaal. Verander de IP-range van je Ziggo-modem naar de oude instellingen en alles zou weer moeten werken.

Zorg dat je de IP-instellingen e.d. allemaal noteert (eventueel ophangen in de meterkast) dan weet je wat je moet instellen.
Ik heb de update uitgevoerd omdat mijn NAS niet meer zichtbaar was door een verouderde DSM versie. Toen ik mijn NAS uiteindelijk weer kon benaderen heb ik de gehele boel maar direct geupdate. Het een is dus een gevolg van het ander, om het zo maar te zeggen. Ik hoop dat het zo duidelijk is, want op dit moment brengt het alleen verwarring volgens mij 8)7 .

Aangezien mijn hele Plex installatie inmiddels van jaren geleden is, weet ik niet of ik destijds iets heb veranderd in mijn moduminstellingen. Ik weet nog wel dat ik er naar gekeken heb, maar voor zover ik mij kan herinneren heb ik geen instellingen hierin aangepast (inclusief IP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
alex3305 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:38:
[...]

Dan is waarschijnlijk de port forwarding niet (meer) op orde in je modem. Die zal je even moeten toevoegen. Dan kun je er vast weer via Remote Access bij. Dit staat ook vrij duidelijk in de Plex instellingen overigens ;).
Dat klinkt vrij simpel, maar dat geldt niet voor mij :P.

Dit zie ik in Plex: Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/mJCzCEh (https://imgur.com/mJCzCEh - voor als img niet werkt)

Ik zie in mijn modeminstellingen dat mijn NAS niet herkend wordt als ''onbekend apparaat''. Ik neem aan dat dit hier mee te maken heeft? Binnen portfotwarding heb ik het volgende scherm:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/K1a7r80 (https://imgur.com/a/K1a7r80 - voor als img niet werkt)
Heel veel verder dan het IP adres kom ik niet tbh.. :D

Edit: img links, afbeeldingen worden niet weergeven hier

[ Voor 10% gewijzigd door PizzaFunghi op 22-12-2023 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiowaste
Het ip adres van je Plex installatie zou gelijk moeten zijn aan het ip adres van je NAS met daarachter poort 32400. Aangezien je overgestapt bent naar een andere provider, is ook je interne ip adres gewijzigd.

Je zou eens kunnen proberen naar 192.168.x.x:32400 kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PizzaFunghi
Audiowaste schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:01:
Het ip adres van je Plex installatie zou gelijk moeten zijn aan het ip adres van je NAS met daarachter poort 32400. Aangezien je overgestapt bent naar een andere provider, is ook je interne ip adres gewijzigd.

Je zou eens kunnen proberen naar 192.168.x.x:32400 kunnen gaan.
Uuh fuck me, ik heb mijn IP adres uiteraard gewoon voor mijn neus. Ik open Plex namelijk vanuit DSM.. zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
PizzaFunghi schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:03:
[...]

Uuh fuck me, ik heb mijn IP adres uiteraard gewoon voor mijn neus. Ik open Plex namelijk vanuit DSM.. zucht
Nou, dus dat geldt wel voor jou. Alleen zat je via remote te kijken ipv lokaal. Nu moet je dat lokale IP invullen in de Port Forwarding pagina met daarin 32400 in alle begin en eindpoorten. Het protocol is TCP. Je kunt dan Remote Access weer aanzetten in Plex en zou het weer moeten werken zoals vanouds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiowaste
alex3305 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:06:
[...]

Nou, dus dat geldt wel voor jou. Alleen zat je via remote te kijken ipv lokaal. Nu moet je dat lokale IP invullen in de Port Forwarding pagina met daarin 32400 in alle begin en eindpoorten. Het protocol is TCP. Je kunt dan Remote Access weer aanzetten in Plex en zou het weer moeten werken zoals vanouds.
Nog beter zou zijn om geen poorten open te zetten en reverse proxy in te stellen.

Maar als je Plex alleen binnen je eigen netwerk gebruikt, dan is beiden niet nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Audiowaste op 22-12-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Audiowaste schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:07:
[...]

Nog beter zou zijn om geen poorten open te zetten en reverse proxy in te stellen.
Eens. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat die optie bij het technisch niveau van TS hoort O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
alex3305 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:09:
[...]

Eens. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat die optie bij het technisch niveau van TS hoort O-).
Bij deze dan voor de TS: https://mariushosting.com...e-reverse-proxy-on-dsm-7/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
Audiowaste schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:07:
[...]

Maar als je Plex alleen binnen je eigen netwerk gebruikt, dan is beiden niet nodig.
Ik gebruik Plex inderdaad alleen binnen mijn eigen netwerk. Ik hoef het niet te benaderen van buitenaf.

Ik gebruik mijn NAS als mediaserver, zodat ik het op mijn TV kan gebruiken zonder mijn PC aan te hebben staan. Dan heeft dit port forwarding dus ook geen zin lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
Misschien slim om even toe te voegen, na de update van Plex kreeg ik de volgende melding: https://imgur.com/a/5xwQGqX

Ik heb daarop de machtiging van Plex en Plexmediaserver aangepast: https://imgur.com/a/lyk3lDj

Ik heb binnen Plex twee ''omgevingen'': https://imgur.com/a/MG4MFc1 waarvan ik vermoed dat de bovenste nieuw is omdat deze geen bibliotheken bevat. Ik vermoed dat de onderste mijn oude is, waar ik dus niet bij kan op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:55
Heb je die Nas soms geupdate naar DSM 7 vanaf een lagere versie?

Als dat zo is dan moet je de "system internal user" van plex toegang geven tot je bestanden.
Dat kan alleen door de "gedeelde map" die rechten te geven.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamers1
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-04 23:52
Kan je nas niet opnieuw opstarten via een reset dat het weer een nieuw ipadres krijgt en de data net veranderd?

[ Voor 21% gewijzigd door lamers1 op 23-12-2023 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
Ben(V) schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:37:
Heb je die Nas soms geupdate naar DSM 7 vanaf een lagere versie?

Als dat zo is dan moet je de "system internal user" van plex toegang geven tot je bestanden.
Dat kan alleen door de "gedeelde map" die rechten te geven.
Ja, die update heb ik idd gedaan en daarom kreeg ik ook die waarschuwing (volgens mij). Anyway, dat heb ik gedaan (gisteren): https://imgur.com/a/CJ5Lz7r maar geen resultaat helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
lamers1 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:18:
Kan je nas niet opnieuw opstarten via een reset dat het weer een nieuw ipadres krijgt en de data net veranderd?
Ik heb de NAS aan en uitgezet op de NAS zelf, is dat genoeg voor een reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamers1
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-04 23:52
PizzaFunghi schreef op zondag 24 december 2023 @ 00:10:
[...]

Ik heb de NAS aan en uitgezet op de NAS zelf, is dat genoeg voor een reset?
Je hoeft hem niet volledig te resetten. Als je de resetknop 1x indrukt tot hij piept, reset hij de IP adres en admin ww, etc. Data blijft behouden en hij zal in de dhcp range erbij komen in je router.

http://www.synology.com/nl-nl/support/faq/127

http://www.synology.com/en-us/support/tutorials/493

Gevonden op op synology forum hij of zij noemt zich Tien.

[ Voor 3% gewijzigd door lamers1 op 24-12-2023 11:27 ]

• PizzaFunghi
lamers1 schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:22:
[...]

Je hoeft hem niet volledig te resetten. Als je de resetknop 1x indrukt tot hij piept, reset hij de IP adres en admin ww, etc. Data blijft behouden en hij zal in de dhcp range erbij komen in je router.

http://www.synology.com/nl-nl/support/faq/127

http://www.synology.com/en-us/support/tutorials/493

Gevonden op op synology forum hij of zij noemt zich Tien.
Sorry, was wat druk rond de feestdagen.

Ik heb een reset uitgevoerd maar helaas zonder resultaat.

Ik vermoed dat ik beter af ben door mijn Plex omgeving opnieuw in te richten. Alle data is nog gewoon aanwezig op mijn NAS dus zo moeilijk zou het niet moeten zijn lijkt me. Alhoewel het lang geleden is en ik er echt weer even in moet duiken.
Pagina: 1