PC willekeurig stotteren en prestatie vermindering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenD92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-05 15:02
Mijn vraag/probleem
Sinds enkele maanden lijkt eht er op dat mijn computer moeite heeft met Browsen. De computer reageert langzaam, tijdens het typen verschijnen de letters vertraagt en de muis stottert enorm. Wanneer dit gebeurt tijdens het gamen dropt mijn FPS naar 1-10 en is het systeem niet te gebruiken.

Gelukkig gebeurt het niet vaak tijdens het gamen, maar veelal tijdens het browsen in Chrome..

Enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
De PC is in 2020 gebouwd en ik heb er eigenlijk geen problemen mee gehad, tot enkele maanden geleden (en de laatste tijd lijkt het steeds erger te worden). De volgende componenten heb ik in de PC zitten en daarnaast bevat de lijst ook mijn randapparatuur:

#CategoryProduct
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart
2Solid state drivesKingston A2000 1TB
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X OC
1VoedingenCorsair TX650M V2
1MoederbordenMSI MAG B550M Mortar
1ToetsenbordenMountain Everest Max (MX Red, Qwerty US) Zwart
1Ventilatorsbe quiet! Light Wings 140mm PWM High-speed Triple Pack
1MuizenLogitech G Pro X Superlight Wit
1Gaming headsetsSteelseries Arctis Nova Pro Draadloos
Bekijk collectie
Importeer producten

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd de PC te monitoren wanneer dit gebeurt via de Task Manager, maar hier kon ik niets uit halen. Wellicht kan ik andere software gebruiken, maar ik weet niet goed welke software hiervoor geschikt is.

Edit1: Ik heb inmiddels mijn Windows een keer geupdate, maar dit heeft het helaas niet opgelost.

Persoonlijk ben ik bang dat er een component langzaam kapot gaat, maar geen idee waar ik het moet zoeken? CPU? RAM?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

eventviewer bekeken? eventvwr.exe uit mijn hoofd

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bios, chipset en drivers updaten en schoon OS. ook van je SSD

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenD92
MrMonkE schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:37:
eventviewer bekeken? eventvwr.exe uit mijn hoofd
Ik zie hier vaak een Error & Warning in terug komen van "DeviceSetupManager". Even gegoogled, komt vaker voor maar zou geen impact moeten hebben op de performance. Toch even uit gezet en gewoon even proberen of dit helpt.

Bedankt voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenD92
Hackus schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:41:
bios, chipset en drivers updaten en schoon OS. ook van je SSD
Hmm, misschien zoiezo wel goed om eens te doen inderdaad! Schoon OS heb ik twee weken ongeveer nog gedaan. Is een schoon OS aan te bevelen bij een BIOS/Chipset update (overige drivers zijn naar mijn weten up to date).

Komende twee weken maar eens op zoek naar een USB waarmee ik de Bios en Chipset kan updaten..

Bedankt voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

Probeer een andere nvidia driver, 537.58 bijv. 546.33 kan drops geven op sommige systemen, staat op nvidia driver feedback

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenD92
tattooboy1985 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:16:
Probeer een andere nvidia driver, 537.58 bijv. 546.33 kan drops geven op sommige systemen, staat op nvidia driver feedback
Ik zat nog op 546.29, zojuist geupdate naar x.33 en vooralsnog geen issues gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

JeroenD92 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:22:
[...]

Ik zat nog op 546.29, zojuist geupdate naar x.33 en vooralsnog geen issues gehad..
Fijn om te horen:) nu lekker gamen en alvast een fijne jaarwisseling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenD92
Ik wil er toch nog even op terug komen. De GPU driver lijkt niet het probleem te zijn -deze heb ik eerst geüpdate naar de laatste versie en vervolgens een oudere driver geïnstalleerd omdat het probleem terug bleef komen. Ook op de oude driver versie komt het voor.

Toch maar eens kijken naar de het updaten van de BIOS & Chipset -- al begrijp ik niet helemaal waarom dit "ineens" een probleem kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenD92
BIOS & Chipset zijn geüpdate, maar dit heeft het probleem niet verholpen.
Gisteren heb ik een nieuwe CPU binnengekregen en tijdens het spelen gisteravond werd de PC ineens gereboot (2x achter elkaar) tijdens het spelen van CS2.

Nadat windows weer werkte, direct in CS2 gesprongen. Kort daarna liep ik tegen een ander vreemd issue: het spel bleef max- en minimizen. Dit gebeurde een aantal keren achter elkaar.

Persoonlijk denk ik niet dat het aan de GPU of CPU ligt, ik verdenk de RAM. Deze staat in X-AMP modus, om de volledige snelheid te benutten. De komende periode zal ik dit uitzetten, om te kijken of het dan gebeurt.

Overigens vind ik het vreemd dat je een overclock modus (X-AMP) moet aanzetten om de geadverteerde snelheid te behalen. Is dat bij product tegenwoordig zo? Of is het eigenlijk een limitatie van het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:17
wat je al zegt het is een overclock profie, xmp moet je altijd zelf aanzetten, dat is normaal.
Maar wel vreemde problemen

wat voor foutmeldingen krijg je in eventviever bv als je die reboot krijgt?

en heb je bv ook al eens windows laten scanner op corrrupte files:

Use the System File Checker tool to repair missing or corrupted system files ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenD92
freaky35 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:51:
wat je al zegt het is een overclock profie, xmp moet je altijd zelf aanzetten, dat is normaal.
Maar wel vreemde problemen

wat voor foutmeldingen krijg je in eventviever bv als je die reboot krijgt?

en heb je bv ook al eens windows laten scanner op corrrupte files:

Use the System File Checker tool to repair missing or corrupted system files ...
Betreft X-AMP: Ik begrijp dat het een overclock is, maar ik begrijp niet dat je het aangezet moet worden om de geadverteerde snelheid te halen (je betaald voor een snelheid, maar loopt risico door de OC - instabiliteit, eerder kapot, etc).

Volgens mij niet echt iets bijzonders. Ik zal het delen zodra het weer gebeurt.

Ik heb zojuist iets gevonden dat het mmax- en minimizen kan oplossen. Dit ga ik vanavond even proberen: YouTube: Full screen apps and games keep minimizing itself in Windows 10, 11 Fix

Omtrent het uitvallen van de PC. Ik dacht dat misschien de voeding niet voldoende is (650w), maar dit lijkt me niet het geval:
  • CPU (5800x3d): 105 watt (iets hoger dan de 3700x - 65 watt)
  • GPU: 220 watt
Ik ga je scan eens proberen.
Pagina: 1