Snelste cloud opslag provider (up/download met 1Gbit)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-04 15:14
Mede-tweakers,

Ik heb nu een abonnement van 1 TB bij STACK om al mijn foto's en video's (voor klanten) te uploaden en voor mezelf als back-up.
Nu heb ik sinds kort een glasvezel aansluiting met bijhorend 1 Gbit up/down abonnement.
Nu kom ik erachter dat STACK de uploads dichtknijpt tot 80 Mbit. En ik wil juist zo snel mogelijk beeldmateriaal uploaden via m'n glasvezel. Heb zo'n abonnement niet voor niets afgesloten.

Nu heb ik op internet gezocht naar snelheids testen tussen de diverse cloud opslag providers om mijn backups en beeldmateriaal op te zetten, maar ik wordt er niet veel wijzer van.

Hebben jullie misschien een idee welke cloud opslag providers wel de mogelijkheid bieden om bestanden met 1 Gbit te uploaden? En wat is jullie ervaring hiermee?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Aan wat voor bedragen zit je te denken? Je kunt een Gbps Azure expressroute nemen maar ik vermoed dat je niet zit te denken aan vele honderden tot duizenden euro per maand.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:40

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Backblaze* heeft geen probleem met mijn gigabit ALS ik multi-threaded upload.

Cloudstorage is geen racewagen maar een vrachtwagen. De topsnelheid is niet geweldig maar je kan enorm veel tegelijk vervoeren.

Een enkele losse file uploaden is niet bijzonder snel, maar met meerdere threads tegelijk trek ik mijn hele gigabitlijn zo vol. Ik ben er van overtuigd dat het nog veel sneller kan als je maar genoeg threads gebruikt. Er zit vast ergens een limiet op maar die lijkt behoorlijk hoog te liggen.

Ik denk dat bij veel andere providers ook zo werkt. Ga dus op zoek naar een optie om meerdere bestanden tegelijk te uploaden.

Met foto's en video's heb je vast veel bestanden dus dat zou prima paralleliseerbaar moeten zijn.

* Backblaze heeft de reputatie dat ze nogal langzaam zijn. Eerlijk gezegd denk ik dat het een verouderde reputatie is uit de tijd dat "cloudstorage" nog nieuw was en er weinig was om Backblaze mee te vergelijken.
Het is nog steeds niet de snelste partij, maar meestal is het meer dan snel genoeg.

[ Voor 26% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 22-12-2023 13:55 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
F_J_K schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:46:
Aan wat voor bedragen zit je te denken? Je kunt een Gbps Azure expressroute nemen maar ik vermoed dat je niet zit te denken aan vele honderden tot duizenden euro per maand.
Max 400 euro per jaar.
En ik zoek minimaal 1 TB opslag, liefst 2 of 5 TB.

Kwam zelf Jottacloud nog tegen net. Die lijken geen upload te knijpen, maar hoe snel dat in de praktijk is.. geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:48:
Backblaze* heeft geen probleem met mijn gigabit ALS ik multi-threaded upload.

Cloudstorage is geen racewagen maar een vrachtwagen. De topsnelheid is niet geweldig maar je kan enorm veel tegelijk vervoeren.

Een enkele losse file uploaden is niet bijzonder snel, maar met meerdere threads tegelijk trek ik mijn hele gigabitlijn zo vol. Ik ben er van overtuigd dat het nog veel sneller kan als je maar genoeg threads gebruikt. Er zit vast ergens een limieit op maar die lijkt behoorlijk hoog te liggen.

Ik denk dat bij veel andere providers ook zo werkt. Ga dus op zoek naar een optie om meerdere bestanden tegelijk te uploaden.

Met foto's en video's heb je vast veel bestanden dus dat zou prima paralleliseerbaar moeten zijn.

* Backblaze heeft de reputatie dat ze nogal langzaam zijn. Eerlijk gezegd denk ik dat het een verouderde reputatie is uit de tijd dat "cloudstorage" nog nieuw was en er weinig was om Backblaze mee te vergelijken.
Het is nog steeds niet de snelste partij, maar meestal is het meer dan snel genoeg.
toon volledige bericht
En heb je dan de B2 Cloud storage optie of welke product(optie) gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

B2 inderdaad. Ik betaal (uit mijn hoofd) iets van €7 per maand voor (iets meer dan) 1TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:57:
B2 inderdaad. Ik betaal (uit mijn hoofd) iets van €7 per maand voor (iets meer dan) 1TB.
En kun je dan ook linkjes naar diverse bestanden delen? Zoals bijv. naar klanten in mijn geval die beeldmateriaal in high-res willen ontvangen.

De prijs is meer dan redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wil je je data ook in Nederland houden? Misschien iets om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:11
Wat zijn je verdere eisen?

je kunt natuurlijk een eigen NAS plaatsen in een DC.
Azure blob storage gaan gebruiken.

Ik zou 1TB Stack nu ook niet echt als backup zien, daar zijn veel betere alternatieven voor te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

nikon. schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:54:
Max 400 euro per jaar.
En ik zoek minimaal 1 TB opslag, liefst 2 of 5 TB.
Dat is mogelijk maar het zijn wel "voor een dubbeltje op de eerste rij" prijzen.
Tijd voor de klassieker: groot - snel - goedkoop, kies er twee!

Owja, het gaat om backups... hoe belangrijk is snelheid nu echt? Ik snap dat je alle snelheid wil gebruiken die je beschikbaar hebt, maar hoe bereid ben je om daar ook voor te betalen?
Backups wil je automatiseren zodat ze stilletjes op de achtergrond lopen en je er zelf geen omkijken naar hebt. Bij de eerste keer uploaden is snelheid wel fijn maar verder doet het er niet zo toe.

tip1: download snelheid is veel belangrijker. Het maken van backups is op een bepaalde manier altijd extra. Als je een backup maakt heb je het oorspronkelijk bestand beschikbaar en kun je verder met je werk. Er is geen stress bij het maken van je backups, dan alles nog goed.
Als je backups moet restoren dan is dat meestal omdat er iets heel erg mis is gegaan en je data terug moet halen. Dat is het moment dat je met samengeknepen billen zit te wachten en te hopen dat alles gaat.

tip2: test je restore voordat je het nodig hebt. Ben niet de sukkel die veel geld betaalt voor backups om er te laat achter te komen dat de backup niet bruikbaar is. Je hebt pas een backup nadat je hebt bewezen dat je die kan herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
Blasterxp schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:07:
Wil je je data ook in Nederland houden? Misschien iets om mee te nemen.
Hoeft niet perse in Nederland, mag ook binnen een ander land in de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
Rolfie schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:07:
Wat zijn je verdere eisen?

je kunt natuurlijk een eigen NAS plaatsen in een DC.
Azure blob storage gaan gebruiken.

Ik zou 1TB Stack nu ook niet echt als backup zien, daar zijn veel betere alternatieven voor te vinden.
Waarom zie je STACK niet als back-up? Elke dag wordt er een backup gemaakt van m'n data die geupload staat bij STACK. En welke alternatieven zijn er zo al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

nikon. schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:01:
En kun je dan ook linkjes naar diverse bestanden delen? Zoals bijv. naar klanten in mijn geval die beeldmateriaal in high-res willen ontvangen.
Ik denk dat het technisch gezien wel mogelijk is maar dat het niet handig is. Dat is meer een onderbuikgevoel dan echte kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikon.
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:09:
[...]

Dat is mogelijk maar het zijn wel "voor een dubbeltje op de eerste rij" prijzen.
Tijd voor de klassieker: groot - snel - goedkoop, kies er twee!

Owja, het gaat om backups... hoe belangrijk is snelheid nu echt? Ik snap dat je alle snelheid wil gebruiken die je beschikbaar hebt, maar hoe bereid ben je om daar ook voor te betalen?
Backups wil je automatiseren zodat ze stilletjes op de achtergrond lopen en je er zelf geen omkijken naar hebt. Bij de eerste keer uploaden is snelheid wel fijn maar verder doet het er niet zo toe.

tip1: download snelheid is veel belangrijker. Het maken van backups is op een bepaalde manier altijd extra. Als je een backup maakt heb je het oorspronkelijk bestand beschikbaar en kun je verder met je werk. Er is geen stress bij het maken van je backups, dan alles nog goed.
Als je backups moet restoren dan is dat meestal omdat er iets heel erg mis is gegaan en je data terug moet halen. Dat is het moment dat je met samengeknepen billen zit te wachten en te hopen dat alles gaat.

tip2: test je restore voordat je het nodig hebt. Ben niet de sukkel die veel geld betaalt voor backups om er te laat achter te komen dat de backup niet bruikbaar is. Je hebt pas een backup nadat je hebt bewezen dat je die kan herstellen.
toon volledige bericht
Thanks voor de tips.

Zodra ik een video heb gemonteerd en een video kan zo 20 GB groot zijn, wil ik deze zo snel mogelijk bij de klant hebben. Op dat moment heeft upload snelheid m'n prio.

Voor backup doeleinden, dus al m'n beeldmateriaal uploaden als ik klaar ben met editen (en er zit op dat moment niemand op te wachten) is upload minder belangrijk inderdaad.

Zelf maak ik ook lokaal backups van al mijn beeldmateriaal naar meerdere externe SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:11
nikon. schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:12:
[...]

Waarom zie je STACK niet als back-up? Elke dag wordt er een backup gemaakt van m'n data die geupload staat bij STACK. En welke alternatieven zijn er zo al?
Ik beschouw dit soort diensten niet als professionele backup. Het werkt wel, maar via http interfaces aan het Internet verbonden, owncloud heeft ook wat nodige security issues gehad (of welke variant dit tegenwoordig ook is).

Maar dat is mijn mening.

Ik zou gewoon een eigen NAS draaien en deze gebruiken, al dan niet in een DC gehost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

nikon. schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:14:
[...]

Thanks voor de tips.

Zodra ik een video heb gemonteerd en een video kan zo 20 GB groot zijn, wil ik deze zo snel mogelijk bij de klant hebben. Op dat moment heeft upload snelheid m'n prio.

Voor backup doeleinden, dus al m'n beeldmateriaal uploaden als ik klaar ben met editen (en er zit op dat moment niemand op te wachten) is upload minder belangrijk inderdaad.

Zelf maak ik ook lokaal backups van al mijn beeldmateriaal naar meerdere externe SSD's.
Als die 20GB er staat moet de klant hem ook downloaden. Dat duurt ook even. Die gaat niet een halve dag zitten wachten lijkt me ;)

Kortom: ik denk dat je het goede voor hebt, maar de uitwerking op de verkeerde manier doet.
Als een klant iets snel wil hebben: USB stick met film er op, post, koerier of zelf langsbrengen. Zo niet: na een paar dagen beschikbaar ter download.

Daarnaast: waarom via cloud? Pak een flinke NAS, richt een server in waar klanten op in kunnen prikken. Pomp jij zo 20GB naar toe en klanten kunnen binnen bepaalde periode ophalen.

Kun je alsnog backup naar cloud sturen, maar dat mag dan rustig op de achtergrond :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
Dank voor het meedenken.
Ik heb internationale klanten waarbij een USB-stick langsbrengen geen optie is en waarbij foto's en video's dezelfde dag (hoe eerder hoe beter) bij de klant moeten zijn (die zelf ook 1Gbit of sneller hebben liggen).
Ik wil dus snel kunnen up- en downloaden en terugkerend naar de vraag: welke cloud hosting provider biedt dan de snelste verbinding?

Ik prefereer een betrouwbare cloud provider boven een NAS, 1 NAS = geen backup en aanschafkosten van een goede NAS met dito storage is ook niet goedkoop.

Mocht iemand nog een snelle cloud hosting provider weten dan hoor ik het graag.

Zodra de glaslijn er ligt ga ik in ieder geval testen:
- Filen.io;
- Mega;
- HiDrive;
- Backblaze B2;
- Jottacloud;
- Porton (Nederlands bedrijf, geen Proton);
- En wat er verder nog voorbij komt.

T.z.t. zal ik de uitkomsten hier wel delen, voor diegenen die naar iets soortgelijks op zoek zijn.
Mochten er in de tussentijd nog mensen zijn die goede ervaringen met een cloud hosting provider hebben, let me know :)

[ Voor 6% gewijzigd door nikon. op 22-12-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nas is idd geen backup, maar dat is ook niet hoe ik voorstel om een nas in te zetten :)
Lokale nas als servertje voor je remote klanten. Kunnen ze met 1Gbit downloaden direct van jou.
Evt tweede nas voor je eigen opslag en werkomgeving, en daar wel een (cloud en/of andere) backup aan hangen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
The Eagle schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:48:
Nas is idd geen backup, maar dat is ook niet hoe ik voorstel om een nas in te zetten :)
Lokale nas als servertje voor je remote klanten. Kunnen ze met 1Gbit downloaden direct van jou.
Evt tweede nas voor je eigen opslag en werkomgeving, en daar wel een (cloud en/of andere) backup aan hangen.
Ah nu snap ik je. Haha 😛
Die strategie is het overwegen waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:25
nikon. schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:19:
[...]

Ah nu snap ik je. Haha 😛
Die strategie is het overwegen waard. :)
Kost je ook geen ** trouwens, simpele synology voor 250 euro, 100 EUR SSDtje erin en je kunt gaan. Via synology drive kun je linkjes delen met mensen. Backup kan dan gewoon op iets normaler tempo naar iets met S3-storage zoals wasabi/backblaze etc.

Ik ben wel bang dat je heel snel over die 1TB knalt trouwens, als 1 dag werk al 20GB aan data op kan leveren. Of bewaar je relatief weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb je wel eens getest met diensten als iCloud, One drive of Google drive. Heb altijd wel het gevoel dat die redelijk snel zijn. Over hoeveel opslag heb je het want als ik het zo lees gaat dat om grote hoeveelheden.
Overigens zou ik mijn klanten het rechtstreeks van mijn eigen server laten trekken is denk ik echt het snelste, zonder dat de klant ook weer een account of iets bij een derde partij nodig heeft.

[ Voor 31% gewijzigd door Frogmen op 27-12-2023 09:34 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
Frogmen schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:32:
Heb je wel eens getest met diensten als iCloud, One drive of Google drive. Heb altijd wel het gevoel dat die redelijk snel zijn. Over hoeveel opslag heb je het want als ik het zo lees gaat dat om grote hoeveelheden.
Overigens zou ik mijn klanten het rechtstreeks van mijn eigen server laten trekken is denk ik echt het snelste, zonder dat de klant ook weer een account of iets bij een derde partij nodig heeft.
Ja One Drive toevallig vandaag getest. Die viel me erg tegen kwa upload snelheid. Dropbox ging al een stuk beter. Maar ben zoiezo van plan om zodra m'n glasvezel actief is een aantal testen te draaien (met proef abonnementen op enkele providers). De resultaten zal ik hier dan delen.

Nu via Stack gaat het voor klanten prima. Ze krijgen een link (evt. met wachtwoord en vervaldatum) en die is zonder extra software of account direct te downloaden. Alleen Stack is gelimiteerd op 80 Mbit upload. Heb bij hen ook een ticket ingeschoten, maar ze geven aan geen optie te hebben om de uploadsnelheid te verhogen (ook niet tegen meerprijs).

Eigen NAS neerzetten met toegang voor klanten is misschien uiteindelijk de 'beste' oplossing, maar dat gaan we even testen binnenkort.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voordeel voor de klant kan zijn dat je ook een versie kan plaatsen die gestreamed kan worden hoeven ze niets te downloaden. Kan mij voorstellen dat voor een eerste beoordeling een low res ook prima is zeker als die gewoon even op een device te bekijken is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• nikon.
Frogmen schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:28:
Voordeel voor de klant kan zijn dat je ook een versie kan plaatsen die gestreamed kan worden hoeven ze niets te downloaden. Kan mij voorstellen dat voor een eerste beoordeling een low res ook prima is zeker als die gewoon even op een device te bekijken is.
Ja dat klopt, video's voor preview doeleinden zet ik soms zelfs achter een afgeschermde YouTube link. Het uiteindelijk op te leveren materiaal wel netjes in hoogste resolutie via een server.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nikon. schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:03:
Dank voor het meedenken.
Ik heb internationale klanten waarbij een USB-stick langsbrengen geen optie is en waarbij foto's en video's dezelfde dag (hoe eerder hoe beter) bij de klant moeten zijn (die zelf ook 1Gbit of sneller hebben liggen).
Ik wil dus snel kunnen up- en downloaden en terugkerend naar de vraag: welke cloud hosting provider biedt dan de snelste verbinding?

Ik prefereer een betrouwbare cloud provider boven een NAS, 1 NAS = geen backup en aanschafkosten van een goede NAS met dito storage is ook niet goedkoop.

Mocht iemand nog een snelle cloud hosting provider weten dan hoor ik het graag.

Zodra de glaslijn er ligt ga ik in ieder geval testen:
- Filen.io;
- Mega;
- HiDrive;
- Backblaze B2;
- Jottacloud;
- Porton (Nederlands bedrijf, geen Proton);
- En wat er verder nog voorbij komt.

T.z.t. zal ik de uitkomsten hier wel delen, voor diegenen die naar iets soortgelijks op zoek zijn.
Mochten er in de tussentijd nog mensen zijn die goede ervaringen met een cloud hosting provider hebben, let me know :)
toon volledige bericht
Ik ben tevreden met Hetzner. Kost met geloof ik 3 euro per maand voor 1TB. Over de snelheid durf ik niet echt iets te zeggen; m'n offsite backups van belangrijkste bestanden worden elke nacht weggeschreven over mijn 400mbit (voorheen 1000mbit) glasvezellijn.
Pagina: 1