Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rundfunk
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-12-2023
Dag allemaal,

Ik heb een hoge energierekening ondanks isolatiemaatregelen als HR+++ glas, spouwmuurisolatie, dakisolatie.
Nu is mijn vermoeden dat dit te maken heeft met de kou uit de kruipruimte. Deze staat vanaf ieder najaar helemaal blank ivm een hoog grondwaterpeil.
Drainage is veel te duur.

Nu heb ik verschillende adviseurs van isolatiebedrijven laten komen en allemaal zeggen ze weer wat anders.

De een zegt pir tegen plafond van de kruipruimte. De volgende isolatiedekens tegen het plafond. De derde zegt weer dat in een vochtige ruimte isolatiedekens geen isolatie geeft en pir zich helemaal vol zuigt met water (liet hiervan een video zien). De derde zegt weer waterafstotende isolatiekorrels. Maar de eerste twee zeggen weer dat isolatiekorrels alleen maar weer de warmte, van de in de winter warmere bodem dan luchttemperatuur, tegen houden.

Iemand die hier, al dan niet uit eigen ervaring, wat zinnigs over kan zeggen?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Is het nu gewoon een betonnen of houten vloer met niks geen isolatie?

Hier ook water in de kruipruimte. Drainage is zinloos want het is gewoon slootwaterpeil. De enige manier voor mij is er een pompje in hangen en deze de hele dag laten pompen. Maar een week later staat het water er natuurlijk weer. Ik heb zo'n vloer:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5mDqo-XBWl9Ih0nayCb74lxNyM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kCePqSVpaiwMit9EfaQYn7zV.jpg?f=user_large
Maar de druppels water hangen er aan soms als ik het kruipluik open trek.

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alusion
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:39
Neem aan een betonnen vloer, anders zou ik helemaal niet blij worden van vocht onder de vloer als het hout is. :)

Wij hebben ook een natte kruipruimte en hier is jaren terug een 12CM PUR schuim-laag onder op de vloer aangebracht. (vloerisolatie) Dit heeft het gasverbruik wel doen dalen moet ik zeggen. Daarbij vermeld ik wel dat we ook spouwmuurisolatie hebben toegepast. Dus de besparing komt niet alleen van de vloer. Van c.a. 1800m3 naar 1400/1500m3 gegaan (4 pers. huishouden).

Dekens zou ik ook niet doen vanwege het opnemen van vocht inderdaad. PIR kan geen vocht opnemen...

Je kunt dus de vloer isoleren, maar ook de bodem (met korrels zoals het derde bedrijf al zei) Dit zijn 2 verschillende dingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Alusion op 22-12-2023 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:25
Zeil op noppenfolie om het water af te dekken.

Vervolgens isolatie tegen de vloer.

Gemiddelde isolatie bedrijf doet een van beide… en dat soms niet eens juist…

Gewoon met de bouwkundige van vereniging eigen huis te bespreken… doe dat !

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 00:56

Wuursj

want worst is al bezet

Isolatie schips werken inderdaad niet goed als warmte isolatie omdat ze de bodem afdekken en er nog koude buitenlucht tussen de korrels en de vloer kunnen komen. Soms zelfs negatief omdat lucht van buiten kouder is dan de bodem.

Echter als maatregeling tegen vocht helpt het wel wat omdat het vocht condenseert tegen die chips en niet tegen de onderkant van de vloer. Ik heb in een deel van de kruiptruimte een laag gelegd en daar is het minder vochtig dan de andere ruimte zonder chips. Maar qua warmte isolatie doet het weinig. Dus hier gaat de oude vloer er uit en vervangen door renovatievloer met EPS broodjes om dat voor elkaar te krijgen.

Omgekeerde badkuip maken van noppenfolie + zeil werkt beter dan chips. Als je de boel dicht krijgt... Ben bang dat dit hier niet niet helemaal gaat lukken omdat rioolbuizen voor en HWA achter laag binnenkomen en ik het zeil dus niet hoog genoeg kan optrekken langs de muren. Als er toch water binnen komt en plassen water op het zeil gaan komen, ben ik volgens mij net zo ver van huis als nu qua nattigheid en kan ik misschien beter chips neerleggen. Niet als isolatie (daar zijn de EPS broodjes voor) maar puur voor vocht.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Hier een jaren 1973 2ondrr1kap huis.
Met spouwislatie en hr++.

De vloer zijn hier betonbroodjes. geen isolatie.

Heb paar maand geleden op de bodem van kruipruimte (sommige plekken water, wel overal vochtig) een folie gelegd. 2mm foam en aan 1 kant alu. In de kruipruimte alles aanelkaar getaped.

Had van te voren gedacht dat t niet veel zou doen, vnl tegen vocht/water.

Maar t scheelt toch wel redelijk , ca 8% gasbesparing (graaddagen meegerekend)

Vloertemp was in winter in keuken en gang [tegels] 16 graden, nu 17 graden.
Woonkamer vloerbedekking was eerder 18 graden , nu 20 graden.

Was kleine inestering van 100 euro. 55m2

peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 15:49

BTS

Bodem afdekken met een dik folie + noppenfolie en ook de zijkanten van je fundering hiermee afdekken. Mooiste is natuurlijk folie uit 1 stuk maar meerdere stukken en goed laten overlappen en tapen werkt ook. Dit drijft dan op het water wat de vochtigheid tegen houdt. Niet overheen gaan werken als er water onder ligt want dan is er kans dat het door de naden gedrukt wordt.

Onder de vloer een PIR of PIF aanbrengen.

Wel een klusje voor in de zomer als je kruipruimte droog is.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou eerst eens onderzoeken en inventariseren
  • Wat is een hoog gebruik
  • Wat is je warmteverlies volgens berekening en komt dat overeen met je verbruik.
  • Welke maatregel geeft welk effect.
het mooie van isoleren is dat het gewoon natuurkunde is en je redelijk nauwkeurig dingen kan uitrekenen.
uiteraard kan je ook vanuit de heup schieten. maar raak schieten is dan een stuk moeilijker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptr1968
Ik heb paar jaar geleden test gedaan aan een koude muur, stukje gedaan met noppenfolie en een stuk gedaan met 2mm foam folie (ook wel ondervloer folie)
De foam folie isoleerde stuk beter dan de noppenfolie
De muur was 16 graden (infraroodgun)
met noppenfolie 17 graden
met foamfolie 19 graden
Dit week als test laten hangen

Foamfolie drijft ook op water, zelfs als naden niet 100% getaped zitten

[ Voor 10% gewijzigd door ptr1968 op 25-12-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Hier momenteel ook hele kruipruimte 30cm water, nog nooit zo hoog gezien.
foamfolie ligt wel op t water.
3 maand geleden was bijna alles droog...
Hopen op drogere tijden
Pagina: 1