WIFI problemen Ipad Air 2020 en Fritzbox 5530

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-07 15:56
Omdat ik helaas met AVM support geen steek verder kom ben ik benieuwd of jullie nog ideeën hebben. Ik heb recentelijk een Fritzbox 5530 aangeschaft om de standaard KPN Xperia box te vervangen. Ik heb ongeveer 10 apparaten in huis; Een laptop, Android devices, Chromecast, Nintendo Switch, Iphone 12. Werken prima.

Ook heb ik een Ipad Air 2020. Op de oude Xperia box nooit problemen mee gehad maar met de Fritzbox valt zon 4x per dag de wifi uit op de Ipad, en als ik probeer te reconnecten meld de Ipad "Verkeerd Wifi Wachtwoord". Je kan dan het goede WIFI wachtwoord intypen maar dat helpt niks. Als je niks doet, verbindt de Ipad zich automatisch soms weer naar een paar minuten. Als je de modem herstart werkt het direct weer. Soms gebeurt het 5x per dag; soms geen 1 keer.

Wat ik allemaal geprobeerd heb, wat niet geholpen heeft:
  1. Netwerk gegevens op Ipad gewist.
  2. Ipad volledig gereset.
  3. Icloud sleutelhanger uitgezet op de Ipad.
  4. Prive address uit - of ingeschakeld op de Ipad maakt geen verschil.
  5. Andere SSID op Fritzbox ingesteld.
  6. Ander WIFI wachtwoord op Fritzbox ingesteld.
  7. WPA2 CCMP ingesteld op de Fritzbox inplaats van WPA2/WPA3
  8. WPS quick connect uitgeschakeld op de Fritzbox.
  9. Allow all new wireless devices aangezet bij WIFI op de Fritzbox.
  10. Ondanks dat de Ipad de melding "verkeerd wifi wachtwoord" geeft, zie ik geen onsuccesvolle registraties op de Fritzbox. De Ipad stuurt dus geen verkeerd wifi wachtwoord mee naar de Fritzbox maar wordt om een andere reden geweigerd.
AVM support blijft naar Apple wijzen als ik dit voorleg in het support ticket wat ik daar heb lopen.

Ik twijfel heel erg of het aan de Apple legt met de volgende redenen:
  1. Het aan en uit zetten van de Fritzbox lost het issue altijd op. Als het aan de Ipad zou moeten leggen, dan lijkt me dat dit het probleem niet zou moeten oplossen.
  2. Met mijn oude, gratis modem van KPN (Xperiabox) heb ik dit probleem nooit gehad. Het issue is direct ontstaan na aanschaf en installatie van de Fritzbox 5530. Als het aan de Ipad zou liggen, zou ik dit probleem ook moeten hebben met de Xperiabox. De Ipad weet niet welk merk modem hij mee communiceert.
  3. In vakantiehuisjes, hotels, bij mijn ouders thuis werkt de Ipad prima.
Als deze argumenten, filmpjes van het gedrag, stappen die ik heb ondernemen al naar AVM gestuurd maar die blijven wijzen richting Apple:
u bent niet de eerste klant, die dit probleem meldt.
Maar, zoals al eerder geschreven, het probleem ligt echt niet aan de
FRITZ!Box.
Hier moet dan apple een update gaan aanbieden.
U heeft dit probleem ook niet met andere computers/Laptops/Smartfons. Alleen met Apple
apparatuur.
Wij kunnen u helaas geen oplossing aanbieden.

Hebben jullie nog ideeën wat het kan zijn? De logging van de Fritzbox is heel matig, en helaas is er niks in de eventlog op de Fritzbox te zien op momenten dat de Ipad kuren heeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:57

Illusion

(the art of)

- staan beide (fritzbox en ipad) op regio nederland? (Taal mag anders)
- zet de fritzbox onder wifi-security eens op wpa2-ccmp (ipv wpa3)
- zet daar ook de pmf (protected management frames) eens uit.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
Bedankt voor je suggesties!
  • Regio en taal staat op nederlands.
  • Wpa2-ccmp had ik al aan gezet (zie startpost)
  • Enable support for protected logins by wireless devices (PMF) stond al disabled

[ Voor 11% gewijzigd door Rollo op 22-12-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:55
Ik heb precies het zelfde maar dan met de iPhone XR van mijn dochter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
(jarig!)
Misschien een idee om het MAC adress te whitelisten op de fritzbox ? (geen idee of dat kan, maar op mijn ziggo modem kan het wel)
heeft toen gewerkt met mijn S9 op oude ziggo modem :9~

[ Voor 18% gewijzigd door Soundstorm2010 op 22-12-2023 14:48 ]

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
Als Prive WiFi-adres aan staat op de iPad kan je dat mogelijk eens uit zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
k-janssen schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:50:
Als Prive WiFi-adres aan staat op de iPad kan je dat mogelijk eens uit zetten
Al geprobeerd, zie punt 4 startpost. Maakt helaas geen verschil :( Had ook goede hoop dat dat iets zou veranderen maar helaas.
Soundstorm2010 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:48:
Misschien een idee om het MAC adress te whitelisten op de fritzbox ? (geen idee of dat kan, maar op mijn ziggo modem kan het wel)
heeft toen gewerkt met mijn S9 op oude ziggo modem :9~
Allow all wireless devices staat aan, device staat ook gelist in modem als allowed in de unlimited access groep.
iMode schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:45:
Ik heb precies het zelfde maar dan met de iPhone XR van mijn dochter.
Ook met een Fritzbox of een andere modem?

[ Voor 13% gewijzigd door Rollo op 22-12-2023 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Rollo schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:09:
[...]

Ook met een Fritzbox of een andere modem?
Ja, precies de zelfde, 5530.
De iPhone XR is ook de enigste met dit probleem.

[ Voor 35% gewijzigd door iMode op 22-12-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
Frapant dat het alleen met die 5530 voorkomt. Snap echt niet dat AVM maar blijft wijzen naar Apple. Andere modems werkt mijn Ipad perfect mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-08 22:17
Natuurlijk al wel de nieuwste firmware op de 5530 gezet?

Kan je in de ipad nog wat instellen aan netwerk? Dus afzwakken naar een lager wifi-protocol of één of twee uitzetten? Mogelijk helpt dat.

[ Voor 56% gewijzigd door RonnieKo op 22-12-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
RonnieKo schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:35:
Natuurlijk al wel de nieuwste firmware op de 5530 gezet?

Kan je in de ipad nog wat instellen aan netwerk? Dus afzwakken naar een lager wifi-protocol of één of twee uitzetten? Mogelijk helpt dat.
Yes versie 7.58.

Op Ipad zelf kan je weinig instellen kwa wifi. Kan wel op de modem 2.4 en 5ghz opsplitsen in 2 netwerken maar echt handig gaat dat niet zijn. Normaal
schakelen je devices zelf tussen 2.4 en 5. Zou het we kunnen doen om uit te sluiten of het invloed heeft of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
Nou ik heb het probleem opgelost hoor! Eigenlijk was het vrij makkelijk te doen. Nieuwe modem geregeld (geen Fritz!Box natuurlijk), 5530 de deur uit gemieterd en 0 problemen meer!!!

Uiteraard volgens AVM support compleet onmogelijk want het zou allemaal aan Apple leggen en niks te verwijten zijn aan hun prachtige product wat zonder onderzoek zn enige, herhaalde en laatste standpunt was maar het zal wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-07 14:20

apt

Ik heb gisteren een nieuw modem gekregen van Freedom omdat mijn oude modem de 5490 erg traag was geworden. Ik dacht binnen een uur klaar te zijn met de migratie, backup terugzetten klaar.

Alles leek te werken behalve twee verschillende ipad's (uit 2023 en ca. 2018) die ik heb. Beiden verliezen elke keer de verbinding en klagen over foute wachtwoorden. Onzin, die wachtwoorden zijn goed.

Ook ik heb een aantal van de oplossingen van de TS geprobeerd. Helpt niets.

Ik heb de 5490 weer teruggezet. Ik ga de helpdesk van Freedom hier ook op wijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
Welke modem van Freedom had je gekregen? 5530?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:58
Rollo schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:36:
Nou ik heb het probleem opgelost hoor! Eigenlijk was het vrij makkelijk te doen. Nieuwe modem geregeld (geen Fritz!Box natuurlijk), 5530 de deur uit gemieterd en 0 problemen meer!!!

Uiteraard volgens AVM support compleet onmogelijk want het zou allemaal aan Apple leggen en niks te verwijten zijn aan hun prachtige product wat zonder onderzoek zn enige, herhaalde en laatste standpunt was maar het zal wel!
Want Apple apparatuur is heilig.. Ga lekker elders ranten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij mijn broer het tegengestelde meegemaakt hetzelfde probleem met een nieuwe iPad en Odido Zyxell T56. Fritzbox teruggeplaatst (die had hij nog) probleem volledig verholpen.
Dus ja het is een behoorlijk random Apple probleem. Geen idee waar het aan zou kunnen liggen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickvdL
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik heb de oplossing! Hier maanden lang problemen mee gehad. Ik had zelfs alleen voor een ipad en iphone een oude samsung telefoon geprepareerd als wifi hotspot voor beide. Gekkenwerk natuurlijk.

Totdat een techneut van Freedom internet mij vandaag zei, na een laatste poging om tot een oplossing te komen, dat ik het kanaal van het 5Ghz wifi om moest zetten in een kanaal onder de 100. Kanaal boven 100 is standaard als je het modem nieuw installeert met de instelling: automatisch kanaal kiezen.

Ik heb op aanraden kanaal 52 gepakt en voila.... ipad en iphone zijn bliksemsnel, zonder problemen.
Kanaal kun je aanpassen met de Fritzbox app en dan kiezen voor wifi instellingen, 5Ghz, kanaal onder de 100 kiezen.

Het blijkt zo te zijn dat dit vaker gebeurd met andere apparatuur zoals Ring en apparatuur dat zich richt op de markt van de verenigde staten. Die hebben andere WiFi standaarden in gebruik. Bizar simpel eigenlijk. Je moet alleen de juiste kerel aan de lijn krijgen en een T#fus lange adem hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door PatrickvdL op 12-03-2024 00:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
Hier werkt het weer sinds een maandje, Frtiz heeft een update gehad denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjan01
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-07-2024
Precies dezelfde problemen met de Fritzbox 5530 en Ipad 2020. Continue verbindingsproblemen zoals boven beschreven.

Nu een vast kanaal onder de 100 gekozen voor het 5gHz kanaal en direct verbinding met de iPad. Lijkt erop dat het werkt 😁
Dank jullie wel

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjan01 op 31-07-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebzi
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14-10-2024
Zelfde probleem met Fritzbox 7590 en iPhone 14 en iPad Pro. Opgelost door kanaal van 5Ghz kanaal naar een kanaal onder de 100 te zetten zoals PatrickvdL meldde.

Daarnaast was het ook nodig het mac adres van deze devices te updaten in de whitelist (wifi is afgesloten voor onbekende apparaten). Apple heeft namelijk een mac adres voor het device en een ander mac adres voor het netwerk kwam ik achter. Heeft wellicht iets te maken met de private relay functionaliteit van Apple - geen idee verder.

Dit netwerk mac adres vind je door op je device naar wifi → info icoon (achter netwerk naam) te gaan, of op je Mac naar wifi → details → hardware.
Pagina: 1