Smarthome from scratch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:13
Wat als je helemaal opnieuw kon beginnen, hoe zou je het dan aanpakken?
Dat is de gedachte waar ik momenteel mee speel.

Achtergrond:
Wij hebben een paar jaar geleden een klein boerderijtje gekocht en zijn die langzaam aan aan het opknappen. (10 jaren plan)

Nou gaat halverwege komend jaar de hele verdiepingsvloer incl balken er uit en er weer opnieuw in. (Iets met houtworm) en doordat we geen kruipruimte hebben moet ook de hele elektra opnieuw.

Deze moest sowieso al vervangen worden want ik ben alle kleuren hier al tegen gekomen incl oude bedrading in een metalen mantel omwikkeld met katoen... (De vooroorlogse bedrading is uiteraard direct vervangen maar de rest moet ook want rood en groen.

Momenteel heb ik een mooi lichtplan met deursensoren, bewegingssensoren en aanwezigheids sensoren. Hier en daar op tactische plekken ikea schakelaars en het werkt eigenlijk best goed. Alle oude lichtschakelaars zijn of doorgelust of vast geplakt in de aan stand.
Bijna alle lampen zijn zigbee. sommige lampen zijn gewoon led met een zigbee schakelaar er tussen.

Het geheel wordt aangestuurd door HA virtueel op een Dell Optiplex met Proxmox en als zigbee bridge een Conbee2 stick.
HA is lokaal geconfigureerd maar wel met integratie van o.a. Tado en Home Assistant. Als DNS gebruik ik Cloudflare.

Ik heb momenteel 2 scenarios in mijn hoofd zitten:
1.
Ik ga straks gewoon rechtstreeks elektra naar de slimme lichtpunten trekken en ik heb in feite straks geen zwart draad meer in huis. Dit maakt het aanleggen van de elektra heel veel simpeler, incl niet opnieuw hoeven frezen en stucen naar lichtschakelaars. Alle slimme lampen zijn al in huis dus geen extra aanschaf nodig.
Wel maak ik me heel erg afhankelijk van HA. Zonder dat is er geen verlichting.
HA draait hier nu 2 jaar heel erg soepel zonder onderbreking op het updaten na. Door gebruik te maken van Proxmox en goede backups kan ik binnen een uurtje HA opnieuw hebben draaien mocht het wel stuk gaan. (Getest..!)
Eventueel leg ik een 2de Dell Optiplex op de plank als cold standby mocht de eerste stuk gaan.

2.
Ik ga toch gewoon bruin naar lichtschakelaars trekken en met zwart door naar de lichtpunten.
Als lichtschakelaars dan iets als Aqara Smart Wall Switch H1 en als lamp gewoon domme led verlichting.
Deze zijn beide niet in huis dus zullen moeten worden aangeschaft.
Voordeel is: De wall switch kan dan ook aangestuurd worden door bewegingssensoren maar als HA weg valt kan ik met de schakelaars nog gewoon de verlichting bedienen.

2 gaat een stuk duurder en een stuk lastiger zijn maar heeft geen single point of failure op de HA unit.
1 is eigenlijk nu al actief en draait best prima maar wel in het achterhoofd dat het een tijdelijke oplossing was.

Wat zijn jullie gedachtes en hoe zouden jullie het doen als je helemaal overnieuw kon beginnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:40

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zelf ben ik wel fan van gewoon bruikbare schakelaars houden. Alleen deze schakelen scenes / hele ruimtes. Dus in de basis gebeurd er gewoon wat je verwacht (licht gaat aan) maar dan hele ruimte. Afgeplakte schakelaars etc vind ik niet smart.

Op sommige punten stuur ik wel direct een lamp met de schakelaar aan (smart module) maar gaat de rest mee. In geval HA dan down is gaat er in ieder geval wel een deel aan. Op andere plaatsen heb ik puur een module als input (maar lekker geen batterij nodig) en zit de schakeldraad als nog doorgelust of schakel ik alleen indien HA niet beschikbaar is. Want ook aan lampen heb ik een mix van domme en slimme lampen waarbij de belangrijkste meestal domme lampen zijn achter een smart module/dimmer.

Daarnaast voor verkoop ook makkelijker. Het is nog weer om te bouwen naar gewoon dom schakelen. Okay, ik heb wel pulsdrukkers dus een module er achter houden is dan wel nodig of de schakelaars vervangen door gewone.

Op zich bevalt dit best goed maar als ik echt opnieuw kon beginnen met een kaal (en groter :+) huis dan zou ik wat "schakelkasten" maken zodat modules etc makkelijk te plaatsen zijn. Maar dat is dan ook wel gelijk de duurste optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Afgeplakte schakelaars zijn zeker niet smart :X Is puur tijdelijke oplossing en daarvoor werkt het prima 8)

De meeste verlichting gaat hier automatisch dmv bewegings/aanwezigheids sensors of geschakeld op tijd icm aanwezigheid met een optie tot handmatig (ikea schakelaar of schreeuwen tegen Google) voor gasten of bijzondere situaties.

Welke schakelaars gebruik jij Aqara of inbouw achter een domme schakelaar?

Verkopen hoef ik niet meer over na te denken, volgende stap is bejaarde tehuis of tussen planken, hier gaan we niet meer weg uit vrije wil :+

[ Voor 14% gewijzigd door Acidrain op 22-12-2023 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-03 12:18
Ik heb net een nieuw huis gebouwd en had een beetje hetzelfde. Ik heb uiteindelijk overal flexdraad, inclusief zwart draad aangelegd. Nauwelijks duurder, 170euro voor 100m tov 140 euro. En dan zodanig aanleggen dat je altijd ales nog kunt schakelen en lassen. Dan kun je altijd alle kanten nog op en alles 'ouderwets' schakelen. Ik heb overal Hue en ook home assistant, dus alles ook slim gemaakt. Maar als ik wi, kan ik alles 'dom' maken.

100m met schakeldraad: €170,-
https://www.elektramat.nl...rol-100-meter-sf3g25-15z/

100m zonder schakeldraad: €140,-
https://www.elektramat.nl...per-rol-100-meter-sf3g25/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kijk is in het Loxone en KNX topic.

Ik heb zelf vanaf alle stopcontacten en lichtpunten een aparte kabel getrokken en die laten samenkomen in de meterkast. Schakelaars en sensoren idem alleen dan met UTP.

Alle kabels afmonteren op rijgklemmen.

Je hebt nu een hele flexibele basis gelegd waarop je zo’n beetje ieder smarthome kunt bouwen.

En als je minder smart wil beginnen of ooit wil verhuizen, met een paar teleruptors en pulsschakelaars heb je het voor paar tientjes zo omgebouwd naar een nagenoeg klassieke installatie.

Ik heb zelf gekozen voor Loxone en ben daar heel erg tevreden mee. Heb ook uitbreidingen die niet van Loxone zijn. Maar er zijn ook zat voordeligere opties bijv HA met een aantal Shelly Pro 4PMs.

Als je van scratch gaat opbouwen zou ik de basis altijd bedraad aanleggen. Met iets als Zigbee kun je dan aanvullen.

[ Voor 30% gewijzigd door Sethro op 22-12-2023 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:55
Persoonlijk ben ik wel liefhebber van pulsdrukkers met een Zigbee-inbouwdimmer erachter. Meerdere draai-drukdimmers hebben het bij mij na enkele jaren begeven dus daar stap ik liever vanaf.

Dan kan je het zowel geautomatiseerd als handmatig bedienen. Of een combinatie, bijv. zodra de lamp met de hand wordt aangezet, laat je HA direct daarna de felheid aanpassen op basis van jouw voorkeuren.

[ Voor 19% gewijzigd door DeadMetal op 23-12-2023 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:39
DeadMetal schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:25:
Persoonlijk ben ik wel liefhebber van pulsdrukkers met een Zigbee-inbouwdimmer erachter. Meerdere draai-drukdimmers hebben het bij mij na enkele jaren begeven dus daar stap ik liever vanaf.

Dan kan je het zowel geautomatiseerd als handmatig bedienen. Of een combinatie, bijv. zodra de lamp met de hand wordt aangezet, laat je HA direct daarna de felheid aanpassen op basis van jouw voorkeuren.
Exact dit.
Ik ben thuis ook stukje bij beetje zo aan het ombouwen (pulsdrukker), maar ik vind het een crime om die zigbee schakelaars in de inbouwdoos te krijgen. Ik heb ze nu in de lamp gemonteerd. Alleen is opnieuw inleren dan een dingetje.
Welk type gebruik jij? Ik vind de zigbee modules eig net te groot voor een inbouwdoos, zeker als je de bruine en de blauwe draad moet doorlussen naar de naastliggende inbouwdoos voor bijvoorbeeld een wandcontactdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
ybos schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:09:
[...]

Exact dit.
Ik ben thuis ook stukje bij beetje zo aan het ombouwen (pulsdrukker), maar ik vind het een crime om die zigbee schakelaars in de inbouwdoos te krijgen. Ik heb ze nu in de lamp gemonteerd. Alleen is opnieuw inleren dan een dingetje.
Welk type gebruik jij? Ik vind de zigbee modules eig net te groot voor een inbouwdoos, zeker als je de bruine en de blauwe draad moet doorlussen naar de naastliggende inbouwdoos voor bijvoorbeeld een wandcontactdoos.
Als je in bestaande situatie iets wilt doen is dit prima oplossing, als je alles opnieuw gaat aanleggen ga je niet met losse zigbee modules aan de slag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
Sethro schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:12:
[...]

Als je in bestaande situatie iets wilt doen is dit prima oplossing, als je alles opnieuw gaat aanleggen ga je niet met losse zigbee modules aan de slag.
Ik zou niet weten waarom niet.
Het mooist is alles centraal op din-rail en dan nog steeds uitbedraad naar pulsdrukkers. Als dan de software faalt heb je nog steeds een werkend systeem met de vaste schakelaars.

Wat TS noemt vind ik een matig argument: wij gaan hier nooit meer weg dus met verkoop hoef ik geen rekening te houden.
Wat als je je been breekt of ziek word en ligt in het ziekenhuis en het systeem gaat onderuit, zit de familie thuis mooi te kijken.

"wij" zijn de nerds die het leuk vinden om ermee aan de gang te zijn en prima met issues kunnen leven. De rest van de bewoners zijn users en dan moet het gewoon werken, altijd. Slim is leuk, maar die schakelaar vroeger deed het altijd :Y

(een kennis heeft ook geen schakelaars meer maar een draadloos systeem van Jung, Funk. Dat is al jaren end of life en door gebruikt spul van marktplaats, defecte knoppen op afstandbedieningen omzetten naar niet gebruikte knoppen heb ik het nog in de lucht kunnen houden, maar die moeten binnenkort om, is niet praktisch :N )

[ Voor 14% gewijzigd door ybos op 25-12-2023 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:37
Ik heb in elk geval een paar lessen geleerd van mijn vorige huis:

1. De allerbelangrijkste: schoonzusje komt hier vaak over de vloer en is wrecking ball met alle elektronica en goudvis geheugen qua schakelaars. Ik had fysieke schakelaars en ernaast zigbee ikea schakelaars en hoe vaak ik ook benadrukte om alleen de ikea schakelaars te gebruiken waren er alsnog vaak fysieke schakelaars om. Houd rekening met mensen die gewoon iets niet begrijpen, al is het maar voor het moment dat ze op je hond of kinderen oppassen.

2. Apple Home of Google Home zijn heilig. Niets is zo kut als meerdere handelingen moeten doen om iets voor elkaar te krijgen. Denk aan telefoon unlocken, naar een specifieke app toe, daarin gaan kloten om een lamp aan te zetten. Gebruik je voorkeurssysteem die geleverd wordt door je mobiele OS. Prima om onderhuids HA te hebben maar het merendeel van het normale gebruiksgemak komt vanuit je (slim voorgeschoteld door de telefoon) scenes uit je control center en je voice assistant.

3. Maak een paneel in een algemene ruimte (woonkamer of keuken bijv) die ook alles kan bedienen mochten de hoofd smartphones niet in huis zijn. Dit gemak dient je eventuele bezoek en soms kan je zelf ook er een use case aan toevoegen. Hiervoor had ik een flush ingebouwde iPad aan de muur, in dit huis worden het sonoff nspanels.

Je kan all-in gaan met systemen die alles regelen zoals KNX maar ik vind het budget en installatie ervan uit verhouding voor wat ik ermee wil. In het huidige huis is als alles klaar is zo ongever dit het plan:

Homey koppelt alles aan elkaar.
Homekit is de belangrijkste factor in bediening.
Tactische plaatsen hebben een Homepod en een sonoff ns panel.
Schakelmateriaal wordt van Gira en de schakelaars zijn Senic Gira Friends of Hue. Identiek aan de bestaande schakelaar alleen individueel aanstuurbaar aan zigbee lampen. De fysieke schakelaars zijn doorgelust er achter maar ik verwacht hier geen issues van na enige weken testen.

Nog steeds niet meest ideaal maar dit is het systeem waar ik en mijn directe familie goed mee kunnen leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:55
ybos schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:09:
[...]

Exact dit.
Ik gebruik deze in combinatie met Zigbee2MQTT (plus HA), bevalt me goed. Ik gebruik hem mét blauwe draad, hoewel dat volgens de handleiding ook zonder zou kunnen (maar geen ervaring mee). Wel aardig is dat je min, max en dimsnelheid (pulsdrukker ingedrukt houden) kan instellen.
De draai/druk-dimmers van dit merk hoef ik echter niet meer.

Wat bijv. wel aardig is dat het Zigbee heeft, is dat je om problemen heen kunt werken. Zo heb ik (blijkbaar geen fantastische) spotjes die om op te starten een bepaalde minimale felheid nodig hebben, die hoger ligt dan de minimale felheid waarop ze nog prima kunnen branden. Zet je ze aan met een lagere felheid, dan gaan er soms een of twee van de vier niet aan. Wat ik HA laat doen (in Node-Red om precies te zijn), is dat zodra hij merkt dat de de lampen aan gaan (bijv. bediend middels de pulsdrukker), dat hij checkt wat de felheid is. Is dat onder de minimale 'opstart'-felheid, dan verhoogt hij dat even, om vervolgens na twee seconden de felheid in te stellen op wat ik denk dat geschikt is voor dat moment van de dag. Middels de pulsdrukker kan je het daarna indien nodig nog aanpassen (wat overigens wel minder snel gaat dan via een draaiknop, maar ik ben het zat om elke paar jaar weer een dimmer te moeten vervangen vanwege ingesleten pin van drukknop)

[ Voor 30% gewijzigd door DeadMetal op 25-12-2023 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
ybos schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:17:
[...]

Ik zou niet weten waarom niet.
Het mooist is alles centraal op din-rail en dan nog steeds uitbedraad naar pulsdrukkers. Als dan de software faalt heb je nog steeds een werkend systeem met de vaste schakelaars.
Toch zie ik dan liever iets als een Loxone Touch (of iets soortgelijks van KNX) als schakelaar. Uitstraling staat mij aan maar dat is smaak. Verder heeft die knop 5 zones met enkel/dubbel/triple klik, temperatuur / luchtvochtigheid sensoren en thermostaat logica. Dan kun je met 1 knop bijv verlichting, zonwering, audio en verwarming regelen.

Dat zijn toch wel een pak meer functies dan met een puls schakelaar. En mocht je ooit wat anders willen is het zo vervangen met een pulsschakelaar.

En ook vriendelijk voor mensen die minder bekend zijn met slimme huizen. Het middelste vlak is in hele huis verlichting. Dat is zo uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Sethro schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:11:
[...]

Toch zie ik dan liever iets als een Loxone Touch (of iets soortgelijks van KNX) als schakelaar. Uitstraling staat mij aan maar dat is smaak. Verder heeft die knop 5 zones met enkel/dubbel/triple klik, temperatuur / luchtvochtigheid sensoren en thermostaat logica. Dan kun je met 1 knop bijv verlichting, zonwering, audio en verwarming regelen.

Dat zijn toch wel een pak meer functies dan met een puls schakelaar. En mocht je ooit wat anders willen is het zo vervangen met een pulsschakelaar.

En ook vriendelijk voor mensen die minder bekend zijn met slimme huizen. Het middelste vlak is in hele huis verlichting. Dat is zo uitgelegd.
Dat spul van loxone is gruwelijk mooi, maar 233 per schakelaar vs 15-20 (pulsschakelaar + afdekking) + 50 (zigbee inbouwunit) maal een flink aantal schakelaars in huis is een aardige kostenpost.

Tuurlijk, als het budget er is, prima maar dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
sigmundfreund schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:31:
Ik heb in elk geval een paar lessen geleerd van mijn vorige huis:

1. De allerbelangrijkste: schoonzusje komt hier vaak over de vloer en is wrecking ball met alle elektronica en goudvis geheugen qua schakelaars. Ik had fysieke schakelaars en ernaast zigbee ikea schakelaars en hoe vaak ik ook benadrukte om alleen de ikea schakelaars te gebruiken waren er alsnog vaak fysieke schakelaars om. Houd rekening met mensen die gewoon iets niet begrijpen, al is het maar voor het moment dat ze op je hond of kinderen oppassen.

2. Apple Home of Google Home zijn heilig. Niets is zo kut als meerdere handelingen moeten doen om iets voor elkaar te krijgen. Denk aan telefoon unlocken, naar een specifieke app toe, daarin gaan kloten om een lamp aan te zetten. Gebruik je voorkeurssysteem die geleverd wordt door je mobiele OS. Prima om onderhuids HA te hebben maar het merendeel van het normale gebruiksgemak komt vanuit je (slim voorgeschoteld door de telefoon) scenes uit je control center en je voice assistant.

3. Maak een paneel in een algemene ruimte (woonkamer of keuken bijv) die ook alles kan bedienen mochten de hoofd smartphones niet in huis zijn. Dit gemak dient je eventuele bezoek en soms kan je zelf ook er een use case aan toevoegen. Hiervoor had ik een flush ingebouwde iPad aan de muur, in dit huis worden het sonoff nspanels.

Je kan all-in gaan met systemen die alles regelen zoals KNX maar ik vind het budget en installatie ervan uit verhouding voor wat ik ermee wil. In het huidige huis is als alles klaar is zo ongever dit het plan:

Homey koppelt alles aan elkaar.
Homekit is de belangrijkste factor in bediening.
Tactische plaatsen hebben een Homepod en een sonoff ns panel.
Schakelmateriaal wordt van Gira en de schakelaars zijn Senic Gira Friends of Hue. Identiek aan de bestaande schakelaar alleen individueel aanstuurbaar aan zigbee lampen. De fysieke schakelaars zijn doorgelust er achter maar ik verwacht hier geen issues van na enige weken testen.

Nog steeds niet meest ideaal maar dit is het systeem waar ik en mijn directe familie goed mee kunnen leven.
Sonoff NS panel is ook wel mooi.
Grappig hoe een redelijk open vraag van TS leuke inzichten oplevert :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
ybos schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:17:
[...]

Dat spul van loxone is gruwelijk mooi, maar 233 per schakelaar vs 15-20 (pulsschakelaar + afdekking) + 50 (zigbee inbouwunit) maal een flink aantal schakelaars in huis is een aardige kostenpost.

Tuurlijk, als het budget er is, prima maar dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.
90 ex btw. Maakt het maar een heel klein verschil. Zeker als je ook nog thermostaat nodig hebt. Dan is dit een voordeligere optie.

https://shop.loxone.com/nlnl/touch-tree-wit.html

De versie van 233 euro bevat een CO2 sensor. Die zijn duur, ook als je die los koopt.

[ Voor 9% gewijzigd door Sethro op 25-12-2023 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-07 11:20
Mijn planning:

- verdieping bouwen
- binnenmuren eronder met spouw
- datacenter achtige vloer boven de spouw
- alle stopcontacten naar de machinekamer (meterkast + boilers, omvormers etc)

Dan kan ik altijd nog een stopcontact bijplaatsen. Ik maak dan in het huis van gewone schakelaars gebruik maar omdat er niets doorgelust is kan ik alles regelen in de machinekamer. Daar kan het dan aan HA of LXN of wat er dan ook maar hip is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:26
Trek de bedrading gewoon zo als deze hoord en probeer zoveel mogelijk een single point of failure te voorkomen. Een grote verbouwing geeft ook de mogelijkheid om voor nieuw schakelmateriaal te kiezen. Zo heb ik hier alles van Niko, deze hebben een Niko connected lijn. Dit zijn inbouw schakelaars (enkel en dubbel) en dimmers die op de traditionele manier te bedienen zijn en aan te sturen en uit te lezen via zigbee. Wordt allemaal ondersteund door zigbee2mqtt en werkt hier echt al jaren perfect. Mocht je HA een keer haperen dan blijft alles gewoon werken via de wandschakelaars. Zelf draai ik geen HA, alles draait hier vanaf een Intel NUC in docker containers (zigbee2mqtt, MQTT, Node-Red, Portainer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ventusGallus
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-03 09:19
Geweldig dat dit topic er is. Ik wilde juist een soortgelijk topic starten, dus ik sluit graag aan bij deze discussie en ook ik vraag jullie advies voor een smarthome from scratch.

Wij gaan ons huis volledig verbouwen. Alle muren, plafonds (en dus elektra, etc.) worden gesloopt en opnieuw aangelegd. Dit geeft dus alle vrijheid om een goed werkend smart home in te richten. Doel van deze post is advies te krijgen over de smart home devices die ik zal gebruiken. Focus voor deze post ligt op verlichting maar ik gebruik mijn HA voor meer zaken. 

Randvoorwaarden:
  • Smarthome wordt aangestuurd door Home Assistant op Raspberry Pi4. Deze heb ik nu al twee jaar en ik kan er goed mee omgaan. Ik heb verschillende smarthome protocollen (Tuya wifi, HomeKit en Zigbee) en dito producten getest.Ik heb sterke voorkeur voor Zigbee en gebruik momenteel deze Sonoff Zigbee dongle icm Zigbee2Mqqt, maar dit is geen must-have. Tuya wifi is geen optie voor mij (cloud afhankelijkheid, etc.) en HomeKit is duur en veelzijdigheid van producten (te) beperkt. Matter heb ik geen ervaring mee. Zigbee heeft veel verschillende devices en brede range prijs/kwaliteit.
  • (vrijwel) alle lampen/ lichtpunten moeten met een fysieke knop kunnen worden bediend. Ik ben de enige 'tweaker' in huis. De rest wil gewoon lampen met fysieke knoppen kunnen bedienen.
  • Om verschillende redenen wil ik dat lampen met 'wired schakelaars' kunnen worden bediend. Belangrijkste redenen: (i) ik ben zelf vaak weg dus niet in staat om problemen direct op te lossen, en (ii) verkoopbaarheid van het huis in de toekomst.
Verlichting: benodigde smart devices:
Om mijn verlichting aan te sturen heb ik de volgende smart devices nodig:
  • 9 lichtschakelaars die in zg. hotelschakeling kunnen werken (1x set van drie schakelaar om één lichtpunt te bedienen; 3x set van twee schakelaars om een lichtpunt te bedienen). 
  • 6 gewone lichtschakelaars die elk één lichtpunt bedienen. 
  • 13 dimmers om LED verlichting mee aan te sturen. 
  • 7-10 (staande)lampen die met een stekker in een wandcontactdoos aangesloten zitten. Ook deze wil ik met een smart device kunnen aansturen.

Voorselectie van devices:
  • Voor lichtschakelaars: Aqara H1 switch
  • Voor dimmers: ik overweeg twee opties: (i) Zigbee dimmer (ECO-DIM.07 Zigbee Basic), of (ii) een pulsschakelaar met daarachter een Tuya Zigbee Dimmer module  
  • De voor wandcontactdozen gebruik ik nu Tuya Smart plugs. Ik wil deze in de nieuwe setting zo min mogelijk gebruiken. Ze zijn bulky en zullen niet overal passen. Ik ga namelijk ook WCD in de vloer plaatsen (onder een vloerkleed bv). Als alternatief kan ik een relay switch achter de WCD plaatsen. Beide niet ideaal. 
  • Overige (battery powered) smart devices: ik gebruik ook (wireless) scene switches/buttons, deur- & temperatuur sensors, en radiatorknoppen. Ruim gerekend, zullen dit er in totaal circa 30 zijn.
Vragen
  1. In totaal kom ik op c. 70 devices. Mijn Zigbee dongle ondersteunt volgens mij maximaal 32 connecties. Dit is te krap maar ik heb sowieso routers/ repeaters nodig om overal goed bereik te hebben. Vraag: Hebben mensen ervaring met een vergelijkbaar aantal devices en blijft dit stabiel werken?
  2. Ik wil dat alle schakelaars/ dimmers in dezelfde stijl zijn. Verschillende stijlen van knoppen vind ik niet mooi. Dat zal niet lukken als ik de Aqara H1 switch gebruik, want Aqara verkoopt geen LED dimmers in Nederland. Vraag: Heeft iemand goede ervaringen met een Zigbee switch die bijvoorbeeld afdekmateriaal van Gira/ Jung oid ondersteunt?
  3. Schakelaars met/ zonder neutraal draad?  Dit is een dilemma, maar ik neig naar ‘met nuldraad’. Voordelen van ‘met nuldraad’ zijn: (i) switch kan ook als router/repeater werken en gezien het totaal aantal devices, (ii) geen capacitor nodig (sommige LED lampen gaan toch flikkeren als ik een no-neutral switch gebruik zonder capacitor. Belangrijkste nadelen: (i) switches met neutraal hebben vaak een relay en dit maakt een vrij hard klik geluid bij gebruik. Vraag: Wat zijn jullie ervaringen?
  4. Powerplug/ Relay switches icm wandcontactdozen. Powerplug wil ik dus vermijden. Een relayswitch past vaak niet achter een WCD. Vraag: wat adviseren jullie als alternatief op powerplugs?- Zigbee signaal repeaters. Op sommige plekken zal ik toch een repeater nodig hebben.  De minst lelijke oplossing is hier denk ik een wandcontactdoos met USB poort zodat ik daar een Tuya Zigbee repeater (of vergelijkbaar) in kan stoppen. Vraag: Hebben jullie hier ervaring mee?
Excuus voor de lange post, maar hopelijk helpt dit om goed advies te geven. Alvast veel dank voor jullie input _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door ventusGallus op 28-12-2023 22:01 . Reden: typo's ]

• rorie
ventusGallus schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:59:
Geweldig dat dit topic er is. Ik wilde juist een soortgelijk topic starten, dus ik sluit graag aan bij deze discussie en ook ik vraag jullie advies voor een smarthome from scratch.

Wij gaan ons huis volledig verbouwen. Alle muren, plafonds (en dus elektra, etc.) worden gesloopt en opnieuw aangelegd. Dit geeft dus alle vrijheid om een goed werkend smart home in te richten. Doel van deze post is advies te krijgen over de smart home devices die ik zal gebruiken. Focus voor deze post ligt op verlichting maar ik gebruik mijn HA voor meer zaken. 

Randvoorwaarden:
  • Smarthome wordt aangestuurd door Home Assistant op Raspberry Pi4. Deze heb ik nu al twee jaar en ik kan er goed mee omgaan. Ik heb verschillende smarthome protocollen (Tuya wifi, HomeKit en Zigbee) en dito producten getest.Ik heb sterke voorkeur voor Zigbee en gebruik momenteel deze Sonoff Zigbee dongle icm Zigbee2Mqqt, maar dit is geen must-have. Tuya wifi is geen optie voor mij (cloud afhankelijkheid, etc.) en HomeKit is duur en veelzijdigheid van producten (te) beperkt. Matter heb ik geen ervaring mee. Zigbee heeft veel verschillende devices en brede range prijs/kwaliteit.
  • (vrijwel) alle lampen/ lichtpunten moeten met een fysieke knop kunnen worden bediend. Ik ben de enige 'tweaker' in huis. De rest wil gewoon lampen met fysieke knoppen kunnen bedienen.
  • Om verschillende redenen wil ik dat lampen met 'wired schakelaars' kunnen worden bediend. Belangrijkste redenen: (i) ik ben zelf vaak weg dus niet in staat om problemen direct op te lossen, en (ii) verkoopbaarheid van het huis in de toekomst.
Verlichting: benodigde smart devices:
Om mijn verlichting aan te sturen heb ik de volgende smart devices nodig:
  • 9 lichtschakelaars die in zg. hotelschakeling kunnen werken (1x set van drie schakelaar om één lichtpunt te bedienen; 3x set van twee schakelaars om een lichtpunt te bedienen). 
  • 6 gewone lichtschakelaars die elk één lichtpunt bedienen. 
  • 13 dimmers om LED verlichting mee aan te sturen. 
  • 7-10 (staande)lampen die met een stekker in een wandcontactdoos aangesloten zitten. Ook deze wil ik met een smart device kunnen aansturen.

Voorselectie van devices:
  • Voor lichtschakelaars: Aqara H1 switch
  • Voor dimmers: ik overweeg twee opties: (i) Zigbee dimmer (ECO-DIM.07 Zigbee Basic), of (ii) een pulsschakelaar met daarachter een Tuya Zigbee Dimmer module  
  • De voor wandcontactdozen gebruik ik nu Tuya Smart plugs. Ik wil deze in de nieuwe setting zo min mogelijk gebruiken. Ze zijn bulky en zullen niet overal passen. Ik ga namelijk ook WCD in de vloer plaatsen (onder een vloerkleed bv). Als alternatief kan ik een relay switch achter de WCD plaatsen. Beide niet ideaal. 
  • Overige (battery powered) smart devices: ik gebruik ook (wireless) scene switches/buttons, deur- & temperatuur sensors, en radiatorknoppen. Ruim gerekend, zullen dit er in totaal circa 30 zijn.
Vragen
  1. In totaal kom ik op c. 70 devices. Mijn Zigbee dongle ondersteunt volgens mij maximaal 32 connecties. Dit is te krap maar ik heb sowieso routers/ repeaters nodig om overal goed bereik te hebben. Vraag: Hebben mensen ervaring met een vergelijkbaar aantal devices en blijft dit stabiel werken?
  2. Ik wil dat alle schakelaars/ dimmers in dezelfde stijl zijn. Verschillende stijlen van knoppen vind ik niet mooi. Dat zal niet lukken als ik de Aqara H1 switch gebruik, want Aqara verkoopt geen LED dimmers in Nederland. Vraag: Heeft iemand goede ervaringen met een Zigbee switch die bijvoorbeeld afdekmateriaal van Gira/ Jung oid ondersteunt?
  3. Schakelaars met/ zonder neutraal draad?  Dit is een dilemma, maar ik neig naar ‘met nuldraad’. Voordelen van ‘met nuldraad’ zijn: (i) switch kan ook als router/repeater werken en gezien het totaal aantal devices, (ii) geen capacitor nodig (sommige LED lampen gaan toch flikkeren als ik een no-neutral switch gebruik zonder capacitor. Belangrijkste nadelen: (i) switches met neutraal hebben vaak een relay en dit maakt een vrij hard klik geluid bij gebruik. Vraag: Wat zijn jullie ervaringen?
  4. Powerplug/ Relay switches icm wandcontactdozen. Powerplug wil ik dus vermijden. Een relayswitch past vaak niet achter een WCD. Vraag: wat adviseren jullie als alternatief op powerplugs?- Zigbee signaal repeaters. Op sommige plekken zal ik toch een repeater nodig hebben.  De minst lelijke oplossing is hier denk ik een wandcontactdoos met USB poort zodat ik daar een Tuya Zigbee repeater (of vergelijkbaar) in kan stoppen. Vraag: Hebben jullie hier ervaring mee?
Excuus voor de lange post, maar hopelijk helpt dit om goed advies te geven. Alvast veel dank voor jullie input _/-\o_
Dit soort berichten trekt altijd mijn aandacht. Zelf de afgelopen jaren behoorlijk wat ervaring opgebouwd bij het bouwen van mijn eigen smarthome. Veel merken en protocollen heb ik uitgeprobeerd en met elkaar vergeleken. Als je het groots aan wil pakken dan moet je systeem stabiel, schaalbaar en toekomstbestendig zijn.

In de basis zou ik van de raspberry pi afstappen en voor een Intel NUC kiezen met Ubuntu server. Draai alles vanuit Docker containers, zelf draai ik Mqtt, Node-Red en Zigbee2mqtt in de basis. Dit is super stabiel, makkelijk te backuppen en flexibel in uitbreiding.

Alle dimmers en schakelaars zijn hier van Niko, werken op de traditionele manier maar zijn ook zigbee connected. Voor de rest Xiaomi licht, bewegings en deur sensors. Overige verlichting is Hue. Mijn ervaring is dat je het beste dimmers met een nul draad kan gebruiken om de kans op flikkering zoveel mogelijk te voorkomen. Gebruik zo min mogelijk spullen op batterijen, alleen als je er makkelijk bij kunt om te vervangen.

Ik bedien niets via stem, bijna alles gaat geheel automatisch. Front end zelf geschreven, gebruik ik zo min mogelijk om dat in mijn beleving alles zoveel mogelijk automatisch moet gaan 😀. App is er meer voor het inzien van waardes van sensoren, buitentemperatuur, opbrengst panelen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:22
Zigbee is een mesh netwerk en volgens mij was het zo dat bedraadde zigbee nodes in zichzelf al repeater zijn en bepaal dus goed waar je repeaters nodig hebt. Met 70 zigbee devices lijkt me dat niet nodig, uiteraard afhankelijk van het oppervlak waar ze zitten.

En inderdaad, even iets groters dan RPi gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ventusGallus
rorie schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:12:
Alle dimmers en schakelaars zijn hier van Niko, werken op de traditionele manier maar zijn ook zigbee connected. Voor de rest Xiaomi licht, bewegings en deur sensors. [...] Mijn ervaring is dat je het beste dimmers met een nul draad kan gebruiken om de kans op flikkering zoveel mogelijk te voorkomen. Gebruik zo min mogelijk spullen op batterijen, alleen als je er makkelijk bij kunt om te vervangen.
Bedankt voor de tip om naar Niko te kijken. Was ik nog niet tegengekomen en dit lijkt exact te zijn wat ik zoek. Niko heeft zowel schakelaars, dimmers als een wandcontactdoos! Wel jammer dat de producten een stuk duurder zijn dan Chinese merken zoals Aqara, maarja dat zal (hopelijk) ook te merken zijn in stabiliteit en bouwkwaliteit.

Als ik naar de Niko website kijk moet ik volgende producten hebben:Echt jammer dat dit spul zo duur is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ventusGallus schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:59:

In totaal kom ik op c. 70 devices. Mijn Zigbee dongle ondersteunt volgens mij maximaal 32 connecties. Dit is te krap
Los van of die 32 klopt (even geen zin om het op te zoeken ;)) gaat dat getal over nodes die direct verbinding maken met je stick en dat hoeft helemaal niet voor alle nodes te gelden bij een zigbee mesh. Met een paar zigbee devices met netvoeding in huis (lampjes bijvoorbeeld) die elk ook weer 32 nodes kunnen hebben, zit je met maar een paar apparaten al snel op meer dan 200 plekjes voor nodes om mee te doen in je mesh.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
ventusGallus schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:13:
[...]

Bedankt voor de tip om naar Niko te kijken. Was ik nog niet tegengekomen en dit lijkt exact te zijn wat ik zoek. Niko heeft zowel schakelaars, dimmers als een wandcontactdoos! Wel jammer dat de producten een stuk duurder zijn dan Chinese merken zoals Aqara, maarja dat zal (hopelijk) ook te merken zijn in stabiliteit en bouwkwaliteit.

Als ik naar de Niko website kijk moet ik volgende producten hebben:Echt jammer dat dit spul zo duur is
Vooral de schakelaars zijn een stuk duurder dan de traditionele, maar online kan je ze voor best scherpe prijzen vinden. Dimmers zijn eigenlijk net zo duur als een goeie traditionele led dimmer.

Twee draads dimmer is fase en schakel, dus bruin en zwart. Nooit problemen gehad met de minimale output van 3 watt, dimmer heeft ook veel instel mogelijkheden voor o.a. minimaal dim vermogen. Dimmer werkt zonder draai knop, je bediend hem met een tip bediening. Indrukken is aan en uit en vasthouden is dimmen. Zit ook een net led lampje op de dimmer zelf.

Laat maar weten of je nog vragen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ventusGallus
rorie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:18:

Vooral de schakelaars zijn een stuk duurder dan de traditionele, maar online kan je ze voor best scherpe prijzen vinden. Dimmers zijn eigenlijk net zo duur als een goeie traditionele led dimmer. [...]Twee draads dimmer is fase en schakel, dus bruin en zwart.
Wederom bedankt en ben het met je eens voor wat betreft de prijs van de dimmers.

Toch een challenge vraag. In je eerdere reactie gaf je aan alles van Niko te hebben. Ook adviseerde je:
Mijn ervaring is dat je het beste dimmers met een nul draad kan gebruiken om de kans op flikkering zoveel mogelijk te voorkomen.
Maar de Niko dimmers (even ik vermoed de schakelaars) hebben geen nuldraad... Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
@ventusGallus normaal gesproken heb ik het liefst een nul draad bij een led dimmer. Vaak ellende gehad met knipperende led lampen of net niet helemaal uit. Bij Niko dimmers is dit toch net ff anders, die hebben een aantal profielen waar je uit kan kiezen voor elk type verlichting die er op aangesloten is. Tot nog toe geen problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Pff en ik maar denken dat dit topic dood was. Ik kreeg geen meldingen meer van Tweakers. :o

Niko is een mooie tip ga ik mij in verdiepen!
Loxone en KNX zijn voor mij te duur en te lastig aanleggen denk ik. Momenteel zit de meterkast nog verstopt in een keukenkastje (Blijkbaar mocht dat vroeger nog) en op de plek waar hij gaat komen heb ik denk ik ook niet genoeg ruimte voor een patchkast om alles centraal te kunnen schakelen.

Ik denk dat ik traditioneel ga werken met per kamer van alle punten naar een centraal doos in het plafond en vanuit daar naar de meterkast. (Grootverbruikers gaan uiteraard wel direct door naar de meterkast op een aparte groep).
Daarnaast ga ik toch schakeldraad trekken naar alle plekken waar dat nodig zou zijn. Of ik deze ook ga gebruiken bepaal ik dan per plek.

Ik zie dat @ventusGallus HA heeft draaien op een RPI4, dit kan ik sterk afraden als je er straks van afhankelijk bent. Zeker als je nog op de sd kaart werkt en niet op een ssd? (Aanname, staat niet benoemd).
Ik zie dat een NUC wordt geadviseerd. Daar heb ik eerder ook naar zitten kijken en uiteindelijk besloten om voor een Dell SFF (Optiplex) te gaan. Net zo groot als een NUC maar goedkoper en veelzijdiger.
Op die Dell heb ik Proxmox draaien (leercurve valt heel erg mee!) en dat geeft de mogelijkheid tot containers en vm's.
HA draait daarop in een VM en daarnaast heb ik er o.a. PiHole en Omada in een container op draaien.

De Conbee 2 stick die ik gebruik heeft moeite boven de 60 devices (icm ZHA). Geen idee waarom want ik heb er echt genoeg routers in de vorm van slimme stekkers en lampen tussen zitten maar sommige draadloze devices vallen soms van het netwerk. Even op de pair knop drukken en ze zijn er weer, dan gaat het een paar dagen goed en dan valt er een ander vanaf.
Wil alles nog een keer opnieuw pairen en dan beginnen met alle routers en daarna alle eind devices kijken of dat verbeterd. Ik zie nu dat veel einddevices direct met de Conbee zijn geconnect en dat wil ik dus eigenlijk straks voorkomen.

Verlichting gaat in de keuken en bijkeuken en alle "doorloop ruimtes" eigenlijk automatisch met behulp van aanwezigheids en bewegings sensoren.
De woonkamer is net even te veelzijdig in gebruik om dit op de zelfde manier te sturen dus die gaat voornamelijk op timer of gewoon met een schakelaar op een tactische plek. (Of schreeuwen tegen een willekeurig google apparaat, dat werkt ook gewoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-01 16:09

xychix

FreeBSD Rules !

DeadMetal schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:53:
[...]

Ik gebruik deze in combinatie met Zigbee2MQTT (plus HA), bevalt me goed. Ik gebruik hem mét blauwe draad, hoewel dat volgens de handleiding ook zonder zou kunnen (maar geen ervaring mee). Wel aardig is dat je min, max en dimsnelheid (pulsdrukker ingedrukt houden) kan instellen.
De draai/druk-dimmers van dit merk hoef ik echter niet meer.
hmm ik heb robb draai druk dimmers, maar die vallen een keer in de zoveel tijd voor een paar secondes uit.
Ze hebben ooit netjes alle 5 vervangen door nieuwe maar zelfde probleem (maakt niet uit of ze zigbee gekoppeld zijn of niet)
Dus nu 1 op proef van ecodim gekocht, moet ik nog inbouwen.

Welke pulse draai drukkers zijn wel rock solid???

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:44
Ik heb eens naar dat ns panel gekeken van sonoff vindt ze toch best prijzig, nu keek ik ook ff bij ali en daar zie ik dezelfde (denk ik) voor meer dan de helft goedkoper en gratis verzending https://nl.aliexpress.com...:668%232846%238112%231997 is het nu dezelfde? omdat sommige afbeeldingen hetzelfde zijn als van sonoff of is die van sonoff gewoon dat chinese ding met hun eigen logo erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:20

Coffee

Coffee

DeadMetal schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:25:

Hier ben ik het ook helemaal mee eens, en ben momenteel bezig om dit te realiseren.

Bij het uitzoeken liep ik echter tegen het issue dat de Tetrix spotjes die wij hebben gekocht van Super Modular volgens mij niet werken fase aan/afsnijding. In plaats daarvan werken ze via een dimming driver van EldoLed (meebesteld bij Modular). We sturen die driver aan via een 0-10v stuurdraad vanuit een led controller. Die controller bediend kan worden door zowel pulsdrukkers als via zigbee.

Momenteel is het idee om van alle spots de dimming drivers naast de controllers op een houten plaat te monteren. Deze plaat komt dan achter een valse wand van een centrale 'patch' kast te hangen.

Door deze opstelling te gebruiken kunnen alle spots aangestuurd worden via Home Assistant, Apple Home Kit, door slimme scenes te maken, én natuurlijk gewoon de klassieke knop aan de wand (dus ook Oma snapt straks hoe het licht werkt).

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ventusGallus
Graag breng ik weer wat nieuw leven in deze discussie. Verbouwing gaat nu beginnen en vorige week hebben we met de electricien gezeten.

Ik heb aangegeven dat ik graag alle lichtpunten wired & smart wil bedienen. Ook gezegd dat Zigbee mijn voorkeur heeft. Leek hem heel logisch en hij raadde mij aan om (relay) modules te kiezen die dan achter normale schakelaars worden geplaatst. Hij komt nog bij mij terug welke exacte modules (dimmer & gewoon schakelen) hij aanraadt. Zal ik hier delen zodra bekend.

Modules achter de schakelaar lijkt mij een prima optie. Ik heb deze optie eerder afgewezen omdat het lastig is in te passen. Blijkbaar valt dat voor een professional wel mee.

Doordat verbouwing nu gaat beginnen zat ik ook aan mijn Home Assistent hardware te denken. Ik draai nu HA op Pi4 met Zigbee2Mqtt.

@rorie, jij had het eerder over alles in containers draaien. Ook @emielbf zei dat ik iets groters dan een RPi (4) moest gebruiken. Een paar vragen:
- Is een Pi 5 in jullie ogen wel geschikt? Zelf merk ik dat de Pi4 praktisch niet belast wordt dus upgraden lijkt niet nodig. Ik wil een super stabiel systeem en investeren in een nieuwe RPi5 plus NVME ssd vind ik OK.
- Of adviseren jullie een zwaardere PC zodat je HA virtueel op een Ubuntu kan runnen? Ik zou graag begrijpen wat daar de voordelen van zijn. Dit zou ik best willen overwegen nl. Wel een stuk minder gebruiksvriendelijk vermoed ik? @rorie, jij gebruikt zelfs helemaal geen HomeAssistant begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik heb hier in mijn nieuwbouw alle inbouwdozen 50mm diep laten maken en bij alle schakelaars een blauwe draad laten trekken. Dit kon gek genoeg voor een habbekrats.
Hierdoor kan ik overal dimmers of smart modules kwijt en heb ik zelf achteraf al het schakelmateriaal omgezet naar puls drukkers icm fibaro dimmers/switches, alles op z-wave dus.
Nu werkt alles lokaal met of zonder wi-fi en met of zonder de fibaro controller. Ook voor de vrouw/kinderen en gasten is het dus allemaal duidelijk.
Die integreert ook prima met iPhone/apps/widgets/Siri. In de achtergrond wel HA draaien voor wat andere zaken maar zou ik niet persé aanraden als je iets wilt wat gewoon altijd zorgeloos moet werken eerlijk gezegd. HA vraagt veel tijd en heeft een stijle leercurve als IT niet je vak is.

Met een beetje geduld is er ook genoeg tweedehands te vinden aan modules waardoor je met wat tijd relatief goedkoop je hele huis slim kan maken.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 07-04-2024 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:22
relay betekent aan/uit (lijkt me) en er komt een moment (WF) dat je met het knopje ook wilt dimmen. Waarom niet alle Hue? Die hebben schakelaars (friends of Hue) en ook dimmers. Heb je geen relays nodig. En vast ook te koppelen met HA voor echt slim werk. Maar mijn ervaring is ook dat verlichting direct en met een knopje moet werken (WF).
Als server heb ik nu een Intel NUC met Ubuntu, gewoon omdat het kon. Een RPi 5 met externe opslag zal het ook prima doen, een NUC voelde wat robuuster. Ik heb overigens geen HA, bij mij werkt alles op OpenHab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
@ventusGallus Afgelopen jaar heb ik alles overgeheveld van een raspberry 4 naar een Intel nuc i5. Daar draai ik Ubuntu server op met Docker en al mijn containers. Dit draait echt super stabiel, beter dan mijn raspberry pi 4 deed.

Voor schakelmateriaal, kijk eens naar de dimmers en schakelaars van Niko, die ondersteunen standaard zigbee. Hierdoor kan de verlichting zowel automatiseren als met de hand bedienen. Zoek even op Niko connected, werkt met zigbee2mqtt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou nog steeds gewoon normaal verlichting aan laten leggen (misschien knoppen een beetje verstoppen achter gordijnen ofzo ;) ) en dat dan een beetje smart maken zoals in mijn bestaande huis. Sommige lichtknoppen zitten er al 50 jaar, dat gaat een zigbee schakelaar niet halen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelden
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-03 09:55
Ik ben bezig met de renovatie van een huis uit 1950. De meterkast is al ooit gemoderniseerd, maar veel kabels zijn nog oud. Boven vaak maar 1 stopcontact per kamer. Vloeren gaan er uit dus mogelijkheid om nu nieuwe leidingen te leggen.
Geen tijd voor een uitgebreid lichtplan voordat de vloeren erin komen. Dus ik wil het graag flexibel houden.
Ik heb dit forum en andere info gelezen, en neig nu naar gebruik van matter over thread. Als ik het goed begrijp moet ik er dan voor zorgen dat we overal waar een lamp of schakelaar komt beschikken over fase (bruin) en nul (blauw en aarde (groen/geel). Die kunnen gewoon doorlopen van de ene naar de andere plek. Vervolgens achter elke schakelaar en elke lamp een module inbouwen. Daarna kun je dan bepalen (programmeren) welke schakelaar aan welke lamp wordt gekoppeld.
Klopt dat? Dan is dat toch zo ongeveer de meest eenvoudige oplossing, met de meeste flexibiliteit en volgens de meest moderne standaard?
Ik hoor graag jullie mening.
Thx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
Gelden schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:11:
Ik ben bezig met de renovatie van een huis uit 1950. De meterkast is al ooit gemoderniseerd, maar veel kabels zijn nog oud. Boven vaak maar 1 stopcontact per kamer. Vloeren gaan er uit dus mogelijkheid om nu nieuwe leidingen te leggen.
Geen tijd voor een uitgebreid lichtplan voordat de vloeren erin komen. Dus ik wil het graag flexibel houden.
Ik heb dit forum en andere info gelezen, en neig nu naar gebruik van matter over thread. Als ik het goed begrijp moet ik er dan voor zorgen dat we overal waar een lamp of schakelaar komt beschikken over fase (bruin) en nul (blauw en aarde (groen/geel). Die kunnen gewoon doorlopen van de ene naar de andere plek. Vervolgens achter elke schakelaar en elke lamp een module inbouwen. Daarna kun je dan bepalen (programmeren) welke schakelaar aan welke lamp wordt gekoppeld.
Klopt dat? Dan is dat toch zo ongeveer de meest eenvoudige oplossing, met de meeste flexibiliteit en volgens de meest moderne standaard?
Ik hoor graag jullie mening.
Thx.
Wat je zegt klopt, als je ervoor zorgt dat bij elke lamp en schakelaar zowel een nul als fase draad zit. Dan kun je hier later een module inbouwen en elke willekeurige lamp koppelen aan een schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Nog egven een iets uitgebreider antwoord:

Zowel een module bij de lamp als schakelaar hoeft natuurlijk niet, wanneer je gebruik maakt van Zigbee zou je ook een Zigbee lamp kunnen gebruiken. Je bent dan nog steeds flexibel, je kan dan nog steeds vanaf elke schakelaar met module deze lamp aansturen.

Hou er wel rekening mee dat wanneer je storing zou hebben, er geen enkele lamp meer werkt in je woning.
Zelf gebruik ik op veel plaatsen de Niko connected schakelaars en dimmers, deze hebben ingebouwde zigbee functionaliteit. Je kan schakelaars en dimmers op de klassieke manier met lampen verbinden (zwarte draad) als koppelen via programmeren.
Pagina: 1