Doucherek zonder boren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:57
Wij hebben een mooie badkamer en daar hoort uiteraard een doucherekje bij, twee zelfs. Om precies te zijn deze.

Ik ben echter geen fan van boren in onze mooie tegels. Daarnaast hebben we geen extra tegels (vorige bewoners hadden die niet meer), dus ik ben bang dat ik een tegel kapot maak of een lekkage veroorzaak met boren. Toen dacht ik, waarom hang ik dat ding niet op met lijm? Ik ben als een echte doe het zelver naar de bouwmarkt gegaan en daar een "zeer sterke transparante 2-componenten epoxylijm" gekocht die wel 200kg / cm2 zou moeten kunnen houden. Afijn, je raadt het al... Dat ging een tijdje goed, totdat de boel gisteren naar beneden kwam.

Nu ben ik nog steeds niet van plan om te boren :+ In plaats daarvan ben ik opzoek gegaan naar alternatieven die wel werken. Het nadeel is dat ik geen idee heb of het nu daadwerkelijk gaat werken. Dan nu mijn vraag aan iedereen die net als ik een doucherekje wil ophangen zonder boren: wat hebben jullie gebruikt? En werkt dat goed?

Tijdens mijn zoektocht ben ik een aantal producten tegengekomen die mij aanspreken. Het is alweer een flinke zoektocht aan het worden, waar veel teveel tijd in gaat zitten. Maar ook deze klus moet ik klaren :o ! Hier wat ik gevonden heb:

Vacuum loc
Reviews zijn gemengd. In principe blijft het hangen als het eenmaal hangt, maar vaak blijft er eentje niet goed zitten en die blijft dan ook niet goed zitten. Los daarvan weet ik niet of de adapter aansluit op mijn rekje.

Plakspijkers
Ziet er goed uit. Ik heb echter geen idee of dit goed werkt. Het gekke is dat het oppervlakte van die dingen niet eens zo heel groot is. Waarom zou dit wel blijven hangen als mijn lijm dat niet deed?

Dubbelzijdig tape (vochtbestendig)
Ik hou altijd van dit soort dingen als het werkt. Maar ik heb er mijn twijfels bij. In principe kan ik meerdere stroken tape gebruiken, genoeg om 40kg te moeten houden. Maar ik weet ook dat vochtbestendig niet betekent dat het zeiknat kan worden.

Sealant fix
Ik zag dat dit product werd meegeleverd bij andere doucherekjes en het ziet eruit als een degelijk product. Helaas wel prijzig voor een beetje lijm, dat weerhoudt mij er van om gewoon even te proberen.

Hebben jullie nog andere ideeen? Wellicht een soort lijm of kit waar ik niet aan gedacht heb? Iets wat goed plakt, nat kan worden en een kilo of 8-10 kan houden? Met 10 kilo heb ik nog een redelijk veillige marge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 11:50
Ik heb zelf een handdoekrek van tiger geplakt met tigerfix:
https://www.tiger.nl/nl-nl/tigerfix

Deze hangt al jaren met zware handdoeken eraan en geeft geen krimp.
Neem aan dat een doucherekje ook geen probleem zal zijn.
Is geloof ik belastbaar tot 10KG

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
ZtaaB schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:32:

Ah, die was ik vergeten! Dit zat destijds bij onze toiletrolhouders. Ik moet zeggen dat ik het lastig vond mengen en het waarschijnlijk daardoor niet echt lekker bleef zitten. Ik had niet door dat je deze zakjes gewoon los kunt kopen, dus wellicht moet ik het nog een kans geven. Goede suggestie!

Overigens had ik het idee dat dit hetzelfde zou moeten doen als mijn twee componentenlijm, die het helaas niet redde.

[ Voor 8% gewijzigd door Zenomyscus op 22-12-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:37
ZtaaB schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:32:

Dit werkt inderdaad erg goed, maar vooral bij gladde wandtegels.. Wij hebben matte tegels die vlak zijn (ruwig oppervlak) en dan hecht het een stuk minder.. Uiteindelijk kwam dit ook hier naar beneden.

Kortom: wat voor tegels heeft TS het over? Wij hebben inmiddels niets meer hangen. Teveel werk met schoonmaken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Vraag is denk ik meer waarom die epoxy lijm niet blijft zitten. Want als dat niet goed hecht gaan andere producten echt niet beter hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-05 15:57
Ik heb geboord in de voeg. Voor het mooie zou je plug > vullen met kit > schroef moeten doen voor een goede dichting.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:59
Wij hebben deze al 2 jaar hangen.
Met bijgeleverde lijm

https://www.amazon.nl/PNN...idouche%2Caps%2C70&sr=8-4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8XKcgQCZgx0gIWwRL_Up86N9MA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tZse6XVAjuwPq6LX6s230sgS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door d-vine op 22-12-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:00
Zuignap oplossing van Ikea.

Maar ik zou gewoon boren. Tegelboortje en gaan

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 22-12-2023 10:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Je moet je over je angst heen zetten en een goed diamantboortje kopen, en even op youtube kijken hoe je dan moet boren.

Zo lastig is het allemaal niet. Alle oplossingen met zuignappen en kleefpasta zorgen er uiteindelijk voor dat je doucherek op een dag naar beneden valt en een barst in je vloertegen veroorzaakt.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/24561.jpg Dit soort moet je hebben. En goed koelen tussendoor :)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 22-12-2023 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:01
rekje op de douchestang monteren?
Heb er zelf eentje gekocht en voor deze prijs is het natuurlijk wel plastic/fantastisc, maar doet 't verrassend goed. Hangt er al drie jaar nu.

https://nl.aliexpress.com...21rec%21NL%21164581358%21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:49
Boren, niet gaan klooien met zuignappen of andere troep. Gewoon even netjes ophangen of laten doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:14
Ook veroorzaakt boren op anderhalf meter hoogte niet direct een lekkage. Buiten de douchestraal plaatsen even goed kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
PROnline schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:41:
Heb er zelf eentje gekocht en voor deze prijs is het natuurlijk wel plastic/fantastisc, maar doet 't verrassend goed. Hangt er al drie jaar nu.

Deze heb ik ook, de zwarte. Werkt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:59
En met boren is niets mis mee.
Je kan een centerpunt gebruiken en daarna voorzichtig boren.
Of speciaal tegel voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-05 21:44

Freakie1NL

Grote Baas

Als je een douchewand hebt daar een doucherek overheen hangen. Niet boren, makkelijk schoonmaken en blijft 100% hangen.

Zo iets

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcSJq5jF6q0tagm9xZjthbsoYlqjfcS3dzFOyJPjClubj4lmgKT5xy9LvvA-obyM2MR9z0bt4cO4VVOsGazlKeXGqfr_AgWEBxhnf8wHBagSHx2yiKn3lrqQhw&usqp=CAc

[ Voor 51% gewijzigd door Freakie1NL op 22-12-2023 10:46 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
ID-College schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:36:
[...]

Dit werkt inderdaad erg goed, maar vooral bij gladde wandtegels.. Wij hebben matte tegels die vlak zijn (ruwig oppervlak) en dan hecht het een stuk minder.. Uiteindelijk kwam dit ook hier naar beneden.

Kortom: wat voor tegels heeft TS het over? Wij hebben inmiddels niets meer hangen. Teveel werk met schoonmaken :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spQxuRqDVqEkhUeqhGFZjlOBa6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybCs40rPei22HasjdeXfQiaZ.jpg?f=fotoalbum_large

Onze tegels zijn redelijk glad. De donkere tegel is iets ruwer dan de witte tegel, maar ik zou beide glad noemen. Maar bij beide tegels is er geen lijm meer te zien. Alle lijm zat nog aan het doucherekje en kon ik er redelijk eenvoudig met mijn nagel afhalen. Ik trok er zo stukken van een paar centimeter tegelijk vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:40:
Je moet je over je angst heen zetten en een goed diamantboortje kopen, en even op youtube kijken hoe je dan moet boren.

Zo lastig is het allemaal niet. Alle oplossingen met zuignappen en kleefpasta zorgen er uiteindelijk voor dat je doucherek op een dag naar beneden valt en een barst in je vloertegen veroorzaakt.

[Afbeelding] Dit soort moet je hebben. En goed koelen tussendoor :)
Hier kan het ook prima mee: https://www.gamma.nl/asso...l-glasboor-6-mm/p/B544799

Ik heb de 6mm, 8mm en 10mm en dozijnen gaten geboord in de badkamers. De boortjes zijn zo scherp dat je met een lichte accuboor de tegel zo wegschraapt.

Als je door de tegel heenbent verder boren met een scherpe steenboor of doorgaan met de tegelboor (die slijt dan wel harder).

Voor zo'n rekje kun je volstaan met korte schroeven, pluggen, gaten. Feitelijk nul kans dat je door een leiding heen gaat, maar een leidingdetector kan geen kwaad voor zover die in het huis van metaal zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 22-12-2023 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

pennywiser schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:41:
Ook veroorzaakt boren op anderhalf meter hoogte niet direct een lekkage. Buiten de douchestraal plaatsen even goed kijken.
Knap dat jij dit zo kan zien, over het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
PROnline schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:41:

Hm, dat is eigenlijk geen gek idee. Ik ben benieuwd of dit door de keuring komt bij de baas des huizes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
Freakie1NL schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:45:
[...]

Heel knap dank je. Maar ik heb natuurlijk geen wetenschappelijk onderwijs. Fijne kerstdagen.

[ Voor 11% gewijzigd door pennywiser op 22-12-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Rukapul schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:44:
[...]

Hier kan het ook prima mee: https://www.gamma.nl/asso...l-glasboor-6-mm/p/B544799

Ik heb de 6mm, 8mm en 10mm en dozijnen gaten geboord in de badkamers. De boortjes zijn zo scherp dat je met een hele lichte accuboor de tegel zo wegschraapt.
Chipped het er rondom dan niet af bij keramische tegels? Dan onthoud ik dat voor de volgende keer. Boren met mijn diamant boortjes duurt altijd wel lang namelijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 01:18

BrZ

Zenomyscus schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:43:
[...]

[Afbeelding]

Onze tegels zijn redelijk glad. De donkere tegel is iets ruwer dan de witte tegel, maar ik zou beide glad noemen. Maar bij beide tegels is er geen lijm meer te zien. Alle lijm zat nog aan het doucherekje en kon ik er redelijk eenvoudig met mijn nagel afhalen. Ik trok er zo stukken van een paar centimeter tegelijk vanaf.
Wel goed schoongemaakt (ontkalkt!) en ontvet? Zou wel verwachten dat het zou moeten blijven zitten.

Ik heb zelf nu een Ikea ding hangen met zuignappen. Wist nog niet wat ik wilde hebben, dus heb dit tijdelijk opgehangen. Hangt inmiddels al 3 jaar muurvast :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
Sethro schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:38:
Vraag is denk ik meer waarom die epoxy lijm niet blijft zitten. Want als dat niet goed hecht gaan andere producten echt niet beter hechten.
Dit vroeg ik mij ook al af. De ondergrond had ik in elk geval goed schoongemaakt. Ik zie ook meerdere reacties van anderen waarbij de lijm al wel jaren hangt. Ik denk overigens dat onze bruine tegel, die wat ruwer is, de boosdoener is. Al vind ik hem persoonlijk niet heel ruw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
Wat betreft boren zou ik dat niet volledig in de voeg kunnen doen. Op 1 punt wel, maar de tegels sluiten niet aan, dus de andere hoek moet door de tegel heen. Het nadeel is dat ik niet weet welk materiaal er achter de tegels van de koof zit. Ik gok dat het gewoon hout is. Maar de angst voor lekkages en het verpesten van tegels blijft. Misschien moet ik het inderdaad gewoon niet zelf doen. Een ander nadeel van boren is dat je niet meer terug kunt. Mocht je ooit een ander rekje willen, dan moet dat wel precies aansluiten, anders heb je nog meer gaten in je muur.

Het tweede rekje hangt overigens vrij laag zodat onze kleine smurf er ook bij kan. Daar komt wel behoorlijk wat water overheen. Ook over de bovenste valt een hoop water, maar wellicht is boren + kit voldoende om problemen te voorkomen.

Hoe dan ook wil ik iedereen al bedanken voor de vele reacties, dat had ik niet verwacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
BrZ schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:48:
[...]

Wel goed schoongemaakt (ontkalkt!) en ontvet? Zou wel verwachten dat het zou moeten blijven zitten.

Ik heb zelf nu een Ikea ding hangen met zuignappen. Wist nog niet wat ik wilde hebben, dus heb dit tijdelijk opgehangen. Hangt inmiddels al 3 jaar muurvast :+
Ik heb inderdaad mijn best gedaan om het schoon en droog te maken. Een vriend van mij heeft die van Ikea ook en dat lijkt tegenwoordig goed te werken. Vroeger hadden mijn ouders ook vaak van die zuignappen, maar welk model ze ook hadden: ze lagen allemaal op de grond na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
Freakie1NL schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:43:
Als je een douchewand hebt daar een doucherek overheen hangen. Niet boren, makkelijk schoonmaken en blijft 100% hangen.

Zo iets

[Afbeelding]
Onze glaswand is al bezet helaas. Ik heb haakjes aan de bovenkant hangen zodat daar de handdoeken aan hangen. Die kwamen ook naar beneden. Dat probleem is dus opgelost op een vergelijkbare manier. Maar de glaswand is dus bezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:21

-pollem-

Are you threatening me?

Freakie1NL schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:43:

Zo iets

[Afbeelding]
Waar heb je deze gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Heb hem zelf in het wit bij onze nieuwe badkamer. Even goed zoeken, want kleuren en winkels hebben flinke prijsverschillen.

https://www.badkamerxxl.n...gend-35x90cm-haak-mat-wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:35
Is een telescopisch doucherek niks voor je? Hadden we in onze huurwoning. Werkt perfect en klem je gewoon tussen plafond en vloer. Geen boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Laatst online: 16-05 14:42
Freakie1NL schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:29:
[...]

Heb hem zelf in het wit bij onze nieuwe badkamer. Even goed zoeken, want kleuren en winkels hebben flinke prijsverschillen.

https://www.badkamerxxl.n...gend-35x90cm-haak-mat-wit
Hola moli wat een prijs voor een douche rekje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 23:40
Zenomyscus schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:57:
[...]

Onze glaswand is al bezet helaas. Ik heb haakjes aan de bovenkant hangen zodat daar de handdoeken aan hangen. Die kwamen ook naar beneden. Dat probleem is dus opgelost op een vergelijkbare manier. Maar de glaswand is dus bezet.
Aannemende dat je handdoeken niet IN de douchecabine hangen, zou zo'n rek natuurlijk makkelijk aan de binnenkant van het glas passen.Het is denk ik geen probleem om ze tegenover elkaar te hangen aan hetzelfde glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-05 15:11
Je rekjes kun je prima vastzetten met een poly montage kit, deze kan de temperatuur veranderingen en stoten beter opvangen dan een epoxy. Wel moet je een ruw oppervlak hebben op je rekje. De kit heeft ook een minimale dikte nodig, dus drukt niet alle kit er tussen uit....Voor het initiele fixeren kun je bv de mirrortape van bison (action) gebruiken. Dat spul is ook bizar sterk.

Ik heb zelf zo mijn gehele regen douch opgehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Freakie1NL schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:45:
[...]

Ik vermoed dat @pennywiser bedoelt dat er wellicht water door het boorgat achter de tegels kan komen, waar de TS en jij waarschijnlijk bedoelen lekkage in mogelijk leidingwerk achter de tegels.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Boren is zonde en onnodig, ik gebruik al ruim 3 jaar zoiets.

Tegel goed schoonmaken en daarna met alcohol ontvetten. Plakkers erop en 24 uur laten rusten. Komt al ruim 3 jaar dagelijks water overheen maar blijft onverminderd stevig plakken. Esthetisch voor sommigen spuuglelijk, maar hij staat toch altijd helemaal vol met shampoos etc :+

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 22-12-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Koffie-Verkeerd schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:44:
[...]

Ik vermoed dat @pennywiser bedoelt dat er wellicht water door het boorgat achter de tegels kan komen, waar de TS en jij waarschijnlijk bedoelen lekkage in mogelijk leidingwerk achter de tegels.
Exact, gevreesde leidingen wegwerkt in de muur weet je nooit hoe die lopen. Kan dus zeker wel op 1,5 meter hoog tegen aan lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-05 11:58
Zelf gebruik ik deze https://www.brabantia.com/nl/renew-douche-caddy-dark-grey/ ziet er strak uit en hangt erg stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 14:09
Ik heb bij mij thuis de alle toiletrol houders op de tegels geplakt met high tack. Fantastisch spul, high tack kit, ik gebruik eigenlijk nooit meer montagekit, alleen maar high tack, plakt ongelofelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

stin00 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:49:
Boren is zonde en onnodig, ik gebruik al ruim 3 jaar zoiets.

Tegel goed schoonmaken en daarna met alcohol ontvetten. Plakkers erop en 24 uur laten rusten. Komt al ruim 3 jaar dagelijks water overheen maar blijft onverminderd stevig plakken. Esthetisch voor sommigen spuuglelijk, maar hij staat toch altijd helemaal vol met shampoos etc :+
Lelijk zeg. Sorry hoor.
Gebruik gewoon een tegelboor en los het in 1 keer goed en netjes op. ;)

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-03 14:15
Byte_Me schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:26:
Ik heb bij mij thuis de alle toiletrol houders op de tegels geplakt met high tack. Fantastisch spul, high tack kit, ik gebruik eigenlijk nooit meer montagekit, alleen maar high tack, plakt ongelofelijk goed.
Een goede montagekit zou dit prima moeten kunnen doen. High tack betekend alleen dat het een hoge aanhechting kracht heeft, m.a.w., dat het blijft hangen zonder dat de lijm al droog is.

Echter ben ik het wel met je eens, pak een high tack lijmkit van goed merk, en geen kleurloze (die heeft minder lijm kracht)

Nadien verwijderen kan dan door met een Stanleymes er achter door te snijden.

Denk er aan, goed ontvetten en ook droog verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
Bas_Pierik schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:10:
[...]

Een goede montagekit zou dit prima moeten kunnen doen. High tack betekend alleen dat het een hoge aanhechting kracht heeft, m.a.w., dat het blijft hangen zonder dat de lijm al droog is.

Echter ben ik het wel met je eens, pak een high tack lijmkit van goed merk, en geen kleurloze (die heeft minder lijm kracht)

Nadien verwijderen kan dan door met een Stanleymes er achter door te snijden.

Denk er aan, goed ontvetten en ook droog verwerken.
Heb je voldoende oppervlakte om een kilo of 10 te laten hangen? 10 kilo is natuurlijk vrij ruim, maar liever teveel dan te weinig. Als ik kijk bij kit van Den Braven wordt er gezegd dat je een meter kit nodig hebt voor afschuifsterkte van 8 kg. De treksterkte is dan wel tot 30 kg, maar het het probleem is dat treksterkte minder relevant is dan afschuifsterkte. Overigens ben ik best bereid high tack kit te kopen om te kijken of het werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-03 14:15
treksterkte van high tack den braven is 2,2 newton / mm2.

1 kg is ca 10 newton. Dus dan zit je op ca 0,2kg per mm2.

afschuifsterkte zou ik me wat minder druk om maken, aangezien je massa wat verder naar voren zit is het meer en hefboom effect.

https://www.denbraven.com...-lijmen/zwaluw-high-tack/

(geen reclame hoor, gebruik meestal zelf Griffon polymeer lijmen)

10kg is voor een doucherekje wel veel hoor, dat is een emmer water :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:47
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:40:

Alle oplossingen met zuignappen en kleefpasta zorgen er uiteindelijk voor dat je doucherek op een dag naar beneden valt en een barst in je vloertegen veroorzaakt.
Of dat je midden in de nacht wakker schrikt en denkt dat er iemand in je huis loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Rukapul schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:44:
[...]

Ik heb de 6mm, 8mm en 10mm en dozijnen gaten geboord in de badkamers. De boortjes zijn zo scherp dat je met een lichte accuboor de tegel zo wegschraapt.
Dat ligt wel sterk aan de hardheidsklasse van je tegels. Bij mijn zijn twee van dit soort boortjes geknapt mijn mijn nieuwe badkamer. Toen maar rap overgestapt op de eerder genoemde diamantboortjes. Ik wilde het risico niet lopen dat er nóg een boortje zou knappen, en er een stuk boor in het half geboorde gat achterblijft.

(nu helpt het niet dat ik vloertegels als wandtegels gebruikt hebt, die zijn wat harder).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Question Mark schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:01:
[...]

Dat ligt wel sterk aan de hardheidsklasse van je tegels. Bij mijn zijn twee van dit soort boortjes geknapt mijn mijn nieuwe badkamer. Toen maar rap overgestapt op de eerder genoemde diamantboortjes. Ik wilde het risico niet lopen dat er nóg een boortje zou knappen, en er een stuk boor in het half geboorde gat achterblijft.

(nu helpt het niet dat ik vloertegels als wandtegels gebruikt hebt, die zijn wat harder).
Fair point.

Als de tegel niet eenvoudig wegschraapt zoals ik noemde dan is zo'n andere boor verstandig.

Voor nog geen 5 euro is het heel eenvoudig te proberen in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Het is niet echt een "rekje", maar heb sinds kort iets hangen staan met een telescopische arm. Je klemt het geheel tussen de vloer en plafond. Was eerst enig sinds sceptisch, maar het werkt goed en zit verrassend stevig.

https://www.bol.com/nl/nl...gn-zwart/9300000141583118

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Epoxy lijm is hartstikke sterk, maar twee problemen:
- Als de Epoxy hard wordt dan zit je met het verschil in werking tussen de twee materialen. In een douche heel relevant, want iedere keer als je die gebruikt wordt het warm en zetten de materialen (verschillend) uit.
- Een lijm kan hooguit zo goed zijn als hij wordt verwerkt. Lijmen hebben een slechte reputatie omdat de meeste mensen proberen iets vast te plakken aan een laagje vuil dat op het oppervlak zit. Vervolgens laat het vuil los en krijgt de lijm de schuld.

Oplossingen:
- Gebruik een lijm die een beetje flexibel blijft. Een SMP lijm is prima geschikt.
- Maak goed schoon. Dat is moeilijker dan het klinkt. Een beetje allesreiniger doet niet veel. Ammoniak oplossing of aceton werkt beter. Een veel gemaakte fout is ook dat mensen het vuil wel oplossen, maar vervolgens de oplossing niet verwijderen, waardoor het oplosmiddel verdampt en je het vuil effectief alleen mooi egaal verdeeld hebt. Nadat je het vuil hebt opgelost moet je de oplossing dus ook wegspoelen, -vegen of absorberen.

Ik kan me een keer herinneren dat ik een stekkerdoos aan de onderkant van een keukenkastje wilde hangen. Ik had met alcohol schoongemaakt en binnen de kortste keer lag de stekkerdoos weer beneden. Toen heb ik het oppervlak wel goed schoon gemaakt en met hetzelfde stuk dubbelzijdige tape terug geplakt. 5 jaar later toen we de huurwoning verlieten had ik grote moeite om het weer los te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matsen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:20
Zelf heb ik 2x een "Tiger Boston" doucherek (hoek). Deze is vergelijkbaar met het rekje van TS. De rekjes zitten nu enkele jaren naar volle tevredenheid vast (op matte tegels) met TigerFix: https://www.tiger.nl/nl-n...398830046-tigerfix-type-2

Ook alle andere accessoires in de badkamer en toilet zitten hiermee vast op de matte tegels. Nergens problemen ondervonden. Gewoon de tegels reinigen met de meegeleverde alcohol doekjes, en monteren volgens de instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grodor
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-05 10:12
Ik heb eerlijk gezegd niet alles doorgelezen. Maar mocht je een glaswand hebben. Wij gebruiken deze naar volle tevredenheid.

https://www.fonq.nl/product/tiger-2-store-doucherek-zwart/585193/?

Veel ruimte voor shampootjes en smeerseltjes (3 vrouwen in huis) , gelijk een mooi plekje voor je wisser en er zitten gleuven in voor de afwatering.

No coffee, no nothing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 16:52
Ik heb hier de spiegel en spiegellamp opgehangen met high-tack in de badkamer. Erg vochtige ruimte, zit al 7jr muurvast :).

Was wel op een iets ruwe tegel. Weet niet of t ook zo goed werkt op een geglazuurde tegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
d-vine schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:43:
[...]

En met boren is niets mis mee.
Je kan een centerpunt gebruiken en daarna voorzichtig boren.
Of speciaal tegel voor gebruiken.
Met boren is heel veel mis. Ik doe hier al 20 jaar met mijn badkamer (vind hem nog steeds mooi). Al die toebehoren in je badkamer worden vroeg of laat lelijk of je wil een andere kleur. En dan begint de ellende want de nieuwe passen natuurlijk niet op de oude boorgaten. Leuk, al die loze gaten in je mooie tegels. :N :'( Ik plak alles nu vast met dubbelzijdige tape van 3M (die groene) die je gewoon bij de Action kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:55
Komt goed joh.... Schilderstape op de tegel, markeren en voorboren (met het juiste formaat steenboor) door de glazuurlaag en stucwerk heen. Daarna pas de klopfunctie van je boor aanzetten.

Eventueel een dot kit in het gaatje, plug erin en Bob's you're uncle... :D

[ Voor 6% gewijzigd door Flozem op 23-12-2023 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:33
Epoxylijm wordt hard. En tegels zijn glad en ik kan me voorstellen dat het gewoon niet echt houdt. Als het dan ietsje gaat werken kan het misschien niks opvangen.

Ik zou het eerst met een MS Polymeerlijm proberen. Die zijn sterk, vochtbestendig en blijvend flexibel.
Smeer de contactpunten dun in en duw hem stevig aan; je wilt dat de lijmlaag dun is.
Den Braven is zo'n kit, Polymax ook.

Een alternatief dat ik te vaak vergeet: Bison montagekit, de bruine in een metalen tube. Onvoorstelbaar sterk en hecht op alles. Netjes bevestigen volgens instructies: omdat hij oplosmiddel bevat laat je hem (zie instructies) iets indrogen voor je de twee elementen samenvoegt.
Pagina: 1