Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert56
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-04 11:38
Mijn vraag
Is het mogelijk om in Evohome één (specifieke) radiator open te zetten en tegelijk een andere radiator te openen. Waarom?
Ik heb een Evohome systeem met bypass. Dit systeem heeft perfect gewerkt, elke ruimte was apart te verwarmen. In februari heb ik een nieuwe ketel gekregen (Oude Daalderop was stuk) en sinds die tijd doet de de radiator in de studeerkamer het niet meer goed. Hij slaat alleen aan als er ergens anders flow is. De Bypass werkt hiervoor dus niet. Overigens is na het plaatsen van de nieuwe en modernere ketel (zonder voorraadvat) mijn verbruik toegenomen.

Ik wil weten of het mogelijk is om met het openen van de radiator in de studeerkamer tegelijk een andere radiator te openen waar op dat moment een lagere temperatuur is dan het setpoint. Dat is namelijk wat wij nu doen, maar dan geautomatiseerd (en daar gaat dit forum over, toch?) Zou dat bijvoorbeeld kunnen met ITTT? of met de Domoticz server?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Evohome thermostaat, generatie 3, Slimme meter gekoppeld aan Domoticz server op een windows 2012 Server. Hier lees ik de data van de Evohome in uit

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
God, wat niet? Ik heb de radiator meerdere keren ontlucht, de HR92 kraanbediening verwisseld, een monteur laten komen die veel kennis van Evohome heeft en met ATAG heeft gesproken. Niemand kan het oplossen, en mijn installateur wordt zo langzamerhand gek van mij.
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:03
Dit klinkt eerder als een probleem met de installatie zelf en niet iets waarvoor je deze work-around wilt toepassen?

Als een radiator niet warm wordt, dan ligt dat aan een (of een combinatie) van deze dingen:

- de afsluiter gaat niet open,
- er is geen flow, ook niet als de afsluiter wel open staat,
- de warmtebron gaat niet aan,
- er zit een kortsluiting in de leidingen, waardoor het warme water niet in deze radiator aankomt.

De hamvraag is dus: welke van de bovenstaande opties is/zijn het? Die moet je dan aanpakken, in plaats van aan symptoombestrijding doen ;)

Dus je zult antwoord moeten krijgen op vragen als:

- gaat de HR92 en de afsluiter onder de HR92 open bij warmtevraag? (Ik heb een defecte HR92 gehad, die ging domweg niet meer open, wel dicht)
- hoor je water stromen, of kun je dat meten?
- gaat de warmtebron aan bij warmtevraag vanuit de betreffende HR92?
- wordt de aanvoerleiding warm, terwijl de ketel aan is en er flow merkbaar is?

Als dat alle vier "Ja" is, wordt je radiator warm en kan warmte afgeven in die ruimte.

Als er op 1 of meerdere vragen een "Nee" komt, moet je dat verder gaan onderzoeken, waarom gebeurt dat niet? En dat dan oplossen.

[ Voor 8% gewijzigd door Gameboy op 22-12-2023 11:40 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert56
Ik heb inmiddels met mijn installateur gesproken.

Het verhaal is inderdaad dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan en niet is staat is zo weinig vermogen te leveren dat er maar één radiator wordt verwarmd. Hij raadde mij aan eerst een te experimenteren met de bypass.

De bypass moet gesloten blijven als alle of meerdere radiatoren open staan, maar als de ene radiator aangaat moet hij opengaan. Dat moet uit te vinden zijn. Anders laat ik een buffervat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:55
Een buffervat heeft in principe dezelfde werking als een radiator. Dus lijkt het mij efficenter om dan in elk geval zoveel radiatoren open te zetten als de minimale afgifte van de ketel (bijvoorbeeld 4 a 5 kW).

Een andere mogelijkheid is om op aan uit te regelen, waardoor tijdsmodulatie kan worden gebruikt. Een beetje ketel afhankelijk kan dit een goed resultaat geven. Hou er wel rekening mee dat je nooit uitsluitend een klein radiatortje kan laten verwarmen met Evohome.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• bert56
Hallo Bert,

Dank je wel. Ik denk dat ik het begrijp. De ketel moet zijn warmte kwijt, daar is flow voor nodig. Daar zorgt de bypass voor, of een extra radiator.

De oplossing waar in nu aan denk is de volgende: Er is natuurlijk met Evohome een methode om een andere radiator te starten tegelijk met de radiator in de studeerkamer. Ik heb nog één radiator zonder thermostaat-knop. Toen ik net een Evohome systeem had gebruikte ik die om het systeem niet in storing te laten springen. Het werd daar echter bloedheet en heb toen een bypass laten plaatsen. Deze radiator kan ik dan toevoegen aan de ruimte van de studeerkamer (met de temperatuurvoeler van de studeerkamer) en dan start deze radiator tegelijk met de studeerkamer. Ik heb dat al getest door met de hand de radiator open te draaien en dat werkt. Zou dat wat kunnen zijn? Overigens zijn die twee radiatoren bij elkaar nog lang geen 5kw. Zou het anders worden als ik een warmtepomp plaats? Want dat zijn we wel van plan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert56
Ik heb helaas van mijn installateur nog geen heel duidelijk antwoord. Volgens hem is de mogelijkheid met de radiator zonder thermostaatkraan (die zeer dicht bij de ketel staat) een optie en zou dit kunnen werken.

Of het een ander verhaal wordt met een warmtepomp weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denonman1

Ik heb exact hetzelfde opgelost via Home Assistant:

Als er maar één HR92 een warmtevraag heeft gaat via een automatisering in een andere ruimte ook de HR92 open.
Ik heb alleen een andere reden: Bij mij tikken de leidingen enorm en als er meer flow is naar ook een 2e readiator, is dit getik iets minder. Ik ben nog aan het testen (heb nog steeds getik), dus wellicht moet ik het anders oplossen, maar de automatisering via Home Assistant werkt verder prima.
Ik heb ook een bypass overigens.

Ik heb al geluisterd waar het tikken vandaan komt, maar dit zit achter een knieschot onder schuin dak waar ik niet erg eenvouding bij kan, ik dacht eerst dit maar 's te proberen.

Anyway: Met Home Assistant kan dit dus. Met Domoticz: Geen idee, ik ben jaren geleden overgestapt naar Home Assistant en heb niet meer achterom gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:17
Heb je het vermogen van de ketel op minimaal gezet?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:55
Je kun meerdere radiatoren bundelen als één zone. Deze radiatoren hoeven niet per definitie in dezelfde ruimte te hangen. Het is niet gezegd dat die radiatoren ook allemaal tegelijk aan gaan. Maar de kans is wel groot. Of inderdaad gewoon eentje open zetten die dan altijd meeloopt.

Een warmtepomp heeft over het algemeen een lager minimaal vermogen en kan dus beter op een laag pitje draaien dan een Gas gestookte ketel.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert56
Hallo Bert Pit, bedankt voor je antwoord. Dat was inderdaad een beetje het plan. Ik denk ook dat een warmtepomp wat beter bij onze situatie past, waarin regelmatig maar één of twee radiatoren aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert56
@nodri2000 ; hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:17
Welke ketel heb je? Merk/ type. Daar kun je op googelen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Pagina: 1