Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0uranga
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-12-2024
Gisteren was het weer eens zo ver. Mijn Telenet verbinding lag er onaangekondigd 2u uit.
Dit gebeurt de laatste maanden minstens 1 x per maand en is waarschijnlijk gerelateerd aan werken in de buurt.
Gisteren nam ik contact op met Telenet en ik kreeg te horen dat dit kwam door werken van Fiberklaar.

De dienstverlening van Telenet gaat zienderogen achteruit, het enige wat goed werkt is de prijs verhogen.
Geplande werken worden niet gecommuniceerd, of je krijgt enkel een sms als de werken gedaan zijn of je hoort helemaal niets.

Mijn probleem: Ik werk 4 dagen op 5 van thuis uit.
Ik heb geen gsm dekking binnen in de woning. Buiten de woning is de 4G dekking ook maar matig.

Als het internet er uit ligt ben ik dus niet meer bereikbaar tenzij ik naar buiten ga of in mijn auto ga zitten.
Ik heb internet echt nodig om mijn job te kunnen uitoefenen.

Gezien de frequentie van dit probleem ben ik op zoek naar een oplossing.

Wat werkt is mijn gsm buiten tegen het raam zetten en de wifi hotspot aanzetten.
Ik heb dan internet maar scherm delen via Teams werkt dan nog niet top.
Gisteren regende het hard, dus deze oplossing werkt niet altijd.

Ziet er nog iemand een goedkope oplossing?
Ik dacht aan een extra abonnement afsluiten via de koperdraad (hopend dat dit dan nog wel werkt)
Een data sim aanschaffen en een extra data abo afsluiten, tweede gsm in een bakje in de tuin leggen en werken via wifi hotspot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-06 18:49
Wat is bij jou "goedkoop"? Als er geleverd kan worden op koper kun je voor 34 euro per maand Scarlet bestellen en omprikken zodra nodig. Eventueel kun je dit automatiseren met een eigen dual wan router achter beide modems. Uiteraard wel regelmatig even testen of die verbinding überhaupt online is, een backup is niets waard als je er pas achter komt dat deze niet werkt als je hem nodig hebt.

Mocht je ook fiber hebben dan kun je hetzelfde doen met een andere provider natuurlijk. Starlink als backup is doorgaans duur en dan blijft er 4G/5G over, ik denk dan aan een Orange flybox oid. Je geeft aan dat bereik niet alles is, dat valt op te lossen met externe antennes (die je eventueel op het dak of in een boom hangt). Er is veel mogelijk, afhankelijk hoeveel die backup lijn je waard is :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:28
Als je nu een consumentenlijntje van Telenet hebt dan heb je dit over jezelf afgeroepen. Consumentenlijnen krijgen consumentenservice. En als je voor werk afhankelijk bent van internet dan had je sowieso al een backup moeten regelen. Zelfs de beste providers liggen er regelmatig uit.

Maar een backup oplossing hangt heel erg van het gebied af waar je zit. Ik ken België niet zo goed, maar als ik in jouw situatie zou zitten zou ik kijken naar:
1) 5G Router met een forse antenne, je zou nog kunnen testen of opzoeken welke providers het beste bereik hebben op jouw locatie.
https://omgeving.vlaander...-zendantennes-op-de-kaart
https://zendmasten.be/
2) Backup internet via een ander medium dan je nu hebt. Dus via de koperen televisiekabel of telefoonlijn als je nu fiber hebt. Je zou ook naar Starlink kunnen kijken, dat lijkt me een erg geschikte optie voor buitengebieden.
review: Aan de slag met Starlink - Hoe goed werkt Elon Musks satellietinternet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-03 22:58
Heel eenvoudig: Scarlet Loco bestellen. Het kost je 34 euro per maand en je bent altijd online.

Bewijs me het tegendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 07:40
Ik heb Telenet Klik (zakelijk abonnement) waarbij backup internet zit inbegrepen. Afhankelijk van waar je modem staat, moet je waarschijnlijk nog kijken naar waar je de ontvanger plaatst. Onze modem staat namelijk in de kelder, maar er is vlakbij wel een raam. Telenet levert zelf de geschikte modem en deze kan ook nog eens in bridge mode worden geplaatst waardoor je een eigen router kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Starlink? € 65,- per maand en eenmalig €450,- voor de hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafbelg
ddkiller0900 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:42:
Ik heb Telenet Klik (zakelijk abonnement) waarbij backup internet zit inbegrepen. Afhankelijk van waar je modem staat, moet je waarschijnlijk nog kijken naar waar je de ontvanger plaatst. Onze modem staat namelijk in de kelder, maar er is vlakbij wel een raam. Telenet levert zelf de geschikte modem en deze kan ook nog eens in bridge mode worden geplaatst waardoor je een eigen router kunt gebruiken.
Die Telenet 4G backup werkt niet in bridge-mode. Test het maar eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 07:40
rafbelg schreef op maandag 25 december 2023 @ 00:55:
[...]

Die Telenet 4G backup werkt niet in bridge-mode. Test het maar eens uit.
Klopt, wanneer je maar 1 kabel hebt aangesloten van je Telenet modem naar je router. Als je een tweede kabel aansluit van je Telenet modem naar je router zou dit moeten werken, er vanuitgaande dat je een dual wan router hebt. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik nog geen tweede kabel heb getrokken en het dus ook nog niet heb kunnen testen. Uit ervaring weet ik wel dat het met 1 kabel inderdaad niet werkt.

Heb jij zelf ook Klik? Werkt bovenstaande wat ik in gedachte heb? Of hoe heb jij dit probleem opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafbelg
Ik ben overgestapt naar VDSL, ik was de regelmatige downtimes op coaxkabel beu en met de aanhoudende prijsverhogingen en bugs in hun systemen is Telenet voor mijn behoefte totaal niet meer concurrentieel.
Pagina: 1