Schoorsteen binnenkant zolder voegen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kouemaha
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 29-02-2024
Hallo,

wij hebben een woning gekocht bouwjaar 1975 met een klassieke open haard.
deze hebben we een aantal keer aangestoken en schouw lijkt ook prima te trekken. Het is een nog ouderwetse gemetselde schouw

We merkten echter dat er lekkage is van rook (zeer miniem, maar wel duidelijke geur) op de zolder. De rook ontsnapt door de kieren die je ziet op de foto's.

Ons idee is om een inbouwhaard te plaatsen met dan ook meteen een flexibel rookkanaal

Tegelijk wensen we wel de muur op zolder toe te voegen. Kan ik gewoon bijvoegen waar er zichtbare gaten zijn? of moet ik eerst alle oude voegen er uit kappen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ib2ftePmfSosHC2UUx2A0vpWOhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgCDreQcgmlTWNKz4VjBQT5D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjVzWfatPKwHchB1ghnbCGNUkB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqZdJQpIKvNWWqVf7aEfVwX0.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-12 18:25
Als je met een (dubbelgeisoleerd) flexibel rookkannaal werkt, vul je doorgaans de vrije ruimte op met korrels, dat lost je probleem al grotendeels op.
Wat is de bedoeling van je voegherstelling? Wil je de master bedroom maken op zolder, dan zou ik de muur kaleien, de diepe voegen geven dan net charme. Wil je de muur vlak pleisteren, dan lost de pleister dat op.
Is het gewoon een opbergzolder: laat het gewoon, is geen probleem toch?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Kouemaha
naftebakje schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:09:
Als je met een (dubbelgeisoleerd) flexibel rookkannaal werkt, vul je doorgaans de vrije ruimte op met korrels, dat lost je probleem al grotendeels op.
Wat is de bedoeling van je voegherstelling? Wil je de master bedroom maken op zolder, dan zou ik de muur kaleien, de diepe voegen geven dan net charme. Wil je de muur vlak pleisteren, dan lost de pleister dat op.
Is het gewoon een opbergzolder: laat het gewoon, is geen probleem toch?
Ik wil eigenlijk nog af en toe mijn open haard gebruiken in afwachting van de installatie van de inzethaard.
Daarom om tijdelijk de lekkage op te lossen door toe te voegen.

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-12 16:58
Ik zou de kapotte voegen / specie er zoveel mogelijk uitbikken of slijpen tot je in ieder geval een paar centimeter hebt en het dan opvullen met doorstrijkmortel (of voegmiddel gemixt met wat normale specie). Maar ik weet niet of je het daarmee echt 100% rookdicht krijgt.

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-12 16:21
In hoeverre heb je het huidige rookkanaal laten inspecteren, of hij überhaupt wel geschikt is nu om te stoken?

• Kouemaha
Analamoebe schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:03:
In hoeverre heb je het huidige rookkanaal laten inspecteren, of hij überhaupt wel geschikt is nu om te stoken?
volgens de vorige eigenaar werd de schoorsteen geveegd vorig jaar.
maar begin januari komt iemand langs om toch nog maar eens te vegen; voor de zekerheid.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:02
@Kouemaha
Wees verstandig en gebruik je openhaard nu niet meer. Is gewoon onverantwoord om een lek kanaal te gebruiken. Gewoon zorgen dat er een deugdelijk kanaal in komt en dan pas lekker stoken.
Pagina: 1