Hi,
Mijn huidige mobo (2018) heeft het helaas laten afweten (RIP
), dus tijd om op de nieuwe generatie over te gaan. Ik had een paar jaar geleden wel al een 5600X gekocht (ga ik verkopen) en een RTX3070, welke ik meeneem.
DDR4 gaat ook weg, maar weet even niet meer welke.
5SSD's en 1 HDD neem ik mee. Bedoeling is wel om de 2 zeer kleine oude 256-SSD's en de 1TB HDD te gaan overhevelen naar een 2TB SSD,
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Algemeen gebruik en gamen op 1440/144 (voorlopig). Ik speel o.a. total war games ('end turn speed' belangrijk), strategy games en RPG's. Nieuw en oud. Daarnaast muziekproductie in StudioOne (alleen als hobby tegenwoordig), maar daar was mijn oude systeem ook al meer dan genoeg voor.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen max. Maar prijs-kwaliteit vind ik wel belangrijk. Geen over-the-top componenten dus, liever mid/mid-high end.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
RTX3070
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Mobo: met Wifi, BT, diagnose lampjes en klaar voor de toekomst (PCIe 5.0 aan te raden?), ruim in de schoenen qua aansluitingen.
- PSU: mag wat speling hebben met oog op upgrade GPU over een paar jaar.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Ik ben gecharmeerd van de looks van de kast.
- Geluidsniveau en energieverbruik hebben wel wat waarde voor mij, daar mag een kleine premium voor betaald worden, maar niet teveel. Ook hier zoek ik de prijs-kwaliteit verhouding op.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Wat is wijsheid op PSU vlak? En Mobo, verstandige aankoop of zonde geld?
Zijn er onderdelen die ik beter kan vervangen?
Kan ik ergens nog prijs-kwaliteit slagen maken?
Sanity check?
Mijn huidige mobo (2018) heeft het helaas laten afweten (RIP
- Komt in woonkamer te staan zodat ik me niet teveel isoleer. Ook fijn om vanuit daar te werken. Dus het mag er stijlvol uitzien. RGB liever niet of weinig, mag wel zolang het geen kerstmis is.
- Ik kies graag futureproof componenten. Dan denk ik met name aan het mobo en PSU die over een jaar of 2 ook nog een nieuwe GPU goed aankunnen.
- Ik heb een goede laptop en kan indien nodig 1-2 maanden wachten.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Tray | € 151,62 | € 151,62 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart | € 0,- | € 0,- |
| Totaal | € 151,62 | |||
DDR4 gaat ook weg, maar weet even niet meer welke.
5SSD's en 1 HDD neem ik mee. Bedoeling is wel om de 2 zeer kleine oude 256-SSD's en de 1TB HDD te gaan overhevelen naar een 2TB SSD,
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Algemeen gebruik en gamen op 1440/144 (voorlopig). Ik speel o.a. total war games ('end turn speed' belangrijk), strategy games en RPG's. Nieuw en oud. Daarnaast muziekproductie in StudioOne (alleen als hobby tegenwoordig), maar daar was mijn oude systeem ook al meer dan genoeg voor.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen max. Maar prijs-kwaliteit vind ik wel belangrijk. Geen over-the-top componenten dus, liever mid/mid-high end.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
RTX3070
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Mobo: met Wifi, BT, diagnose lampjes en klaar voor de toekomst (PCIe 5.0 aan te raden?), ruim in de schoenen qua aansluitingen.
- PSU: mag wat speling hebben met oog op upgrade GPU over een paar jaar.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Ik ben gecharmeerd van de looks van de kast.
- Geluidsniveau en energieverbruik hebben wel wat waarde voor mij, daar mag een kleine premium voor betaald worden, maar niet teveel. Ook hier zoek ik de prijs-kwaliteit verhouding op.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Wat is wijsheid op PSU vlak? En Mobo, verstandige aankoop of zonde geld?
Zijn er onderdelen die ik beter kan vervangen?
Kan ik ergens nog prijs-kwaliteit slagen maken?
Sanity check?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 379,90 | € 379,90 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 199,- | € 199,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Charcoal Black | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 3 | € 57,89 | € 57,89 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N | € 129,68 | € 129,68 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850x SHIFT ATX3.0 | € 160,15 | € 160,15 |
| 1 | Solid state drives | Kingston KC3000 2TB | € 121,45 | € 121,45 |
| Totaal | € 1.187,07 | |||
[ Voor 4% gewijzigd door Vivec0 op 22-12-2023 12:29 ]