Ik lees al een tijdje mee op het forum maar heb nu zelf ook de vraag voor een systeem.
Ongeveer 15 jaar geleden heb ik verschillende systemen voor mijzelf, vrienden en familie samengesteld maar ben ik er sindsdien niet meer mee bezig geweest. De afgelopen 10 jaar heb ik alleen maar gebruik gemaakt van verschillende laptops maar vanwege een nieuwe hobby heb ik besloten om een nieuw systeem samen te stellen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga het systeem gebruiken voor (hobbymatig) CAD te tekenen. Dit doe ik momenteel met Siemens Solid Edge. Daarnaast wil het systeem gebruiken om te gamen. Ik ga hierbij gebruik gaan maken van SteamLink via Apple TV. Ik speel voornamelijk de single players van de afgelopen 5/10 jaar. (Bijvoorbeeld Mass Effect)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Assemblage doe ikzelf. Budget is ergens tussen de 1500 en 1750 euro. Ik kan dit nog verhogen naar 2000 euro als mij dit echt meerwaarde geeft.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Afgezien van een scherm (LG 29WL500 2560x1080), toetsenbord en muis is het systeem nieuw en zal ik niks meenemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Siemens Solid Edge geeft de volgende requirements:
Windows 10 Enterprise or Professional (64-bit only) version 20H2 or later
9.0 GB of disk space required for installation (includes prerequisites)
32 GB RAM or more
Video RAM: 2GB
Daarnaast lees ik op internet dat een zo hoog mogelijke single core processor frequentie geadviseerd wordt.
Meeste CAD pakketten zijn single-threaded en profiteren dus niet van veel cores.
Ik heb het lijstje hieronder samengesteld als startpunt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De laatste keer dat ik een desktop samen stelde was Point of View nog een grote speler in videokaartenland. Veel merken zijn dus nieuw voor en ik heb daarbij niet direct een voorkeur. Ik heb hieronder een AMD opgenomen in verband met het vermogen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag de Fractal Design North kast toepassen. Daarnaast wil ik een systeem waar ik een tijdje mee vooruit kan en eventueel kan upgraden in de toekomst.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Is AMD de juiste keus binnen mijn budget of moet ik naar een Intel build gaan?
Als ik mijn budget verhoog kan ik beter een zwaarde processor of videokaart toepassen voor mijn toepassing?
Algemene beoordeling over de lijst.
Ongeveer 15 jaar geleden heb ik verschillende systemen voor mijzelf, vrienden en familie samengesteld maar ben ik er sindsdien niet meer mee bezig geweest. De afgelopen 10 jaar heb ik alleen maar gebruik gemaakt van verschillende laptops maar vanwege een nieuwe hobby heb ik besloten om een nieuw systeem samen te stellen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga het systeem gebruiken voor (hobbymatig) CAD te tekenen. Dit doe ik momenteel met Siemens Solid Edge. Daarnaast wil het systeem gebruiken om te gamen. Ik ga hierbij gebruik gaan maken van SteamLink via Apple TV. Ik speel voornamelijk de single players van de afgelopen 5/10 jaar. (Bijvoorbeeld Mass Effect)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Assemblage doe ikzelf. Budget is ergens tussen de 1500 en 1750 euro. Ik kan dit nog verhogen naar 2000 euro als mij dit echt meerwaarde geeft.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Afgezien van een scherm (LG 29WL500 2560x1080), toetsenbord en muis is het systeem nieuw en zal ik niks meenemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Siemens Solid Edge geeft de volgende requirements:
Windows 10 Enterprise or Professional (64-bit only) version 20H2 or later
9.0 GB of disk space required for installation (includes prerequisites)
32 GB RAM or more
Video RAM: 2GB
Daarnaast lees ik op internet dat een zo hoog mogelijke single core processor frequentie geadviseerd wordt.
Meeste CAD pakketten zijn single-threaded en profiteren dus niet van veel cores.
Ik heb het lijstje hieronder samengesteld als startpunt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De laatste keer dat ik een desktop samen stelde was Point of View nog een grote speler in videokaartenland. Veel merken zijn dus nieuw voor en ik heb daarbij niet direct een voorkeur. Ik heb hieronder een AMD opgenomen in verband met het vermogen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag de Fractal Design North kast toepassen. Daarnaast wil ik een systeem waar ik een tijdje mee vooruit kan en eventueel kan upgraden in de toekomst.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Is AMD de juiste keus binnen mijn budget of moet ik naar een Intel build gaan?
Als ik mijn budget verhoog kan ik beter een zwaarde processor of videokaart toepassen voor mijn toepassing?
Algemene beoordeling over de lijst.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600X Boxed | € 233,82 | € 233,82 |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | € 213,- | € 213,- |
| 1 | Videokaarten | Powercolor Radeon RX 6700 XT Fighter | € 349,- | € 349,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Chalk White | € 138,95 | € 138,95 |
| 1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 11 Pro (NL, OEM) | € 158,99 | € 158,99 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 84,62 | € 84,62 |
| 2 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 114,72 | € 229,44 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-850 | € 112,- | € 112,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 91,90 | € 91,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.611,72 | ||