Gezocht: router voor USB-tethering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanvdSpek
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-03 21:37
Hallo!

Ik woon aan boord van een varend woonschip en gebruik internet dmv een android telefoon met daarin een SIM kaart, 'onbeperkt' 5G internet van Odido.
Niet echt onbeperkt, want 10GB per dag en dan een extra gratis bundel activeren van 5GB in de app. Maar tot nu toe nog geen 10GB gebruikt op 1 dag, dus oke.

Op die telefoon staat nu 'WiFi-Hotspot' aan. Dat werkt nog best aardig binnen deze kleine ruimte met hier en daar staal, maar toch wil ik graag liever via een echte router werken. Ik wil specifiek geen 4G/5G-modem/router gaan gebruiken want:
-in 2017 woonde ik op Kanaleneiland (Utrecht) anti-kraak, en daarom heb ik geen vast internetabbonnement aangeschoven, want minimale looptijd 1 jaar. Dus had ik dezelfde constructie als nu, alleen met 4G-router. Na 6 maanden hield het abbonnement plots op, want Tele-2 had ontdekt dat de SIM-kaart in een apparaat zit waarmee ik niet kon bellen, en dat mag volgens de nieuwe regelgeving niet meer. Daarvoor moet je namelijk een ander (duurder) abbonnement nemen. Dat is altijd nog een optie, maar bij Odido krijg je dan geen 5G maar 4G verbinding, ook een jammertje.

Dus die telefoon moet met USB aan een router hangen, en die router moet dan routeren en Wi-Fi maken.

Ik heb een (oude) Linksys E4200 met DD-WRT. Helaas lukt het me daar niet om de juiste kernel modules te laden om die telefoon usb-netwerk-adapter aan de gang te krijgen.
Een tijdje heb ik de telefoon aan een Raspberry Pi (1 nota bene) gehad, en dan daar doorlussen, LAN naar diezelfde E4200. Maar hoe ik dat ook wend of keer, maximale throughput is 45 Mbit, terwijl de telefoon direct aan USB van mijn laptop ruim 200 Mbit oplevert. (downloadsnelheden)

Dat die E4200 niet zo snel is, heb ik al eerder gemerkt, en die RPi helpt ook niet mee.
Dus ik zoek een andere oplossing! Het liefst koop ik een (niet al te dure, is sub 50 euro misschien te optimistisch?) router die deze functionaliteit meteen bezit, zodat ik niet weer tot diep in de nacht in linux-kernels hoef te rommelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:37
Ik zou de diverse routers van GL-iNet eens bekijken. Tethering via USB is daarmee zeker mogelijk. Mijn a1300 en iPhone hebben dat al zo gedaan. Android zou ook moeten lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-05 19:08
usb c naar utp
https://www.coolblue.nl/p...et-converter-gigabit.html

en als je geduld heb ali veel goedkoper https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=c8lXxRo9jwGR
kan internet kabel in wan van je router zonder problemen.Andriod ondersteunt dat.

zie youtube YouTube: Connect phone to Home Router

[ Voor 59% gewijzigd door saharoen op 25-12-2023 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:49
saharoen schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:34:
usb c naar utp
https://www.coolblue.nl/p...et-converter-gigabit.html

en als je geduld heb ali veel goedkoper https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=c8lXxRo9jwGR
kan internet kabel in wan van je router zonder problemen.Andriod ondersteunt dat.
Alleen kun je met deze je telefoon niet tegelijk van stroom voorzien.

@DaanvdSpek Zover ik weet wordt usb tethering door alle routers van Asus en AVM ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
Heb zelf een asus router gebruikt met een merlin firmware er op. Deze firmware was in staat om iig Android usb thetering te doen als ik mij niet vergis. Mogelijk is dat een iets goedkopere oplossing dan specifieke hardware. Als je een beetje handig bent kan je het mogelijk ook op MikroTik voor elkaar krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door k-janssen op 25-12-2023 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
@saharoen Niet elke android telefoon kan stroom leveren naar de usb. (OTG modus)

@k-janssen Klopt wat hij aangeeft, zelf ook in bezit van een Asus met merlin firmware maar daar kun je mobiel op de usb aansluiten om via je mobiel 4g internet via usb naar de router te verplaatsen.
Bron:
https://www.asus.com/support/FAQ/1045247/

Voor een tientje of 2 heb je al een redelijke 2e hands asus router met die optie, of gewoon een goedkope nieuwe.
Zie datasheet op asus of die het ondersteund.
Mits je natuurlijk voor een asus router gaat ;)

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
openwrt kan het ook.. alleen of je E4200 daar compatible mee is?

en wat is er bv mis met 4G voor thuis van Odido? al zal ik wel even de KS bellen dat je toch niet op een fixed locatie zit maar wel graag 4G voor thuis wilt omdat je het ook weer zo`n geetter vind met tethering / hotspot ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
SMSfreakie schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:02:
openwrt kan het ook.. alleen of je E4200 daar compatible mee is?
Even goed kijken welke versie je hebt. De v1 is een heel ander apparaat dan de v2 in dezelfde behuizing. De v2 is gelijk aan de ae4500 of ea4500. Mogelijk kan je daar met openwrt ook op theteren als dat al niet lukt met de laatste dd-wrt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Met ddwrt is mij usb tethering nooit gelukt... Met openwrt ging 't wel vrij gemakkelijk

Vandaar de suggestie voor openwrt mits dit kan op de hardware

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanvdSpek
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-03 21:37
Heb intussen een Fritz!box waarmee USB Tethering kan. Via de Samsung van mijn vriendin haar werk werkt dat prima, maar met de telefoon die we over hebben (dwz niet over een paar maanden terug moeten geven aan haar werkgever) werkt het niet: unknown USB device connected.
Zucht. Het betreft een Moto G 5G.
Pagina: 1