Stereo + surround aansturing HI-end speakers B&W 804 D3

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vermeer
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11-04-2024
Hallo iedereen,

Wellicht kunnen jullie mij adviseren aangezien ik door de bomen en gebrek aan technische kennis het bos niet meer zie 😀.

Ik ben opzoek naar een opstelling met de volgende 2 functies:

1. STEREO-geluid via B&W 804 D3 front speakers en sub.
2. SURROUND-geluid via deze 2 B&W 804 D3 met aanvullend B&W HTM1 D3 centerspeaker, sub en 2 B&W M1 back speakers

Merken waar ik veel over gelezen die goed samengaan met de 804 speakers:
Naim (unity nova), NAD (M33), Arcam (SA30) Krell (kav-300i), Classe, Primare, Bryston.

De enige 2 versterkers die ook in surround voorzien die ik heb gevonden en rond de 5.000 te vinden zijn:
Arcam AVR31 en Primare SPA25.

Ook neem ik in optie mee om met een goedkopere surround versterker zoals een Denon X3800H of X6700H de LCR speakers:

1. Te versterker doormiddel van Theater-bypass naar een stereo versterker.
2. Te versterker met een power versterker.

3 kanaals power versterkers:

Buckeye Purifi eigentakt
Buckeye Hypex NCore (ncx500)
ATI AT1823

Of meer kanaals versterkers:

ATI Signature 6007 7x 300watt
ATI's AT527NC 200W x 7
Monolith by Monoprice 11-Channel (3x200 + 8x100 Watts)
Musical Fidelity M6x 250.7 op 4 Ohm
Monolith by Monoprice 7x200 Watts
Emotiva XPA5 5x 200 watt of 2x 300watt

Voor de versterking lees ik veel goede verhalen over Purifi eigentakt of Hypex NCore (ncx500).

Mijn eisen voor de versterker zijn daarnaast:

- Dirac Live en Base Control
- Goede DAC streaming (BluOS?)
- Connectiviteit: Airplay2, Chromecast, Tidal, Sportify Connect, Tunein.

Wat raden jullie aan voor de best mogelijke aansturing waarbij goede stereo maar ook film in surround 5.1 opstelling mogelijk is?

Alvast duizend maal dank 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
In dit segment zijn geen slechte versterkers en komt helemaal neer op smaak en budget.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:32

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik vraag me sowieso af of je wel zo duur hoeft te gaan. In principe past elke passieve speaker op elke versterker/receiver. Tenzij je iets heel exotisch kiest misschien. B&W is geen exotisch merk. Je zult behalve volumeverschillen en equalizersettings ook geen verschillen horen tussen de versterkers/receivers. "Versterker X past goed bij speaker Y" is in eigenlijk alle gevallen pure onzin. Datzelfde geldt voor een extra versterker naast je surround opstelling zetten.

Als je dus een receiver van Denon, Marantz, Pioneer, Onkyo, Sony of Yamaha koopt zit je niet alleen goed voor je geluid, maar je hebt tevens meer opties en veel meer waar voor je geld dan bij de veel duurdere merken.

Als de adviezen die je tot nu toe gelezen hebt komen van websites die geen objectief uitgevoerde metingen laten zien, maar dingen zeggen zoals "warm geluid met meer details via deze dure audiokabel" dan kan je 99% van hun adviezen in de prullenbak gooien.

Doe jezelf een plezier, koop een receiver van bovengenoemde 6 merken, met daarop alle opties en aansluitingen die je wenst en houd die vele duizenden andere euro's lekker in je portemonnee.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:28

Sharky

Skamn Dippy!

Het verbaast me dat je apparatuur in deze prijsklasse zoekt, maar nog redelijke basale vragen stelt over hoe de set eruit moet zien. Hoe ben je tot deze keus gekomen?

This too shall pass

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Maak een tabelletje in excel met surround receivers, schrijf daarin welke features je wil, en kies uit de modellen die overblijven.

Voor/eindversterkers/surround processors e.d. zou ik niet doen. Er zijn mensen (*verkopers) die zeggen dat een stereo versterker beter klinkt dan een surround receiver maar dat is onzin. In de basis klinken alle versterkers hetzelfde, room correction kan daar nog enig verschil in maken (door de gebruikte software algoritmes). De eis voor dirac zou ik laten vallen gezien sommige mensen zeggen dat ze Audyssey beter vinden klinken dan Dirac op recente Denon receivers ( die beide ondersteunen). Dirac is dus geen wondermiddel.

Je kan natuurlijk wel een surround receiver aanschaffen met pre-outs, zodat je in de toekomst kan experimenteren met losse versterkers, maar voor nu lijkt het me overkill.

Vergeet niet dat akoestiek van je luisterruimte meer invloed heeft op het geluid dan de gekozen versterker, dus het is belangrijk om te zorgen dat de akoestiek goed is.

[ Voor 8% gewijzigd door Ramon op 22-12-2023 10:04 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:08
Je kunt ook een redelijk goede Denon/Marantz receiver kopen en er een losse Rotel/Nad stereo eindversterker aan koppelen voor je fronts. Zelf ben ik geen fan van HEOS, dus heb er losse streamer (Wiim pro) en losse DAC op aangesloten. De receiver houdt genoeg over om je center en rears aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:35
Dat zijn hele deftige front luidsprekers en een goede center die je gaat combineren met prul achter luidsprekers.

Ondanks het imposante uiterlijk zijn die B&W’s die moeilijkste niet om aan te sturen. Zeker niet als je een sub het ultra laag op laat vangen.

Persoonlijk zou ik voor een Denon 6700H gaan. Of het surround verhaal laten varen en een M33 nemen. Staar je overigens niet dood op Dirac, ja kan het verbeteringen geven. Echter is het geen vervangingen voor goede akoestiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:25
Een kennis van mij speelt (in stereo) met de B&W 805 D4. Hij had deze eerst op een Naim set, maar wilde van al die losse componenten af (voor- en eindversterker, cd-speler, streamer, losse voedingen).

Toen is hij naar een NAD M33 gegaan dat niet zozeer beter klonk, eerder anders. Dirac voegde bij hem niet veel toe. De akoestiek bij hem is goed en je merkt dan dat je met Dirac ingeschakeld inlevert op dynamiek.

Laatst heeft hij de NAD M33 ingeruild en heeft nu een AVM alles in 1 versterker, cd-speler, DAC, streamer. Deze AVM is wat duurder dan de NAD, maar speelt volgens hem echt een niveau hoger.

[ Voor 5% gewijzigd door pporrio op 22-12-2023 15:30 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:35
Dirac kan je uiteraard in en uitschakelen. Met deze functie uitgeschakeld zou m.i. geen hoorbaar verschil mogen zijn tussen versterkers in dit segment. Is dat er wel doet een van de twee iets niet goed.

De NAD M33 meet overigens zeer goed. En metingen zijn nou eenmaal betrouwbaarder dan het menselijk oor.

Ik zou mijn keuze qua voor/eind versterker, cd player, steamer, dac, whatever dan ook altijd maken op basis van objectieve metingen. Qua speakers ligt dit iets genuanceerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:34
Mijn advies zou zijn:

Stereo versterker: Lyngdorf TDAI 3400

Meerkanaals versterker: Primare SPA 25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Faxe schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:46:
Mijn advies zou zijn:

Stereo versterker: Lyngdorf TDAI 3400

Meerkanaals versterker: Primare SPA 25
Op basis waarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

pporrio schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:27:
Een kennis van mij speelt (in stereo) met de B&W 805 D4. Hij had deze eerst op een Naim set, maar wilde van al die losse componenten af (voor- en eindversterker, cd-speler, streamer, losse voedingen).

Toen is hij naar een NAD M33 gegaan dat niet zozeer beter klonk, eerder anders. Dirac voegde bij hem niet veel toe. De akoestiek bij hem is goed en je merkt dan dat je met Dirac ingeschakeld inlevert op dynamiek.

Laatst heeft hij de NAD M33 ingeruild en heeft nu een AVM alles in 1 versterker, cd-speler, DAC, streamer. Deze AVM is wat duurder dan de NAD, maar speelt volgens hem echt een niveau hoger.
Dat zijn toch echt audiofabeltjes. Zou je die M33 en AVM naast een Sony en Denon in een blinde test zetten, waarbij ze exact hetzelfde afgesteld staan qua volume en (zonder) equalizer; dan haalt niemand ze er consequent uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:25
Jorgen schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:49:
[...]

Dat zijn toch echt audiofabeltjes. Zou je die M33 en AVM naast een Sony en Denon in een blinde test zetten, waarbij ze exact hetzelfde afgesteld staan qua volume en (zonder) equalizer; dan haalt niemand ze er consequent uit.
Ongetwijfeld. Maar gelukkig trappen meer dan genoeg mensen erin, anders zouden er niet zoveel audiofabrikanten en modellen bestaan. :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:34
De Lyngdorf heb ik zelf en die bevalt prima. Roomperfect werkt goed en is makkelijk om een goed resultaat mee te krijgen. Versterker heeft ook meer dan genoeg vermogen voor de B&W speakers. NAD M33 is ook een mooi apparaat maar lees toch hier en daar dat mensen daar wat problemen mee hebben.

Lees vaak dat Marantz en Denon HT receivers snel stuk gaan. Heb zelf een Marants SR 7005 en daar werkte een van de HDMI uitgangen ook al vrij snel niet meer. Vind Primare een mooi merk en heb hier zelf een Phono pre (R35) van die erg goed bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Faxe schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:39:
[...]

De Lyngdorf heb ik zelf en die bevalt prima. Roomperfect werkt goed en is makkelijk om een goed resultaat mee te krijgen. Versterker heeft ook meer dan genoeg vermogen voor de B&W speakers. NAD M33 is ook een mooi apparaat maar lees toch hier en daar dat mensen daar wat problemen mee hebben.

Lees vaak dat Marantz en Denon HT receivers snel stuk gaan. Heb zelf een Marants SR 7005 en daar werkte een van de HDMI uitgangen ook al vrij snel niet meer. Vind Primare een mooi merk en heb hier zelf een Phono pre (R35) van die erg goed bevalt.
Dat het bevalt is mooi meegenomen en de uitstraling je aanspreekt natuurlijk ook. Maar technisch gezien heeft zo'n duur apparaat geen enkele meerwaarde tov de 6 grote, goedkopere fabrikanten. Vermogen is een leuke. In vrijwel alle gangbare situaties gebruik je nauwelijks vermogen. De B&W's vragen ook niks bijzonders vd receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermeer
Sharky schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:34:
Het verbaast me dat je apparatuur in deze prijsklasse zoekt, maar nog redelijke basale vragen stelt over hoe de set eruit moet zien. Hoe ben je tot deze keus gekomen?
Keuze is gemaakt door weken lang lezen op gerenormeerde audio forums internationaal. Daaruit kwam deze informatie steeds weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vermeer
Jorgen schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:31:
Ik vraag me sowieso af of je wel zo duur hoeft te gaan. In principe past elke passieve speaker op elke versterker/receiver. Tenzij je iets heel exotisch kiest misschien. B&W is geen exotisch merk. Je zult behalve volumeverschillen en equalizersettings ook geen verschillen horen tussen de versterkers/receivers. "Versterker X past goed bij speaker Y" is in eigenlijk alle gevallen pure onzin. Datzelfde geldt voor een extra versterker naast je surround opstelling zetten.

Als je dus een receiver van Denon, Marantz, Pioneer, Onkyo, Sony of Yamaha koopt zit je niet alleen goed voor je geluid, maar je hebt tevens meer opties en veel meer waar voor je geld dan bij de veel duurdere merken.

Als de adviezen die je tot nu toe gelezen hebt komen van websites die geen objectief uitgevoerde metingen laten zien, maar dingen zeggen zoals "warm geluid met meer details via deze dure audiokabel" dan kan je 99% van hun adviezen in de prullenbak gooien.

Doe jezelf een plezier, koop een receiver van bovengenoemde 6 merken, met daarop alle opties en aansluitingen die je wenst en houd die vele duizenden andere euro's lekker in je portemonnee.
Met dat gevoel speel ik dus ook. Het zijn wel keuzes die gemaakt zijn door audiofielen met dezelfde speakers en meerdere versterker opstellingen daarop hebben gehad. Maar afstelling kan inderdaad bepalend zijn hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermeer
Ramon schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:57:
Maak een tabelletje in excel met surround receivers, schrijf daarin welke features je wil, en kies uit de modellen die overblijven.

Voor/eindversterkers/surround processors e.d. zou ik niet doen. Er zijn mensen (*verkopers) die zeggen dat een stereo versterker beter klinkt dan een surround receiver maar dat is onzin. In de basis klinken alle versterkers hetzelfde, room correction kan daar nog enig verschil in maken (door de gebruikte software algoritmes). De eis voor dirac zou ik laten vallen gezien sommige mensen zeggen dat ze Audyssey beter vinden klinken dan Dirac op recente Denon receivers ( die beide ondersteunen). Dirac is dus geen wondermiddel.

Je kan natuurlijk wel een surround receiver aanschaffen met pre-outs, zodat je in de toekomst kan experimenteren met losse versterkers, maar voor nu lijkt het me overkill.

Vergeet niet dat akoestiek van je luisterruimte meer invloed heeft op het geluid dan de gekozen versterker, dus het is belangrijk om te zorgen dat de akoestiek goed is.
Mooie reactie! Ondertussen diverse blind test gelezen waarin audiofielen en ook eigenaren van die versterkers niet de goedkope Sony en Macintosh eruit kunnen halen.

Dirac heb ik wel erg veel goeds over gelezen. En mijn ruimte heeft beperkingen in akoestiek. Daar wordt ook nog aan gewerkt 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermeer
greentea schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:24:
Dirac kan je uiteraard in en uitschakelen. Met deze functie uitgeschakeld zou m.i. geen hoorbaar verschil mogen zijn tussen versterkers in dit segment. Is dat er wel doet een van de twee iets niet goed.

De NAD M33 meet overigens zeer goed. En metingen zijn nou eenmaal betrouwbaarder dan het menselijk oor.

Ik zou mijn keuze qua voor/eind versterker, cd player, steamer, dac, whatever dan ook altijd maken op basis van objectieve metingen. Qua speakers ligt dit iets genuanceerder.
De Sinad metingen van reviewer Amir heb ik gelezen op Audio science review en meegenomen in mijn selectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermeer
Faxe schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:39:
[...]

Software update problemen en defecte componenten heb ik ook diverse keren gelezen van met name NAD en Arcam versterkers. Denon ook die ervaring maar apparaat kost ook een fractie van de duurdere merken. Er zal ook onderscheid zitten tussen de chinese en Japanse (duurdere) bouw kwaliteit modellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Vermeer op 25-12-2023 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:16
Waarom niet 'klein' beginnen en rustig opbouwen?
Begin gewoon met een full surround receiver van Denon en zodra je na een tijd merkt dat je iets "mist" kun je rustig gaan upgraden.
Audio is een kwestie van smaak, natuurlijk kun je specificaties vergelijken maar zelfs dat zegt niet altijd veel. Ik zou zoveel mogelijk gaan luisteren, koop een receiver en begin thuis met luisteren en instellen. Mis je iets specifieks, dan kun je daarop verder zoeken.
Ik was ooit begonnen met een Pioneer receiver, na tijden merkte ik dat ik toch wel een gebrek aan lage tonen had, die ik niet altijd met de sub wilde opvangen. Vervolgens, na een luistersessie bij iemand anders met dezelfde speakers, tot de conclusie gekomen dat ik een andere receiver wilde. Overgestapt naar Denon en nog nooit zo verbaasd geweest. Ik had die speakers al jaren en ineens kwam er een totaal ander, warmer, geluid uit. Helemaal in mijn nopjes... ben ik een audiofiel, absoluut niet, maar kan wel echt gaan zitten om muziek te luisteren en er oprecht van genieten.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Vermeer schreef op maandag 25 december 2023 @ 07:52:
[...]

Met dat gevoel speel ik dus ook. Het zijn wel keuzes die gemaakt zijn door audiofielen met dezelfde speakers en meerdere versterker opstellingen daarop hebben gehad. Maar afstelling kan inderdaad bepalend zijn hierin.
Er zijn mijns inziens 2 soorten audiofielen.
1) de liefhebbers van audio
2) de gelovigen in audiosprookjes

Ze zullen je allebei met liefde voor muziek/audio naar een oplossing voor je vraag willen helpen, maar het antwoord gaat je duizenden euro's schelen en het resultaat niks. Het is aan jou welke weg je wilt bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukjr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-12-2024
Vermeer schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 07:03:
Hallo iedereen,

Wellicht kunnen jullie mij adviseren aangezien ik door de bomen en gebrek aan technische kennis het bos niet meer zie 😀.

Ik ben opzoek naar een opstelling met de volgende 2 functies:

1. STEREO-geluid via B&W 804 D3 front speakers en sub.
2. SURROUND-geluid via deze 2 B&W 804 D3 met aanvullend B&W HTM1 D3 centerspeaker, sub en 2 B&W M1 back speakers

Merken waar ik veel over gelezen die goed samengaan met de 804 speakers:
Naim (unity nova), NAD (M33), Arcam (SA30) Krell (kav-300i), Classe, Primare, Bryston.

De enige 2 versterkers die ook in surround voorzien die ik heb gevonden en rond de 5.000 te vinden zijn:
Arcam AVR31 en Primare SPA25.

Ook neem ik in optie mee om met een goedkopere surround versterker zoals een Denon X3800H of X6700H de LCR speakers:

1. Te versterker doormiddel van Theater-bypass naar een stereo versterker.
2. Te versterker met een power versterker.

3 kanaals power versterkers:

Buckeye Purifi eigentakt
Buckeye Hypex NCore (ncx500)
ATI AT1823

Of meer kanaals versterkers:

ATI Signature 6007 7x 300watt
ATI's AT527NC 200W x 7
Monolith by Monoprice 11-Channel (3x200 + 8x100 Watts)
Musical Fidelity M6x 250.7 op 4 Ohm
Monolith by Monoprice 7x200 Watts
Emotiva XPA5 5x 200 watt of 2x 300watt

Voor de versterking lees ik veel goede verhalen over Purifi eigentakt of Hypex NCore (ncx500).

Mijn eisen voor de versterker zijn daarnaast:

- Dirac Live en Base Control
- Goede DAC streaming (BluOS?)
- Connectiviteit: Airplay2, Chromecast, Tidal, Sportify Connect, Tunein.

Wat raden jullie aan voor de best mogelijke aansturing waarbij goede stereo maar ook film in surround 5.1 opstelling mogelijk is?

Alvast duizend maal dank 😊
Als je dit aan elkaar weet te knopen, dan heb je een prachtige set: Cambridge EVO 75 of 150 +
https://www.audiophonics....4x250w-4-ohm-p-14356.html
https://www.audiophonics....dirac-aesebu-p-12736.html

of wat dacht je van een alles in één oplossing: https://www.smitsarnhem.nl/vsa-lx805

[ Voor 4% gewijzigd door Luukjr op 25-12-2023 16:05 ]

Pagina: 1