Hallo mede Tweakers,
Ik zit er sterk aan te denken om een nieuw systeem aan te schaffen, laatste zelfbouw is van 2014 en ik merk dat prestaties met name in Elden Ring erg ondermaats is.
Heb nu een PC die nog op een Intel Core i5-4690K loopt die zwaar overklokt is, met een RX 580 als maatje, om jullie een beetje een idee te geven.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral Gamen toekomst bestendig 1440p, daarnaast huis tuin en keuken werk, het moet ook goed kunnen streamen naar de NVIDIA Shield in de huiskamer sommige spellen speel ik liever op de bank.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit te denken tussen de 1200 en 1600 euro, assemblage doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis en toetsenbord speakers koptelefoon gaat allemaal mee, heb een beetje zitten googelen en de voeding kan gewoon gebruikt worden op de nieuwere videokaarten dus die gaat ook mee.
De processorkoeling heb ik een mountkitje voor gevonden voor nieuwere CPU's dus die gaat ook over.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb me wat zitten inlezen, en heb als basis de Desktop Best Buy Guide van oktober gebruikt met hier en daar wat aanpassingen voor het AM5 platform.
Heb ook nog een AM4 platform samengesteld.
Ook wil ik met de tijd me monitor vervangen, maar die koop ik pas over een paar maanden als ik weer een beetje gespaard heb.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb hier niet een bepaalde voorkeur in zolang het maar geen troep is
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stille pc is fijn als dat kan, mijn voorkeur gaat eigenlijk altijd uit naar ''most bang for your buck'' behalve als er echt goede prestatie is te behalen tegen een niet een te absurde meerprijs.
Ga je overklokken?
Als het zin heeft ga ik overklokken dus bij een nieuw systeem de eerste jaren waarschijnlijk niet.
Ik had gelezen dat die AMD X3D processors niet overclock kunnen worden? gaat dit problemen geven in de toekomst?
Wat verwacht je van ons?
Een goed gebalanceerd systeem wat er weer een paar jaar flink tegenaan kan met name met gamen, Het liefst zo min mogelijk toeter en bellen ''RGB leds'' en dat soort onzin.
zelf heb ik twee systemen samengesteld graag aanvullingen en of verbeteringen hierop, het zijn allebei AMD systemen maar Intel heb ik ook geen problemen mee.
Ook dingen als ray tracing begrijp ik niet echt, is het een hype? en moet je daarvoor echt een NVIDIA kopen of niet? ik heb wat YouTube filmpjes gekeken hierover, het is me duidelijk dat je dan echt voor een NVIDIA kaart moet gaan. Energieverbruik is natuurlijk ook belangrijk, zeker met de prijzen van het afgelopen jaar.
Bij voorbaat dank voor adviezen tips en suggesties!
PS: Wat veranderingen
Ik zit er sterk aan te denken om een nieuw systeem aan te schaffen, laatste zelfbouw is van 2014 en ik merk dat prestaties met name in Elden Ring erg ondermaats is.
Heb nu een PC die nog op een Intel Core i5-4690K loopt die zwaar overklokt is, met een RX 580 als maatje, om jullie een beetje een idee te geven.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral Gamen toekomst bestendig 1440p, daarnaast huis tuin en keuken werk, het moet ook goed kunnen streamen naar de NVIDIA Shield in de huiskamer sommige spellen speel ik liever op de bank.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit te denken tussen de 1200 en 1600 euro, assemblage doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis en toetsenbord speakers koptelefoon gaat allemaal mee, heb een beetje zitten googelen en de voeding kan gewoon gebruikt worden op de nieuwere videokaarten dus die gaat ook mee.
De processorkoeling heb ik een mountkitje voor gevonden voor nieuwere CPU's dus die gaat ook over.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Interne harde schijven | WD Black (2017), 2TB (64MB cache) | € 140,34 | € 140,34 |
| 1 | Interne harde schijven | WD Velociraptor WD3000HLFS, 300GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Lian Li TYR PC-X2000B | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Monitors | Dell Ultrasharp U2410 Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | Thermalright Ultra-120 Extreme | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Corsair HX1000W | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 840 EVO 250GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 562,83 | ||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb me wat zitten inlezen, en heb als basis de Desktop Best Buy Guide van oktober gebruikt met hier en daar wat aanpassingen voor het AM5 platform.
Heb ook nog een AM4 platform samengesteld.
Ook wil ik met de tijd me monitor vervangen, maar die koop ik pas over een paar maanden als ik weer een beetje gespaard heb.
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 379,90 | € 379,90 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 197,- | € 197,- |
| 1 | Videokaarten | Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6 | € 579,90 | € 579,90 |
| 1 | Processorkoeling | Thermalright TRUE universal BTK | € 16,61 | € 16,61 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 114,72 | € 114,72 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 104,95 | € 104,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.393,08 | ||
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed | € 299,- | € 299,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 | € 125,- | € 125,- |
| 1 | Videokaarten | Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6 | € 579,90 | € 579,90 |
| 1 | Processorkoeling | Thermalright TRUE universal BTK | € 16,61 | € 16,61 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 70,47 | € 70,47 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 104,95 | € 104,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.195,93 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb hier niet een bepaalde voorkeur in zolang het maar geen troep is
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stille pc is fijn als dat kan, mijn voorkeur gaat eigenlijk altijd uit naar ''most bang for your buck'' behalve als er echt goede prestatie is te behalen tegen een niet een te absurde meerprijs.
Ga je overklokken?
Als het zin heeft ga ik overklokken dus bij een nieuw systeem de eerste jaren waarschijnlijk niet.
Ik had gelezen dat die AMD X3D processors niet overclock kunnen worden? gaat dit problemen geven in de toekomst?
Wat verwacht je van ons?
Een goed gebalanceerd systeem wat er weer een paar jaar flink tegenaan kan met name met gamen, Het liefst zo min mogelijk toeter en bellen ''RGB leds'' en dat soort onzin.
zelf heb ik twee systemen samengesteld graag aanvullingen en of verbeteringen hierop, het zijn allebei AMD systemen maar Intel heb ik ook geen problemen mee.
Ook dingen als ray tracing begrijp ik niet echt, is het een hype? en moet je daarvoor echt een NVIDIA kopen of niet? ik heb wat YouTube filmpjes gekeken hierover, het is me duidelijk dat je dan echt voor een NVIDIA kaart moet gaan. Energieverbruik is natuurlijk ook belangrijk, zeker met de prijzen van het afgelopen jaar.
Bij voorbaat dank voor adviezen tips en suggesties!
PS: Wat veranderingen
[ Voor 30% gewijzigd door BlackCurry op 23-12-2023 21:33 . Reden: Wat meer gelezen en info opgezocht, hier en daar wat text veranderd ]