Vraag

• xtroardinary
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-04 17:35
Beste,

Ben van plan een cursus aan te schaffen van 2500,- in 2024. Met het stap budget zou het mij uiteindelijk maar 1500,- kosten, helaas is dit niet meer. Nu is er een subsidie regeling waarvan je een deel terug kan krijgen, hoeveel dit is heb ik nog niet gevonden... Kan iemand hier mij misschien wat meer over verstellen<3 Ben geen ZZPer en geen hoog inkomen :'( . Een dood normale burger die zijn kennis wat wilt aanscherpen.

Mijn vraag luid als volgt: De cursus kost 2500,- welk bedrag zou ik hiervan terug krijgen via de belasting dienst?

Alvast bedankt. ;w

Beste antwoord (via xtroardinary op 22-12-2023 10:09)

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:01
In Rotterdam kan je via de gemeente subsidie krijgen, juist voor jouw situatie. Misschien in jouw gemeente ook?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:33
Niks want het stap-budget is een bezuinigd maatregel verpakt als een kadootje. Helaas zijn de regels voor aftrek studiekosten behoorlijk versoberd want 'stap budget :+'

[ Voor 36% gewijzigd door Fr33z op 22-12-2023 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-08 22:39
En via de Belastingdienst ook niets helaas. Met ingang van 2022 zijn studiekosten en andere scholingsuitgaven niet meer aftrekbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:56
Heb je een IKB budget?
Dan kan je dat volledig inzetten voor je cursus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Kijken of je werkgever een deel wil vergoeden?

Of heeft de cursus niks met je werk te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22

Yucon

*broem*

De cursussen waar een stap budget voor aangevraagd konden worden waren sinds het bestaan van dat budget ineens duurder. Met wat geluk is die 2500 de prijs van tijdens de stap regeling en wordt hij volgend jaar weer ineens goedkoper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:43
Gooi eens een balletje op bij de instantie die de cursus aanbied? Als ze vaker kortingen geven zijn ze misschien bereid om dat nu ook te doen.
Op die manier heb ik zelf 20% korting gekregen bij een cursus. Wie niet waagt....

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:01
In Rotterdam kan je via de gemeente subsidie krijgen, juist voor jouw situatie. Misschien in jouw gemeente ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtroardinary
Wat een toppers, bedankt voor de opties.
Het is echt een prive cursus, volgend jaar heb ik wel een soort IKB althans ik krijg een cursus van de baas.
Ik ga mijn gemeente eens benaderen, bedankt<3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:58
Vanwege de krappe arbeidsmarkt zijn behoorlijk veel werkgevers bereid om ook privé-opleidingen deels te vergoeden. Ik heb er een hoop goede argumenten voor voorbij horen komen, maar uiteindelijk komt het vaak neer op iets voor een medewerker doen zodat die niet vertrekt. Mogelijk is jouw werkgever daar ook toe bereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:02
STAP en aftrek hadden altijd wel als voorwaarde dat de cursus moest bijdragen aan je huidige of toekomstige loopbaan. Dat geldt niet voor alle privé cursussen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
STAP cursussen waren wel vaak gek genoeg precies 999 euro. Heb ook de meest merkwaardige cursussen voorbij zien komen. Aromatherapie, bier proeven, kindertekening analyseren, chakratherapie.....

Ik ben helemaal voor zelfontplooiing hoor, maar dat STAP verdwenen is, vind ik niet raar. Ondersteuning van mensen die het nodig hebben zou op individuele wijze bekeken moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtroardinary
mavamal schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:57:
Vanwege de krappe arbeidsmarkt zijn behoorlijk veel werkgevers bereid om ook privé-opleidingen deels te vergoeden. Ik heb er een hoop goede argumenten voor voorbij horen komen, maar uiteindelijk komt het vaak neer op iets voor een medewerker doen zodat die niet vertrekt. Mogelijk is jouw werkgever daar ook toe bereid.
Het is denk ik mijn onderbuik gevoel die niet wilt profiteren(Voel op het moment geen lange termijn visie a 5 jaar+). Toch is misschien wel goed om er een gesprek over te voeren idd.

Er zou gewoon een beoordelings institut moeten zijn, dat als jij interesse hebt schrijf je een brief waaruit blijkt dat deze cursus jouw gaat helpen in je leven of op de arbeidsmarkt en dan toewijzen. Met het STAP budget heeft denk ik iedereen wel een cursus aangeschaft zonder deze echt af te ronden...
Tegenwoordig heb je ook 3/4 sollicitatie gesprekken voordat je ergens begint... Dit zorgt er wel voor dat je de juiste kandidaat treft want ik ben zelf ook meerdere keren afgehaakt omdat er zoveel tijd tussen de gesprekken zat. "hoe graag wil je het" |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:33
gysman11 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:07:
STAP cursussen waren wel vaak gek genoeg precies 999 euro. Heb ook de meest merkwaardige cursussen voorbij zien komen. Aromatherapie, bier proeven, kindertekening analyseren, chakratherapie.....

Ik ben helemaal voor zelfontplooiing hoor, maar dat STAP verdwenen is, vind ik niet raar. Ondersteuning van mensen die het nodig hebben zou op individuele wijze bekeken moeten worden.
Tuurlijk. Maar met het tegelijk verdwijnen van de aftrek van studiekosten is dit een vooral een bezuiniging die verpakt is/verkocht wordt als een verbetering. Wat dat betreft vind ik het wel slecht beleid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GVU
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:30

GVU

Hard voor de klant

STAP was natuurlijk ook ingestoken met doel te falen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:02
GVU schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:00:
[...]

STAP was natuurlijk ook ingestoken met doel te falen.
True. Niet iedereen kwam in aanmerking, alleen als je heel snel was. Met fiscale aftrek gold voor iedereen hetzelfde. Misschien dat het nieuwe kabinet weer inziet dat dat niet zo'n gek systeem was. Dat een onderwijspartij als D66 dit soort plannen mede onderschrijft en vervolgens doorvoert, echt heel raar. Nu is alles afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Alleen kost alle casusses individueel beoordelen in ons ambtelijke apparaat al snel meer dan die 999 euro per aanvraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:32
@xtroardinary Je kan ook je werkgever vragen of hij de cursus via werk wil laten afnemen en factureren, waarbij jij het alsnog zélf betaalt maar dan van je bruto loon. Dat scheelt je al snel minimaal 37% (inkomstenbelasting die je dan dus niet meer betaald over die 2500 euro). En jouw werkgever kost het niets, alleen wat administratie-tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:24
Valorian schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:35:
@xtroardinary Je kan ook je werkgever vragen of hij de cursus via werk wil laten afnemen en factureren, waarbij jij het alsnog zélf betaalt maar dan van je bruto loon. Dat scheelt je al snel minimaal 37% (inkomstenbelasting die je dan dus niet meer betaald over die 2500 euro). En jouw werkgever kost het niets, alleen wat administratie-tijd.
Vergeet de 21% BTW die de werkgever ook nog kan verrekenen niet :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtroardinary
Valorian schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:35:
Wederom een goede tip, thanks baas!
Pagina: 1