Doxing door USB stick?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JaneFountain
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-01-2024
Goedenavond allen.

Mijn ex heeft een usb stick van mij meegenomen.
Deze krijg ik op aandringen terug.
Er staan hier belangrijke persoonlijke gegevens en bestanden op wie opeens circuleren op het internet.
Deze gegevens heb ik nergens staan / gebruikt behalve in mijn USB stick.

Hoe kan ik zien welke bestanden en/of mappen zijn geopend?
En hoe doe ik dat veilig zonder die gegevens te verliezen?
Ik hoop zo te achterhalen of mijn vermoeden klopt.
Mocht mijn vermoeden kloppen dan kan ik namelijk aangifte doen.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

JaneFountain schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:14:

Niet.
Als je bestanden kopieert naar een andere drive, dan is dat niet zomaar terug te zien op een USBstick. Dus dat is vervelend, maar daar kun je weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Ook al kon je het zien dan is dat geen enkel bewijs dat je ex de informatie gebruikt of verspreid heeft dus op deze basis aangifte doen is dan ook vrij zinloos.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaneFountain
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-01-2024
TERW_DAN schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:30:
[...]

Niet.
Als je bestanden kopieert naar een andere drive, dan is dat niet zomaar terug te zien op een USBstick. Dus dat is vervelend, maar daar kun je weinig mee.
Is het ook niet te zien welke mappen zijn geopend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
nee

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-09 15:08
Op de USB wordt er geen log bij gehouden welke computer wanneer welke bestand bewerkt/verwijderd of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

JaneFountain schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:52:
[...]

Is het ook niet te zien welke mappen zijn geopend?
Nee. Je USBstick zelf zal geen logs bijhouden. Alleen als bestanden bewerkt zijn kun je dat nog makkelijk zien aan de datum wanneer die voor het laatst gewijzigd zijn. Maar puur openen vind je daar niet terug.

De enige manier die ik me kan voorstellen (en waar ik me zelf helemaal gruwelijk aan kapot erger). Als jij het ding op een Windows syteem hebt gemaakt, dan die andere het ding op een Mac geopend heeft, dan zou je overal extra bestanden moeten zien. MacOS maakt namelijk overal waar je opent vage bestanden aan waar thumbnails in opgeslagen worden. Maar dat is puur omdat dat OS gewoon vies omgaat met je USBstick. Maar dat is gelijk de enige uitzondering die ik me zo kan bedenken waaraan je dat zou kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

TERW_DAN schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:00:
De enige manier die ik me kan voorstellen (en waar ik me zelf helemaal gruwelijk aan kapot erger). Als jij het ding op een Windows syteem hebt gemaakt, dan die andere het ding op een Mac geopend heeft, dan zou je overal extra bestanden moeten zien. MacOS maakt namelijk overal waar je opent vage bestanden aan waar thumbnails in opgeslagen worden. Maar dat is puur omdat dat OS gewoon vies omgaat met je USBstick. Maar dat is gelijk de enige uitzondering die ik me zo kan bedenken waaraan je dat zou kunnen zien.
En dan nog zie je alleen dat "een" MacOS-device is gebruikt (en wanneer, aan de timestamp). Niet wie, laat staan wat er mee is gedaan.

offtopic:
Voor een volgende keer: belangrijke bestanden niet onversleuteld op een stick zetten. Gebruik tenminste versleuteling. En/of gebruik geen stick maar zet het achter wachtwoord & MFA 'in de cloud'.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Afhankelijk van precies hoe wat waar, kan de politie (jij zelf niet) de hosters laten zeggen wie het heeft geuploaded. En kan je het laten verwijderen.

Hangt wel erg af van de details (die ons niet per se aan gaan). Voor "klein grut" (dat voor jou natuurlijk nog wel heel vervelend kan zijn!) is de kans klein dat er "een team op wordt gezet".

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Beetje laat maar sowieso;

stap 1: Maak backup image van de USB stick

stap 2: Maak een kopie van de backup img en mount die en werk alleen met die kopie.
( Je maakt een kopie van de img zodat je niet elke keer een nieuwe img van USB stick hoeft te maken als je iets gewijzigd heb op de image en weer van scratch wil kijken.)

[ Voor 9% gewijzigd door MrMonkE op 22-12-2023 13:52 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Eeeuhm, zit je in het juiste topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

F_J_K schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:48:
[...]

Eeeuhm, zit je in het juiste topic?

(Heb andere post aangepast ter duiding)

[ Voor 7% gewijzigd door MrMonkE op 22-12-2023 13:53 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 19:18
Volgens mij als de gegevens persoonlijk en uniek zijn, en dus aantoonbaar (doordat deze uniek zijn) alleen van de stick kan komen, kun je gewoon aangifte doen. Je hebt mogelijk communicatie dat de stick tegen jouw wil niet in jouw bezit is geweest, en misschien kan je ook zien wanneer de gegevens op internet gepost zijn. Zo veel mogelijk screenshots maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
als je rechts klikt op een bestand, en je kiest dan voor "general", dan heb je drie datums:
"created", "modified" en "accessed". deze laatste laat zien wanneer een bestand voor het laatst is geopend.
als het ook is teruggeschreven zie je dat bij "modified". als dat was in de tijd dat je niet de beschikking had over ide usb-stick, dan is het wel duidelijk, hè .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Encryptie gebruiken vanaf nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:31

Theo

moederbord

Dat is een beetje mosterd na de maaltijd. Betere mosterd is om bestanden binair te zien. Bestanden en data die privé moeten zijn en blijven, en data die in de Telegraaf mag komen te staan. Alle data/bestanden die jij niet in de krant wil zien over/van jezelf is privé, en wordt als gevoelige data behandeld. Dus niet uitlenen en voorzichtig mee omgaan, en enkel aan het internet koppelen wanneer nodig, en wanneer dit veilig kan.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Theo schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:48:
[...]

Dat is een beetje mosterd na de maaltijd.
Is dat een argument om het dan maar na te laten in een omgeving waar kennelijk de situatie zo is dat er zaken worden ontvreemd? Is jouw verdere antwoord dan geen mosterd na de maaltijd?

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 22-12-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

pennywiser schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:50:
[...]

Is dat een argument om het dan maar na te laten in een omgeving waar kennelijk de situatie zo is dat er zaken worden ontvreemd?
We weten niet echt de context waarin deze stick is meegenomen, we praten hier blijkbaar over en relatiebreuk waarvan de stick mogelijk vooraf nog door beide werd gebruikt, in dat geval doet encryptie vrijwel niets, als ex in kwestie de 'kwaadaardige' is.

Gaan we verder in het 'als dit als dat', zou ik eerder zeggen, daarom gebruik je dus geen usb-sticks voor belangrijke informatie.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
MrMonkE schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:24:

Beetje laat maar sowieso;

stap 1: Maak backup image van de USB stick

stap 2: Maak een kopie van de backup img en mount die en werk alleen met die kopie.
( Je maakt een kopie van de img zodat je niet elke keer een nieuwe img van USB stick hoeft te maken als je iets gewijzigd heb op de image en weer van scratch wil kijken.)
Kip ei verhaal.

Een usbstick backuppen om tijdens het onderzoek ervan geen enkel bewijs te bederven, kan niet aantonen of er een ongeoorloofde kopie/backup van was gemaakt. Als TS pech heeft valt er dus ook nu geen bewijs uit de stick te vissen, terwijl er blijkbaar een kopie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TERW_DAN schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:00:
[...]

Nee. Je USBstick zelf zal geen logs bijhouden. Alleen als bestanden bewerkt zijn kun je dat nog makkelijk zien aan de datum wanneer die voor het laatst gewijzigd zijn. Maar puur openen vind je daar niet terug.

Geen OSX liefhebber maar Windows heeft er zelf ook een handje van om thumbs.db bestanden aan te maken ;)

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Chris.nl schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:54:
[...]

Kip ei verhaal.

Een usbstick backuppen om tijdens het onderzoek ervan geen enkel bewijs te bederven, kan niet aantonen of er een ongeoorloofde kopie/backup van was gemaakt. Als TS pech heeft valt er dus ook nu geen bewijs uit de stick te vissen, terwijl er blijkbaar een kopie is.
De vraag was ook hoe je kon kijken zonder te muteren op je USB stick.
Dat het niet kan worden aangetoond was al talloze keren boven mijn reactie gemeld.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:49

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik denk dat je iets anders naar de situatie moet kijken en, als je hier energie in wilt steken, je aanpak. Er zijn een aantal dingen gebeurd. Het meenemen van een usb stick zonder dat je dat wilt, het mogelijk zien/lezen van persoonlijke informatie terwijl jij dat niet wilde en het plaatsen op internet dat je ook niet wilde. De eerste 2 handelingen zijn erg ingewikkeld en bijna niet aan te pakken. Die USB stick krijg je inmiddels terug maar sjah, geen idee wie of wat de inhoud gezien heeft.
Het plaatsen op internet is wellicht een betere invalshoek. Met de juiste gerechtelijke bevelen zijn er zowel log gegevens als account gegevens op te vragen bij de partij waar de informatie op een webserver staat. Met die informatie en met de juiste digitale recherche kan de politie echt wel achterhalen wie er achter zit.

[ Voor 7% gewijzigd door bonzz.netninja op 23-12-2023 09:36 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

PetervdM schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:56:
als je rechts klikt op een bestand, en je kiest dan voor "general", dan heb je drie datums:
"created", "modified" en "accessed". deze laatste laat zien wanneer een bestand voor het laatst is geopend.
als het ook is teruggeschreven zie je dat bij "modified". als dat was in de tijd dat je niet de beschikking had over ide usb-stick, dan is het wel duidelijk, hè .....
Behalve dat access time al sinds Vista niet meer wordt geschreven bij het openen van een bestand, alleen bij het schrijven ervan.

Kan in dit geval overigens nog steeds helpen, als het bijvoorbeeld Excel of Word betreft.

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 23-12-2023 08:28 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
CodeCaster schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:25:
[...]

Behalve dat access time al sinds Vista niet meer wordt geschreven bij het openen van een bestand, alleen bij het schrijven ervan.
???
niet op mijn W10 laptop, access time wordt netjes bijgewerkt bij openen bestand met notepad ......
Pagina: 1