Vraag

• Maarten-WL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:33
Mijn ouders zijn voornemens een belastingvrije schenking te doen welke gebruikt dient te worden voor de woning/hypotheek. Dit moet voor 1-1-24 ivm wijzigende wetgeving.
Mijn partner heeft een vordering op mij ivm een hoger ingelegd bedrag bij het aangaan van de hypotheek 5 jaar geleden.

Vraag: mag ik deze schenking gebruiken voor het inlossen van de vordering van mijn partner? Zodat we weer "quite" staan.

Beste antwoord (via Maarten-WL op 21-12-2023 23:13)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:33
Ja, maar lees aub gewoon de handleiding:

https://www.belastingdien...ag-belastingvrij-schenken

Er staat letterlijk dat je tot 28k eenmalig mag krijgen van je ouders en daarmee kunt doen wat je wilt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
Ja, maar lees aub gewoon de handleiding:

https://www.belastingdien...ag-belastingvrij-schenken

Er staat letterlijk dat je tot 28k eenmalig mag krijgen van je ouders en daarmee kunt doen wat je wilt.

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:15
Belastingdienst bellen en vragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je mag de eenmalige €28.947 ook op rood of zwart inzetten of gebruiken als wc papier, mag je helemaal zelf bepalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Hoeft niet eens, 20 sec googlen + 2 min lezen en je bent er ook ;)

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Maarten-WL schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:50:
Mijn ouders zijn voornemens een belastingvrije schenking te doen welke gebruikt dient te worden voor de woning/hypotheek. Dit moet voor 1-1-24 ivm wijzigende wetgeving.
Mijn partner heeft een vordering op mij ivm een hoger ingelegd bedrag bij het aangaan van de hypotheek 5 jaar geleden.

Vraag: mag ik deze schenking gebruiken voor het inlossen van de vordering van mijn partner? Zodat we weer "quite" staan.
Dan is het dus vanwege je leeftijd? Want de maximale leeftijd voor de verhoogde schenking wordt aangepast van 40 naar 39 jaar.

Owhnee ik zie nu dat er verschil is in manier van opschrijven in mijn twee bronnen. De belastingdienst zegt "tussen 18 en 40 jaar (dag van 40ste verjaardag telt nog mee" en de bron over de regels van 40 zegt "18 t/m 39"

[ Voor 14% gewijzigd door Backpacker op 21-12-2023 23:03 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten-WL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:33
Dank voor de snelle reacties. Ik zat volledig op het spoor van het gebruik voor hyp/huis, dus daar vooral op gegoogled. En daardoor niet bij de juiste info terecht gekomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:24
Dat advies (!) wat je daar krijgt is niet rechtsgeldig dus heb je niet zo gek veel aan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:15
ybos schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:45:
[...]

Dat advies (!) wat je daar krijgt is niet rechtsgeldig dus heb je niet zo gek veel aan :X
je kunt altijd een case op schrift stellen en door de belastingdienst schriftelijk laten bevestigen, dit is wel rechtsgeldig, opgewekt vertrouwen, maar niet binnen 2 weken
Pagina: 1