_JGC_ schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:53:
@
miciel Bij vloerverwarming heb je sowieso lage temperatuur verwarming, anders knallen de scheuren in je vloer.
Verder is het nog altijd zo dat de ketel niet de hele dag 6KW staat te pruttelen rond het vriespunt, maar 3-5 minuten aan op 6-7KW en 10-15 minuten uit.
40x140 T22 is op zich een redelijk formaat, wil je die op extreem lage temperatuur stoken hang je er fans onder.
Bij nieuwbouw berekent men gewoon het warmteverlies en komen er radiatoren tot op de Watt nauwkeurig in te hangen. Elke kilo staal teveel kost geld. Woning van schoonfamilie hangt ook maar iets van 1500W op de hele benedenverdieping. Slaapkamers hebben ook maar postzegeltjes.
ik weet dat vloerverwarming laagtemperatuur is. maar die wordt normaal gesproken beschermt door een mengverdeler als je naar Hoge temperatuur gaat. dat men er tegenwoordig vaker voor kiest voor een pomploze verdeler plaats en de ketel in zijn aanvoer temperatuur te beperken moet ik nog wel 'bijleren'
de ketel draait met dit warme weer (dus 10 graden) op 40 graden/35 graden retour. en bij 0 graden zoals het paar weken terug op 45/40.de ketel staat eigenlijk de hele dag rustig te branden. met soms een start en een stop ertussen om overshoot te voorkomen. ik moet de ketel nog een keertje loggen/bijhouden wat ie exact doet als het kouder wordt. maar zolang het onder de 50/55 graden aanvoer blijft en de woonkamer netjes 20 graden is vind ik het prima. ik ga niet hele dagen ernaar zitten kijken te druk voor. het kan net zo goed zijn dat ie met min 10 wel iets harder draait dan opgegeven. dat hij dan 9 kw draait 55 aanvoer 45 retour. .
de ketel kan zijn 6 a 7 kw goed kwijt in het cv systeem. als het buiten koud is kan die vrij lang draaien,
de ketel hangt bij familie die voor de vergelijking gewoon een normale eensgezinds woning hebben.
(bij kleinere woningen gaat de ketel inderdaad op een low load regeling. bij mijzelf draait ie 2 minuten.)
ik zit dus in de oudbouw/renovatie/particulier en daar is het niet zodat iedere kilo staal te duur is maar echt overdrijven nee dat doen we ook niet.. het is de middenweg zeg maar. in de praktijk komt dat dus neer op 60/65 watt zodat de ketel niet zo hard hoeft te branden om het op temperatuur te houden of te krijgen, en in die business is het gebruikelijk om overal hetzelfde erin te hangen. dus om even naar boven te lopen voor een soort van indruk wat ze destijds hebben gedaan. en ik merk dat de systemen die gemaakt zijn op 50 watt bij 75/65/20 vaak net niet is hogere aanvoer temp lange response tijd etc.en dat 60 watt system beter werkt. maar dit geldt vooral in huizen met bijbehorende terrechte opmerking over oudere /bagger isolatie. tegerlijkertijd krijg ik dus wel die ketel temperatuur omlaag en het rendement omhoog maar eigenlijk loopt het er net zo hardt weer uit. het is alleen goedkoper. je ketel stookt rustig op lage temp je woning bij.
dus ja als ts echt fatsoenlijk isoleert. dus met de maatstaven van nu ipv 10/20 jaar terug. dus 10 cm.
dan kan die hele 60/65 watt eis wel van tafel. maar dan moet je wel een goede berekening laten maken.
je systeem fatsoenlijk inregelen. (maar goed dat moet je toch altijd na aanpassen van de installatie. )
en heb je kans dat je met een normale/nette radiator in de hoek prima weg komt. ipv een xxl radiator.
de vuist regels van 60/65/70 watt is dus een beetje achterhaald/ tegenwoordig zit het anders in elkaar.
offtopic we wilden een stook regieme van 65/55/20 dus hebben er 1.2/1,3 x meer vermogen ingehangen.
praktijk is dat het mijn ouders zelfs met 55/45 weg komen bij min 10. en voor 99% van de tijd hr stoken.
[
Voor 7% gewijzigd door
miciel op 26-12-2023 18:04
]