Hoeveel radiatoren bij vloerverwarming in andere ruimte?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-11 22:24
In onze nieuwe keuken aanbouw komt ±20m2 vloerverwarming te liggen. De overgang van de keuken naar de woonkamer (±25m2) is vrijwel geheel open.

Voor de verbouwing zaten er twee radiatoren in de woonkamer die de ruimte snel warm kregen.

De aanbouw is nieuw en goed geisoleerd. De woonkamer is gemiddeld geisoleerd.

Gaat het voldoende zijn om de gehele woonkamer en keuken te verwarmen met 1 radiator (±40x160cm) en 20m2 vloerverwarming, of gaat er een extra radiator nodig zijn? Is dit in te schatten of te berekenen?

Alle reacties

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:36
even googlen op vermogen berekenen radiator en vermogen berekenen vloerverwarming?

https://www.cvtotaal.nl/radiatoren/berekenen

https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

• MailMan
Die eerste had ik ook gevonden maar geeft aan dat er 5000 Watt nodig is voor de woonkamer. Dat vind ik wel heel veel want de radiatoren die er zaten gaven echt geen 5000 Watt af samen. Waren beide ongeveer 40x160cm, en toch was dat ruim voldoende. Als ik deze calculator gebruik zou de resterende radiator in de woonkamer bijna 1900 Watt leveren.

Er komt echter ook nog een keuken bij en die zou ook nog 2700 Watt vragen. Samen met de woonkamer dus meer dan 7500 Watt.

De vloerverwarming zou met jouw aangegeven calculator zo'n 2400 Watt leveren. Samen is dat 4300 Watt en dus ruim onvoldoende.

Vind het theoretische verhaal wel lastig als het in de praktijk anders leek te zijn.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:36
Tsja dat snap ik maar dat is voor onbekenden op een forum natuurlijk nog minder goed te zeggen.
Kan je misschien achterhalen hoeveel W je oude radiatoren waren? Enkelplaat, T22?
5kW is wel erg veel inderdaad.

Kan je iets met verwarmingstabellen?
Afbeeldingslocatie: https://www.radson.com/images/products/correctiefactoren-radson.png
En wat zegt deze (zeer bierviltjes) berekening?
Afbeeldingslocatie: https://www.tegeldepot.nl/media/wysiwyg/Blog/radiator-aansluiten/berekenen_capaciteit_radiator-_per_ruimte.jpg

Meer leesvoer https://www.klusidee.nl/F...-lage-temperatuur.123220/

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:51
MailMan schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:50:
In onze nieuwe keuken aanbouw komt ±20m2 vloerverwarming te liggen. De overgang van de keuken naar de woonkamer (±30m2) is vrijwel geheel open.

Voor de verbouwing zaten er twee radiatoren in de woonkamer die de ruimte snel warm kregen.

De aanbouw is nieuw en goed geisoleerd. De woonkamer is gemiddeld geisoleerd.

Gaat het voldoende zijn om de gehele woonkamer en keuken te verwarmen met 1 radiator (±40x140cm) en 20m2 vloerverwarming, of gaat er een extra radiator nodig zijn? Is dit in te schatten of te berekenen?
Wat is het bouwjaar van de bestaande woonkamer? Is de spouwmuur geïsoleerd of later nageïsoleerd? Heb je dubbel glas, gewoon of HR+? Kleine ramen of grote ramen.

Vloerverwarming is een 'lage temperatuur verwarming' en een vloer bevat veel massa waardoor die veel trager reageert dan een radiator. Hier zul je aan moeten wennen, je stookgedrag gaat anders worden dan voorheen.

Bij 'comfort' gaat het om de combinatie van luchtstroomsnelheid en luchttemperatuur. Bij een raam ga je last hebben van een koudeval en wanneer deze lucht snel genoeg stroomt kun je die ook elders in de ruimte nog voelen stromen en dat kan oncomfortabel aanvoelen.

Afhankelijk van het warmteverlies van de rest van de woonkamer kun je al dan niet toe met die ene radiator plus vloerverwarming.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die watt per kuub dingen gaan uit van opwarmen van 15 naar 20 graden in een halfuur waarschijnlijk, tenminste... ik weet niet waar je anders zoveel vermogen voor nodig hebt.

Qua regeling ga je wel een uitdaging krijgen met deels vloerverwarming. Radiatoren werken veel sneller dan vloerverwarming, vloerverwarming geeft veel langer warmte af.

Heb je een tekening van je woonkamer en aanbouw en waar ramen en radiatoren zitten?

• MailMan
FitTiv schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:04:
Tsja dat snap ik maar dat is voor onbekenden op een forum natuurlijk nog minder goed te zeggen.
Kan je misschien achterhalen hoeveel W je oude radiatoren waren? Enkelplaat, T22?
5kW is wel erg veel inderdaad.

Kan je iets met verwarmingstabellen?
[Afbeelding]
En wat zegt deze (zeer bierviltjes) berekening?
[Afbeelding]

Meer leesvoer https://www.klusidee.nl/F...-lage-temperatuur.123220/
T22 zit overal in het huis. Die verwarmingstabel moet ik denk ik even beter naar kijken :P De bierviltjestabel komt ook rond de 5KW uit. Zal wel dezelfde formule gebruiken.
FrankHe schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:33:
[...]

Wat is het bouwjaar van de bestaande woonkamer? Is de spouwmuur geïsoleerd of later nageïsoleerd? Heb je dubbel glas, gewoon of HR+? Kleine ramen of grote ramen.

Vloerverwarming is een 'lage temperatuur verwarming' en een vloer bevat veel massa waardoor die veel trager reageert dan een radiator. Hier zul je aan moeten wennen, je stookgedrag gaat anders worden dan voorheen.

Bij 'comfort' gaat het om de combinatie van luchtstroomsnelheid en luchttemperatuur. Bij een raam ga je last hebben van een koudeval en wanneer deze lucht snel genoeg stroomt kun je die ook elders in de ruimte nog voelen stromen en dat kan oncomfortabel aanvoelen.

Afhankelijk van het warmteverlies van de rest van de woonkamer kun je al dan niet toe met die ene radiator plus vloerverwarming.
De hoekwoning komt uit 1926 en de woonkamer heeft geen spouwmuur. Wel voorzetmuur met iets van glaswol. Wel HR++ glas in afgelopen jaar geinstalleerd. Raam is iets van 140x120 voor. De woonkamervloer is geisoleerd.

In de nieuwe aanbouw zit een schuifpui van 250x250 en een lichtstraat van 400x100. Uiteraard met HR++ Glas. Voor de rest isolatie naar normen nieuwbouw (minimaal Rc van 3.5).

Zie ook de tekening hieronder. Kan mij voorstellen dat het plaatsen van een extra radiator dus ook weer voor extra luchtstroming zorgt die het kouder doet aanvoelen dan het is.
_JGC_ schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:41:
Die watt per kuub dingen gaan uit van opwarmen van 15 naar 20 graden in een halfuur waarschijnlijk, tenminste... ik weet niet waar je anders zoveel vermogen voor nodig hebt.

Qua regeling ga je wel een uitdaging krijgen met deels vloerverwarming. Radiatoren werken veel sneller dan vloerverwarming, vloerverwarming geeft veel langer warmte af.

Heb je een tekening van je woonkamer en aanbouw en waar ramen en radiatoren zitten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rz8m2teG1RN1iasqpjOel1wkDKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BFlAzbOzvPZ8SvrZcI9yxOPr.png?f=fotoalbum_large

Dit was de oude situatie met in het rood de radiatoren in de woonkamer (in keuken zat er ook nog 1 maar die gaf weinig warmte naar de woonkamer had ik het idee)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJwD0rh33CfggYkln5Bubp8qeSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OnqZg5g6iXS8WxUUpnxlRSkl.png?f=fotoalbum_large

In de nieuwe situatie zit er dus vloerverwarming in de keuken, klompenhokje en toilet (voor gemak alleen even keuken getekend).

De vraag is of het nodig is om bij het kleine muurtje wat nog tussen de woonkamer en keuken bestaat b.v. een verticale radiator te plaatsen. Tegelijkertijd denk ik, als je in de woonkamer zit zit je tussen een radiator aan de ene kant en de vloerverwarming aan de andere kant, dus is dat niet voldoende qua comfort?

[ Voor 12% gewijzigd door MailMan op 23-12-2023 18:16 ]

• _JGC_
  • Nu online
Je vloerverwarming pakt over 4 meter de kou vanaf de schuifpui wel aan. Misschien idd nog een verticale radiator in het hoekje bij dat stukje tussenmuur. Misschien is het niet nodig, maar zou wel kijken of je de leidingen in zoverre daar kunt krijgen dat je die optie nog hebt mocht het wel nodig zijn. Zo hebben mijn ouders in de serre nog 2 stukjes CV buis in de hoek uit de vloer steken mocht het toch nodig zijn.

• MailMan
_JGC_ schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:37:
Je vloerverwarming pakt over 4 meter de kou vanaf de schuifpui wel aan. Misschien idd nog een verticale radiator in het hoekje bij dat stukje tussenmuur. Misschien is het niet nodig, maar zou wel kijken of je de leidingen in zoverre daar kunt krijgen dat je die optie nog hebt mocht het wel nodig zijn. Zo hebben mijn ouders in de serre nog 2 stukjes CV buis in de hoek uit de vloer steken mocht het toch nodig zijn.
De leidingen zijn al wel gelegd in de kruipruimte naar dat punt, alleen niet door de vloer omhoog gebracht omdat ik dat lelijk vond in het geval we toch geen radiator nodig hebben. :P

Maar er ligt nu alleen nog underlayment met isolatie daaronder, dus het toch doortrekken is nu relatief eenvoudig. Probeer in te schatten wat de kans gaat zijn dat het nodig gaat zijn :)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:23
wha dat ligt er maar helemaal aan of het nodig gaat zijn te ja of te nee. vroeger rekekenden we 75 watt per kub
dus deden bij hoofdvloerverwarming hoh 10 nog zelfs een paar kleine radiatoren onder de ramen om de koude
val te breken. tegenwoordig kom je met 65 watt per kub en goede isolatie regelmatig stookpatroon kom je er ook. vloerwarming is hoh 10 is 93 watt. per m2 1860 watt. radiator erbij van 1900 watt is 3760 aan totaal vermogen. dat is zeg maar 34 watt per kub. ik ben zeer nieuwschierig naar wat de verhoudingen zijn
in de andere ruimtes.

plafond hoogte 2,20. x 50 x70 = 7700 watt. dus ja je hebt best een gaatje tussen wat erin hing/water ervoor terug komt. even uitgaande van 75/65 syteem. het zou mijn voorkeur hebben om er toch een radiator bij te zetten. (meestal kijk ik gewoon wat er in de andere ruimtes hangt. die kan je terug rekenen naar wattage per
kub. dan heb je misschien een betere referentie. dan breng je het syteem soort van in ballans.
(wel opletten of je een kloppende bereking krijgt. en anders zit je met een 90/70 aanvoertemp. )
voor meer info zie https://www.radiatoraanbi...toren/compact-4-plus.html

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 23-12-2023 22:49 ]

• _JGC_
  • Nu online
75W per kuub? Ik heb een berging met 2 raampjes standaard dubbelglas en een stapeldorpeldeur met HR+ glas erin. 24 kuub maal 75W is 1800W. Ik heb daar 45m buis door het beton liggen, goed voor hooguit 450W.

Woonkamer en keuken is 117 kuub. Daar hangt 10.6KW 75/65/20 aan radiatoren. Die dingen stook ik met 45/40/20, blijft 3,75KW van over. Stookt in een uur 2 graden erbij, ook als het koud is (ketel staat 's morgens een uur te stoken met aanvoer onder de 30 graden). En zo geweldig is de spouw van een huis uit 1978 niet.

In 1978 rekenden ze al niet met 75W per kuub (ik heb een T20 van 3 meter vervangen door een T22), in latere jaren ging men steeds meer isoleren en daalde het nog harder.

• miciel
_JGC_ schreef op zondag 24 december 2023 @ 01:09:
75W per kuub? Ik heb een berging met 2 raampjes standaard dubbelglas en een stapeldorpeldeur met HR+ glas erin. 24 kuub maal 75W is 1800W. Ik heb daar 45m buis door het beton liggen, goed voor hooguit 450W.

Woonkamer en keuken is 117 kuub. Daar hangt 10.6KW 75/65/20 aan radiatoren. Die dingen stook ik met 45/40/20, blijft 3,75KW van over. Stookt in een uur 2 graden erbij, ook als het koud is (ketel staat 's morgens een uur te stoken met aanvoer onder de 30 graden). En zo geweldig is de spouw van een huis uit 1978 niet.

In 1978 rekenden ze al niet met 75W per kuub (ik heb een T20 van 3 meter vervangen door een T22), in latere jaren ging men steeds meer isoleren en daalde het nog harder.
meeste wat ik in de praktijk tegenkomen is 70/65/60 watt per kub. afhankelijk van het huis en of de ruimte.
dat ze niet die 70/65/60 watt opleveren omdat we tegenwoordig met een lagere watertemp stoken en 24/7 stoken of kleine nacht verlaging omdat het meestal zuiniger is en beter is voor het milieu en rendement van je ketel klopt. echter de hoofdrekensom gaat nog steeds uit van een 70/65/60 watt per kub maar het komt er dus niet uit. . ik adviseer zeg maar 70 watt. maar stiekem is het een stuk minder door een lagere aanvoer temp. maar in de praktijk komt er zeg maar 50 watt uit. door te stoken met een lagere aanvoer temp.
eigenlijk precies wat jij schrijft over je woonkamer er veel vermogen inhangen en met lage temperatuur stoken/ het verhaal van je berging kan ik me helaas niet in vinden 20 watt per m3 vindt ik te weinig.

• _JGC_
  • Nu online
Die berging ligt op 16cm PIR, 12cm glaswol in de wand, 14cm glaswol in het plafond en 12cm PIR in de zolder. Er ligt 45 meter buis door een betonvloer van 12cm.
Dat duurt even voor het warm is, maar het verlies is gewoon veel kleiner dan die 450W. Het is daar gewoon 21 graden, warmer dan in de woonkamer :X.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:26
Zucht.... Nee. Die rekentools zijn compleet waardeloos en nergens anders op gebaseerd dan "we verkopen aan die klant wel een paar véél te grote radiatoren. Extra omzet voor ons en de klant die zo dom is om er in te tuinen gaat achteraf niet klagen, want met die extra grote radiatoren wordt het natuurlijk gegarandeerd supersnel warm in huis".

Als je wilt weten wat je aan radiatoren moet plaatsen moet je een warmteverliesberekening (laten) maken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Ivow85
miciel schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:46:
wha dat ligt er maar helemaal aan of het nodig gaat zijn te ja of te nee. vroeger rekekenden we 75 watt per kub
dus deden bij hoofdvloerverwarming hoh 10 nog zelfs een paar kleine radiatoren onder de ramen om de koude
val te breken. tegenwoordig kom je met 65 watt per kub en goede isolatie regelmatig stookpatroon kom je er ook.
65W per kuub?

Met een beetje fatsoenlijke isolatie red je het al makkelijk met 65W per m² bij een 'normale' plafondhoogte.
Ofwel 25W per kuub.

Die rekentools die in de fossiele branche gebruikt worden stammen echt uit 1975 ofzo, toen 3cm isolatie op het dakbedschot en 2cm polystyreen onder de betonvloer in combinatie met dubbel glas in de woonkamer als "goed geïsoleerd" werd bestempeld. Tegenwoordig noemen we dat stoken voor de mussen en muizen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Ivow85
miciel schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:40:
[...]
meeste wat ik in de praktijk tegenkomen is 70/65/60 watt per kub. afhankelijk van het huis en of de ruimte.
Dus jij denkt dat wanneer het weer eens gaat vriezen de CW4 ketel in een gezinswoning van 250-300kuub de hele dag op volle kracht moet staan stampen en er 3m³ gas per uur doorheen jaagt om het huis een beetje op temperatuur te houden?

• miciel
@Ivow85 ook de rest lezen graag. ik ben geen fossiel ook lijkt het wel zo. maar eigenlijk kan ik het ook nog onderbouwen aan de hand van een praktijkvoorbeeld. de ketel draait met deze temp op 40 graden aanvoer 35 retour. (10 graden buiten) en als het wat kouder is 45 aanvoer/40 retour. 0 graden buiten temp. de ketel levert dus respectievelijk 6 a 7 kw. en staat dus de hele dag te pruttelen. opentherm themostaat/ de ketel moduleert naar gelang de warmte behoefte. als je die 7 kw/7000 watt verdeelt over de inhoud van de woning van 275 kub kom je precies uit op 25 watt. bij echte kouw. dus bij min 10 levert de ketel 50 graden water en 45 graden retour. en levert ie 8kw. 8000 watt delen door 275 kub is 30 watt. per kub. maar waarom men er dan toch meestal 60 watt/65 watt/70 watt per per kub inhangt. ? daarvoor is dus die correctie factor tabel een paar post eerder. door de lagere watertemp geeft je radiator minder rendement af en dat kan je compenseren door er meer vermogen neer te hangen. zonder dat je er ook echt meer vermogen in hoeft te stoppen. (als je met een lagere temperatuur stookt heb je meer oppervlakte nodig om dezelfde warmte afgifte te krijgen)

een cv ketel heeft namelijk de 'nare' eigenschap om boven de 58 graden retour niet meer te condenseren en geen hr ketel meer te zijn. eigenlijk proberen we hele warmtewisselaar onder de 60 graden te houden.
stel ik pak het stooklijn 55/45/20 graden dan staat daar 1,96. dan moet je wattage van 30 watt per kub
x1,96 en kom je uit op 58 watt per kub. en in dat kader is 60 watt 65 watt of 70 wat helemaal niet zo gek.
pak eens de stooklijn 50/45/20 daar staat 2,17 30 watt x 2,17 is 65 watt per kub. maar het hoeft er alleen te hangen wat je erin stopt met je cv ketel is de eerder geschreven 6 tot 8 kw. die staat gewoon te prutelen.
hang ik er echt 30 wat in dan moet ik naar een hogere stooklijn 75/65/20 en daar staat toevallig een 1.
en is mijn ketel zijn rendement kwijt. maar inprincipe kan je er wel 30 wat inhangen. input/output.
(ik ben de kerstman en ik zit op de noordpool dus ja ik wil 65 watt per kub anders wordt het zo koud :+ )

(als je ook cv ketel daadwerkelijk 15 kW laat stampen want dat is wat de woning nodig zou hebben dan heb
je ergens de curses hoe ga ik zo zuinig mogelijk om met het laatste stukje planeet wat we hebben gemist. )
ik heb in de eerdere postst niet het vermogen van de ketel gehad of de stooklijn besproken.

• _JGC_
  • Nu online
@miciel Bij vloerverwarming heb je sowieso lage temperatuur verwarming, anders knallen de scheuren in je vloer.

Verder is het nog altijd zo dat de ketel niet de hele dag 6KW staat te pruttelen rond het vriespunt, maar 3-5 minuten aan op 6-7KW en 10-15 minuten uit.

40x140 T22 is op zich een redelijk formaat, wil je die op extreem lage temperatuur stoken hang je er fans onder.

Bij nieuwbouw berekent men gewoon het warmteverlies en komen er radiatoren tot op de Watt nauwkeurig in te hangen. Elke kilo staal teveel kost geld. Woning van schoonfamilie hangt ook maar iets van 1500W op de hele benedenverdieping. Slaapkamers hebben ook maar postzegeltjes.

• miciel
_JGC_ schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:53:
@miciel Bij vloerverwarming heb je sowieso lage temperatuur verwarming, anders knallen de scheuren in je vloer.

Verder is het nog altijd zo dat de ketel niet de hele dag 6KW staat te pruttelen rond het vriespunt, maar 3-5 minuten aan op 6-7KW en 10-15 minuten uit.

40x140 T22 is op zich een redelijk formaat, wil je die op extreem lage temperatuur stoken hang je er fans onder.

Bij nieuwbouw berekent men gewoon het warmteverlies en komen er radiatoren tot op de Watt nauwkeurig in te hangen. Elke kilo staal teveel kost geld. Woning van schoonfamilie hangt ook maar iets van 1500W op de hele benedenverdieping. Slaapkamers hebben ook maar postzegeltjes.
ik weet dat vloerverwarming laagtemperatuur is. maar die wordt normaal gesproken beschermt door een mengverdeler als je naar Hoge temperatuur gaat. dat men er tegenwoordig vaker voor kiest voor een pomploze verdeler plaats en de ketel in zijn aanvoer temperatuur te beperken moet ik nog wel 'bijleren'

de ketel draait met dit warme weer (dus 10 graden) op 40 graden/35 graden retour. en bij 0 graden zoals het paar weken terug op 45/40.de ketel staat eigenlijk de hele dag rustig te branden. met soms een start en een stop ertussen om overshoot te voorkomen. ik moet de ketel nog een keertje loggen/bijhouden wat ie exact doet als het kouder wordt. maar zolang het onder de 50/55 graden aanvoer blijft en de woonkamer netjes 20 graden is vind ik het prima. ik ga niet hele dagen ernaar zitten kijken te druk voor. het kan net zo goed zijn dat ie met min 10 wel iets harder draait dan opgegeven. dat hij dan 9 kw draait 55 aanvoer 45 retour. .

de ketel kan zijn 6 a 7 kw goed kwijt in het cv systeem. als het buiten koud is kan die vrij lang draaien,
de ketel hangt bij familie die voor de vergelijking gewoon een normale eensgezinds woning hebben.
(bij kleinere woningen gaat de ketel inderdaad op een low load regeling. bij mijzelf draait ie 2 minuten.)

ik zit dus in de oudbouw/renovatie/particulier en daar is het niet zodat iedere kilo staal te duur is maar echt overdrijven nee dat doen we ook niet.. het is de middenweg zeg maar. in de praktijk komt dat dus neer op 60/65 watt zodat de ketel niet zo hard hoeft te branden om het op temperatuur te houden of te krijgen, en in die business is het gebruikelijk om overal hetzelfde erin te hangen. dus om even naar boven te lopen voor een soort van indruk wat ze destijds hebben gedaan. en ik merk dat de systemen die gemaakt zijn op 50 watt bij 75/65/20 vaak net niet is hogere aanvoer temp lange response tijd etc.en dat 60 watt system beter werkt. maar dit geldt vooral in huizen met bijbehorende terrechte opmerking over oudere /bagger isolatie. tegerlijkertijd krijg ik dus wel die ketel temperatuur omlaag en het rendement omhoog maar eigenlijk loopt het er net zo hardt weer uit. het is alleen goedkoper. je ketel stookt rustig op lage temp je woning bij.

dus ja als ts echt fatsoenlijk isoleert. dus met de maatstaven van nu ipv 10/20 jaar terug. dus 10 cm.
dan kan die hele 60/65 watt eis wel van tafel. maar dan moet je wel een goede berekening laten maken.
je systeem fatsoenlijk inregelen. (maar goed dat moet je toch altijd na aanpassen van de installatie. )
en heb je kans dat je met een normale/nette radiator in de hoek prima weg komt. ipv een xxl radiator.
de vuist regels van 60/65/70 watt is dus een beetje achterhaald/ tegenwoordig zit het anders in elkaar.

offtopic we wilden een stook regieme van 65/55/20 dus hebben er 1.2/1,3 x meer vermogen ingehangen.
praktijk is dat het mijn ouders zelfs met 55/45 weg komen bij min 10. en voor 99% van de tijd hr stoken.

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 26-12-2023 18:04 ]

Pagina: 1