Vraag

• jeroentwee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 19:09
Beste mede-tweakers,

Wij gaan binnenkort een nieuwbouw realiseren.
Omdat ik zelf de elektriciteit zal aanleggen, en dus ook het netwerk, had ik toch graag even jullie advies gevraagd.

De grootste vraag waar ik mee zit, is de plaatsing van de wifi access points. Momenteel denk ik aan de Ubiquiti Unifi 6+, om op het plafond te monteren.
De vraag is echter, hoeveel plaats ik er best, en waar plaats ik deze?
(kan ik er teveel plaatsen?)

Ik heb al wat zitten spelen in het "Unifi Design Center", daar kan je een plattegrond maken, en er access points op plaatsen, om zo te kijken wat de beste dekking geeft. Maar eerlijk gezegd werd ik daar niet veel wijzer uit, ik kreeg volgens mij een weinig realistische inschatting hoeveel de muren zouden tegenhouden van het wifi-signaal. (we gaan een houtskelet woning zetten, de binnenmuren zijn als volgt opgebouwd: gyproc + osb + skelet 10 cm minerale wol + osb + gyproc)

Het plan van de gelijkvloers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ys9OvkUM2y9-9IzI7gmey49XJE8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oUv27baKVwtH7nWGwN2oqFvu.png?f=fotoalbum_large

Op de gelijkvloers zou ik quasi overal een goed signaal willen. Ook in de garage. (heb momenteel iets met ESPHome geknutseld voor mijn garagepoort binnen Home Assistant te bedienen, waarschijnlijk verhuist dit mee)

Het plan van het verdiep:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXl3eOCoXSXSw28eiFEWOtz_PfU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m0ZlQkvFjGNyQgPO0dBSpCtn.png?f=fotoalbum_large

Op het verdiep is het vooral belangrijk om in het bureau een goed signaal te hebben.

Jullie meningen zijn meer dan welkom :-)

Thanks!

Alle reacties

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
AP WC
AP Keuken
AP Bureau
AP Slaapkamer 3
AP Buiten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:39
Denk eerlijk gezegd met je met centraal geplaatst AP per verdieping heel ver kan komen.
1x. Zithoek / 1x Centraal boven. Ligt ook beetje aan je wensen. Wil je in elke uiterste hoek 900+Mbit op Speedtest halen of is 300Mbit ook prima. En dat ESPHome zou geen dikke data vreter zijn toch?

+1 voor buiten.

Als je zelf handig bent, is het misschien wel handig om de aansluiting en bekabeling aan te leggen voor een 2x AP per verdieping setup. Bijv. 2 punten aanmaken Zithoek dichtbij WC / Keuken. En dan beginnen met 1x AP. Een extra AP is zo geplaatst. Een nieuw punt in aanmaken waarschijnlijk niet.

Ja je kan er teveel plaatsen, en dan moet je ze zwakker instellen om het goed te laten werken. Zonde van je geld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentwee
heiyu schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:12:
Als je zelf handig bent, is het misschien wel handig om de aansluiting en bekabeling aan te leggen voor een 2x AP per verdieping setup. Bijv. 2 punten aanmaken Zithoek dichtbij WC / Keuken. En dan beginnen met 1x AP. Een extra AP is zo geplaatst. Een nieuw punt in aanmaken waarschijnlijk niet.
Ben niet zeker wat je hier bedoelt. Gewoon utp kabel in plafond klaarzetten, en als het nodig is, open boren en eruit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:37
Eerst eens even terug naar je doel, wat wil je orecies technisch berijken ?

Er zit nogal een verschil tussen overal met 3 schermen tegelijk netflix kijken en een mailtje kunnen sturen.

Te veel ap's kan wel, sommige divices kunnen slecht omgaan met het ontvangen van veel ssids.

Het aantal als je het mij vraag zou ik voor 4 gaan met name omdat je qua oppervlakte wel met 1 ap per verdieping af zou kunnen, maar het ontwerp van de woning in de kern qua wandjes iets denser is dan gemiddeld. In mijn woning heb ik aan 1 ap per verdieping genoeg, maar verwacht niet dat je dat in deze situatie gaat redden.

Ik zou zelf gaan voor :

BG : in het halletja naast de WC voor Speelhoek en garage coverage.
BG : op de hoek tussen keuken en zithoek
1E : Slaapkamer 1 hoek links onder in let wel dat de vorm en de kast in de tekening behoorlijke denping kunnen opleveren, zeker als deze tot het plafond doorgevuld gaat worden.
1E : Halletje tussen SLaapkamer 2 en Badkamer

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
BG: boven de zithoek
1e: overloop aan de kant van slaapkamer 2 tussen de twee trappen.

Demping van de muren is een beetje een inschatting.

Aangezien je zelf kabels gaat aanleggen zou ik in iedere kamer boven 2 netwerk aansluitingen maken en dus twee kabels per slaapkamer trekken, op de overloop waar het bureau komt zou ik zelf 2x2 aansluitingen maken. BG: 2 in de speelhoek, 2 in de zithoek, 2 bij de eethoek 2 in de garage en als je dan toch bezig bent een ook maar 2 in de keuken.

Zo kan je ook altijd nog voor "in-wall" AP's plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:39
jeroentwee schreef op zondag 24 december 2023 @ 07:41:
[...]
Ben niet zeker wat je hier bedoelt. Gewoon utp kabel in plafond klaarzetten, en als het nodig is, open boren en eruit halen?
Je kan ook voor een afdekplaatje kiezen. Je hoeft niet je plafond dicht te smeren weer. Tenzij je dat heel lelijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentwee
Ok, thanks voor jullie feedback

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jeroentwee schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:12:
Beste mede-tweakers,
[...]

(we gaan een houtskelet woning zetten, de binnenmuren zijn als volgt opgebouwd: gyproc + osb + skelet 10 cm minerale wol + osb + gyproc)
Impact daarvan (op 5GHz) is met simpel rekensommetje te bepalen, o.a. adhv deze waardes of deze

gyproc ("drywall"): 1dB-3dB per plaat (laten we uitgaan van hoogste waarde)
OSB ("plywood"): 1dB per plaat

Hou je over minerale wol. Ik vind daar geen duidelijke cijfers voor, anders dat het zou meevallen - maar 10cm is een flinke laag. Ik zou tot nader orde misschien 3dB schatten en meten om te bevestigen/ontkrachten zodra mogelijk.

Dus, je hebt dan een muur van 3+1+3+1+3=11dB demping. Zie ook die tweede link wat een muur doet met je signaal: die daalt sowieso kwadratisch met de afstand en los daarvan springt het dus nog eens 11dB omlaag bij de muur (om vervolgens kwadaratisch door te dalen aan de andere kant.

Je zou kunnen gaan rekenen met de muren hier. Ik denk dat je met een enkele AP per verdieping toe kunt - maar - denk ook in drie dimensies: als je houten vloeren hebt laten ze ook veel signaal door waardoor een ruimte soms beter gedekt kan worden door een AP er direct boven of onder dan elders op de verdieping. Hoe zit het daarmee? Welke materialen zitten in je vloeren? Ook hier zijn metalen isolatielagen uitdagend. Zitten die er niet in, dan is het bijna transparant.

Ter vergelijking: vrienden van mij hebben een behoorlijk grote houtskeletwoning van drie verdiepingen met uitbouw op twee van de drie. Zij dekken dat alles prima met twee UniFI UAP AC Lite AP's, eentje aan de achterzijde op begane grond, de andere aan voorzijde op eerste verdieping.

Waar ze wel gedonder mee hebben gehad - tot twee keer toe sinds plaatsing een jaar of 6 geleden - is slecht verlopen firmware upgrades van het UniFi-systeem waardoor AP's contact met controller en/of het internet verloren en ik op moest komen draven om alles opnieuw in te stellen. Ik zou enkel UniFi overwegen als je denkt zelf in staat te zijn het op te zetten en bij eventuele problemen geheel opnieuw in te stellen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

@jeroentwee rekening houdend met wat @dion_b al schreef, dat het signaal bij houtbouw ook wel door de vloeren komt (mits geen vloerverwarming, ook de plastic buizen hebben dacht ik een metalen vlies zodat ze zijn op te sporen met een detector) zou je op de verdieping een AP kunnen plaatsen bij slaapkamer 2 en 3 (waar ook gewerkt gaat worden?) en in de huiskamer op de BG.
Ik heb een woonark van houtbouw, en het signaal komt overal prima met één AP, echter niet buiten op het dek omdat daar een grote HR++ schuifpui zit die het vakkundig blokkeert. Dus aan een buiten AP zit ik ook nog te denken (maar daar moet dan weer een controller bij die beide AP's aasnturt ivm overgeven van de klanten).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
Bij de modem een patchpaneel plaatsen. Van daar uit zoveel mogelijk UTP kabels trekken en UTP wandcontactdozen plaatsen in de verschillende ruimtes.
Dan kun je vanaf die contactdozen altijd nog switches/access points plaatsen.
Bedraad is altijd beter dan WiFi...

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Of in ieder geval loze leidingen met een trekdraad erin, scheelt een hoop patchen voor iets wat wellicht niet nodig is. Maar als er gamende bewoners zijn dan is draad natuurlijk altijd beter.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentwee
Thanks again, allemaal.
Gegeven jullie feedback, denk ik het volgende uit te voeren:
- BG: sowieso één in de woonkamer, tussen zithoek en eethoek
==> UTP kabels worden sowieso voorzien in garage en speelhoek. Daar kunnen evt later nog AP toegevoegd worden.
- 1E: Bureau
==> UTP kabels worden ook hier sowieso voorzien in de kamers (en uiteraard ook in bureau)

Het concept van een patchpaneel kende ik nog niet, ik was eigenlijk van plan om alle UTP kabels vanuit een kabelgoot rechtstreeks in een switch te steken.
Welk voordeel biedt een patchpaneel dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28
Ik heb in mijn nieuwbouw utp op iedere kamer op de 1e maar had liever 1 punt in de gang gehad op t plafond :). Met die binnenmuren heb je weinig demping en dan is t wel lekker er een centraal op te hangen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperv90
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:29
In ons huis heb ik in elke kamer boven een loze leiding laten plaatsen en in de woonkamer 2, waar ik 2 utp kabels doorheen heb getrokken en aangesloten op RJ45 connectors. In de meterkast een patchpaneel en een switch en zo alles bekabeld aangesloten.
jeroentwee schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:13:
Het concept van een patchpaneel kende ik nog niet, ik was eigenlijk van plan om alle UTP kabels vanuit een kabelgoot rechtstreeks in een switch te steken.
Welk voordeel biedt een patchpaneel dan nog?
Vaak trek je door je loze leidingen stugge utp-kabels. Deze kabels zijn niet erg flexibel. Deze sluit je aan een patchpaneel zodat je alle rj45 connectors beschikbaar hebt in de meterkast.
Voordeel dat je geen grote switch nodig hebt om alles aan te sluiten en je kan eenvoudig met flexibele kabels alles aansluiten op het patchpaneel. Ook handig om later apparaten snel en eenvoudig toe te voegen of los te koppelen

Achteraf had ik echter liever boven een loze leiding in het plafond willen hebben en daar een AP neergezet. Betere dekking voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Jasperv90 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:04:
<>

Vaak trek je door je loze leidingen stugge utp-kabels. Deze kabels zijn niet erg flexibel. Deze sluit je aan een patchpaneel zodat je alle rj45 connectors beschikbaar hebt in de meterkast.
Herkenbaar dat stugge, wellicht toch maar een klein model patch kastje regelen ivm kabel management. Wel is iedere overgang/connector een demping in signaal
Voordeel dat je geen grote switch nodig hebt om alles aan te sluiten <>
Een patch paneel vervangt toch de switch niet? 12 UTP kabels moeten toch in switch van 12 lijkt me?

Pagina: 1