Marktplaats aankoop. Telefoon op afbetaling.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:37
Vraagje.
Ik heb vanmorgen een galaxy s23 via marktplaats gekocht. Telefoon nog geseald en gekocht bij een verkoper die lang actief is en veel goede reviews heeft.

Telefoon is geseald 2 weken oud met factuur. Deze factuur was alleen digitaal en zou verkoper na sturen via email. Dit heeft hij ook gedaan echter later op de dag. Verkoper wilde toch een iphone en verkocht daarom zijn s23..

Nu krijg ik echter net de factuur. En blijkt dat het toestel op abnonement is genomen en dat verkoper nog 2 jaar iets van €30 per maand moet betalen.

Dit hoeft geen probleem te zijn natuurlijk maar wat gebeurt er als hij niet meer betaald. Komen ze dan bij mij? Niet dat ze mijn gegevens hebben maar hoe zit dit. Dit heb ik niet goed uitgevraagd bij verkoper omdat ik dacht dat hij het toestel gewoon gekocht had. Voornamelijk omdat er een factuur aanwezig was sn hij erg veel goede revieuws heeft. Les voor mezelf dus om eerst die factuur te bekijken. Maar daar heb ik nu niets meer aan.

Heb overigens niet extreem weinig betaald dat je helling zou kunnen vermoeden of iets dergelijks.

Alvast bedankt.

Alle reacties

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Dit hoeft geen probleem te zijn natuurlijk maar wat gebeurt er als hij niet meer betaald. Komen ze dan bij mij? Niet dat ze mijn gegevens hebben maar hoe zit dit.
Nee hoor, contract is aangegaan met de persoon waar je die telefoon van hebt gekocht. Stel hij betaald niet, dan gebeurt er helemaal niets met jou of jouw telefoon. Je hoeft je dus geen zorgen te maken.

Anoniem: 217290

Ho.. zit toch wel even addertje onder het gras hier wat een risico kan zijn voor TS .

Dit doort dingen gebeuren meestal bij de telefoon provider en ze weten ook het imei nummer. Dus niet betalen kan zomaar inhouden dat de provider het toestel op afstand blokkeert.

Weet je welke provider het is dan daar even mee bellen hoe dit geregeld is bij hun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Anoniem: 217290 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:28:

Dus niet betalen kan zomaar inhouden dat de provider het toestel op afstand blokkeert.
Heb je hier een bron voor? Ik heb hier in NL nog nooit van gehoord.

Hoi!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Alleen kans dat ie bij https://www.stopheling.nl/nl op de site komt, moet je ook niet blij van worden, want feitelijk kan je hem niet verkopen, gezien het een telefoon die vanuit heling is verkregen. (ter goeder trouw wel, maar toch... administratief moet je het dan laten verwijderen etc etc etc...) en dan moet de prijs waarvoor je het gekocht hebt wel redelijk zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Vorkie op 21-12-2023 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:10
Gebeurt niet, ze hebben de legitimatie van de contracthouder die wordt verantwoordelijk gehouden.

Maar dit is gebaseerd op aannames. Het kan toch dat de verkoper van het geld een iPhone koopt, omdat hij oprecht liever een iPhone heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Jumpman op 21-12-2023 19:39 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:15
@Vorkie we weten niet of het vanuit heling verkregen is. Die kans is aanwezig maar hoeft zeker niet.

@vangoghnl van welke artikelen waren de reviews? Of dat allemaal telecom gerelateerde reviews is zijn verhaal wat ongeloofwaardiger.

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:37
Marktplaats verkoper heeft veel reviews over van alles en nog wat. En veel over hoesjes van iphones.

Maar heling lijkt me sterk hoe komt hij anders aan een contract op zijn naam.
Provider is Ben.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
vangoghnl schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:22:
Marktplaats verkoper heeft veel reviews over van alles en nog wat. En veel over hoesjes van iphones.

Maar heling lijkt me sterk hoe komt hij anders aan een contract op zijn naam.
Provider is Ben.
Met een contract op zijn naam en dan dezelfde bankrekening op naam is er niet zoveel aan de hand inderdaad. Het wordt pas spannend als de namen gaan afwijken :)

Er worden best veel contracten afgesloten op namen van (onbewuste) geldezels, er wordt daarna gewoon niet betaald en is de telefoon dus ontvreemd.

https://www.politie.nl/in...is-abonnementsfraude.html
Wat is abonnementsfraude?
Het is abonnementsfraude als iemand op jouw naam een (telefoon)abonnement afsluit. Jij zult dan opdraaien voor alle (bel)kosten die de ander maakt. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je gedwongen wordt om dit te doen voor iemand anders, omdat hij/zij iets van je heeft afgepakt wat jij graag terugwil. Ook loverboys maken veel gebruik van deze tactiek. Vaak is er sprake van chantage. Dit is strafbaar

Wat kun je tegen abonnementsfraude doen?
Neem zo snel mogelijk na het afsluiten van het abonnement contact op met de telefoonprovider. Zeg wat er gebeurd is en laat het telefoonnummer blokkeren. Zo voorkom je verdere kosten.
Doe altijd aangifte bij de politie. Maak hiervoor een afspraak op het dichtstbijzijnde politiebureau bij jou in de buurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De verkoper was eigenaar van de telefoon (art. 10 Toestelkredietvoorwaarden) en was dus gerechtigd om die aan jou door te verkopen. Als de verkoper zijn lening of abonnement niet afbetaalt, blijft het toestel van jou.

Het enige waar je beducht voor moet zijn is dat Ben de overeenkomst met de verkoper vernietigt, bijvoorbeeld omdat de verkoper Ben heeft misleid bij de aanschaf. Na vernietiging kan Ben het toestel van jou terugvorderen. Dan moet jij weer terug naar de verkoper voor een schadevergoeding.

Beschermheer van het consumentenrecht

Pagina: 1