Tv kast ophangen niet stevig tegen de muur aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 10:48
Hoi allen,

Ik heb geprobeerd om mijn tv kast op te hangen en daarvoor heb ik gaten in de muur moeten boren. Ik vrees dat ik de gaten te diep heb geboord, want de schroef blijft maar door draaien. Waarschijnlijk omdat de plug ook mee draait. Als ik de schroef eruit wil schroeven, dan kan deze er ook niet meer uit. De plug steekt al een beetje uit de muur, waardoor die niet meer vast zit.

Wat kan ik nu het beste doen om ervoor te zorgen dat ik dit kan herstellen en dat de tv kast weer goed tegen de muur is gemonteerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lq78GUDZdSyCBE7GdP6SBVUJLZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtOBxw9NWK0ZKXhkRnv8ILNl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAc4uxenQndYQM0DtdFUrDk_QEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2K7ZdRsrfgaH1gHjnLCss9wa.jpg?f=fotoalbum_large

Niet helemaal goed te zien, maar de zwarte plug is al gedeeltelijk uit de muur gekomen toen ik de schroef eruit wilde schroeven.

[ Voor 16% gewijzigd door perform93 op 21-12-2023 17:30 ]

Beste antwoord (via perform93 op 25-12-2023 12:14)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

perform93 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:27:
[...]

Muur is van kalkzandsteen.
Sencys vollewandplug met schroef 40x8mm

Betreft een ikea tv kast van 2.40m
4cm 8mm plug is erg kort, daar trek je zo alles weer me van de muur af. boorgat moet btw 1cm dieper zijn dan de pluglengte. In 8mm plug moet ook een 6mm schroef btw. 4.5mm mag vaak ook volgens specs, maar is minder krachtig. om kast op te hangen zou ik 8x65(fischer) pluggen halen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:13
Zonder aan te geven wat voor soort muur het is, welke schroeven en pluggen je gebruikt hebt en hoeveel gewicht er aan de schroeven komt te hangen is het heel lastig om een goed advies te geven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:49
Kast eraf en pluggen eruit en nieuwe pluggen erin. Waarschijnlijk is het gat net even te groot waardoor de plug niet pakt. Andere pluggen kunnen een oplossing zijn.

How krijg je m nu van de muur af? Meerdere opties, maar je moet proberen om de plug de wand te laten "pakken". Dus of met een platte schroevendraaier tegenhouden, sateprikker in het gat van de muur en plug, of BV de beugel iets schuin houden waardoor de plug pakt.

• perform93
Yaksa schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:17:
Zonder aan te geven wat voor soort muur het is, welke schroeven en pluggen je gebruikt hebt en hoeveel gewicht er aan de schroeven komt te hangen is het heel lastig om een goed advies te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perform93
Appelpie3000 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:25:
Kast eraf en pluggen eruit en nieuwe pluggen erin. Waarschijnlijk is het gat net even te groot waardoor de plug niet pakt. Andere pluggen kunnen een oplossing zijn.

How krijg je m nu van de muur af? Meerdere opties, maar je moet proberen om de plug de wand te laten "pakken". Dus of met een platte schroevendraaier tegenhouden, sateprikker in het gat van de muur en plug, of BV de beugel iets schuin houden waardoor de plug pakt.
Ik was al bang dat ik de hele kast eraf moet halen en nieuwe pluggen erin moet stoppen.. misschien dat het toch wel nodig is.

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:49
perform93 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:28:
[...]

Ik was al bang dat ik de hele kast eraf moet halen en nieuwe pluggen erin moet stoppen.. misschien dat het toch wel nodig is.
Het kan ook zijn dat je schroeven net ff te groot zijn, maar dat van een afstandje wat lastig te bepalen. Het liefste begin ik Dan opnieuw met verse pluggen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:13
Of het gat te diep en te groot geboord
Om te voorkomen dat ikzelf te diep boor doe ik altijd een stukje afplaktape om mijn boortje op de juiste diepte.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:09
te diep boren maakt niet uit voor de plug
Bijeen specifieke plug hoort een bepaalde diameter boorgat en bepaalde diameter schroef. Kijk goed op de verpakking van de plug! Als de plug makkelijk in en uit het gat gaat is het gat te ruim. Dat kan je oplossen door de plug samen met iets anders in het gat te klemmen, bijv. een in lengte gehalveerde plug. Of een iets grotere maat plug, maar dan ook een dikkere schroef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
ik doe meestal ook een drupje alabastine in het gat, en gewoon gat niet te breed boren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:19
Boorgaten stofvrij maken, paar goeie dotten kit in de gaten, (nieuwe) pluggen er in, laten drogen en dan opnieuw schroeven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wacht eens even, dit systeem is toch helemaal niet bedoeld om een kast aan op te hangen? Dit is ervoor bedoeld dat de kast niet voorover kan kiepen bij verkeerd gebruik. Dit is wachten op het moment dat de hele bende naar beneden komt vallen.

Beste advies wat mij betreft is om deze kast NIET OP TE HANGEN of een ander ophangsysteem te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 23:29

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Kalkzandsteen is zacht. Heb je toevallig een boorhamer gebruikt? Dan krijg je door al dat geweld waarschijnlijk grotere gaten dan je zou willen.
De muren van mijn huis zijn ook kansloos (soort gipsbeton ofzo, in ieder geval een stuk minder hard dan goed beton). Boor schiet alle kanten op en krijg uitgelubberde boorgaten.

Zoals al eerder gezegd is diepte geen issue. De plug moet goed vastzitten in het gat (met een kleine hamer zachtjes er in slaan). En ja, de juiste maat schroef. Dan gaat het geen kant meer op.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:16
Zoals @Icephase al aangeeft zijn deze beugels niet om een kast aan op te hangen, maar om kantelen te voorkomen. Verder heb je verkeerde schroeven (moeten schroeven met bolle kop zijn, al heb je dat op zich met die ringetjes wel opgelost), en zit het metalen plaatje ertussen op de kop.

Welke kast betreft het? Voor bijvoorbeeld de Besta zijn rails te koop waarmee je de kast op kan hangen aan de muur. Zie https://www.ikea.com/nl/n...ail-zilverkleur-70488318/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Nyarlathotep schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:43:
Kalkzandsteen is zacht. Heb je toevallig een boorhamer gebruikt? Dan krijg je door al dat geweld waarschijnlijk grotere gaten dan je zou willen.
De muren van mijn huis zijn ook kansloos (soort gipsbeton ofzo, in ieder geval een stuk minder hard dan goed beton). Boor schiet alle kanten op en krijg uitgelubberde boorgaten.

Zoals al eerder gezegd is diepte geen issue. De plug moet goed vastzitten in het gat (met een kleine hamer zachtjes er in slaan). En ja, de juiste maat schroef. Dan gaat het geen kant meer op.
Nogmaals, prima advies voor als je iets gaat ophangen, maar dit systeem van IKEA is niet gemaakt om het gewicht van de kast te dragen! Daarvoor gebruiken ze een heel ander systeem. Dit zit met heel iele schroefjes in de voorgeboorde gaatjes voor de planken/leggers vast aan het kastje en het volle gewicht van de kast werkt precies de verkeerde kant op qua krachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:28
Diep boren wordt pas een probleem als je door de muur heen gaat; het lijkt erop dat de pluggen te klein zijn voor het gat. In het geval van een "zachte" muur zou een hollewandplug de juiste oplossing moeten bieden. Over het algemeen geldt: als je denkt "als ik deze plug eruit moet halen, dan heb ik een uitdaging", dan is de plug waarschijnlijk te klein.

Er zijn twee mogelijke oplossingen voor het plugprobleem:
1. Voorzichtig opnieuw boren en de kast enkele centimeters verschuiven.
2. Gebruik grotere pluggen.

Ik deel de zorgen over de stabiliteit op de lange termijn, gezien de kast mogelijk niet geschikt is voor deze situatie. Dit is slechts mijn persoonlijke mening.

[ Voor 29% gewijzigd door Jewest op 22-12-2023 14:45 . Reden: herschreven door chatgpt ;-) ]

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 23:29

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Icephase schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:12:
[...]

Nogmaals, prima advies voor als je iets gaat ophangen, maar dit systeem van IKEA is niet gemaakt om het gewicht van de kast te dragen! Daarvoor gebruiken ze een heel ander systeem. Dit zit met heel iele schroefjes in de voorgeboorde gaatjes voor de planken/leggers vast aan het kastje en het volle gewicht van de kast werkt precies de verkeerde kant op qua krachten.
Dit systeem heb je inderdaad bij hoge kasten, om te voorkomen dat deze omvalt. Mijn eigen Billies en Kallax kasten hebben dat systeem, en dat ziet er niet zo uit als op dit plaatje.
Een tv meubel is laag en staat op de grond, dus dan is dat systeem helemaal niet van toepassing lijkt mij.
En zo te zien is dit kastje van 'waaibomenhout' en helemaal niet zo zwaar. Dan zijn een paar goede dikke schroeven helemaal geen probleem.
Legio voorbeelden op internet en hier op GoT trouwens van mensen die dit type kastje gewoon aan de muur hangen.
Plus: Mijn badkamerkastje heeft ongeveer ditzelfde systeem en die hangt al 10+ jaar aan de muur :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:02
klinkt alsof het gat juist niet diep genoeg geboord is. Dus de punt van de schroef verzet zich tegen de muur. Of toch te ruim, dan een dikkere plug en schroef nemen.
Er zijn ook trucjes met flexibel elektradraad om de plug en schroef weer lekker strak te krijgen.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perform93
Icephase schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:58:
Wacht eens even, dit systeem is toch helemaal niet bedoeld om een kast aan op te hangen? Dit is ervoor bedoeld dat de kast niet voorover kan kiepen bij verkeerd gebruik. Dit is wachten op het moment dat de hele bende naar beneden komt vallen.

Beste advies wat mij betreft is om deze kast NIET OP TE HANGEN of een ander ophangsysteem te maken.
Het systeem was meegeleverd met de Ikea kast, dus ik denk dat dat wel klopt. De schroeven met pluggen moest ik dan alleen zelf nog halen.
Nyarlathotep schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:43:

Ik heb inderdaad een boorhamer gebruikt, maar wel voorzichtig geboord en de plug moet ik aan het eind nog met een hamer erin slaan. Dus het leek gewoon goed te gaan, totdat ik de schroef erin probeerde te draaien maar nooit echt vast zat. De schroef blijft doordraaien.
Eupeodes schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:12:
Zoals @Icephase al aangeeft zijn deze beugels niet om een kast aan op te hangen, maar om kantelen te voorkomen. Verder heb je verkeerde schroeven (moeten schroeven met bolle kop zijn, al heb je dat op zich met die ringetjes wel opgelost), en zit het metalen plaatje ertussen op de kop.

Welke kast betreft het? Voor bijvoorbeeld de Besta zijn rails te koop waarmee je de kast op kan hangen aan de muur. Zie https://www.ikea.com/nl/n...ail-zilverkleur-70488318/
Handig, het is een besta kast! Ik ga kijken of die rail een optie is.

Het gaat om deze kast:
https://www.ikea.com/nl/n...n-stubbarp-wit-s99411955/

Handleiding die erbij hoort en vanaf pagina 21 gevolgd waar die begint om de kast op te hangen:
https://www.ikea.com/nl/n...l-wit__AA-1402060-9-2.pdf

Nu vraag ik me ook af waar pluggenset met platte onderkop kan halen, want die kon ik niet vinden in de bouwmarkt en een medewerker ook niet. Vandaar dat ik een ringetje heb gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door perform93 op 22-12-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perform93
Centauriprime schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:56:
klinkt alsof het gat juist niet diep genoeg geboord is. Dus de punt van de schroef verzet zich tegen de muur. Of toch te ruim, dan een dikkere plug en schroef nemen.
Er zijn ook trucjes met flexibel elektradraad om de plug en schroef weer lekker strak te krijgen.
Ik nam aan dat ik net zo diep moest boren als de plug. Meestal is de schroef langer. Nu vraag ik me af, moet ik net zo diep boren als de lengte van de plug of als die van de schroef die erin gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-09 18:50
perform93 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:58:
[...]

Ik nam aan dat ik net zo diep moest boren als de plug. Meestal is de schroef langer. Nu vraag ik me af, moet ik net zo diep boren als de lengte van de plug of als die van de schroef die erin gaat?
De schroef moet iig langer zijn dan de plug zelf... dus sowieso iets dieper boren dan de plug zelf lang is.

Misschien alles er even af, die rode duopower pluggen er in proppen... die zetten vaak in poreuze muren een stuk beter uit. Dan alles met de goede lengte en diameter schroef weer vastzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

perform93 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:58:
[...]

Meestal een stukje dieper dan de plug lang is. De schroef draai je door de plug heen. De schroef moet daar dus ook lang genoeg voor zijn. Als de schroef niet helemaal door de plug heen steekt, dan functioneert de plug niet zoals het hoort.

Staat meestal ook wel aangegeven op de verpakking van de pluggen. Sowieso is te diep boren geen issue (zo lang je niet door de muur heen boort natuurlijk, maar dan nog maakt het voor het bevestigen van die schroef niet uit, alleen zit je dan met een gat aan de andere kant van die muur :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perform93
Dank voor de reacties allen. In ieder geval goed om te weten dat de diepte dus eigenlijk niet zoveel uitmaakt en dat ik kan kijken waar het wel aan ligt. Het is dan even de moeite nemen om alles eraf te halen, nieuwe pluggen halen en dan nog een poging doen.

Soms denk ik dat het gewoon makkelijker was geweest als ik er pootjes aan vast had gemaakt en klaar was voor de dag, maar dit is ook wel leerzaam.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

perform93 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:27:
[...]

4cm 8mm plug is erg kort, daar trek je zo alles weer me van de muur af. boorgat moet btw 1cm dieper zijn dan de pluglengte. In 8mm plug moet ook een 6mm schroef btw. 4.5mm mag vaak ook volgens specs, maar is minder krachtig. om kast op te hangen zou ik 8x65(fischer) pluggen halen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• perform93
Update:

Het is gelukt. Met tip van @Hackus heb ik nieuwe 8x65 fischer pluggen gehaald. In het al geboorde gat heb ik dus een stukje verder moeten boren en omdat die te breed was heb ik ook een elektriciteitsdraad gestript en de isolatie ervan tussen gestopt. Daarnaast heb ik een steenboor gebruikt i.p.v. een betonboor.

Hele middag en avond klussen, maar het staat nu helemaal vast. :)

Overigens ben ik nu fan van fischer, dus ik overweeg om een box te halen met daarin verschillende maten van fischer plugs. :')

[ Voor 22% gewijzigd door perform93 op 25-12-2023 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:21
Een kick van dit topic, want ik zit in hetzelfde schuitje. Ik wil een IKEA besta tv kast ophangen en deze verlengen met 1 los element.

Volgens de handleiding van IKEA moet ik het besta tv meubel toch echt aan deze hoekijzers ophangen en het losse Besta element aan de ophang rail.

Wordt alleen een gedoe met exact even hoog hangen maar op het systeem van deze hoekijzers zit iets speling. Met flinke pluggen en schroeven zou dat wel moeten houden, ook al is het maar in de schroefgaten van de plankdragers…

@Icephase
Zie de handleiding van de tv kast (pagina 23): https://www.ikea.com/nl/n...rijs__AA-1402080-11-2.pdf
Pagina: 1